جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
جامعیت شخصیت علمی امام جعفر صادق ع
حضرت امام جعفر صادق (ع ) دارای شخصیت جامع علمی و نظرات متقن و ژرف در رشته های مختلف علوم و معارف بود به گونه ای که در دوران زندگی و حیات فرهنگی خویش بسیاری از راه های دانش و بینش را گشود و بیراهه های نادانی و ناآگاهی را مسدود نمود و زمینه های رشد و نمو و کمال علمی را برای جامعه اسلامی مساعد و مهیا ساخت .
امام صادق (ع ) بهترین لحظات زندگی خویش را وقف تعلیم علوم و دانش های گوناگون نمود و در انجام این تکلیف و مسئولیت الهی تا آنجا به پیشرفت و موفقیت نائل آمد که آوازه دانایی و دانش او همه جا را فرا گرفت و نه تنها علما و دانشمندان مذاهب تشیع و تسنن که حامیان تفکرات الحادی در برابر عظمت شخصیت علمی آن پیشوای الهی خاضع و معترف گشتند.
دانشمندان شیعه عموما به این حقیقت دست یافته اند که مذهب تشیع با تلاش های وقفه ناپذیر علمی حضرت امام جعفر صادق (ع ) رونق و گسترش یافت و از همین رو به « مذهب جعفری » مشهور گشت که این اشتهار حکایت از نقش این پیشوای معصوم در تکمیل و تنظیم و نشر فرهنگ و معارف و دانش های شیعه دارد که تا آن زمان به صورت مدون و منظم و طبقه بندی در موضوعات مختلف اعتقادی عبادی اخلاقی تربیتی کلامی حدیثی تفسیری فقهی قضایی سیاسی و حکومتی برای بهره وری جامع و بهینه ثبت و ضبط نگردیده بود و امام (ع ) این مهم را به نیکوترین وجه به مرحله عمل درآورد.
دانشمند بزرگ شیعی مرحوم « شیخ مفید » اعتراف می نماید : « به اندازه ای که علمای اسلام از حضرت امام جعفر صادق (ع ) در موضوعات مختلف حدیث نقل کرده اند از دیگر افراد اهل بیت (ع ) روایت نقل نشده است . »
« ابوزهره » که از دانشمندان مذهب تسنن می باشد درباره جامعیت شخصیت علمی و فرهنگی حضرت امام جعفر صادق (ع ) اعترافات شگفت انگیزی دارد که نمونه های ذیل از آن جمله است :
علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشرب هایشان در فردی غیر از امام صادق (ع ) و علم و دانش او اتفاق نظر ندارند.
دانش آن حضرت منحصر به حدیث و فقه نبود بلکه علم کلام نیز تدریس می نمود.
بالاتر از همه این علوم امام صادق (ع ) در زمینه علم اخلاق دانش های ارزنده ای داشت .
مورخین نیز در آثار تاریخی خویش به عظمت شخصیت علمی و دانش وسیع و گسترده حضرت امام جعفر صادق (ع ) اذعان و اعتراف دارند. « ابن خلکان » از مورخین مشهور در این باره چنین نظر می دهد :
« امام صادق یکی از ائمه دوازده گانه امامیه و از بزرگان اهل بیت رسول خدا(ص ) بود. او به جهت صدق سخنانش به لقب صادق شهرت یافته است و فضل و دانشش مشهورتر از آن است که احتیاج به توضیحی داشته باشد. »
همچنین « شهرستانی » نویسنده کتاب مشهور « ملل و نحل » درباره مقام والای علمی امام جعفر صادق (ع ) اینگونه اعتراف می کند :
« او از دانشی بی پایان و نظری بسیار عالی در حکمت برخوردار بود. »
در عصر حضرت امام جعفر صادق (ع ) مکتب های الحادی همچون سایر مکاتب و مسلک های انحرافی و گمراهی زا به فعالیت های مخرب اهتمام داشتند و اقشار مختلف مردم جامعه به ویژه نسل جوان را در معرض آفات و آسیب های فکری مغشوش خود قرار می دادند.
امام صادق (ع ) با افراد وابسته به این مکتب مناظره و مباحثه می نمود و آنان را اگرچه اهل عناد و کینه درونی نسبت به اسلام بودند و به حقیقت گرایش نمی یافتند مقهور و تسلیم براهین و استدلال های خویش می نمود. حاصل و ثمره این مباحثات برای ایجاد معرفت و آگاهی در مردم جامعه و استحکام پشتوانه های اعتقادی و فکری آنان بسیار موثر و سازنده بود و شبهات ایجاد شده در اذهان توسط عناصر الحادی را مرتفع می نمود.
ابن مقفع ابوشاکر دیصانی ابن ابی العوجا و عبدالملک بصری از جمله افراد وابسته به مکتب الحادی بودند که وجود خداوند متعال و توحید و نبوت و معاد را انکار می کردند.
هر کدام از عناصر مزبور که با امام صادق (ع ) مباحثه و مناظره می کردند به وسعت دانش و قدرت علمی و استدلاهای ژرف و عمیق آن پیشوای الهی به شگفتی می افتادند و در برابر این علوم و براهین متقن اظهار عجز می کردند.
« ابن ابی العوجا » امام جعفر صادق (ع ) را صاحب عقل و متانت و شکیبایی کامل می دانست و اعتراف می کرد که آن امام دلایل و استدلال های ما را با اندک سخن و برهانی باطل می نماید و ناتوانی ما را در مقام پاسخ گویی به دلایلش آشکار می کند.
وسعت علوم و دانش های حضرت امام جعفر صادق (ع ) به علومی همچون فقه و اصول و کلام و اخلاق و تفسیر و قضا و سایر رشته های معارف اسلامی محدود نمی شد بلکه آن حضرت علاوه بر این علوم در فیزیک شیمی طب نجوم ساختمان بدن انسان شناخت میکرب و امراض و بیماری ها مهارت داشت . چنان که در دانش های مزبور آثاری از آن پیشوای الهی ثبت و ضبط شده که شگفتی زا و نشان دهنده احاطه علمی و جامعیت دانش های آن حضرت می باشد.
یکی از عللی که منصور عباسی حاکم خلافت غاصبانه بر جامعه اسلامی را به ایجاد فشار و کنترل علیه امام جعفر صادق (ع ) راغب گردانید احاطه و شهرت علمی و استقبال گسترده گروه ها و اقشار مختلف مردم از محضر پرفیض آن امام بود. همین درخشش علمی و توجه و گرایش مردم جامعه اسلامی به امام صادق (ع ) مورد حسد و عداوت حکومت بنی عباس قرار گرفت .
آموزه های سیاسی و حکومتی اسلام و ظهور و بروز آن در سیره و روش حضرت امام جعفر صادق (ع ) عامل مهم دیگری بود که در کنار وجهه و جامعیت علمی شخصیت این پیشوای بزرگ خفاشان خون آشامی را که تاب دیدن انوار مقدس الهی را نداشتند برای خاموش کردن این نور با به شهادت رساندن امام (ع ) ترغیب نمود.
لکن انوار تابناک این امام معصوم و سایر ائمه اطهار با شهادت آنان نه تنها به خاموشی نگرائید که پرفروغ تر و تابنده تر گردید.
اشتهار « تشیع » به « مذهب جعفری » حکایت از نقش بنیادین امام جعفر صادق (ع ) در تکمیل و تنظیم و نشر فرهنگ و معارف و دانش های شیعه دارد که تا آن زمان به صورت مدون و منظم و طبقه بندی در موضوعات مختلف اعتقادی عبادی اخلاقی تربیتی کلامی حدیثی تفسیری فقهی قضایی سیاسی و حکومتی برای بهره وری جامع و بهینه ثبت و ضبط نگردیده بود و امام (ع ) این مهم را به نیکوترین وجه به مرحله عمل درآورد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست