چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

پیشتازان سرعت ,بررسی ۹ خودروی پر قدرت


پیشتازان سرعت ,بررسی ۹ خودروی پر قدرت

امروزه برای مقایسه خودروها صرفا به تعیین و مقایسه حداكثرسرعت آنها نمی پردازندبلكه مجموعه ای ازآزمایش های مختلف را به انجام رسانده و نتایج بدست آمده خودروهای مختلف در این آزمایشات رابا یكدیگر مقایسه كرده و به یك نتیجه گیری كلی می رسند

از گذشته‌های‌ دور هرزمان‌ كه‌ صحبتی‌ راجع‌ به‌اتومبیل‌ مطرح‌ شده‌ اولین‌سئوالی‌ كه‌ پیش‌ آمده‌ این‌است‌ كه‌ حداكثر سرعت‌ آن‌چقدر است‌؟

امروزه‌ برای‌مقایسه‌ خودروها صرفا به‌تعیین‌ و مقایسه‌ حداكثرسرعت‌ آنها نمی‌پردازندبلكه‌ مجموعه‌ای‌ ازآزمایش‌های‌ مختلف‌ را به‌انجام‌ رسانده‌ و نتایج‌بدست‌ آمده‌ خودروهای‌مختلف‌ در این‌ آزمایشات‌ رابا یكدیگر مقایسه‌ كرده‌ و به‌یك‌ نتیجه‌گیری‌ كلی‌می‌رسند. اتومبیلهایی‌ كه‌در این‌ رقابت‌ شركت‌ كرده‌انداز جهات‌ بسیاری‌ با یكدیگرتفاوت‌ دارند در بین‌ آنهالامبورگینی‌ مورسیه‌لگو باقیمت‌ ۲۸۴۸۵۰ دلارگرانترین‌ و میتسوبیشی‌لنسراولوشن‌ با ۳۰۰۶۲دلار ارزانترین‌اتومبیل‌های‌گروه‌ هستند. از نظر توان‌تولیدی‌ نیز اختلاف‌ بسیاراست‌ بطوریكه‌ لامبورگینی‌با موتور ۵۷۱ اسبی‌قوی‌ترین‌ و میتسوبیشی‌ باموتور ۲۷۱ اسبی‌ضعیف‌ترین‌ خودروی‌ گروه‌هستند. در ادامه‌ ۹خودروی‌ سریع‌السیر پرقدرت‌ معروف‌ جهان‌ را موردبررسی‌ فنی‌ قرار می‌دهیم‌:

● شورلت‌ كوروت‌ Z۰۶

كوروت‌ Z۰۶ مدل‌ ۲۰۰۳ را باید بهترین‌ شورلت‌كوروتی‌ دانست‌ كه‌ تاكنون‌ ساخته‌ شده‌ چرا كه‌ بی‌نهایت‌سریع‌ است‌ و قادر است‌ پا به‌ پای‌ رقیبان‌ سرسخت‌اروپایی‌ خود در حالیكه‌ قیمت‌ آن‌ در مقایسه‌ با همتایان‌اروپایی‌ ارزانتر است‌ حركت‌ كند.

این‌ مدل‌ از همان‌ موتور بلوك‌ كوچك‌ هشت‌ سیلندر‌ استفاده‌ می‌كند منتهی‌ چون‌ كمپرس‌ موتور آن‌بالاتر است‌، سوپاپها حركت‌ بیشتری‌ دارند و سبكترهستند، فنرهای‌ سوپاپها قوی‌تر شده‌، مینفلد ورودی‌بزرگتر برای‌ آن‌ در نظر گرفته‌ شده‌، اصطكاك‌ هوا درزمان‌ تخلیه‌ به‌ مراتب‌ كمتر است‌ و بالاخره‌ سیستم‌ اگزوزآن‌ علاوه‌ بر اینكه‌ بزرگتر و پر حجم‌تر شده‌ از جنس‌تیتانیوم‌ می‌باشد لذا نسبت‌ به‌ مدل‌ LS۱ توان‌ تولیدی‌ آن‌۵۵ اسب‌ و توان‌ تورك‌ تولیدی‌ آن‌ ۲۵ پاوند بیشتر است‌.میزان‌ چسبندگی‌ اتومبیل‌ به‌ سطح‌ مسیر حركت‌بخصوص‌ با كمك‌ سیستم‌ هدایت‌ فعال‌ بطرز باور نكردنی‌خوب‌ است‌ بطوریكه‌ حتی‌ رانندگان‌ غیر حرفه‌ای‌ دررانندگی‌ با این‌ كوروت‌ دچار مشكل‌ نمی‌شوند. اما فعلاچیزی‌ كه‌ صاحبان‌ این‌ اتومبیل‌ را خوشحال‌ می‌كند وموضوع‌ پوشش‌ داخلی‌ را فراموش‌ كرده‌اند همانا موتور۵۰۰ اسبی‌ آن‌ می‌باشد.

قیمت‌ این‌ كوروت‌ با تجهیزات‌ كامل‌ ۵۱۴۵۰ دلاربوده‌ و از ایراداتی‌ كه‌ به‌ آن‌ وارد است‌ طرح‌ ظاهری‌ آن‌بوده‌ كه‌ بیش‌ از حد تكراری‌ و یكنواخت‌ شده‌ و مسئولین‌جنرال‌ موتورز باید در فكر تغییر آن‌ باشند.

● دوج‌ وایپر SRT-۱۰

با وجود اینكه‌ قطعات‌ بسیار زیادی‌ از مدلهای‌ قبلی‌در این‌ مدل‌ مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ ولی‌ طرح‌ كلی‌ آن‌دچار تغییرات‌ اساسی‌ شده‌ است‌ یك‌ شاسی‌ كاملا جدیدسبك‌ شاسی‌های‌ فضایی‌ از جنس‌ آلومینیوم‌ باعث‌ شده‌كه‌ سختی‌ و مقاومت‌ اتومبیل‌ نسبت‌ به‌ انواع‌ قبلی‌افزایش‌ پیدا كند و بهمین‌ دلیل‌ قابلیت‌ هدایت‌ آن‌ به‌مراتب‌ بهتر شده‌ و میزان‌ صدا و لرزش‌ كاهش‌چشمگیری‌ پیدا كرده‌ است‌. استفاده‌ از مواد كامپوزیتی‌ والیاف‌ كربن‌ كاهش‌ وزن‌ ۴۵/۵ كیلوگرمی‌ را بدنبال‌ داشته‌است‌. با انجام‌ اصلاحاتی‌ درطراحی‌ خطوط بدنه‌ وبخصوص‌ طرح‌ درپوش‌ موتورفرم‌ آئرودینامیك‌ آن‌ به‌ مراتب‌بهتر شده‌ است‌. طرح‌ ظاهری‌اتومبیل‌ واقعا زیباست‌ اماشگفتی‌ واقعی‌ را باید در زیردرپوش‌ موتور جستجو كرد.موتور آن‌ كاملا جدید بوده‌ و دارای‌ ۸/۳ لیتر حجم‌ است‌كه‌ میزان‌ نیروی‌ تولیدی‌ آن‌ ۵۰۰ اسب‌ و نیروی‌ تورك‌آن‌ ۵۲۵ پاوند است‌. در كنار افزایش‌ قابلیت‌های‌ موتورموردی‌ كه‌ شاید قبلا بزرگترین‌ نقطه‌ ضعف‌ وایپر بود و دراین‌ مدل‌ اصلاح‌ شده‌ ارتقاء سیستم‌ ترمز آن‌ می‌باشدبطوریكه‌ صفحات‌ دیسك‌ غول‌ پیكر آن‌ كه‌ قطر دایره‌ آنها۳۵/۶ سانتیمتر است‌ بر روی‌ خود هر كدام‌ چهارپیستون‌ ترمز دارند و سیستم‌ ABS نیز دخالت‌ كامل‌داشته‌ بطوریكه‌ طول‌ مسیر توقف‌ از سرعت‌ ۱۶۰كیلومتر نسبت‌ به‌ مدلهای‌ قبلی‌ ۲۴/۴ متر كاهش‌ پیداكرده‌ است‌. تغییر فرم‌ كابین‌، حجم‌ و فضای‌ بیشتری‌برای‌ سرنشینان‌ را به‌ ارمغان‌ آورده‌ و باعث‌ گردیده‌ كه‌مسائل‌ ارگونومی‌ در آن‌ به‌ نحو مطلوب‌تری‌ رعایت‌ شود.متأسفانه‌ علیرغم‌ تمامی‌ اصلاحاتی‌ كه‌ در آن‌ انجام‌ گرفته‌هنوز یكی‌ از مشكلات‌ آن‌ پا برجا بوده‌ و آن‌ عدم‌چسبندگی‌ لازم‌ به‌ سطح‌ مسیر حركت‌ بوده‌ ولی‌ بهرحال‌باید گفت‌ وایپر در دنیای‌ خودروهای‌ اسپرتی‌ یك‌ رقیب‌كاملا جدی‌ و مطرح‌ است‌. قیمت‌ آن‌ با تجهیزات‌ كامل‌۸۳۷۹۵ دلار و نقاط ضعف‌ آن‌ كابین‌ گرم‌، عدم‌ دقت‌كافی‌ فرمان‌ در حركت‌ به‌ خط مستقیم‌ و در عبور ازپیچها با سرعت‌ زیاد قسمت‌ عقب‌ آن‌ تمایل‌ به‌ انحراف‌دارد.

● فراری‌ ۵۷۵Mمارانلو

مارانلو نخستین‌ بار با نام‌ ۵۳۰در سال‌ ۱۹۹۶ به‌ بازارمعرفی‌ شد و كمپانی‌ فراری‌ با این‌ مدل‌ در واقع‌ تاریخ‌ وسنت‌ را با تكنولوژی‌های‌ جدید در هم‌ آمیخته‌ و یك‌اتومبیل‌ اسپرتی‌ فوق‌ مدرن‌ را با كارآیی‌ بسیار بالا به‌ بازارعرضه‌ كرد. موتور مارانلوی‌ اولیه‌ ۵۴۷۴ سی‌سی‌ حجم‌ ودوازده‌ سیلندر داشت‌ و توان‌ تولیدی‌ ۴۸۵ اسب‌ و نیروی‌تورك‌ بالایی‌ دارد بطوریكه‌ قادر است‌ این‌ اتومبیل‌سنگین‌ وزن‌ را كه‌ وزنی‌ معادل‌ ۱۷۲۸ كیلوگرم‌ دارد درظرف‌ مدت‌ ۴/۲ ثانیه‌ به‌ سرعت‌ ۹۶ كیلومتر در ساعت‌برساند. در سال‌ گذشته‌ با معرفی‌ ۵۷۵M كه‌ نمونه‌ اصلاح‌شده‌ و قدرتمندتر مارانلو بود بازار آن‌ داغ‌تر شد. در حال‌حاضر مارانلوی‌ جدید دارای‌ حجمی‌ معادل‌ ۵۷۴۸سی‌سی‌ و توان‌ تولیدی‌ ۵۰۸ اسب‌ بوده‌ و تعویض‌دنده‌های‌ آن‌ شبیه‌ اتومبیلهای‌ فرمول‌ یك‌ می‌باشد. درمجموع‌ فراری‌ مارانلو یك‌ سوپر اسپرتی‌ فوق‌العاده‌ خوب‌می‌باشد كه‌ ارزش‌ پرداخت‌ حدود ربع‌ میلیون‌ دلار برای‌خرید را دارد. قیمت‌ آن‌ با تجهیزات‌ كامل‌ ۲۴۱۰۹۲ دلارو تنها نقطه‌ ضعف‌ آن‌ سنگینی‌ آن‌ می‌باشد.

● فوردموستانگ‌ SVT كبری‌

ایده‌ اولیه‌ فورد در سال‌ ۱۹۹۳ بسیار ساده‌ و روشن‌بود. ایجاد سازمانی‌ در درون‌ گروه‌ برای‌ تولید و عرضه‌انواع‌ سرعتی‌ و قدرتی‌ تحت‌ رهبری‌ آقای‌ كولتی‌ اس‌ وی‌تی‌ دهمین‌ سال‌ ورود خود به‌ بازار را پشت‌ سر می‌گذاردو تاكنون‌ بیش‌ از یكصد هزار دستگاه‌ از آن‌ ارائه شده كه‌ شامل‌ وانت‌بار اس‌ وی‌ تی‌ Lightning)، فوكوس‌ SVT و نسل‌ چهارم‌موستانگ‌ اس‌ وی‌ تی‌می‌باشد. اما فوردموستانگ‌اس‌ وی‌ تی‌ كبرای‌ جدید قدرتمندترین‌ فوردموستانگی ‌است‌ كه‌ تاكنون‌ به‌ بازار عرضه‌ شد. موتور آن‌ همان‌ موتورمدل‌ ماك‌ وان‌ بوده‌ كه‌ بصورت‌ هشت‌ سیلندر و با حجم‌۴/۶ لیتر است‌ منتهی‌ بدلیل‌استفاده‌ از سوپر چارجر توان‌تولیدی‌ آن‌ به‌ ۳۹۰ اسب‌ و نیروی‌ تورك‌ آن‌ به‌ ۳۹۰پاوند رسیده‌ است‌. قیمت‌ آن‌ ۳۴۷۵۰ دلار و نقاط ضعف‌عمده‌ آن‌ عبارتند از قابلیت‌ هدایت‌ ضعیف‌، شاسی‌ باطراحی‌ قدیمی‌ و عایق‌بندی‌ نامناسب‌.

● جاگوار XKR

جاگوار XKRبدلیل‌ برخورداری‌ از كابین‌ بسیار زیبا وراحت‌، استفاده‌ از مواد گرانقیمت‌ و سواری‌ بسیار خوب‌در حال‌ حاضر یكی‌ از لوكس‌ترین‌ اتومبیلهای‌ اسپرتی‌حال‌ حاضر جهان‌ است‌. در سال‌ ۱۹۹۹ با افزودن‌سیستم‌ سوپر چارجر به‌ آن‌ تبدیل‌ به‌ یكی‌ از سریع‌ترین‌اتومبیلهای‌ اسپرتی‌ حتی‌ در مقایسه‌ با رقبای‌ آلمانی‌خود شد. مهمترین‌ خبر در مورد این‌ اتومبیل‌ كه‌ ظاهرآن‌ در چند سال‌ گذشته‌ تقریبا بدون‌ تغییر مانده‌ و فعلانیازی‌ به‌ تغییر ندارد چون‌ هنوز هم‌ طرح‌ كاملا تازه‌ است‌این‌ است‌ كه‌ در مدل‌ جدید از موتور قدرتمندتری ‌استفاده‌ شده‌ كه‌ نمونه‌ای‌ هشت‌ سیلندر به‌ حجم‌ ۴/۲لیتر بوده‌ كه‌ به‌ یك‌ گیربكس‌ شش‌ سرعته‌ اتوماتیك‌ ازنوع‌ ZFمتصل‌ است‌. حداكثر نیروی‌ تولیدی‌ این‌ موتوربدون‌ سوپر چارجر ۲۹۴ اسب‌ و در صورت‌ استفاده‌ ازسوپر چارجر ۳۹۰ اسب‌ می‌باشد و نیروی‌ تورك‌ ۳۹۹ پوندی‌ از دور موتور ۱۴۰۰ دور در دقیقه‌ در اختیارراننده‌ است‌. حداكثر سرعت‌ آن‌ كه‌ محدودیت‌الكترونیكی‌ دارد معادل‌ ۲۵۰ كیلومتر در ساعت‌ است‌ولی‌ می‌توان‌ به‌ راحتی‌ با آن‌ با سرعت‌ ۲۶۰ كیلومتر درساعت‌ نیز حركت‌ كرد. قیمت‌ آن‌ با تمامی‌ تجهیزات‌۸۳۹۷۵ دلار و نقاط ضعف‌ آن‌ عبارتند از فضای‌ بسیاركم‌ صندلی‌های‌ عقب‌، كیفیت‌ ساختاری‌ و مونتاژ نامناسب‌ در تمامی‌ قسمت‌ها، مجرای‌ اهرم‌ تعویض‌ دنده ‌به گونه‌ای‌ نامناسب‌ طراحی‌ شده‌ است‌.

● لامبورگینی‌ مورسیه‌ لگو

كمپانی‌ لامبورگینی‌ چهل‌ سال‌ است‌ كه‌ با ارائه سوپر اسپرتی‌های‌ موتور وسط رؤیای‌ شیرین‌ جوانان‌ را تحقق‌بخشیده‌ است‌. ابتدا مدل‌ كنتاش‌ پا به‌ عرصه‌ وجودگذاشت‌ و سپس‌ دیابلو و حالا مورسیه‌ لگو. بخش‌ اعظم‌بدنه‌ از جنس‌ الیاف‌ كربن‌ بوده‌ و فقط سقف‌ و درها از این‌قاعده‌ مستثنی‌ هستند. موتور دوازده‌ سیلندر ۶/۲ لیتری‌توان‌ تولید ۵۷۱ اسب‌ را داشته‌ كه‌ از تمامی‌ شركت‌كنندگان‌ این‌ گروه‌ بیشتر است‌. نیرو بطور دائمی‌ به‌ هرچهار چرخ‌ منتقل‌ می‌شود منتهی‌ نسبت‌ انتقال‌ در جلو۳۰ درصد و در چرخهای‌عقب‌ ۷۰ درصد است‌. در كنارطراحی‌ زیبا و كاملاآئرودینامیك‌ و توان‌ تولیدی‌زیاد موتور كه‌ هر دو تأثیرزیادی‌ در قابلیت‌ دینامیكی‌خودرو دارند ولی‌ باز هم‌ ازتكنولوژی‌ جدید و خاصی‌ كه‌عبارت‌ است‌ از وجود یك‌ سیستم‌ خنك‌كنندگی‌ بوسیله‌هوا و آن‌ هم‌ متغیر استفاده‌ شده‌ است‌.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.