دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
قدس موطن آرزوهای مسلمین
چهره یهود در قرآن ملت قهرمان و مسلمان فلسطین، هرگز جنایتها و اهانتهای گروهی یهودی جنایت پیشه را فراموش نخواهند كرد. انواع تجاوزات، نیرنگها، توطئهها و كشتارهای جمعی و آوارگی و بیخانمانی، حاصل عملكرد یهودهای صهیونیستی است كه بیش از نیم قرن است، بخشی از سرزمینهای اسلامی را اشغال و تحتسلطه خود در آوردهاند.
در این نوشتار، قصد شمارش عملكرد شرمآور صهیونیستها را نداریم، چرا كه اینان بیمهابا، هرگونه جنایتی را در مقابل چشم جهانیان انجام میدهند و كسی هم متاسفانه عمل آنان را تقبیح نمیكند.
در این مقال سعی شده است ابتدا چهره یهود در قرآن را به تصویر كشیده و سپس، با چشماندازی تاریخی به ساكنان اصلی بیت المقدس، عملكرد مسلمانان در بیت المقدس و تقسیم یهود به مذهبی و غیر مذهبی، نیم نگاهی نیز به مذاكرات سازش داشته باشیم.
یهودیان را «عبرانی» و «عبری» گفتهاند كه این وجه تسمیه، ماخوذ از كلمه «عبر» یعنی عبور ابراهیم، جد بزرگشان، از «نهر فرات» میباشد. همچنین ایشان را اسرائیلی و بنی اسرائیل خواندهاند، این نامگذاری به «اسرائیل» پیامبر خدا، یعنی حضرت یعقوب میرسد. اسرائیل مركب از دو كلمه عبری (اسرا) به معنی بنده و(ئیل) به معنی خدا میباشد كه روی هم به معنی عبدالله یعنی بنده خداست. (۱)
یهود بنده خدا یا عبد دنیا؟ در طول تاریخ بشر، مردمی در پول دوستی و جمعآوری مال همچون قوم یهود دیده نشده است. قوم یهود برای رسیدن به این مقصود، تمام راههای مشروع و غیر مشروع را پیمودهاند، این مساله، به نظر میرسد كه به طرز عقیده یهود كه خود را ملتبرگزیده خدا میپندارند، ارتباط داشته باشد; زیرا معتقدند باید بر جهان استیلاء یابند و مال و ثروت، ابزار مهمی برای رسیدن به این هدف و مقصود است. یهودیها هم اكنون نیز، سكان دولتهای بزرگی را به وسیله ثروتهایی كه اندوختهاند در دست دارند و با تحرك اقتصادی خود بر سیاستمداران تاثیر مستقیم میگذارند; در آمریكا كه بزرگترین كشور سرمایهداری جهان است و در شماری از كشورهای اروپایی، گروههای نفوذ یهودی فعال ما یشاء میباشند.
علت اصلی تفكر مادی یهود، عدم اعتقاد آنان به معاد است، قرآن كریم در این مورد میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا لا تتولوا قوما غضب الله علیهم قد یئسوا من الاخرهٔ كما یئس الكفار من اصحاب القبور» (۲) ; با یهودیان كه سزاوار خشم و غضب پروردگار شدهاند، معاشرت و دوستی نكنید و آنان را یاری ننمایید، زیرا ایشان امید و آرزوهایشان از ثواب عالم آخرت، به علت انكار آن قطع شده است. و نیز میفرماید: «و لتجدنهم احرص الناس علی حیوهٔ و من الذین اشركوا یود احدهم لو یعمر الف سنهٔ و ما هو بمزحزحه من العذاب ان یعمر و الله بصیر بما یعملون» (۳) ; یهود حریصترین مردم به زندگی و دنیاطلبی هستند و از اینكه دنیاطلب محض هستند، حریصتر از مشركین خواهند بود. آنها به جهان آخرت اعتقادی ندارند و هر یك از آنان میخواهد كه عمری طولانی نزدیك به هزار سال داشته باشد. ولی بر فرض اینكه چنین آرزویی تحقق یابد، هرگز از عذاب دردناك پروردگار و كیفر اعمالشان رهایی نخواهند یافت.
بر اساس همین دنیاطلبی است كه امروز صهیونیزم سیاسی تحت اشراف آمریكا نیرنگ «صلح خاورمیانه» را علم كرده و در صدد استبا دادن امتیازات ناچیز، پیمانهای اقتصادی كلانی با كشورهای منطقه امضاء و ثروتهای بیكران خاورمیانه را تحت نفوذ و سلطه خود در آورد.
یهودیان به سبب حرص و ولع دنیایی، از سوی خداوند مجازات شده و غذاهایی كه قبلا برای ایشان حلال بود را خداوند حرام گردانید، چنان كه میفرماید: «فبظلم من الذین هادوا حرمنا علیهم طیبات احلت لهم و بصدهم عن سبیل الله كثیرا. و اخذهم الربوا و قد نهوا عنه و اكلهم اموال الناس بالباطل و اعتدنا للكافرین منهم عذابا الیما»; این یهودیان در اثر ارتكاب ستمها و مفاسد، استحقاق آن را یافتند كه خداوند پاكیزههایی را كه قبلا برایشان و بر پیشینیانشان حلال بود برای مجازات بر آنان حرام گرداند. خوردن مال مردم از راه حرام، مانند رشوهخواری تقلب در داد و ستد، كمفروشی و احتكار و از همه مهمتر رباخواری را مباح میدانستند (۴) .
یهود تنها جماعتی است كه نظام مالی و اقتصادی جدید را بر اساس رباخواری بنیانگذاری نموده است، چنان كه خاندان «روچیلد» یهودی كه در قرن گذشته میزیستهاند و در اروپا و آمریكا پراكنده شده بودند، همان كسانی هستند كه نظام اقتصادی جهان را بر پایه رباخواری بنیان نهادند و اغلب یهودیانی كه در مراكز اقتصادی دنیا وجود دارند، از راه معاملات ربوی داد و ستد میكنند و بدین وسیله به دولتها وام میدهند، آن گاه سیاستخویش را نیز به دولتهای وام گیرنده تحمیل مینمایند.
۱- پیشینه بیت المقدس
الف) ساكنان اولیه بیت المقدس حدود پنج هزار سال پیش گروهی از «یبوسیها» همراه قبایل دیگر كنعانی از جزیرهٔ العرب به سرزمین فلسطین كوچ كرده و به رهبری «ملیك صادق» در گوشهای از آن سرزمین شهری به نام «یبوس» بنا نهادند. سلطان آن مردم، مردی صلحطلب بود و برای عمران و آبادانی آنجا تلاش میكرد، از این رو، مردم آن جا به خاطر اینكه سلطانشان صلح دوستبود، نام یبوس را تغییر داده و آن را «اورسالم» یعنی شهر سالم و دوستدار صلح نام نهادند.
اورسالم كه در زبان عبری اورشالم خوانده شد، هفده بار مورد محاصره قرار گرفت، چندین بار با خاك یكسان شد و مردم آن از دم تیغ گذشتند. پیش از میلاد مسیح «پمبیوس» سردار رومی اورسالم را فتح كرد و آن جا را به ویرانهای مبدل نمود. در سال ۷۰۰ م هم «طیطوس» چنان آن جا را در هم كوبید و ویران ساخت كه از اورسالم فقط تل خاكستری باقی ماند. در سال ۶۱۴ میلادی ایرانیها به اورسالم كه نام «ایلیا» به خود گرفته بود حمله كرده و همه معابد و كلیساهای آن را ویران كردند، ولی رومیها به رهبری «هرقل» آن جا را از تصرف ایرانیها خارج كردند.
به طور كلی، میتوان گفت این شهر پانزده قرن در دستیبوسیها یعنی كنعانیانی قرار داشت كه از جزیرهٔ العرب آمده و پایهگذار اصلی آن بودند; سپس چهار قرن در ستبنیاسرائیل و چند قرن در دست ایرانیها و دو قرن در دستیونانیها و اشكانیها و چهار قرن در دست رومیها بود و در تمام این مدت، مردم بومی آن یعنی كنعانیان و یبوسیان همچنان در آن جا ساكن بوده و زندگی میكردهاند.
بنابراین، روشن میگردد كه اورسالم توسط كنعانیان و یبوسیان عرب ساخته شده و بنای آن كوچكترین ربطی به قوم یهود ندارد. عهدنامه مسلمانان با مردم آن شهر نیز، نشان میدهد، كه اكثریتساكنان این شهر را یبوسیها و كنعانیها كه مسیحی شده بودند تشكیل میدادهاند و یهودیهایی كه با اشغال و تصرف عدوانی به آن جا وارد شدند، به عنوان ساكنان رسمی و اصلی اورسالم شناخته نمیشدند تا در عهدنامه، نامی از آنان ذكر گردد.
ب) بیت المقدس (اورسالم) در دست مسلمانان پس از فتح مسالمتآمیز «اورسالم» یا «ایلیا» به دست مسلمانان، به حكم اینكه قرآن مجید آن جا را پر بركت نامیده و نخستین قبله مسلمانان نیز بوده، نام این شهر به بیت المقدس تغییر یافت. هنگام تصرف شهر توسط مسلمانان، با وجود رفتار پسندیده مسلمانان، شهر هنوز از ویرانیهای گذشته رنج میبرد; مسلمانان با ورود خود آبادی كامل شهر را آغاز كردند و مسیحیان هم كه از آزادی كامل برخوردار شده بودند، همدوش مسلمانان به تعمیر خرابیهای كلیسای «قیامت» و كلیسای «عذرا» پرداختند. در سال هفتاد و پنج هجری، خلیفه وقتساختمان «مسجد الاقصی» را تجدید و تكمیل كرد و تا آن جا با مسیحیان خوشرفتاری نمود كه آنان را در ساختمان مسجد شركت داد.
هنگام تصرف شهر كه بدون جنگ و خونریزی انجام گرفت، خلیفه دوم برای تحویل گرفتن شهر، از مدینه به «ایلیا» آمد و ضمن ملاقات با اسقفها و رهبران مذهبی عهدنامهای نوشته و امضا كردند. این عهدنامه در نوع خود بینظیر است; چرا كه بر خلاف حملات پیشین یهودیها به شهر اورسالم كه با ویرانی و كشتار مردم شهر همراه بود، مسلمانان به جان و مال و كلیسا و صلیب و مریض و سالم و همه افراد آنان امان میدهند و اجازه نمیدهند كلیساهای آنان اشغال شود و یا آنها را ویران كنند.
یكی از دستاوردهای دنیای امروز، آزادی بیان عقیده و مذهب است كه غربیها آن را نتیجه مبارزات و تلاشهای دوران روشنگری خود میدانند، در حالی كه در این امان نامه آزادی مذهب، دین و عقیده برای مردم اورسالم تضمین شده است; قسمتی از عهدنامه چنین میباشد:
هم چنین امان میدهد كه كسی با صلیب و دارایی آنان كاری نداشته باشد و آنان در مسایل مذهبی آزاد باشند و به كسی آزار نرسد... هر كس بخواهد از آن جا بیرون رود آزاد است و اگر بخواهد در همان جا ساكن گردد آزاد است و هر كس بخواهد با رومیها برود و یا نزد كسان خود برگردد آزاد است. (۵)
فیالواقع، میتوان ادعا كرد جز در دوران كوتاهی از تاریخ اسلام، كمتر میتوان از تعصب و عدم تسامح مسلمانان نسبتبه غیر مسلمانان سراغ گرفت و جز در عصر «متوكل» و «معتصم» كه عناد و دشمنی با «معتزله» و معتقدان مذاهب دیگر شدت گرفت، در دورانهای دیگر رعایتحال مسیحیان و اهل ذمه، از سیاستهای روشن دولتها و حاكمان اسلامی بوده است.
در سال ۶۲۵ ه (۱۲۲۸م) بر اثر لشكركشی مجدد صلیبیها و قراردادی كه با پادشاه عصر امضاء كردند، بیت المقدس به صلیبیها تحویل داده شد; اما در سال ۶۴۲ ه(۱۲۴۴م) مسلمانان دوباره بیت المقدس را از سلطه غربیها خارج و به ساكنان آن اجازه دادند كه با كمال آزادی، در كنار مسلمانان زندگی كنند. از سال ۱۵۱۷ میلادی، بیت المقدس تحت اداره حكومت عثمانی درآمد و همچنان در دست آنان قرار داشت، تا آن كه در سال ۱۹۱۷ امپریالیزم انگلیس با همكاری متفقین و سربازان انقلابی عرب! آن جا را تصرف كرد; بدین ترتیب، از سال پانزده هجری تا ۱۳۳۷ ه-جز در مدت یك قرن - دوازده و نیم قرن، بیت المقدس در دست مسلمانان بوده و پیروان مذاهب گوناگون از آزادی كامل مذهبی و رفت و آمد در آن شهر برخوردار بودهاند.
۲- پیدایش جنبش صهیونیزم در اوایل دهه شصت قرن نوزدهم، بعضی از متفكران یهود برای فعالیت در راه ازگشتبه فلسطین و عمران آن دعوت خود را آغاز كردند. اولین آنها «هیرش كالیشر» (۶) خاخام (۷) یهودی بود كه این دعوت را در كتاب «در جستجوی صیهون» در سال ۱۸۶۱ آغاز كرد. چند تن دیگر از یهودیان متفكر نیز، آثاری در این رابطه به رشته تحریر آورده و زمینه مهاجرت هر چه بیشتر یهودیان و تشكیل دولت صهونیستی را در اذهان آماده كردند.
صهیونیزم مذهبی و صهیونیزم سیاسی در میان متفكران یهودی، دو گونه اندیشه و طرز فكر را میتوان مشاهده كرد، برخی از آنها روحیه مذهبی داشتند و بیشتر جنبه عرفان یهودی را مطرح میكردند و آرزوی بزرگ اینان قیام قائم یهودیتبود.
بر اساس این اصل، در هنگام ظهور قائم در آخرالزمان، سلطنتخداوند كه تمام اقوام و قبایل زمین، با او میثاق بستهاند برای تمام بشریت تحقق خواهد یافت و تمام بشریت، به سوی سرزمینهایی كه تورات، سرگذشت ابراهیم و موسی علیهما السلام را در آن مكانها ذكر كرده، روان خواهند شد; در دورهای نزدیكتر به زمان ما - در قرن نوزدهم - هدف «عشاق صهیون» ایجاد یك كانون روحانی جهت نشر عقاید و فرهنگ یهودی در سرزمین صهیون بود. جالب توجه است كه این صهیونیزم مذهبی كه فقط در بین گروههای محدودی رایجبود، هرگز به دشمنی با مسلمانان - كه خود را به عنوان وابستگان به ذریه ابراهیم و پیرو دین او تلقی میكردند - برنخاست. این صهیونیزم روحانی، بیگانه و به دور از هر نوع برنامه سیاسی برای ایجاد یك دولت و یا هر نوع سلطهای بر فلسطین بود و هرگز رفتاری دال بر علاقه به درگیری بین جوامع یهودی و مردم عرب - مسلمان یا مسیحی - در پیش نگرفت. (۸)
مهدی قاسمی
پینوشت:
×- كارشناس ارشد علوم سیاسی
۱) عفیف عبدالفتاح طباره، یهود از نظر قرآن، ترجمه علی منتظمی، انتشارات بعثت، ص ۱۱.
۲) ممتحنه، ۱۳.
۳) بقره، ۹۶
۴) نساء، ۱۶۱ - ۱۶۰.
۵) برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ك: تاریخ طبری، جلد ۳، ص ۶۰۹.
۶) Hirsch Kalischer
۷) خاخام: (عبری) عنوان علما به پیشوایان مذهبی یهود، معنی آن برابر استبا معنی كلمه حكیم در عربی. فرهنگ معین، ص ۱۳۸۴-فرهنگ عمید، ص ۸۱۶
۸) گارودی روژه، پرونده اسرائیل و صهیونیزم سیاسی، ترجمه دكتر نسرین حكمی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۶۹
۹) Theodor Hertzl
۱۰) دكترین: (فرانسه) (به ضم دال و كاف، كسراء و فتح یاء) مسلك، عقیده، رای، نظریه، فكر. فرهنگ عمید، ص ۹۵۷
۱۱) گارودی، پیشین
۱۲) گارودی، پیشین، ص ۳۸
۱۳) Benzion Dinur
۱۴) هاگاناه سازمان یهودی «دفاع از خویش كه توسط انگلیس برای دفاع زا گروههای یهودی و علیه مردم عرب این منطقه تشكیل شد، از گروههیا تروریستی اسرائیلی حمایت میكرد و پس از تشكیل دولت اسرائیل كادرهای ارتش اسرائیل از این افراد انتخاب شدند
۱۵) گارودی، پیشین، ص ۳۹
۱۶) برای اطلاع بیتشر ر. ك: روچیلاها، ترجمه رضا سندگل، منیژه اسلامبولچی، انتشارات وزارت ارشاد
۱۷) [حییم یا خئوم واتیسمان Chaim Weizmann ]در روسیه به دنیا آمد. نخستبه عنوان دانشمند شیمیدان وارد صحنه شد وی غیر از كنگره اول، در همه كنگرههای صهیونیستی حضور داشت. در ۱۹۰۴ به انگلستان آمده و اندكی بعد یكی از برجستهترین چهرههای صهیونیستی انگلستان شد.
۱۸) رحمانی، شمس الدین، جنایت جهانی، انتشارات پیام نور، ۱۳۶۹، تهران، ص ۱۴۶
۱۹) لوموند، شماره ۱۵، اكتبر ۱۹۷۱
۲۰) گارودی، پیشین
۲۱) جهت اطلاع بیشتر ر. ك: كتاب بذرهای توطئه (گزیده اسناد محرمانه وزارت خارجه انگلیس) ترجمه دكتر حسین ابوترابیان، انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۰
۲۲) گارودی، پیشین، ص ۱۳۱
۲۳) گارودی پیشین، ص ۱۳۳
۲۴) گارودی پیشین، ص ۱۳۶
۲۵) نقل از روزنامهی انتخاب، یكشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۷۸، ش ۱۲۱
۲۶) نشریهی نداء القدس، سال سوم، ۳۱/۴/۷۸ (نشریهی جنبش جهاد اسلامی)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حجاب رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی قتل آموزش و پرورش سلامت سیلاب شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی برنارد هیل تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی طالبان نوار غزه نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
هوش مصنوعی باتری اپل مایکروسافت آیفون گوگل سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا
رژیم غذایی مواد غذایی چای زیبایی بیمه کاهش وزن توت فرنگی سیگار