جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
پدیده ای به نام عکس سفارشی
در ابتدا توضیح بدهم که چرا به این قضیه با نام پدیده نگاه میکنم. در کشور ما این موضوع خیلی اپیدمی شده و تأثیرات ژرف خودش را هم دارد. یک نگاه، چه درست و چه نادرست، تبدیل شده است به یک رفتار اجتماعی. این که عکس سفارشی مینامماش نه عکاسی سفارشی، از این روست که، مدعیان این اصطلاح، درآمدش غالبا از راههای دیگری غیر از فروش عکس است. همهی عکاسان سفارشی کار میکنند، چه آنهایی که در آژانسها هستند (عکاسی خبری)، چه آنهایی که در جشنوارهها شرکت میکنند (عکاسان آزاد) و چه آنهایی که با نهادها مرتبطاند (عکاسی تبلیغاتی)؛ همهی اینها در یک مجموعهای به نام "عکاسی" مفهوم مییابند.
معیارهای عکس سفارشی هرگز در بین ما ایرانیان تعریف و تثبیت نشده است، اگر چه، هیچ چیز در عکاسی جایگاه خودش را نیافته است. این پدیدهی سفارشی شدن عکس، به یک پز روشن فکری بدل شده است که غالبا در سمت و سوی کوبیدن طرف مقابل استفاده میشود. هیچ گاه استدلال نشده است که چه المانهایی باعث سوق یافتن یک اثر به گودال سفارشی شدن میشود؛ و چه گونه میتوان از این گودالهای خطرناک پرهیز کرد. و مهمترین پرسش بیپاسخ این که، المانهای عکاسی غیر سفارشی کداماند. اگرکه نمیتوانیم گودال خطرناک سفارشی را در عرصهی عکاسی روشن کنیم، دست کم میتوانیم از جنبه اثباتی قضیه وارد شویم. پس بنابر این، با توسل به جنبهی هنری بودن عکسهایی که همه خود را پشت آن میبینند، میتوان از زشتترین دشنامها در عرصهی سفارش دوری گزید. بهترین و سادهترین نمود هنری بودن عکسها عبارتاند از این که، هنر از دل برآید و بر دل نشیند! یا چیزی چون دل نوشته! این که چه طور این دل نوشتهها بین مردم و به ویژه در بین عوام منتشر میشود، یکی دیگر از تناقضات بیپاسخ و خاموشی مصلحتیست: دل نوشته باید در دل محفوظ باشد.
بدترین وضعیت عکاسی، عکاسی خبریست که شدیدترین دشنامها و بدگوییها از بابت سفارشی بودناش، نثار او میشود. و جالبترین مورد در این جا این که، بیشترین آثار تولیدی جهان را عکاسی خبری به خود اختصاص میدهد. کسانی که علاقهی خاصی به اسامی مشهور و خارجی دارند، برای کوبیدن عکاسی خبری، بدون تحلیل و بررسی استفاده میشود تا نشان دهد که عمر پر سودمند آنان در راه هنر بدین مقام جهانی رسیده است و نه از عکاسی خبری. و حال آن که، بیشتر همین عکاسان خوش نام و جهانی، در بین کارهای خود عکسهای خبری زیادی هم دارند. هانری کارتیه برسون، که به عنوان پدر عکاسی خبری جدید شهره دارد، برای کسانی که از این موضوع بیخبر بودند، باید یک تلنگری بوده باشد. رابرت کاپا، که یکی از شناخته شدهترین عکاسان جنگ و خبری بوده است، شاید برای هواداراناش پوشیده کاری عمدی بوده باشد. عباس عطار، عکاس نامآور ایرانی که هم چنان عکاس خبری را با خود یدک میکشد. «آنسل آدامز برای امرار معاش، سفارشهای متعدد تبلیغاتی، تجاری و حتا گزارش مستند انجام میداد». این جمله، به علاوهی عکاسانی که شهرتشان درآمدزا بوده و آثارشان پیش فروش میشده است، بر صفحاتِ تاریخِ هنر خودنمایی میکند. و عکاسان بیشمار دیگری که شهرت آنان سبب خواهد شد کسانی که به عکاسی خبری هم چون عکس سفارشی و زشت مینگرند، به یک تعریف دیگر از خبر بیاندیشند.
آژانسهای عکاسی که به عنوان یک پیمانکار با عکاس قرارداد میبندد که در قبال فلان کار و سوژه، چند عکس به او بفروشد، یکی از جنبههای بد هنر عکاسی شمرده میشود که عکاس تازه کار را گمراه میکند. به نظر وی، او دیگر نمیتواند برای خودش عکاسی بکند؛ و لازم است همواره به سود سوژهی آژانس مطبوعاش فکر کند تا به سوژهی ناب. در حالت افراطیاش، یک روش ضد اخلاقی هم گریبانگیر آژانسها و عکاس را میگیرد که تن به این کار زشت دادهاند: یک آژانس در جهت سودآوری خودش به معامله با عکاس میپردازد و حاصل زحمات او را با چند پول سیاه ارزش گذاری میکند و حال آن که، بازتاباش هم مورد نظر عکاس را تأمین نمیکند. یک عکاس تازه کار ترجیح میدهد خود را عکاس آزاد معرفی کند تا عکاس آژانس خبری. آن چه عکاسی سفارشی را منفی میکند، تن دادن به معامله و از خود بی خود شدن قلمداد میشود. در این جا یک پرسش اساسی پیش میآید: معنی سوژهی ناب، سوژهای که آلودهی سفارش نشده باشد، چیست؟ ما چه گونه به سوژه یا واقعیت جهان بیرون اهمیت میدهیم؟ در مواجهه با سوژه چه عکس العملی داریم؟ من به عنوان عکاس، سوژه را دیدم، پس چه دلیلی دارد که از آن عکاسی بکنم؟ آیا میخواهم جایی نشاناش بدهم؟ چه کسانی عکس من را خواهند دید؟ انبوهی از این پرسشهاست که موضوع را برای ما حل و فصل کرده و برجستهاش میکند.
عکاسی که تن به معامله نمیدهد، از چه راهی امرار معاش میکند؟ اگر پاسخ این است که، نباید هنر را با امرار معاش سنجید و در کنار هم گذاشت، باید گفت، به جامعهی یک دست و کمونیستی با آرمانهای رنگارنگ خوش آمدید! شما در این جا بی آن که کاری بکنید، در رویاهای والایی به سر خواهید برد. بهترین آثار هنری و ادبی ما از همین راه (جهان واقعی) پدید آمدهاند، چه بخواهیم و چه نخواهیم. مشهورترین کتابهای فلسفی و هنری توسط انتشاراتیهای مایهدار، و بهترین فیلمهای ما در هالیوود تولید میشوند، اگر که ناماش آن اندازه دارای بار منفیست که برای من یک خطر محسوب میشود. باید یادآوری کنم که دیکتاتور چارلز چاپلین در همین بنگاه اقتصادی عریض و طویل جهانی به امکان دیدن درآمده است و در غیر این صورت، چنین شاهکاری در کنج خاطرات و حافظهی تاریخی ما هرگز نمیگنجید. کتاب تاریخ عکاسی که همهی ما با پول انبوه و علاقهی فراوان خریده و با حرص و ولع تمام ورق میزنیم، از بین ابزارها و امکانات تکنولوژی به بار نشسته که به این گونه آثار هم چون کالایی سودمند برای خود مینگرد.
چرا باید یک هنرمند در تعریف ما ایرانیها از یک زندگی فقیرانه و تنگی برخوردار شود تا از شی زدگی و سفارشی بودن به دور باشد؟ و هرگز چنین هنرمندی یافت مینشود! همهی ما برای یافتن راههای پول برای گذران زندگی تلاش میکنیم و این البته خیلی معنویتر و منطقیتر از زندگی خودبسنده و فقیرانه است، اگر که پول همه چیز هنر شمرده نمیشود، ولی بیآن زندگی نمیگردد و هنر بیزندگی نمیچرخد. من تلاش کسانی را که در جشنوارههای عکاسی شرکت میکنند میستایم. این روش زندگی دو رویکرد به عکاسان ارزانی میدارد: شهرت هنری و پول. کسی که این دو مورد را ارزانی عکاس میکند، و در جایگاه شایستهی جشنواره از هنر تقدیر میکند، جیباش خالی از پول نیست. او پیش از این، با یک فرد مایهدار صحبت کرده که حمایت کنندهی این جشنوارهی هنری باشد. و هنرمند نیز، پیش از این میدانسته است که او مبلغ چند میلیون ریال به عنوان نفر اول یا دوم به جیب خواهد زد. و برای این پول هم سفارش دوربین، لنز و یا یک سفر پرهیجان از پیش تدارک دیده است. در یک بررسی دقیق میتوان اثبات کرد که، آثار او که به شایستگی عنوان نفر اول جشنواره را به خود اختصاص داده است، نام عکاسی خبری را بر پیشانی دارد و اگر این گونه هم نباشد، چیزی به نام سفارشی بودن کارش گریبانگیرش خواهد شد. هر جشنواره سیاست خودش را دارد و داوران هم سلیقهی داوری خودشان را دارند. عکاسی موفقِ این جشنواره درمیآید که این موارد را به بهترین نحو سنجیده و عکسهایی را برگزیده که به مذاق آنان خوش آمده است. به این روند، کار سفارشی میگویند!
چیزی که میخواهم نتیجه بگیرم این است که، مشکل ما مواردی نیستند که از واژهی سفارشی شدن برمیخیزد، بل که کهنه و منسوخ شدن احکامیست که در عرصهی هنر، به ویژه در عکاسی به کار میبریم. دامن زدن به این سخنان تکراری و بیپایه و محتوا، فقط به درد روشن فکران تازه کار میخورد که ریشه در سرطان مغز استخوان ما دارد. این اندیشه و تفکر غالب در کشور ما، مهمترین مانع در رشد هنر عکاسیست. اندیشههای سنتی، هر گونه استدلال و تفکر منطقی را محدود و ضایع میکند. رشد سریع عکاسی در ایران، مجال هر گونه سازماندهی تفکرِ شایسته را به روی جوانان بسته است. در عرض چند سال، جامعهی عکاسی ما به چند برابر رسیده است. در این جا، صرفِ علاقه به عکاسی پیش شرط کار شده و نسنجیده وارد کارزار میشود و بدین ترتیب، تفکرات دم دستی و منسوخ شده در سطح عام رواج مییابد. اگر که در لایههای زیرین جامعه اندیشههای ناب و سودمندی از عکاسی در جریان است، سطوح عوام فریبانه که جذابیت و نمود زیادی دارد، وضعیت عکاسی ما را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهد.
نه سفارشی بودن عکس زشت است و نه عکاسی خبری بدترین حالت عکاسیست. این سخنان که از تقدیرگرایی ناشی از کم کاری و تنبلی به وجود آمده است، به یک خوشباشی گروهی بدل شده است. در اصناف عکاسی، هیچ کدام مشمول بد و زشت نمیشوند. همهی اینها شاخهای از استعدادهای انسانیست که به گونهای رخ مینماید. برعکس این قضیه، هیچ صنفی هم بهترین وضعیت شمرده نمیشود، که نشان از غرور و تکبر بیجای ما دارد.
خلیل غلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی