سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
دارپا، مؤسسهای کوچک و انعطافپذیر
مهمترین مشخصهای که دارپا سعی کرده است در طی سالها به آن وفادار باشد، کوچکبودن و انعطافپذیری آن است. کوچکی دارپا از مهمترین عوامل پیشرفت قابل ملاحظهٔ آن در بخش دفاعی بوده است. دارپا هیچ گاه سعی نکرده است که حوزهٔ فعالیتهای تحقیقاتی خود را توسعه دهد و حتی همواره کوشیده است آن را محدودتر نماید. دارپا بعد از گذشت ۲ سال از شروع فعالیت خود، کارهای غیرنظامی خود را کنار گذاشت و در سال ۱۹۷۲ به طور رسمی تنها کارهای دفاعی را در دست گرفت. (نام آن از آرپا به دارپا تغییر یافت)
دارپا توانست با تمرکز بر تحقیقات صرفا دفاعی، خدمات مؤثری به نیروهای نظامی آمریکا ارائه نماید و از عوامل پیشرفت نظامی این کشور به حساب میآید. در این بین انجام پروژههای هوافضایی اهمیت به خصوصی دارد. دارپا دریافته است که مهمترین بخش در امور دفاعی، بخش هوایی آن است و پیشرفت در این قسمت موجب توسعهٔ دیگر بخشهای نظامی و همچنین فاصله گرفتن این کشور از کشورهای دیگر در زمینهٔ نظامی خواهد شد.
انعطافپذیری دارپا موجب شده است این مؤسسه همواره خود را با تغییرات محیط مطابق نماید و در دنیا به عنوان یک آژانس کاملا روزآمد به شمار آید. نگاهی گذرا به پروژههای انجام شده در دارپا خصوصا در زمینهٔ هوافضا روزآمد بودن آن را به اثبات میرساند.
دارپا بیش از ۲۵ پروژهٔ عظیم هوافضایی را به پایان رسانده است و با انجام این پروژهها گام بلندی را در قدرت یافتن نیروی نظامی آمریکا برداشته است. در پایان چند نمونه از مهمترین پروژههای هوافضایی که دارپا در دههٔ اخیر انجام داده است، آمده است:
· پرتاب کنندهٔ تارس (Taures Launch Vehicle)
این SSLV (Small Standard Launch Vehicle) قادر است جسمی به جرم ۱۹۰۰ پوند را با دقت بالایی در مداری به فاصلهٔ ۴۰۰ نایکال مایلی قرار دهد.
· پرتابگر هوایی پگاسوس (Pegasus Air-Launched Vehicle)
این پرتاب کنندهٔ ALV یا پرتاب کننده کوچک (Air Launched Vehicle)، که توسط هواپیمای B-۵۲ حمل میشود، وسیلهای بسیار ارزان به حساب میآید و قادر است پرتابهای به جرم ۴۵۰ پوند را در مداری نزدیک به زمین قرار دهد.
· هواپیمای بدون سرنشین آمبر (Amber)
این هواپیما از نوع UAV یاUnmanned Aerial Vehicle است و ۳۸ ساعت پرواز مداوم را نمایش داده است و برای حمل سنسورهایی مانند رادار و الکترو- اپتیک (EO) طراحی شده است.
· دوربین مادون قرمز اسکاتی برای هواپیمای B-۵۲
· تکنولوژی مواد برای هواپیمای F-۲۲
· تکنولوژیهایی برای حمل و نقل هوای
حسین عیوقی
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان ایران جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مناظره مجلس شورای اسلامی
آتش سوزی قتل تهران هواشناسی خانواده آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی سلامت پلیس محیط زیست وزارت آموزش و پرورش
دولت سیزدهم همراه اول خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار سرمایه قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بورس قیمت سکه
چکامه چمن ماه علیرضا قربانی تخت جمشید سینما دفاع مقدس سینمای ایران کنسرت روز مباهله ماه محرم تلویزیون رسانه ملی کتاب
دانشگاه تهران دانش بنیان ماهواره دانشگاه آزاد اسلامی باتری وزیر علوم
رژیم صهیونیستی روسیه آمریکا اسرائیل غزه فلسطین ترکیه جو بایدن جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان چین
یورو 2024 پرسپولیس فوتبال استقلال فرانسه باشگاه استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند بازی لیگ برتر ایران
سامسونگ شیائومی هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ ربات موبایل اپل گوگل ایرانسل وزیر ارتباطات
دیابت ورزش گرمازدگی آلزایمر قند خون عشق بارداری