سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

سوری که در آتش ترقه می سوزد


سوری که در آتش ترقه می سوزد

ضرورت بازنگری در چهارشنبه آخر سال

« بر اثر آتش بازی ۲۰ نقطه تهران آتش گرفت »، «دست۲ نفر بر اثر انفجار مواد محترقه قطع شد»، «بر اثر آتش بازی یک باب نانوایی در خیابان ۱۷ شهریور آتش گرفت »، «بازی با ترقه در تهران ۱۲ نفر را دچار سوختگی در ناحیه صورت و دست و پا و راهی بیمارستان کرد »، « فوت بر اثر انفجار نارنجک دست ساز»، «بر اثر انفجار نارنجک دست ساز در میدان رسالت پیرمرد ۵۵ ساله ای دچار لکنت زبان شد ». . .

اینها خبرهای تلخ و ناگواری است که سال های پیش بارها و بارها از رسانه ها پخش می شد و حاوی هشدارهایی از خطرات چهارشنبه آخر سال بود تا سور این روز دیگر به تلخ کامی تبدیل نشود.

شادی از جمله هیجاناتی است که برای ادامه زندگی یک ضرورت تلقی شده و با آن زندگی معنا و مفهوم خاصی می یابد.

چهارشنبه سوری نیز به عنوان یک جشن بهاری که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود اسبابی است برای تخلیه هیجان و شادی عمومی در میان ایرانیان.

مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

مراسم متنوعی در شهرهای مختلف کشور همانند قاشق زنی، فالگوش ایستادن، شکستن کوزه قدیمی خانه و تهیه کوزه ای نو از جمله مراسمی است که پس از روشن کردن آتش و پریدن از روی آن در این روز انجام می شود و چهارشنبه سوری را از دیگر جشن ها متمایز می کند.

چهارشنبه ای با هویت تاریخی

ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئین های کهن ایرانیان است که همچنان در میان آنها و با اشکال دیگر در میان باقی بازماندگان اقوام آریائی رواج دارد.

رسوم این روز از زبان مسن ترها شنیدنی تر است . باباجواد که از مسن ترهای یک خانواده اصیل تهرانی است حرف های خوبی با گزارشگر کیهان در این باب دارد؛ ازجمله اینکه می گوید: این روز مختص جوانان است و البته همه از پیرو جوان در این روز خاص می خواهند جوان باشند. البته بگذریم که در سال های قدیم این روز واقعا جشن بود و مقدمه ای می شد برای عید و نوروز اما چند سالی است که چهارشنبه سوری برای بعضی خانواده ها تبدیل به یک روز تلخ شده است.

وی همچنین چهارشنبه سوری سال های پیش را برای جوانان حاجت دار شیرین ترین زمان توصیف می کند چرا که جوانان جوانان آرزومند و حاجت دار، قاشقی با کاسه ای مسین برمی دارند و شب هنگام در کوچه و گذر راه می افتند و در برابر هفت خانه می ایستند و بی آنکه حرفی بزنند پی در پی قاشق را بر کاسه می زنند. صاحب خانه که می داند قاشق زنان نذر و حاجتی دارند، شیرینی یا آجیل، برنج یا بنشن و یا مبلغی پول در کاسه های آنان می گذارد. اگر قاشق زنان در قاشق زنی چیزی به دست نیاورند، از برآمدن آرزو و حاجت خود ناامید خواهند شد. گاه مردان به ویژه جوانان، چادری بر سر می اندازند و برای خوشمزگی و تمسخر به قاشق زنی در خانه های دوست و آشنای خود می روند.

بابا جواد که تاکنون ۷۳ چهارشنبه سوری را دیده است خاطرات خوشی از آن روزها دارد و دیگر رسوم این روز را تهیه آش چهارشنبه سوری برای نذر بهبود یافتن بیماران، تقسیم آجیل هفت مغز به نام آجیل چهارشنبه سوری عنوان می کند که امروزه، آجیل چهارشنبه سوری هم جنبه نذرانه اش را از دست داده و از تنقلات این مراسم به شمار می رود.

به ادعای این جوان قدیمی مراسم دیگری هم در زمره رسوم این روز در جای جای کشور والبته متناسب با سلیقه و فرهنگ مختص اهالی مناطق مختلف ایران مانند آب پاشی ، بخت گشائی دختران ، دفع چشم زخمها ، فال گرفتن هم در این شب انجام می شد اما امروز جز اجرای نمادین برخی از این رسم ها چیز دیگری باقی نمانده است.

فراموش نکنیم، چهارشنبه سوری تنها پدیده ای نیست که دستخوش تحول شده است. بلکه همانطور که یافته های یک پژوهش نشان می دهد تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در زمان های گوناگون بر پا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش ، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها ، اعتقاد به پروردگار ، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان در قالب نمادها ، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.

رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و قوانین جامعه نظیر آنچه که امروز تحت عنوان شادی و هیجان در چهارشنبه آخر سال شاهدیم در هیچکدام از این آیین ها دیده نمی شود.

● تغییرات بنیادی آتش به جان چهارشنبه سوری انداخت

مراسم چهارشنبه پایان سال به عنوان یکی از سننی که قواعد خاص خود را دارد طی سال های اخیر دستخوش تغییرات ناگواری شده است.

نارنجک های دست ساز، ترقه و فشفشه های متعدد و متنوعی که با قیمت های مختلف در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می گیرد گذرگاه ها و

خیابان ها و کوچه ها را نا امن می کند.

اما با وجود هشدار رسانه ها و گزارشات مکرر از افرادی که بر اثر انفجار مواد محترقه بینایی، شنوایی یا زیبایی خود را از دست داده اند یا شنیدن آه افسوس و حسرت آنهایی که در سور چهارشنبه محکوم به از دست دادن دست یا پا شده اند نه تنها برخی جوانان و نوجوانان را از این هیجان کاذب دور نمی کند بلکه هنوز به دور از چشم ماموران نیروی انتظامی انواع ترقه و مواد محترقه در کوچه و خیابان دست به دست می شود.

فروشنده ای که یک چشم به وسایلی که روی زمین بساط کرده دارد و چشم دیگرش دور و اطراف را برانداز می کند فردی است که نظرمان را جلب می کند تا از او بپرسیم با وجود خطراتی که این مواد دارند چرا دست به فروش مواد محترقه می زند که به قول خودش خطرناک ترین وسایل قابل فروش است.

وی که البته تمایلی به معرفی خودش ندارد در گفتگو با گزارشگر کیهان شروع به معرفی و تبلیغ ترقه و فشفشه های رنگارنگی می کند که در بسته بندی های جذابی پیچیده شده اند و اغلب محصول کشور چین هستند.

وی می گوید:هفت ترقه، زنبوری، بمبک، چلچله، سه پایه و تعداد متنوعی از ترقه های خطرناک دیگری که اگر مشتری باشید باید سفارش دهی تا دو یا سه ساعت دیگر برایت مهیا شود.

وی این حرفه را شغلی موقتی می داند که بهتر از دستفروشی البسه و سی دی و غیره است؛ البته کمکی به تخلیه هیجان و شاد شدن جوانان است تازه به مردم روحیه هم می دهد!

به ادعای این فروشنده دوره گرد این کار سود خوبی دارد چون بعضی از جوانان حاضرند پول های زیادی به ازای خرید مواد محترقه بپردازند. البته قانون می تواند جلوی ما را بگیرد اما جوانان را که نمی شود مهار کرد، شاید اگر ترقه در دسترسشان نباشد به سراغ وسیله دیگری که البته خطرناک تر هم باشد، بروند.

● امنیت یا شادی؛ مساله این است

همانطور که اشاره شد متاسفانه مراسم چهارشنبه سوری با وجود تغییرات بنیادینی که با گذشته دارد معضلاتی را برای خانواده ها و جوانان به همراه داشته است. تا جایی که برخی خانواده ها را داغدار و مصیبت زده فوت، سوختگی و جراحات ناشی از انفجار مواد محترقه و آتش زا در این روز کرده است.

همین چهارشنبه سوری پارسال بود که به گزارش مسئولان وزارت بهداشت ۳۰۶ نفر حادثه دیدند و راهی بیمارستان شدند و یا آمار سال های پیشین که تعدادی از جوانان در اثر انفجار مواد محترقه فوت شدند.

با وجود این آمارها جای این پرسش است که آیا قوانین و مقررات موجود در جامعه دچار خلاء و ضعف بوده که نتوانسته آنطور که باید درمقابل این آسیب بیایستد یا اینکه ضعف را باید در جایی دیگر جستجو کرد؟

ستاره بروغنی دانشجوی رشته حقوق با ابراز اینکه بهتر است قوانین موجود بازنگری شوند به خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: علی رغم کاهش تعداد تلفات چهارشنبه سوری در سال گذشته هنوز شاهد انواع نارنجک های دست ساز و مواد محترقه در دسترس نوجوانان هستیم که در صورت عدم برخورد جدی شاید تلفات امسال بیش از سال های گذشته هم باشد؛ چرا که دلخوش بودن به کاهش آمار تلفات و حوادث این روز نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه می تواند منجر به سهل انگاری بیشتر و افزایش تعداد تلفات شود.

وی اضافه می کند: این روزها همانطور که شاهدیم رسانه ها از قول مسئولان به فرهنگ سازی اشاره دارند و اطلاع رسانی و آگاه کردن جوانان و نوجوانان را تنها راه برون رفت از معضلات چهارشنبه سوری عنوان می کنند در حالی که علاوه بر فرهنگسازی به تشدید قوانین و تدابیر انتظامی برای جلوگیری از ورود مواد محترقه به کشور و کنترل مرزها نیاز داریم.

این دانشجوی دانشگاه پیام نور اضافه می کند: درست است کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می گیرند ، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی ، آیین چهارشنبه سوری را تخریب کرده اند و یا به ادعای جامعه شناسان و رفتارشناسان جشن های ایرانی نیازمند بازتعریف هستند اما این نکته را نباید فراموش کرد که امنیت مردم و زندگی در جامعه سالم نسبت به یک جامعه شاد در اولویت قرار دارد برهمین اساس نباید امنیت تحت سیطره شعارهایی باشد که فقط شادی و لذت را برای مردم تعریف و تاکید می کند.

بروغنی تاکید دارد که به همین منظور تلاش برای ایجاد امنیت باید از سوی نهادهای قضایی و انتظامی در درجه نخست اهمیت باشد تا زمانی که بتوانیم خیابان ها و کوچه های امنی برای تردد عابران در این شب فراهم کنیم.

● شادی مسبب همبستگی ملی

هرچند چهارشنبه سوری یک مراسم برگرفته از آیین گذشتگان باستان است و در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد اما حفظ ارزش های ملی ایرانی نیازمند حفظ این فرهنگ کهن است البته با رعایت دقیق ارزش های ایرانی و اسلامی.

جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی با دقت در همین تعریف، شادی و نشاط را لازمه یک جامعه سالم و ایمن تعریف می کنند.

دکتر امان الله قرائی مقدم یکی از همین جامعه شناسان است که اصلاح فرهنگ تخلیه هیجان را از ملزومات جامعه ایران قلمداد می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم در همین زمینه به خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: خوشبختانه در ایران علاوه بر

جشن های باستانی اعیاد مذهبی خوبی هم داریم که می توان برای شاد نگه داشتن جامعه از آنها سود برد. بهتر است همان کاری که بعضی مواقع برای جشن های مذهبی انجام می شود، برای جشن های ملی هم انجام شود.

وی ادامه می دهد: اگر جشن های باستانی خود را در میادین یا پایگاه های مخصوص برگزار کنیم و به واقع به نوعی جامعه را شاد نگه داریم و بساط شادمانی را برای مردم فراهم کنیم از بروز هزاران مشکل جلوگیری می شود و با صرف هزینه های کم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان هستیم.

به اعتقاد این جامعه شناس، شادی باعث افزایش دلبستگی به کشور و فرهنگ می شود و اگر از مجال شاد بودن برای گروه های مختلف جامعه کاسته شود و مردم نتوانند در جامعه خود، این نیاز را برآورده کنند، این نیاز را در جایی دیگر جست وجو می کنند.

دکتر قرائی مقدم همچنین اشاره می کند که اگر قرار است کاری بکنیم نه تنها در چهارشنبه سوری بلکه در تمام زندگی ما هیجان صحیح جاری باشد نیاز به این است که در طول زندگی جوانانمان را با معناهای نمادین آشنا کنیم و به آنها ارزش ها را بیاموزیم البته به این مساله هم اهمیت دهیم که فرصت شادی کردن و تخلیه هیجان باید به جوان داده شود.

«جشنواره نور علیه تاریکی« به عنوان آخرین اظهارات سرکرده جنبش سبز و تلاش برخی رسانه های وابسته به این طیف نیز حاکی از دامن زدن به برنامه های فتنه گران در جهت تطمیع منافع جنبش فتنه است.

تبلیغات گسترده ای که در باب برپایی مراسم چهارشنبه سوری از سوی رسانه های غربی صورت می گیرد حکایت دیگری از جریانی است که انتظار چهارشنبه پایان سال را می کشد.

حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، تشکیل گروه های معترض به نتیجه انتخابات توسط اعضای اجیرشده متوسل به حامیان خارج از کشور با عنوان جنبش مردمی! معترض به حاکمیت، خلق حوادث ناگوار در روز عاشوار، بحران آفرینی در کشور، تحمیل خسارات مالی و جانی و غارت بیت المال، همچنین تخریب اموال عمومی و آسیب رساندن به مبلمان شهری از جمله رفتارهایی است که از سوی فتنه گران طی ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم.

● کدام نور،کدام تاریکی؟

حال با گذشت چندین ماه » جشنواره نور علیه تاریکی« آخرین تلاشی است که سرکرده جنبش سبز طی مصاحبه ای ضدانقلابی با سایت خویش بدان متوسل شده و سعی دارد با دعوت سراسری هوادارانش را به احیای مراسم چهارشنبه پایان سال بسیج کند تا جایی که این روز را طلوع نور بر تاریکی و ظلمت خوانده است.

البته تلاش برخی رسانه های وابسته به این طیف حاکی از دامن زدن به برنامه های فتنه گران در جهت تطمیع منافع این گروه است.

درج خبری در خبرگزاری ایلنا مبنی بر پیش بینی آشوب در آخرین چهارشنبه سال و متعاقب آن نگرانی مسئولان از حوادث و اتفاقات در این روز همچنین تلاش وبلاگ هایی که از آن سوی مرزها هدایت می شوند از جمله این نمونه ها است.

ورود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مواد محترقه و کشف آن توسط پلیس و نیروهای انتظامی را هم نمی توان بی ارتباط با این مساله و فقدان یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده دانست، هرچند تاکید ظاهری فتنه گران بر حفظ آرامش در این روز با استفاده نکردن از ترقه و مواد محترقه نمی تواند این موضوع را انکار کند.

● فرصت هایی که می سوزند

بهره گیری سوء از مناسک و اعیاد همچنین ایام مقدس، مناسبت ها و اکنون چهارشنبه سوری آخرین دستاویز برای حضور دوباره اغتشاشگران - در ایامی است که به تعبیری زمانی برای شادی جمعی تعریف می شود- در آخرین روزهای چهارشنبه آخر سال است.

رضا صفایی پور معلم بازنشسته کشور در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: با این فراخوان دادن ها قصد دارند چهارشنبه سوری را قرق کنند. روزهایی که صحبت از مهار حوادث چهارشنبه سوری بود همین افراد مخالفت می کردند و می گفتند نباید جوانان را از این جشن ملی و ایرانی منع کنند. مدام شعار می دادند نظام می خواهد مانع شادی و نشاط مردم شود اما امروز خودشان چهارشنبه سوری را مختص خود می دانند و برایش بیانیه می دهند و طرفدار جمع می کنند.

وی با اشاره به فراخوان های صادره توسط جنبش موسوم به سبز اظهار می کند:

مصدومیت های حاصل از حوادثی که چهارشنبه سوری ایجاد می کند همچنین خسارات و تلفات فراوان آن روز نشان می دهد جنبش موسوم به سبز دلش به حال جوانان نسوخته است و حالا قصد دارند جوانان را با خود همراه کنند. شادی چهارشنبه سوری چیزی نیست که مردم از آن محروم شده باشند.

این معلم بازنشسته ادامه می دهد: دعوت از جوانان برای اردوکشی خیابانی ثابت می کند این گروه برای رسیدن به هدف خود می خواهد جوانان را قربانی کند. تمایل به تخریب اموال عمومی، گمراه کردن جوانان و استفاده از غفلت آنها البته با مظلوم نمایی و حالا هم سوء استفاده از چهارشنبه سوری قصد دارند از جوانان بهره کشی کنند. این گروه ها همیشه سعی دارند اینطور القا کنند که مردم از سوی نظام تحت فشار و محدودیت قرار گرفته اند و خفقان در سراسر کشور حاکم است.

تمایل به تخریب اموال عمومی، صدمه زدن به بیت المال، حمله به منازل، فروشگاه ها، بانک ها و آتش زدن لاستیک و سطل های زباله همگی از نمونه های رفتاری این گروه ها است.

مصدومیت های این روز از جمله از دست دادن بینایی، زیبایی صورت، قطع عضو و سوختگی و جراحات شدید و اکنون محموله های عظیم مواد محترقه و توزیع آن در سطح شهراز یک طرف، همچنین دعوت از مردم به ویژه جوانان برای همراهی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر بیانگر میزان خشونتی است که جنبش موسوم به سبز، به دنبال تحقق آن در روز چهارشنبه آخر سال است.

● شبیه سازی مقدسات

سوءاستفاده سیاسی از مناسبت های مختلف مثل چهارشنبه سوری موضوعی است که طی ایام پس از انتخابات به مساله ای در جهت

بحران زایی در کشورمورد بهره برداری گروه های شکست خورده در انتخابات قرار گرفته است.

عباس انسانی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفت و گو با گزارشگر کیهان این موضوع را پدیده ای کهنه می داند که از دیرباز با آن مواجه بوده ایم.

وی در این رابطه توضیح می دهد:

سوء استفاده جریان های سیاسی از مسایل و افراد مختلف اعم از گروه ها، فرصت ها و مناسبت ها در جهت پیشبرد منویات گروهی و منافع خاص بوده است. نمونه بارز آن را می توان در

سوء استفاده جریان های سیاسی از جنبش دانشجویی و دخالت آنها در فضای دانشگاه ها جستجو کرد که تلاش کرده اند به دفعات انشعاب در جریان دانشجویی را رقم بزنند. دیدیم که چطور فضای دفتر تحکیم وحدت و انجمن های اسلامی دستخوش بازی های سیاسی این

گروه ها شد.

انسانی با اشاره به اینکه این گروه ها در رقابت های سیاسی آنچه خودشان با عنوان سواستفاده از دین نام می برند و جریان های رقیب را به آن متهم می کنند، به دنبال سوء استفاده از مقدسات و دین مردم هستند، تصریح می کند: نمونه این موضوع استفاده از نمادهای دینی و مقدس مردم است. سوء استفاده از مناسبت های دینی و روزهای بزرگ که ریشه در تاریخ و هویت اسلامی ملت ایران دارد هم دستخوش بهره برداری های سیاسی این

گروه ها شده است.

این فعال دانشجویی می گوید که استفاده از مناسبت های سنتی و ملی هم در این راستا در حالی صورت می گیرد که این گروه سعی دارد با استفاده از احساسات و عواطف ملی و میهنی به اهداف خود برسد و قطعا مردم نسبت به این پدیده آگاهند و دستخوش بازی های سیاسی

نمی شوند.

به اعتقاد عباس انسانی، تلاش برای این موضوع فایده ای ندارد. کلام بزرگان دین به این دلیل تاثیر گذار و در بین مردم نفوذ کرده است چون نفوذ کلام آنها به خاطر رسیدن به درجات روحی و عرفانی دینی شان بود و از کلام آنها نور ساطع می شد. بنابراین وقتی از غلبه نور بر ظلمت سخن می گفتند مخاطبان صحت کلام ایشان را در قلب خود احساس می کردند که قطعا تاثیر عینی و وضعی آن قابل توصیف نیست. اگر بخواهیم خود را با آن بزرگان شبیه سازی کنیم و با نیت های مغرضانه و هواهای نفسانی چنین مطالبی را مطرح کنیم سوء استفاده از احساسات دینی و ملی مردم است که با شکست مواجه خواهد شد. زمانی سخن گفتن از نور تاثیر گذار است که خود انسان منبعی از نور باشد نه مرکز پرستش هواهای نفسانی.

آشکار شدن هویت درونی جنبش موسوم به سبز که متاثر از اتاق فکر خارج از کشور وتحت حمایت دولت های استکباری غربی است دیگر اجازه همراهی مردم به نام مقدسات و به کام محافل غربی و ضد انقلابی خصوصا در مناسبتی مثل چهارشنبه آخر سال را نمی دهد.

● جریان های انحرافی در کمین خلأ های اجتماعی

فقدان فرصت هایی برای شادی جمعی و تخلیه هیجان از جمله مواردی است که گروههای منحرف غربی و ضدانقلاب داخلی همواره به منظور جذب جوانان برایش هزینه می کنند.

این بار هم چهارشنبه سوری تبدیل به مستمسک و بهانه ای مقدس شده تا بتوان جوانان را به هر نحو ممکن جذب مطامع و منافع کرد.

به اعتقاد جامعه شناسان نبود فرصت شادی و نشاط اجتماعی آسیب های اجتماعی را دامن می زند.

به همین خاطر فرصت هایی که نهادها و سازمان های متولی امور جوانان فراهم می کنند نه تنها شعارهای بهانه جویان را خنثی می کند بلکه بستر بروز آسیب را از جامعه محو خواهد کرد.

با توجه به نقش سازمان ملی جوانان در پاسخگویی به نیازهای فراغتی و نشاط اجتماعی جوانان به سراغ مجدالدین معلمی مدیر کل دفتر امور اجتماعی سازمان ملی جوانان رفتیم تا بیشتر به کنکاش در این خصوص بپردازیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: یکی از سیاست های جدید سازمان تلاش در حوزه نشاط اجتماعی است که سال ۱۳۸۹ فرصت خوبی برای پرداختن کامل به این موضوع است.

وی می گوید:طبق برنامه های سازمان ملی جوانان هر سال یک سیاست گذاری اصلی در این سازمان و در حوزه جوانان صورت می گیرد و برنامه سازمان در سال آینده نشاط اجتماعی است و تلاش می کنیم به الگوهایی برسیم که هویت جوانان را سمت و سو دهیم.

این کارشناس اجتماعی همچنین ادامه می دهد: به تدوین برنامه هایی که بتواند به صورت مشروع و در عین حال به طور صحیح انرژی های جوانی را هدفمند هدایت و به نیازهای نشاط جویی جوانان سمت و سو دهد نیاز داریم و شاید بتوان گفت تاکنون در این زمینه سرمایه گذاری درستی انجام نشده است.

به اعتقاد آسیب شناسان اجتماعی هر زمان نیاز وجود داشته باشد و برای تامین آن برنامه ریزی صورت نگیرد نیازها و مراکز کاذب ازاین خلأ استفاده می کنند. بنابراین دیده می شود مشکلات در فضای هویتی جوانان ایجاد می شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی سازمان ملی جوانان معتقد است: تا امروز انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد ورود در هر عرصه ای برای جوانان موفقیت آمیز خواهد بود و تولید محتوای مناسب پاسخ مثبت و درخوری از جوانان کسب می کند. در همین زمینه و در اوان انقلاب دیدیم آسیب های اجتماعی کم بود چون به لحاظ شرایط جوانان احساس خلأ نداشتند و در فضای اجتماعی درگیر بودند.

معلمی تاکید می کند که اگر امروز هویت جمعی را افزایش دهیم جوانان به سمتی می روند که برخی از جریانات انحرافی نمی توانند از خلأها استفاده کرده و تاثیر گذار باشند.

چهارشنبه سوری هم جزء پدیده هایی است که وارد هویت ما شده و هر چقدر بزرگنمایی شود آسیب هایی برای جوانان و خانواده های ایرانی به دنبال خواهد داشت. برهمین اساس سازمان تلاش می کند از بزرگنمایی سرگرمی هایی که به لحاظ فکری و روحی ارزشی ندارند کاسته و نشاط اجتماعی را در فضاهای صحیح تامین کند.

در صورتی که چهارشنبه سوری نیز دارای برنامه هدفمند و اصلاح شده ای باشد می توان امیدوار بود با آگاه سازی و هشدار نسبت به حوادث و خطرات در کمین جوانان دیگر شاهد سوءاستفاده از این روز نباشیم ضمن اینکه دیگر فرصتی برای پرداختن به پدیده های کاذب پیش نخواهد آمد.

پریسا جلالی