سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی
عمدهترین دلایل استقبال از SMS را میتوان در صرفه اقتصادی، اطلاعرسانی آزاد، امنیت نسبی و پاسخگویی به نیازها و ارائه خدمات دانست. در نتیجه با در نظر گرفتن کارکردهای SMS بهعنوان رسانه در امور اطلاعرسانی، تبلیغاتی، فعالیتهای شخصی و محرمانه، پاسخ خودکار، برگزاری مسابقه و قرعهکشی، میتوان از استقبال مردم بهرهمند شد، البته این روش بازاریابی نیز مثل همه روشهای دیگر معایبی نیز به همراه دارد:
● مزایا
▪ دسترسی آسان به مشتری
این روزها همه با خودشان گوشی تلفن همراه دارند. روز به روز تعداد افرادی که کانالهای ارتباطی آنها از طریق تلفن همراه توسعه مییابد، در حال افزایش است. این مساله فرصتی را به وجود میآورد تا افرادی که کسب و کاری دارند در هر موقعیتی به مشتری خود دسترسی داشته باشند. با بازاریابی هدفمند برای مشتریانتان میتوانید کسبوکار خود را با صرف هزینه و زمان کمتر توسعه دهید.
▪ سریع و همگانی بودن
بهتر است فعالیتهای بازاریابی پیامکی هدفمند باشد و تنها مشتریانی را مدنظر قرار دهد که در کسبوکار در ارتباط با شما هستند و دوست دارند اخبار کاری شما را بشنوند، در این صورت به افرادی نزدیک میشوید که تمایل دارند از تلاشهای شما برای انجام کسبوکار مطلع شوند و نقش مهمی در موفقیت بازاریابی پیامکی ایفا میکنند. در بازاریابی پیامکی، یک پیام کوتاه برای مشتری ارسال میشود که لازم است فرد موردنظر تنها چند ثانیه برای خواندن آن زمان صرف کند، در حالی که در بازاریابی اینترنتی یا پستی، بیشتر افراد ایمیلها را نمیخوانند یا ممکن است پیام شما به spam فرستاده شود.
▪ هزینه کم، بازدهی بالا
طبق آمارهای جهانی، احتمال باز کردن متن تبلیغات پیامکی (اگر ارسال به صورت هدفمند و با اجازه مشتری باشد) ۹۷ درصد است و بیشتر پیامها در اولین ساعتی که آن را میفرستید، خوانده میشوند. این کار بسیار موثر است و میزان بازدهی ۲۰ تا ۷۰ درصد دارد (میزان بازدهی بازاریابی اینترنتی تنها ۱۵ درصد است.) به علاوه، نسبت به دیگر روشهای بازاریابی که قبلا استفاده میکردید، هزینه بسیار کمتری دارد.
▪ بالا بودن میزان یادآوری و بهخاطرسپاری پیام
چون این پیامها به طور مشخص و به وسیله شخصیترین رسانه ارسال میشود، در ذهن گیرنده پیام نقش میبندد و از قدرت اثرگذاری بالایی برخوردار است.
امکان ذخیرهسازی پیام و ارسال آن برای دیگر افراد
در صورتی که پیام دارای جذابیت باشد و محتوای آن افراد را به ارسال آن تشویق کند، بازاریابی ویروسی محقق میشود که میتواند کارایی تبلیغات را به صورت تصاعدی افزایش دهد و شرکت را از مزایای بیشمار آن منتفع سازد.
▪ افزایش وفاداری مشتری
انجام یک تجارت موفق با مشتری یعنی تکرار معامله برای دفعات بعد. بازاریابی پیامکی با میزان بازدهی بالاتر باعث میشود مبنای جدیدی در روابط با مشتری ایجاد کنید و همچنین مشتریهای فعلی خودتان را به موقع از تلاشها و معاملات خود مطلع کنید. اطلاعات به موقع و هدفمند باعث میشود مشتری برای معاملههای بعدی بیشتر به شما مراجعه کند، به خصوص مشتریهایی که دایما با موبایلهایشان سروکار دارند.
● معایب
▪ محدودیت فضای تبلیغ
پیامکهای تبلیغاتی به شرکتهای تبلیغکننده فضای تبلیغاتی کمی میدهد؛ یعنی با کمترین تعداد کلمات باید پیام خود را برسانند و به علاوه نمیتوانند جلوههای صوتی یا تصویری به پیامهای خود اضافه کنند؛ این مساله خلاقیت تبلیغکننده را از بین میبرد.
▪ تکرار ناپذیری
از دیگر معایب بازاریابی پیامکی این است که برخلاف تبلیغات رادیو و تلویزیون نمیتوان آن را بارها تکرار کرد، مگر اینکه هر بار از متنهای مختلفی استفاده شود، البته این کار نیز اثر اولیه را نخواهد داشت.
▪ پیگیر نبودن مشتری
در نهایت، درگیر کردن مشتری در امور بازاریابی و تشویق وی برای دریافت مستمر پیامهای شرکت شما روی گوشی موبایل، همیشه کار آسانی نیست. پیامهایی که بدون اجازه مشتری فرستاده میشوند، معمولا مورد توجه قرار نمیگیرند و احتمال این که مشتری آن را باز نکند زیاد است.
مریم رضایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
امتحانات تعطیلی مدارس هواشناسی تهران پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه شهرداری تهران مشهد سیل مشهد بارش باران
شهادت رئیس جمهور یارانه چین بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
سلامت رژیم غذایی مغز مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی