پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
بیوگرافی پاسدار
نامگذاری سوم شعبان بهعنوان روز پاسدار از سوی امامخمینی(ره) یك عمل هوشمندانه فرهنگی و اجتماعی محسوب میشود. پاسداران انقلاب اسلامی كه با سرعت معجزهآسایی به یك سپاه بزرگ ملی تبدیل شدند و با نیروهای سهگانه زمینی، دریایی و هوایی یكی از كارآمدترین و موثرترین ارتشهای ملی تاریخ را به منصه ظهور رساندند، بههرحال نیروی نظامی ایدئولوژیك نظام جمهوری اسلامی محسوب میشوند و علاوه بر وظایف متعارف نظامی و لشكری، رسالتهای خطیری را در عرصه پاسداری از دستاوردهای انقلاب برعهده دارند. توجهدادن این نیرو به مبانی اصیل اعتقادی برگرفته از مكتب حسین(ع) میتواند منشور و راهنمای نمایانی برای آن محسوب شود و فضای حركت آن را ترسیم نماید. در نوشته زیر فرهنگ پاسداری و توجه مردم و رهبر مردم به این فرهنگ، مورد تذكار قرار گرفته است.
در طول هشتسال دفاع مقدس و فرازونشیبهای پس از انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی بود كه در كنار دیگر اقشار نظامی و رزمندگان گمنام، در رهایی ملت ایران و اسلام عزیز و نیز در پاسداری از انقلاب و هدفهای آن، عاملی موثر و ركن ركین بوده و هست.
● روز پاسدار
حضرت امامخمینی در سوم شعبان سال ۱۳۹۹.ق/ برابر با هفتم تیر ۱۳۵۸.ش به مناسبت سالروز ولادت امامحسین(ع) میفرماید: «روز مبارك سوم شعبان المعظم را كه روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مكتب مترقی اسلام است به عموم هممیهنان و بهخصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریك عرض و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن كریم و اسلام عزیز است. پاسداری كه هرچه داشت در راه هدف اهدا كرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنیامیه نجات داد.»[i] ایشان در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.
● تعریف پاسدار
پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسدار و پاسداران آن كسانی هستند كه در حساسترین لحظات تاریخ از میان خلق برمیخیزند و چون دژی مستحكم، مردانه و شجاعانه در جهت رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمیدارند. هنگامیكه تحریفگران حقیقت از سنت و سیره رسول خدا و از آنچه خداوند در شریعت اسلامی و از زبان قرآن بنا نهاده بود تصویری مغایر با واقعیت ارائه كردند، امامحسین(ع) برای احیای آن سنت از كفرفته، قیام حماسی و تاریخیاش را آغاز نمود و بدینترتیب از دین پیامبر خدا پاسداری نمود. بیشك امامحسین(ع) تبدیل به الگویی كامل و جاودانه جهت پاسداری از دین و ارزشها برای رادمردان تاریخ گشت.
● جایگاه رفیع پاسدار
امامخمینی(ره) میفرماید: «ای كاش من هم یك پاسدار بودم. اینها چه میكنند و من چه كار. آنها میروند با دشمن اسلام میجنگند و من در اینجا هستم و نمیتوانم. شما قدر خودتان را بدانید. خداوند به شما عنایت داشته است كه شما را مهیا كرده تا قرآن كریم و اسلام عزیز و میهن اسلامی را حفظ كنید. نظام الهی مقرر كرده است تا شما برای خدمت به اسلام انتخاب شوید و این پیش خدا ثبت است و ملائكهٔالله و خداوند پشتیبان شماست و دلتان قوی باشد. هر قدمی كه برای اسلام برمیدارید قدمی است الهی كه خدا برای شما پیش آورده است.»[ii]
پاسدار از زندگی شرافتمندانهای برخوردار است و از ارزشهای مقدس حمایت میكند. امام(ره) میفرماید: «الان شما اسم شریف پاسداری برایتان ثبت است. پاسدار اسلام، پاسدار انقلاب اسلامی. پاسدار انقلاب اسلامی لفظ نیست واقعیت است.»[iii] «من از خدا میخواهم كه شماها انشاءالله همانطوری كه اسمتان پاسدار است و در این زندگی شرافتمندانه وارد هستید، پاسداران امامزمان ــ سلامالله علیه ــ باشید و خدای تبارك و تعالی شما را حفظ كند.»[iv] «پاسداری خیلی شریف است برای اینكه خدمتگزاری به اسلام است.»[v]
پاسداران در تاریخ كشور بسیار نقشآفرین بودهاند. هرجا ضرورت و نیازی پیش آمده، حضور آنان به چشم میخورد. «پاسداران كسانی هستند كه در حساسترین لحظات تاریخ ملی ما از همین دانشگاهها و از همین دبیرستانها و از لابهلای قشرهای مردم بیرون آمدند و در صف مستحكمی قرار گرفتند و مردانه و شجاعانه نقش ایفا كردند. یعنی آن جمعی از دانشجویان و دانشآموزان كه در یك دورهای مثل دوره انقلاب، مثل دوره بسیار حساس و خطرناك بعد از انقلاب، مثل دوران جنگ تحمیلی آماده شدند و همت كردند كه نقش سازنده و قوی ایفا كنند، همین پاسدارانند.»[vi]
● پاسدار؛ شخصیتی حماسی
پاسداران انقلاب اسلامی طلایهداران حماسههای پرشكوه و مقدسند، حماسههایی كمنظیر و گاه بینظیر كه تنها از دانشآموختگان مكتب عشق، مكتب پرشور و شعور حضرت امامحسین(ع) برمیآید.
در مكتب امامحسین(ع)، یك شخصیت حماسی كسی است كه در جهت مقاومت و دفاع از عقیده حركت میكند و روحیه متموجی از عظمت، غیرت، حمیت، شجاعت، حس دفاع از حقوق و حس عدالتخواهی دارد. «حماسه مقدس آن كسی است كه روحش برای خود موج نمیزند. برای قاره یا مملكت خود موج نمیزند. او اساسا چیزی را كه نمیبیند شخص خود است. او فقط حق و حقیقت را میبیند و اگر خیلی كوچكش كنیم باید بگوییم بشریت را میبیند.»[vii]
«دومین جهت تقدس اینگونه قیامها و نهضتها این است كه در شرایط خاصی كه هیچكس گمان وقوع آن را نمیبرد قرار گرفتهاند. یعنی یك مرتبه در یك فضای بسیار بسیار تاریك و ظلمانی یك شعله حركت میكند. شعلهای در یك ظلمت مطلق. فریاد عدالتی است در یك استبداد و ستم مطلق. جنبشی است در یك سكون، درحالیكه همه ساكن و مرعوبند. كلام و سخنی است در یك خاموشی مرگبار.»[viii]
«سومین جهت تقدس این است كه در آن یك رشد و بینش نیرومند وجود دارد. قیامكننده چیزی را میبیند كه دیگران نمیبینند... منطقی دارد مافوق منطق افراد عادی، مافوق منطق عقلائی كه در اجتماع هستند.»[ix]
● فرهنگ پاسداری
پاسداری، یك فرهنگ عظیم و برگرفته از نهضت عاشورا است؛ عزتآفرین و سرشار از مجاهدت و افتخار به همراه خلق حماسههای بزرگ است. «پاسداری، یك فرهنگ است. یك فرهنگ عزت و افتخار است. پاسداری از دین و انقلاب كه امروز این معنا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجسم است. صرفا یك حركت نظامی نیست. پاسداری یك فرهنگ است. جنبه عقیدتی و سیاسی و فداكاری و مجاهدت دارد. البته جنبه نظامی هم دارد. یعنی بازوی نظامی انقلاب بوده، هست و خواهد بود.»[x]
«پاسداران كسانی هستند كه علیرغم همه انگیزههایی كه در دنیای مادی امروز برای جوانان وجود دارد، لباس عفاف و تقوا پوشیدند، به استقبال معنویات رفتند، برای خدا قدم در میدان گذاشتند و هر جا هرچه از وجودشان لازم بود، جانشان، سلامتیشان و حضورشان در میان خانواده، همه را تقدیم كردند. بسیاری از این پاسداران و جوانان ما كسانی هستند كه بحمدالله سالمند به شهادت نرسیدند و سلامتیشان را هم از دست ندادهاند. اما در حكم شهدا هستند زیرا آنجاییكه حضورشان در جبهه و فعالیتشان در میدان لازم بود، آن را به انقلاب و به ملت و به كشور و به خدا تقدیم كردند.»[xi]
● پاسدار، شیعه راستین امامحسین(ع)
«شیعه یعنی پیرو، پیروی در فكر، عمل، اخلاق، مواضع سیاسی و عقاید دینی. گرچه شیعه حسین(ع)، شیعه علی(ع) و ائمه دیگر علیهمالسلام نیز هست و تشیع در خط ائمه و اهل بیت بودن است اما حسینبنعلی(ع) در ابعاد خاصی كه زندگی و جانش را بر سر آنها نهاد حالت الگویی دارد و اسوه است. آن حضرت برای احیای دین قیام كرد و خود را فدای راه خدا ساخت. شیعه او نیز باید اینگونه باشد.»[xii] شیعه سیدالشهداء باید در خصلتهایی نظیر خودسازی، خداترسی، تقوا، امربهمعروفونهیازمنكر، اقامه نماز، تلاش در مسیر رضای حق، جود و كرامت، عزتنفس، گریز از ذلت و زبونی و سازش با طاغوتها و حكومتهای ستمگر، مبارزه با باطل، جهاد و شهادت، روحیه ایثار و شهادتطلبی، قاطعیت و صلابت در راه عقیده و... به آن پیشوای شهید تاسی كند.
امامعلی(ع) میفرماید: بهترین مردم كسی است كه خود را در راه خدا وقف كند با دشمنان او به نبرد برخیزد و مرگ یا كشتهشدن در میدان نبرد را آرزوكند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست