پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

۲۷ اردیبهشت: در شهر چه گذشت؟!


۲۷ اردیبهشت: در شهر چه گذشت؟!

دفاتر خدمات الکترونیک پلیس از جمله مراکزی هستند که نقش بسیار مهمی در صرفه‌جویی وقت و هزینه شهروندان ایفا می‌کنند.
با مراجعه به این مراکز و پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد می‌توان …

دفاتر خدمات الکترونیک پلیس از جمله مراکزی هستند که نقش بسیار مهمی در صرفه‌جویی وقت و هزینه شهروندان ایفا می‌کنند.

با مراجعه به این مراکز و پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد می‌توان بدون حضور در اداره‌هایی مانند گذرنامه یا راهنمایی و رانندگی امور مربوط به گذرنامه، خلافی خودرو یا تمدید گواهینامه را پیگیری کرد.

این در حالی است که سرعت عمل این مراکز هم بسیار خوب است و در وقت مراجعه کنندگان صرفه‌جویی می‌شود. اما با وجود ویژگی‌های بسیار مثبت این دفاتر، حاشیه‌های منفی هم وجود دارد که گاهی نارضایتی مراجعه‌کنندگان را به دنبال دارد.

به عنوان مثال در برخی از این دفاتر فقط یک پوشه مربوط به تشکیل پرونده برای دریافت گذرنامه حدود ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد و این درحالی است که قیمت این پوشه البته بدون اطلاعات چاپ شده روی آن در لوازم‌التحریر فروشی‌ها حدود ۴۰۰ تومان است.

از آنجایی که نحوه سرویس‌دهی این دفاتر از کیفیت خوبی برخوردار است، انتظار می‌رود در مورد هزینه‌های جانبی که دریافت می‌شود هم نظارت بیشتری صورت گیرد.

ناگهان باران

یکی از اقدامات خوب شهرداری در زیباسازی فضای شهری، ایجاد فضای سبز در حاشیه بزرگراه‌ها و میادین داخل شهر است. در این فضا‌های سبز انواع درختان و گل‌ها به چشم می‌خورند که فرشی از چمن زیر آنها روییده است . با توجه به نیاز این گیاهان به آبیاری منظم، معمولا یک یا دو بار در روز این فضاها توسط باغبان‌های زحمتکش آبیاری می‌شوند.

این در حالی است که گاهی محل نصب تجهیزات مخصوص آبیاری مناسب نیست و این امر مشکلاتی را برای رانندگان به وجود می‌آورد. برای مثال در حالی که خودرو‌ها در حال ورود به یک بزرگراه هستند ناگهان از فضای سبز کنار ورودی روی شیشه، آب می‌پاشد و این بارش ناگهانی رانندگان را غافلگیر کرده و تمرکز آنها را به هم می‌زند.

به هر حال نصب این تجهیزات در مکان‌های مناسب هم از به هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند و هم اینکه رانندگان کمتر غافلگیر خواهند شد.

زباله‌ها هم گرمشان می‌شود

گاهی اوقات شهروندان یادشان می‌رود که زباله‌ها نیز با گرم شدن هوا گرمشان می‌شود و بنابراین در ساعاتی غیر از ساعت اعلام شده، زباله‌ها را در سطل‌های مکانیزه می‌گذارند.

البته بوی بد زباله‌هاپس از چند ساعت حسابی پخش شده‌ و محوطه را فرا می‌گیرد. با وجود این در محله‌هایی که اهالی، زباله‌ها را درست سر ساعت در سطل‌ها می‌گذارند چنین موردی مشاهده نمی‌شود.

به طور حتم تا چند روز آینده که هوا گرم‌تر می‌شود بوی زباله‌ها مسافت بیشتری را طی می‌کند و شهروندان بیشتری را آزار می‌دهد. علاوه بر این، مشاهده می‌شود که در‌های برخی سطل‌ها پس از چند روز کنده شده و باز بودن سطل موجبات انتشار بیشتر بوی آن‌را فراهم می‌کند.

برخی شهروندان پیشنهاد می‌کنند سطل‌های مکانیزه به ویژه در‌های آنها از مواد مقاوم‌تری ساخته شوند تا در شهر کمتر شاهد پخش شدن زباله‌ها و بوی آنها باشیم.

بانک با سرعت نور

گویا این اواخر پاسخگویی برخی بانک‌ها با سرعت نور است و کارمندان آنها در هر دقیقه کار بیش از ۱۰ نفر را راه می‌اندازند. البته این موضوع وقتی اینچنین به نظر می‌رسد که شخص، برگه نوبت را گرفته و جلوی عبارت افراد داخل صف، عددی بالغ بر۱۵۰ نفر را می‌بیند و بعد از چند دقیقه که باز می‌گردد در کمال تعجب مشاهده می‌کند که نوبت وی گذشته است.

معمولا افراد به خیال اینکه کار آنها دست‌کم یک ساعت طول می‌کشد برای انجام کار‌های دیگر بانک را ترک می‌کنند. این در حالی است که برخی شهروندان پس از ۵ دقیقه، تمامی ۱۵۰ نفر را پشت سر گذاشته و نوبتشان فرا می‌رسد.

به هر حال به نظر می‌رسد از آنجا که دلیل درج این ردیف در برگه نوبت، معطل نشدن مراجعان است تمهیداتی اندیشیده شود که مراجعان بتوانند برای وقت خود برنامه‌ریزی کنند.