یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
برای بار دوم خداحافظ اسطوره
پیست اینترلاگوس (INTERLAGOS) برزیل، برای همه رانندههای فرمول یک، پیست سختی است؛ پیستی با پیچهای غیرمنتظره و تند که با چندتا شیب ملایم کامل شده است و این آمادگی را دارد تا دور اول هر رانندهای را، تبدیل به آخرین دورش در آن مسابقه کند! اما سختی این پیست برای مایکل شوماخر آلمانی، اسطوره بیچون و چرای دنیای فرمول یک، از نوع دیگری است؛ این پیست برای او یادآوری آخرین تصویر از دنیای ورزشیاش خواهد بود! تصویری که در همین هفته پیش به حقیقت پیوست، اتفاقی که به همه تاریخ پرفراز و نشیب این پیست افضوده شد. البته اگر علاقهمند به دنیای اتومبیلرانی باشید، میدانید که این دومین خداحافظی مایکل شوماخر از دنیای رانندگی بود؛ او اولین بار در همین پیست و در سال ۲۰۰۶ بعد از سالها قهرمانی همراه تیم فِراری، از این رقابتها خداحافظی کرد. اما مثل اینکه شوماخر احساسیتر از آن بود که بتواند این فراق را تاب آورد! مایکل در سال ۲۰۱۰ دوباره پا به این رقابتها گذاشت، اما نه با تیم محبوب قدیمیاش فِراری، بلکه با هموطن خودش یعنی مرسدس بنز. اما این همکاری عمر زیادی نداشت و مایکل به دلیل راضی نبودن از نتایج بدست آمده و تمام شدن باتریهای خودرواش در یکی از رقابتها (همانطور که خودش گفته) پیش از آغاز گرندپری ژاپن اعلام کرد که این فصل آخرین فصل حضور او در رقابتهای جایزه بزرگ است. حرفی که پایش ایستاد و در این مسابقه (یعنی گرندپری برزیل) و در دور WarmUp با چرخاندن پرچم «متشکرم» از هوادارانش تقدیر کرد و لحظاتی احساسی را در آخرین مسابقه فرمول یک خود آفرید.
● تمام افتخارات «سلطان باران»!
جالب است بدانید که شوماخر، اولین ورزشکار میلیاردر جهان محسوب میشود! به علاوه در یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۸، به عنوان محبوبترین راننده فرمول یک تمام دوران، شناخته شد. یکی از تواناییهای منحصر به فرد او، عبور از پیچهای تند با سرعت خیلی زیاد بود. به علاوه، کنترل خودرو در زمینهای خیس و هوای بارانی آنقدر برای او کار آسانی بوده که به او لقب «سلطان باران» دادهاند. شوماخر تنها ورزشکاری است که ۲بار (سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳) توانسته است جایزه برترین ورزشکار سال جهان را از آن خود کند. وی سابقه شرکت در ۳۱۸ مسابقه فرمول یک را دارد که در نتیجه آن توانسته رکورد قهرمانی در ۹۱ مسابقه را در کارنامه خود ثبت کند.
● ۷ اشتباه رایج رانندگی که ممکن است «شوماخر» را هم به ته دره بفرستد!
راستش دیدیم بد نیست به بهانه خداحافظی شوماخر، این بیهمتای دست به فرمان (!) از رقابتهای فرمول یک هم که شده، سری به وضعیت رانندگی خودمان بزنیم و ببینیم اوضاعمان چطور است! اینطوری مطلبمان هم بدون پیام اخلاقی نمیماند و کلی پیام مثبت و ارزنده برایتان خواهیم داشت، آن هم به سبک برنامههای آموزنده صدا و سیما. بعد از کلی جست و جو و گپ زدن با آدمهایی که یک عمر است راننده هستند و ۴ تا لاستیک بیشتر از من و شما پنچر کردهاند! به تعدادی از اشتباهات پرتکرار رسیدم که به شما توصیه میکنم برای اینکه شرمنده شوماخر نشوید، درس عبرت بگیرید و زین پس مرتکب آنها نشوید:
▪ نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند. نحوه صحیح رد شدن از دستانداز که در شهرمان به وفور دیده میشود، به این شکل است که باید طوری برنامهریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کنیم و هنگام عبور از دستانداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
▪ درجا گرم کردن خودرو به مدت طولانی
این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی برای موتور دارد. درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن زیاد منبع اگزوز میشود که این گرما به موتور منتقل شده و به آن صدمه میزند. در زمستان بهتر است در نهایت یک دقیقه خودرو درجا کار کند، سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن خودرو در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کنید. بابا بنزین اضافی دارید بیایید بدهید بچههای سرویس ورزش و الکی نسوزانیدش!
▪ خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس میشود. اگر به محض سبز شدن چراغ، تیکآفکشان شروع به حرکت نکنید، هیچکس نمیگوید دست فرمانتان به درد لای جرز دیوار میخورد، به جان خودم!
▪ گرفتن ترمز و کلاچ به طور همزمان برای نگه داشتن خودرو
خود این کار، باعث میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند. چون وقتی کلاچ درگیر است، از نیروی ترمزی موتور هم استفاده میشود و شما با فشار دادن همزمان کلاچ و ترمز، باعث شدید خودرو دیرتر بایستد. بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بیفتد، کلاچ را بگیریم.
▪ خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی
بعضی اوقات رانندهها صبر میکنند تا فن خودرو خاموش شود تا بعد موتور را خاموش کنند. غافل از اینکه این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که آن را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن خودرو نیست.
▪ گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد. ولی در خودروهای انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
▪ ترمز کردن در زمین بارانی
یکی از بدترین کارهایی که میتوان برای متوقف کردن خودرو در زمین خیس و یا برفی کرد، این است که یکدفعه پایمان را روی ترمز بگذاریم. اگر خودرو شروع به لغزیدن کرد، فقط باید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در جهتی که میخواهید جلوی خودرو حرکت کند، بچرخانید.
گفتههای رقبای شوماخر درباره او
دیمون هیل (رقیب دیرینه شوماخر): میشائیل در کارش فوقالعاده حرفهای است. مطمئن باشید اگر روزی قلبم را عمل کنم، حتما دوست دارم او را به عنوان پزشک در کنارم داشته باشم! چون از هر لحاظ میتوان به او اعتماد کرد. همیشه خیلی خوشحال میشدم که مقابل بهترین رانندة جهان شکست میخوردم.
فرناندو آلونسو: برای من تحمل زیدان آسانتر است! چون شوماخر از نظر من غیرورزشیترین رانندة تاریخ فرمول یک است. او همیشه لایق جریمه است!
نایجل مانسل (قهرمان سابق جهان): شوماخر مرا به یاد جک استیوارد میاندازد. میشائیل و تیم فراری، همان کاری را کردند که جک در دهة ۷۰ انجام داد. فکر نمیکنم دیگر در تاریخ فرمول یک، رانندهای پیدا شود که چنین رابطة عمیقی با فرمول یک داشته باشد.
یک جمله خفن از مایکل شوماخر هست که توصیه میکنیم همچون پند بزرگان آویزه گوشتان کنید و استثنائا این دفعه آن را گوش کنید: «هر گاه دیگران پایشان را روی ترمز میگذاشتند، من پدال گاز را میگرفتم...»! فراموش نکنید که مایکل معتقد است این بزرگترین راز موفقیتاش در مسابقات اتومبیلرانی است.
نویسنده: محمدمهدی اعتمادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست