یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
معماری اندامواره
نیکلاس گریمشوی، یکی از معماران شرکتکننده در دوسالانه ونیز است. مصاحبه مفصلی دارد که تکه کوچکی را باهم میخوانیم. معماری شما معطوف است به گویایی کامل سازه، محسوس بودن ریتم، اصالت جزئیات و عمق راهحلهای معماری. دیگر چه ویژگیهایی را خودتان برمیشمرید؟فکر میکنم، اصل برای من جریان و توده انسانی است. متاسفم بگویم که برخیها معماری را اساسا به خاطر جلوههای خاص ساختمانی طراحی میکنند. مثلا وقتی مردم به ساختمان آرمانی <دیوید چیپرفیلد> میرسند، میگویند: <وای عجب ساختمانی>!، ولی وقتی به ساخته من نزدیک میشوند فقط جریان آدمها هست و احساس آنها به ساختمان. گذشته از آن، درون ساختمان من همنوا با بیرون آن است، من دنبال این نیستم که مجسمهای بسازم که کسانی را خوش بیاید یا نه.
ولی شما معماری فرانکگری را معماری تندیسگونه و بیانگر وگویا توصیف کردهاید، مثل جنگلی پوشیده که در آن درون و بیرون درهم آمیختهاند. فکر میکنید ساختمان باید از همان بیرون هم بگوید که برای چه ساخته شده است؟
ـ این یک حقیقت است. در پروژههای گری، رابطهای بین نما و داخل بنا وجود ندارد. در ساختها چنین چیزی نیست. او خود همیشه میگوید که برایش اصلا مهم نیست نمای بنای او روی چه چیزی استوار است. برای او مهم است که نما همانی باشد که او میخواهد، او چون یک مجسمهساز کار میکند. البته او توانسته است ساختمانهای باشکوهی بسازد. در این حالت شما مجبور نیستید سازه را رو کنید یا تاکید نمایید اما من باور دیگری دارم؛ به نظر من مردم باید بتوانند ساختمان را بخوانند و ببینند که از چه ساخته شده است.
در جای دیگری نوشتهاید که ساختمان باید پوست عریانی داشته باشد. منظورتان چیست؟
ـ اعتقاد دارم که ساختمان میتواند پوست اندامواره شفاف داشته باشد. میتواند پوست عوض کند. سازه و اسکلت میماند ولی پوست عوض میشود، تغییر میکند و شفافیت و سایه روشن خود را متناسب با شرایط خاص مکانی و اقلیمی نو میکند. میخواهم این اطمینان را بدهم که معماری آینده معماری ارگانیک خواهد بود نه وسیلهای برای هنر مفهومی.
احتمالا در زندگی خصوصیتان، تمام چیزهایی که اطرافتان هستند از آخرین تکنیکها و نوآوریها هستند مثل اتومبیل آخرین مدل، ساعت چند منظوره، تلفن کامپیوتر، عینک مدروز شیک و ..
ـ نه آنچنان. ولی خوب، من از تویوتای <پریوس> هیبریدی که دارم لذت میبرم. بگذریم که اتومبیل هوشمندی است و در مقایسه با بسیاری ازماشینها به خاطر نوع سیستم ترمز و کولر و تهویه و چراغ در مصرف انرژی هم بهصرفه است. من از آیفون چندمنظورهام خوشم میآید اما زیادی اسیر کامپیوتر نیستم. بیشتر دوست دارم با دستم کار کنم و خط بکشم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست