شنبه, ۱۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 1 June, 2024
مجله ویستا

سودآوری رسانه‌ها نباید به قیمت نقض حقوق افراد باشد


سودآوری رسانه‌ها نباید به قیمت نقض حقوق افراد باشد

رسانه‌ها نمی‌توانند معلم اخلاق مردم باشند و به شیوه خاص به اخلاق بپردازند، ولی می‌توانند اصول اخلاقی را رعایت کنند.
اگر تئوری‌های مختلف در باب کارکرد رسانه‌ها را مدنظر قرار …

رسانه‌ها نمی‌توانند معلم اخلاق مردم باشند و به شیوه خاص به اخلاق بپردازند، ولی می‌توانند اصول اخلاقی را رعایت کنند.

اگر تئوری‌های مختلف در باب کارکرد رسانه‌ها را مدنظر قرار دهیم و در مقابل گرایش‌های گوناگون در اخلاق را ملاحظه کنیم، می‌توان مشاهده کرد که رسانه‌ها در هر صورت می‌توانند یک چارچوب اخلاقی ویژه داشته باشند و اصولی خاص را رعایت کنند.

نکته دیگر آنکه یک رسانه برآیندی از نیروهای درونی آن و شرایط اجتماعی بیرونی است و نمی‌توان در جامعه ای که اصولا ارزشی برای رعایت اصول اخلاقی قائل نیستند از رسانه چنین انتظاری داشت. همچنین اخلاقی بودن افراد و نیروها در یک رسانه کافی نیست، بلکه برآیند عمل آن نیروها و عامل‌ها است که رسانه را اخلاقی یا غیر اخلاقی می‌سازد.

نکته آخر آنکه تعارض شفافیت رسانه‌ها با اخلاقی بودن آن است. اگر رسانه‌ها بخواهند در بیان آنچه می‌گذرد صادق، امین، مسئول و قابل باور باشند، حاصل کار آن‌ها ممکن است از اصول اخلاقی عرفی یا حتی اصول اخلاقی مورد نظر خود رسانه فراتر رود. بخش عمده ای از کار رسانه‌ها به حیطه زندگی معنوی افراد مربوط می‌شود و در اینجاست که تنش عمده میان اخلاقی بودن رسانه‌ها و دقیق و صادق بودن در آن رخ می‌دهد.

رسانه‌ها برای ادامه حیات خویش باید سودآور باشند ولی نه به قیمت نقض حقوق افراد. رسانه‌ها می‌توانند رسالت خاصی را دنبال کند ولی این نباید به نقض فردیت و حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی همراه شود.