چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
لایحه صنایع دریایی, پشت درهای مجلس
در اواسط برنامه سوم، تدوین لایحه توسعه صنایع دریایی مورد توجه استراتژیستهای صنایع دریایی قرار گرفت.
اگرچه در طول این مدت حرکتهای بسیاری در زمینه قانونی شدن این لایحه انجام شده است، اما تاکنون پس از گذشت ۳۴ ماه (از فروردین سال ۸۲ تاکنون) این لایحه نتوانسته مراحل تکامل خود را طی کند و به گونهای در چرخه عملیاتی قرار گیرد. ناگفته نماند که در دولت کنونی هم، مدیران مرتبط در حوزه صنایع دریایی عزم خود را جزم کرده و سعی دارند به گونهای زمینههایی را برای تصویب نهایی این لایحه در مجلس شورای اسلامی فراهم آورند. از آنجا که در بخشهای بسیاری از این لایحه، صنایع کشتیسازی مورد توجه قرار گرفته و برای ساماندهی چالشهای آن راهکارهایی ارایه شده است به نظر میآید در صورت تصویب نهایی این لایحه افقهای درخشانی را در این مجموعه شاهد باشیم اما نباید از این نکته غافل شد که سیر تحولات صنایع کشتیسازی جهان روندی مدرن و صعودی را طی میکند که هماهنگ شدن با این مسایل نیازمند ابزارهای خاص خواهد بود که یکی از این موارد تصویب لایحه توسعه صنایع دریایی است. کارشناسان بر این باورند که تاکید بر شفاف شدن حمایتها از صنایع دریایی، پایان آزمون و خطای کشتیسازان، نهادینه کردن سرمایهگذاری و بازنگری استراتژی صنایع دریایی از مواردی به شمار میآید که باید به گونهای در این زمینه مدنظر مدیران مرتبط قرار گیرد.
از آنجا که انتظار بر این بود که بعد از گذشت ۳۴ ماه، این لایحه بتواند مهر تایید مجلس را به دست بیاورد اما چنین نشد و مشخص نیست که در سال ۱۳۸۴ هم به تصویب برسد! حال باید دید پس از آغاز به کار دولت دکتر محمود احمدینژاد که با شعار »میشود و میتوانیم« حرکت خود را آغاز کرد دولت نهم میتواند با پیگیری خود این لایحه و دیگر قوانین صنایع دریایی را به تصویب برساند و خودکفایی کشور را در عرصه صنعت کشتیسازی به ارمغان آورد؟
● لایحه توسعه صنایع دریایی
ماده ۱ - به دولت اجازه داده میشود برای مطالعه، تبیین، تنظیم و اعمال انواع حمایت از صنایع دریایی (ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات شناورهای سطحی، زیرسطحی و اثر سطحی)، رفع مشکلات و عوامل بازدارنده با رعایت ملاحظات زیستمحیطی، به شرحی که در اساسنامه خواهد آمد صندوق توسعه صنایع دریایی که از این پس به اختصار »صندوق« نامیده میشود را به صورت شرکت با سرمایه اولیه چهارصد میلیارد ریال تاسیس نماید.
تبصره ۱ - اساسنامه صندوق ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب کمیسیون صنایع و معادن خواهد رسید.
تبصره ۲ - آئیننامههای اداری، مالی و معاملاتی صندوق و اصلاحات بعدی آنها به تصویب مجمع عمومی صندوق میرسد و شمول قوانین و مقررات عمومی برای صندوق، مستلزم ذکر نام میباشد اعضای مجمع عمومی شامل وزرای صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی، راه و ترابری، بازرگانی، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور است، ریاست مجمع عمومی بر عهده وزیر صنایع و معادن خواهد بود.
تبصره ۳ - منابع صندوق عبارت است از:
۱ - سرمایه اولیه
۲ - درآمد حاصل از فعالیت صندوق
۳ - معادل پنج درصد عملکرد فروش سالانه شرکتهای سازنده شناور و تجهیزات صنایع دریایی و دستگاههای نظامی که از محل اعتبارات عمومی به مدت ده سال در بودجههای سنواتی سال بعد دولت پیشبینی و به صندوق پرداخت میشود.
۴ - ده درصد هزینههای حمل مایعات نفتی و گازی وارداتی و صادراتی که توسط ناوگان غیرایرانی حمل میشود و به حساب صندوق واریز میگردد.
تبصره ۴ - انجام هرگونه عملیات بانکداری که منجر به کسب درآمد شود برای صندوق ممنوع است.
تبصره ۵ - صندوق مجاز است در جهت تشویق استفاده بیشتر از امکانات ساخت داخل و ایجاد شرایط مناسب در اجرای ماده ۳۴ قانون برنامه توسعه چهارم، به منظور رقابت سازندگان داخلی شناور با رقبای خارجی آنها تا سقف ۲۰ درصد قیمت بینالمللی با رعایت قانون، شناور مورد مناقصه یا سفارش را به عنوان تعرفه ترجیحی به سازنده داخلی برنده مناقصه بینالمللی منوط به حداکثر استفاده از توان داخلی پرداخت نماید. مبالغ پرداخت شده از این بابت جزو هزینههای قابل قبول صندوق است.
ماده ۲ - شناورهایی که با استانداردهای ملی یا جهانی در داخل کشور ساخته میشوند به مدت ده سال از معافیت مالیات بر درآمد برخوردار خواهند بود.
ماده ۳ - دولت مکلف است از محل وجوه اداره شده تسهیلات بلاعوض معادل ۵ درصد از درآمد همان سال، شناورهای دارای گواهینامه معتبر از موسسات طبقهبندی پذیرفته شده توسط سازمان بنادر و کشتیرانی که توسط کشتیسازیهای داخلی تعمیر میشوند به مدت دو سال به عنوان یارانه به آنها پرداخت نماید.
ماده ۴ - شناورهای داخلی و خارجی جهت انجام تعمیرات از پرداخت هرگونه عوارض تردد بندری به تعمیرگاههای داخلی معاف هستند.
ماده ۵ - برای اشتغال کارشناسان خارجی که مدت اقامت آنها کمتر از دو ماه باشد با درخواست مدیران شرکتهایی که فهرست آنها از سوی وزارتخانههای ذیربط حسب مورد ارائه میشود، نیاز به دریافت پروانه اشتغال اتباع بیگانه نمیباشد.
ماده ۶ - خرید و ورود مواد، قطعات و تجهیزات لازم که در داخل کشور قابل تهیه نباشد برای ساخت و تعمیر کشتی در داخل کشور توسط شرکتهای داخلی سازنده شناور و سازندگان تجهیزات صنایع دریایی، ثبت سفارش و گشایش اعتبار اسنادی با مسوولیت اظهار شرکت متقاضی و ترخیص اقلام مذکور نیز با ارائه فاکتور فروشنده مجاز و بدون حقوق ورودی مجاز خواهد بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست