جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
پی یرشائف فر
در دوره اشغال فرانسه توسط نازیها، در نیروی مقاومت فرانسه خدمت كرد. او به عنوان نویسنده و شرح حال نویس نیز از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است.در سال ۱۹۴۲، در سن ۳۲ سالگی، مدیران شركت RTF را كه تحت اشغال نیروهای آلمانی بود، ترغیب كرد كه در زمینه موسیقی آكوستیك، تحت مدیریت او، شروع به فعالیت كنند. او میتوانست برای پیشبرد، تحقیقاتش از ابزار مختلفی كه در اختیار استودیوی RTF استفاده كند. این استودیو، ابتدا Studio dEssai نام داشت و بعدها به Club dEssai تغییر نام داد.شائف فر، ماهها وقتش را صرف كسب تجربه با تكنولوژیای كه در اختیارش قرار گرفته بود، كرد. تحقیقات او سرانجام منجر به كشف نوعی موسیقی شد كه در آن اصواتی كه مبتنی بر اصوات طبیعی بودند، ضبط میشدند و سپس از آنها در متن موسیقیهای متداول استفاده میشد.
در سال ۱۹۴۸، او از تأثیر سازهای كوبهای در موسیقی به شكل متفاوتی بهره گرفت. در ۲۳ آوریل این سال، متوجه شد كه میتوان سازی را اختراع كرد كه تمام اصوات موجود در یك اركستر را بهتنهایی تولید كند. او همچنین در نخستین اثر رسمی خود، كنسرت برای لكوموتیوها، برای نخستین بار از صدای سوت قطار بخاری، حركت چرخهای قطار روی ریل و صدای قطع و وصل واگنها به یكدیگر استفاده كرد. هر چند این اثر او به عنوان یك اثر تجربی شناخته شد و كسی آن را جدّی نگرفت، اما چهار تاثیر مهم آن را نباید انكار كرد:
۱) امكان استفاده از فرآیندی تكنولوژیك در ساخت یك قطعه موسیقی.
۲) امكان چند بار اجرای یكنواخت یك قطعه.
۳) اجرای مجدد قطعه منوط به نوازنده نیست.
۴) عناصر كار، «واقعی و متصل به هم» هستند.
شائف فر، سپس دست به كار دیگری زد و با نواختن قطعات موسیقی با سرعتهای گوناگون، تأثیر مهمی بر مفاهیمی چون گام و فاصله گذاشت و Etudes را در سال ۱۹۴۸ ارائه كرد.
در اكتبر سال ۱۹۴۸، Etudes از شبكه تلویزیونی RTF پخش و ناگهان توجه جهانیان به این موسیقی جدید جلب شد. از آن پس شائف فر در سمپوزیومهای مختلفی در سراسر فرانسه و جهان شركت كرد تا شیوه كار خود را برای همگان توضیح بدهد.
در سال ۱۹۱۵، RTF استودیوی جدیدی را در اختیار او گذاشت. این استودیو دستگاه ضبط هم داشت. این دستگاه ابزار بسیار مهمّی برای ثبت آثار مبتكرانه شائف فر شد.
شائف فر، آرا و تجارب خود را در كتابی به نام جستوجو برای یك موسیقی مطلق نوشت و در آن دقایق ظریفی را در مورد آغاز موسیقی الكترونیكی بیان كرد. بسیاری از آهنگسازان معاصر وی از جمله میلهود۱، بولز ۲ و حتی اشتوكها وزن۳ تحت تأثیر شدید او بودهاند. بسیاری از آنها به استودیوی او رفتند و از وسایل آنجا برای خلق آثارشان استفاده كردند. شائف فر، در سال ۱۹۹۵ در اثر بیماری آلزایمر درگذشت. از او به عنوان «موسیقیدان صداها» نام میبرند.
۱. Milhaud
۲. Boulez
۳. Stockhause
ریحانه جعفری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی جنگ حسن روحانی حماس نیکا شاکرمی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر یسنا قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان خودرو ایران خودرو سایپا بانک مرکزی کارگران تورم
سریال تلویزیون مهران مدیری صداوسیما عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اینترنت اپل تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت چاقی