پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سونی در دام توطئه


سونی در دام توطئه

هنوز چند ماهی از ورود بازی «الهه جنگ زنجیرهای المپیوس» به دنیای بازی های رایانه ای نمی گذرد که حال و هوای آن توجه همگان را به خود جلب کرده است

هنوز چند ماهی از ورود بازی «الهه جنگ: زنجیرهای المپیوس» به دنیای بازی های رایانه ای نمی گذرد که حال و هوای آن توجه همگان را به خود جلب کرده است. این بازی از سوی موسسه سرگرمی های رایانه ای سونی(SCEI) طراحی و به بازار عرضه شده است.سونی که به خاطر تولید لوازم صوتی و تصویری و به خصوص پلی استیشن در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در ساخت بازی های رایانه ای نیز دست سرآمدی دارد و با طراحی بازی های جذاب در زمره بهترین سازندگان است. داستان بازی از آنجا شروع می شود که خدایان، کراتوس را به شهر آتیکا می فرستند تا او از تجاوز سپاه ایران به آن شهر جلوگیری کند.

بعد از ورود کراتوس به شهر و نفوذ به مقر پادشاه ایران یعنی خشایار شاه جنگ سختی میان آنها در می گیرد که نهایتاً کراتوس موفق به از پا در آوردن خشایار شاه می شود. خشایار هنگام جان دادن از کراتوس می خواهد او را مورد بخشش قرار دهد و در ازای زنده ماندن ثروت، پادشاهی و زنانش را یکجا به او تحویل دهد؛ صحنه ای که برای هر بیننده ایرانی غم انگیز است و باید شاهد آن باشد که پادشاه کشورش برای فرار از مرگ، زنانش را می فروشد اگرچه کراتوس با گستاخی تمام پادشاه متزلزل ایران را می کشد و برای تجاوز به زنانش آماده می شود. اگر چه این بازی از لحاظ گرافیکی توانست مورد تحسین منتقدان بازی های را یانه ای قرار گیرد، به طوری که سایت گیم اسپات از ۱۰ نمره مجاز، ۵/۸ را برای آن در نظر گرفت ولی به هر حال موضوعی را طرح می کند که تمدن یک کشور کهن را به راحتی در اذهان جهانیان زیر سوال می برد. همان طور که می دانید امروزه سیاستمداران بزرگ کمتر وارد جنگ های تن به تن می شوند و بیشتر به دنبال تحقیر کشورهای در حال توسعه از طریق رسانه ها هستند. بی شک رسانه بازی های رایانه ای نفوذ زیادی بر نگرش کاربران نوجوان و جوان در سرتاسر جهان دارد و طرح چنین موضوعاتی می تواند تفکرات آنها را در قبال یک کشور شکل دهد. بی هیچ تردیدی سونی آگاهانه به طراحی این بازی پرداخته و گامی در راستای تحقیر تمدن دیروز ایران و ایجاد سرخوردگی در جوانان امروز ایران برداشته است به طوری که بسیاری از کاربران ایرانی که مبهوت بازی شده اند، نمی دانند در تلاش برای کشتن پادشاه خود و تجاوز به زنانش بوده اند.

مساله غم انگیز تمجید مجامع بازی های رایانه ای از این بازی در ایران است که باز هم نشان دهنده عمق بی اطلاعی این افراد در بررسی و تحلیل بازی های رایانه ای است. در چند سال اخیر بارها شاهد آن بوده ایم که فیلمسازان بزرگ و کوچک برای جلب توجه جهانیان در دام توطئه رهبران بزرگ جهان افتاده اند و موضوعاتی را طرح کرده اند که تمدن ایران باستان را به وحشیگری و تجاوز سوق داده است. دنیای امروز دنیای لحظه هاست. آنان که از لحظه ها به درستی سود می برند بر مسند رهبری جهان تکیه خواهند زد و در اینکه قدرتمندان امروز جهان به دنبال حفظ جایگاه خود و جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه هستند، تردیدی نیست اما اینکه آنان از محصولات پرمصرف برای تحریف نگرش مصرف کنندگان وام می گیرند بسیار نگران کننده و بحث انگیز است. امروزه یک محصول بیانگر یک نگرش است، از این رو محصولی که مورد توجه مصرف کننده قرار می گیرد، نگرشی را به او القا می کند. از این پس باید شاهد آن باشیم که نام های تجاری بزرگ در دست صاحبان قدرت قرار گرفته و القاکننده افکار منفی آنها به مصرف کنندگان باشند. تجارت امروز ابعاد خاص خودش را دارد و شرکای تجاری، امروزه به هر شیوه ای رو می آورند تا از رقابت با رقبای خود جا نمانند.

شکی نیست که سونی بعد از ورود محصولات رقیب به ایران تا حدودی بازار هدفش را از دست داد و مجبور به تقسیم سهم خود با دیگران شد. چند سالی هست که دیگر از تبلیغات سونی در ایران خبری نیست و این نام های تجاری دیگر هستند که قد علم کرده اند و گرایش مصرف کننده ایرانی را شکل داده اند. اینکه سونی با دریافت چه مبلغی خود را در دستان صاحبان قدرت قرار داده بر ما پوشیده است، اما اقدام اخیر آنها قلب و روح مصرف کننده ایرانی را به شدت آزرد و بی شک سونی دیگر نمی تواند با پرداخت هیچ مبلغی، بازار پرمصرف ایران را به دست گیرد.

باید بپذیریم اگر هنوز نمی توانیم صاحب یک نام تجاری بزرگ در جهان باشیم، حداقل در آگاهی دادن به مصرف کنندگان دریغ نورزیم. فرهنگ و تمدن ایران می تواند وزنه سنگینی در ارتقای جایگاه ما در جهان باشد چرا که اگر این گونه نبود صاحبان قدرت برای تحریف آن اینچنین گام برنمی داشتند. پس ما از امروز تلاش می کنیم هر محصولی را در سبد خرید خود جای ندهیم.

علیرضا پورمحمدی