پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

حلقه مفقوده


برخی مناطق آموزش و پرورش مدارس خود را متأسفانه به دو گروه (الف) و (ب)، برخوردار و غیربرخوردار تقسیم می کنند. البته برای تعدیل نیروی انسانی دست به چنین اقدامی زده اند که این اقدام …

برخی مناطق آموزش و پرورش مدارس خود را متأسفانه به دو گروه (الف) و (ب)، برخوردار و غیربرخوردار تقسیم می کنند. البته برای تعدیل نیروی انسانی دست به چنین اقدامی زده اند که این اقدام به تنهایی کافی نبوده است. حلقه مفقود این فرآیند، برنامه ریزی آموزشی است که باید برای دانش آموزان این دسته از مدارس برنامه ریزی و اجرا کرد تا سطح آموزشی آنها ارتقاء یابد و به این ترتیب به اجرای عدالت آموزشی نزدیک شوند. در این برنامه ریزی می توان میزان ساعات هفتگی آموزشی را از ۳۶ ساعت به ۴۸ ساعت افزایش داد. و

به این گونه ساعات کار روزانه را از ۶ به ۸ ساعت تغییر داد.

ساعات دروس علوم پایه شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی و... را که نیاز بیشتری به توجه دارند، از ساعات مصوب بالاتر قرار داد. در برنامه ۸ ساعته دو پیامد مثبت دیگر علاوه بر ساعات تقویتی دروس مذکور نیز خواهد داشت، اولی این که این مدارس را از مبتلا شدن به دو نوبته مبری می کند و در این صورت سطح آموزشی در آنان افت نمی کند و دیگری آن که دبیران برای برنامه ۸ ساعته تمایل بیشتری دارند و هرگاه تقاضا بیشتر باشد، امکان گزینش پدیدار می گردد و در این انتخاب می توان از نیروی انسانی کارآمد بیشتر برخوردار شد. بنابراین طرحی که سبب رنجش خاطر شده است، با وجودی که انگیزه درستی در آن نیز هست با یافتن حلقه مفقوده اش می تواند به نتایج درستی بیانجامد. مسلماً در بررسی بسیاری از طرح های آموزشی و تربیتی می توان دلیل عدم موفقیت آنان را در این حلقه های مفقوده یافت، به اصلاح آن فرآیند دست زد و نتایج مفید و مؤثر مورد انتظار را به دست آورد.

فرآیند همچون زنجیره ای است که چرخ دنده های یک سیستم را ضمن مرتبط کردن با یکدیگر، آنها را نیز به حرکت درمی آورد اگر این زنجیره بلندتر و یا کوتاهتر شود یقیناً حرکت را کندتر و یا ناممکن می گرداند. این زنجیره را می توان به زنجیره یک دوچرخه شبیه دانست که اگر بلندتر و یا کوتاهتر گردد، امکان حرکت آن دوچرخه را از میان می برد، پس باید دانست که در فرآیندهای آموزشی و تربیتی نتایج حاصله را می توان بررسی کرد و با در نظر گرفتن میزان راندمان آنها به کشف این حلقه ها دست یافت تا اصلاحات لازم صورت پذیرد و به نتایج مورد انتظار رسید. آسیب شناسی هر فرآیندی پس از کنترل و نظارت آن، در صورت پائین بودن نتایج مورد نظر را باید در دستور کار خود قرار داد تا اصلاحات لازم انجام پذیرد وتنها به جایگزین کردن طرح های جدید نباید اکتفا کرد، چون هر طرحی از این آسیب های احتمالی به دور نمی باشد.

عبدالرضا احمدی نژاد