دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
همه چیز درباره تجارت الكترونیك
زمانی كه میان صفحات اینترنت به جستوجو میپردازیم، بیتردید با انبوهی از تبلیغات و بَنرهای اینترنتی روبهرو خواهیم شد كه بخش عظیمی از صفحات وب را به خود اختصاص دادهاند. اینها به همراه سفارش كالا و خدمات، خریدهای آنلاین و انجام امور تجاری، بدون استفاده از مدارك و اسناد كاغذیِ معمول، تنها بخشی از آن چیزی است كه ما آن را «تجارت الكترونیك» مینامیم. مبادله الكترونیك دادهها در دهه ۱۹۶۰م.، سرآغاز انجام مبادلات از یك رایانه به رایانهای دیگر گردید و به این ترتیب، تجارت الكترونیك، اولین بار در Berlin Airlift آغاز شد. از آن پس، تعاریف مختلفی از تجارت الكترونیك كه هر یك بیانگر كاركردهای متفاوت این فنآوری است، ارائه شده است. در یك تعریف اجمالی و در عین حال جامع كه كمیسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷م. از تجارت الكترونیك ارائه نموده، تجارت الكترونیك این گونه معرفی شده است: «تجارت الكترونیك، مبتنی بر پردازش و انتقال الكترونیكی دادهها، شامل متن، صدا و تصویر میباشد. تجارت الكترونیك، فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الكترونیكی كالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الكترونیكی وجوه، مبادله الكترونیكی سهام، بارنامه الكترونیكی، طرحهای تجاری، طراحی و مهندسی مشترك، منبعیابی، خریدهای دولتی، بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد». یكی از مهمترین ویژگیهای تجارت الكترونیك، حذف فرآیندهای غیرضروری در امور تجاری، كاهش هزینه مبادلات و كاغذبازی و دسترسی سریعتر مشتریان به بازارهای جهانی است. از سوی دیگر، این امر سبب عرضه محصولات متنوعی - با توجه به نظرات و سلایق مشتریان - شده، منجر به رقابت شدیدی میان عرضهكنندگان میشود. یك مثال ساده از تجارت الكترونیك، خرید كالا از یك فروشگاه مجازی (اینترنتی) است. به این ترتیب كه خریدار با جستوجویی ساده در اینترنت، فروشگاه مجازی را مییابد و كالای مورد نظر را با توجه به فهرستی كه در اختیارش قرار میگیرد، از نظر رنگ، جنس، قیمت و سایر ویژگیهای موجود، انتخاب و سرانجام پس از مدت زمان قید شده، كالای خود را دریافت میكند. صورت حساب نیز به به روشهای مختلف پرداخت میشود؛ مثلاً به صورت نقدی پس از تحویل جنس، واریز وجه به حساب بانكی فروشنده (Postal Money Orders)، پرداخت از طریق پول الكترونیكی (Electronical Money) و یا از طریق كارتهای اعتباری مانند Visa و MasterCard. با این حال، همه چیز به این سادگی هم نیست. تجارت الكترونیك برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، پیچیدگیهای فراوان و پیشنیازهای سختافزاری و نرمافزاری بسیاری دارد. ابزارهای مالی و پرداخت الكترونیكی، بخش بسیار مهمی از نیازهای تجارت الكترونیك به شمار میآیند. در حال حاضر، كارتهای اعتباری، كارتهای هوشمند، ژتون و كوپن الكترونیك، چك الكترونیك، پول دیجیتال و... از ابزارهای لازم برای پرداخت صورت حساب خرید كالا و خدمات میباشند.
از سوی دیگر، فنآوریهای پشتیبانی كننده تجارت الكترونیك، یعنی فنآوریهای مخابراتی و ارتباطی، همچون شبكه اینترنت، شبكههای پست، تلگراف و تلفن، شبكههای ارزش افزوده و خدمات دادهای (VADS = Value Added Networks) نیز بسیار حائز اهمیت هستند. در كنار سختافزار و نرمافزار، پایگاههای دادهای و ارتباطی - كه زیرساخت اصلی تجارت الكترونیك را تشكیل میدهند - ارائه خدمات به صورت جستوجوی همكاران تجاری، مذاكره و توافق با آنها، سازماندهی محیط بازار الكترونیك، تبلیغات و... نیز سهم عمدهای در كسب موفقیت در دنیای الكترونیك بر عهده دارند. از نظر نوع مبادلات تجاری، تجارت الكترونیك را میتوان به گروههای زیر تقسیم نمود:
۱. متداولترین نوع تجارت الكترونیك، تجارت بین بنگاه و مشتری (B۲C) است كه امور مسافرت، فروش كتاب، ارسال گل، هدیه، كارت پستال، مواد عذایی، جواهرات، كالاهای ورزشی، سختافزار، موسیقی و... را شامل میشود.
۲. مزایده و مناقصه كالاها و... از طریق اینترنت كه در گروه تجارت بین مشتری و مشتری (C۲C) قرار میگیرد.
۳. تجارت بین بنگاه و بنگاهی دیگر؛ مانند تعامل بین تولید كنندگان خودرو و قطعهسازان (B۲B).
۴. «B۲A» (Business to Administration) كه شامل انواع مبادلات تجاری بین شركتها و سازمانهای دولتی، پرداخت عوارض، مالیاتها و... میباشد.
۵. «C۲A» (Customer to Administration) كه تعاملات تجاری بین مشتری و سازمانهای دولتی را شامل میشود.
برخی از مزایای استفاده از تجارت الكترونیك را میتوان در فهرست زیر خلاصه نمود:
۱. افزایش رقابت در بازارهای جهانی.
۲. خرید و فروش كالا در حداقل زمان ممكن.
۳. ایجاد اشتغال و انتقال فنآوریهای جدید.
۴. حذف واسطههای بازار.
۵. افزایش سرمایهگذاری.
۶. تبلیغات گسترده به صورت پیامهای تبلیغاتی، نمایش كالا و... در سطح بینالملل.
۷. كاهش ترافیك و حذف ترددهای بیمورد (بهرهوری در منابع انرژی و حفظ محیط زیست).
۸. افزایش سطح تولید.
۹. كنترل سریعتر و دقیق موجودیهای گمركی، انجام مناقصههای بین المللی و امور بانكی.
۱۰. انتقال سریعتر نظرات و انتقادات مشتریان به فروشندگان كالا و خدمات (عرضه محصول با توجه به علایق و نیازهای مشتری) و... . با وجود ویژگیهای منحصر به فرد و مزایای چشمگیر تجارت الكترونیك، این صنعت بدون وجود سیستم بانكی روان و دقیق، امنیت اطلاعات، قوانین گمركی و مالیاتی شفاف، كد تجاری محصول، توسعه مهندسی نرمافزار و میكروالكترونیك، احراز هویت خریدار و مشتری، استفاده از كارتهای اعتباری، حفظ اطلاعات محرمانه افراد، عدم همكاری دانشگاهها و مراكز تحقیقاتی، نبود خطوط ارتباطی پرسرعت و شبكههای بیسیم و عدم پذیرش اسناد و مدارك توسط قوه قضاییه، نمیتوانید به اهداف گسترده خود دست یابد. از طرف دیگر، ایجاد اطمینان به این نوع تجارت و فرهنگسازی در میان افراد جامعه از مهمترین مسائل تجارت الكترونیك میباشد. ظهور شركتهای تجاری، چون پنتاگونا، تجارت الماس، پریم بانك، ای بی ال و گلد كوئست، با ساختاری هرمی و بینهایت - در ایران و سایر كشورهای دنیا - سبب شده است كه بسیاری از مردم، تجارت الكترونیك را مترادف با قمار الكترونیكی، كلاهبرداری اینترنتی و... بدانند. وعدههای فریبندهای چون درآمد روزانه ۷۲۰۰ دلار به عنوان پورسانت، عایدی روزانه هزار دلار تا پایان عمر، تجارت الماس و... كافی است تا هر بازدیدكنندهای را به ثبتنام در سایت و خرید كالاهای پیشنهادی ترغیب و تشویق نماید. این در حالی است كه بسیاری از این شركتها در ازای میلیونها دلاری كه از فروش ماهانه عایدشان میشود، مبلغی كمتر از یك میلیون و نیم درآمد خود را تحت شرایطی خاص كه به ندرت محقق میگردد، به عنوان پورسانت به خریداران خود كه باید نقش ویزیتور را هم ایفا كنند، میپردازند. با این حال، به دلیل عدم آگاهی مردم نسبت به معنی واقعی تجارت الكترونیكی و نیز پایین بودن سطح درآمد و اقتصاد كشور، همواره افراد بسیاری كه متأسفانه اكثر آنها از دانشجویان دانشگاهها و مراكز عالی هستند، به این امر میپردازند و در كشاكش این مبادلات، دو برابر رقمی كه به عنوان محصول شركت مورد نظر به كشور وارد میشود، به صورت ارز از كشور خارج میگردد كه این خود ضربهای بزرگ بر پیكره اقتصاد ملی خواهد بود. تجارت الكترونیك، واقعیتی فراتر از كلاهبرداریها و شرطبندیهای اینترنتی دارد. تجارت الكترونیكی با قابلیتهایی فوقالعاده، توانسته است تا كنون جایگاه خاصی در سراسر دنیا بیابد.
تجارت الكترونیك، پیش از آن كه یك حرفه و یا صنعت باشد، یك فنآوری است و فنآوری، نیازمند آموزش صحیح شیوهها و ابزارهای امروزی و همگام با دنیای گسترده تكنولوژی است. در هر صورت، لازمه موفقیت در هر بازی، آموختن قوانین آن بازی است.
مرجع: مجله پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست