یکشنبه, ۲۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 16 March, 2025
مجله ویستا

ساختار سازمانی و تشکیلات


ساختار سازمانی و تشکیلات

برنامه ریزی , سازماندهی , هماهنگی , هدایت و نظارت بر کلیه فعالیت های لازم برای دستیابی به اهداف مرکز براساس خطمشی های تعیین شده از طرف هیات امنا و شورای مرکز

پس‌ از تصویب‌ اساسنامه‌ جدید در سال‌۱۳۷۰، ساختار سازمانی‌ مرکز به‌ عنوان‌ پژوهشکده‌ شامل‌واحدهای‌ زیر است‌:

- دفتر ریاست‌ و روابط عمومی‌ اداره‌ امور اداری‌ و مالی‌

- اداره‌ خدمات‌ ماشینی‌ کتابخانه‌

- مدیریت‌ اسناد و اطلاعات‌ گروه‌های‌ پژوهشی‌

حدود وظایف‌ هر یک‌ از واحدهای‌ ذکر شده‌ شامل‌ موارد زیر است‌:

۱) ریاست‌ مرکز:

ـ برنامه‌ریزی‌، سازماندهی‌، هماهنگی‌، هدایت‌ و نظارت‌ بر کلیه‌ فعالیت‌های‌ لازم‌ برای‌ دستیابی‌ به‌اهداف‌ مرکز براساس‌ خطمشی‌های‌ تعیین‌ شده‌ از طرف‌ هیات‌ امنا و شورای‌ مرکز.

ـ پیشنهاد اهداف‌، سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌ مرکز به‌ هیأت‌ امنا یا شورای‌ مرکز، حسب‌ مورد.

ـ حضور در مجامع‌ داخلی‌ و بین‌المللی‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ مرکز.

ـ امضای‌ کلیه‌ اسناد مالی‌ و اداری‌ و قراردادهای‌ مرکز.

ـ عزل‌ و نصب‌ مدیران‌ واحدهای‌ مرکز ـ پس‌ از تایید شورای‌ مرکز، در صورت‌ لزوم‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و نظارت‌ بر امر پژوهش‌ و مطالعه‌ در زمینه‌های‌ تعیین‌ شده‌ در اساسنامه‌ مرکز.

ـ تلاش‌ در جهت‌ اشاعه‌ دانش‌ اطلاع‌رسانی‌ از طریق‌ برگزاری‌ دوره‌های‌ آموزشی‌ و تخصصی‌ مختلف‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و نظارت‌ بر ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌ اطلاعات‌ علمی‌ کشور.

ـ ارائه‌ گزارش‌ سالانه‌ از عملکرد و فعالیت‌های‌ مرکز به‌ هیأت‌ امنا.

۲)دفتر ریاست‌ و روابط عمومی‌:

ـ ابلاغ‌ مصوبات‌، بخشنامه‌ها، و دستورات‌ ریاست‌ مرکز به‌ واحدها.

ـ انجام‌ امور تحریرات‌ و گزارش‌های‌ مخصوص‌ ریاست‌ مرکز.

ـ پیگیری‌ و کسب‌ اطلاع‌ از جریان‌ و نتیجه‌ دستورات‌ و امور ارجاعی‌ ریاست‌ مرکز به‌ واحدها، مدیران‌ و کارکنان‌ و ارائه‌ گزارش‌های‌ مستمر به‌ ریاست‌ مرکز.

ـ برنامه‌ریزی‌ و تنظیم‌ اوقات‌ ملاقات‌ و جلسات‌ ریاست‌ مرکز با مدیران‌ و کارکنان‌ مرکز و نمایندگان ‌سازمان‌های‌ دیگر و سایر مراجعان‌.

ـ تهیه‌ و تنظیم‌ دستور جلسات‌ و ثبت‌ و ضبط و توزیع‌ صورت‌ جلسات‌ ریاست‌ مرکز.

ـ تهیه‌ و تنظیم‌ پیش‌نویس‌نامه‌ها و گزارش‌ها به‌ دستور ریاست‌ مرکز.

ـ همکاری‌ در تهیه‌ و تنظیم‌ مدارک‌ و گزارش‌های‌ لازم‌ برای‌ نمایندگان‌ مرکز جهت‌ طرح‌ در مجامع‌ خارج‌ از مرکز.

ـ تسهیل‌ ارتباط مرکز با سایر مراکز و مجامع‌ علمی‌ داخلی‌ و بین‌المللی‌.

ـ ایجاد ارتباط منظم‌ بین‌ مدیران‌، کارکنان‌ و ریاست‌ مرکز و تلاش‌ برای‌ بهبود روابط آنان‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ بازدیدهای‌ ریاست‌ مرکز، مدیران‌، و کارکنان‌ مرکز از مراکز و سایر سازمان‌ها و مجامع‌.

ـ گردآوری‌ و تحلیل‌ نظرات‌ مخاطبین‌ مرکز درباره‌ اهداف‌ و خدمات‌ مرکز و ارائه‌ نتایج‌ به‌ ریاست‌ و سایرمدیران‌ و کارکنان‌ مرکز.

ـ ارائه‌ اطلاعات‌ لازم‌ به‌ مراجعین‌ مرکز درباره‌ اهداف‌، فعالیت‌ها و خدمات‌ مرکز.

ـ سنجش‌ افکار کارکنان‌ مرکز در زمینه‌های‌ مختلف‌ و ارائه‌ نتایج‌ به‌ ریاست‌ مرکز و مدیران‌ داخلی‌

- ارائه‌ اطلاعات‌ لازم‌ به‌ مدیران‌ و کارکنان‌ مرکز در زمینه‌های‌ اهداف‌ و نقش‌ مرکز، چگونگی‌ پیشرفت‌فعالیتها، مشکلات‌ و موانع‌، خدمات‌ مرکز، وضعیت‌ سازمان‌ و....

- گردآوری‌ و تحلیل‌ کلیه‌ اطلاعات‌ در داخل‌ و خارج‌ مرکز که‌ بر فعالیت‌ و عملکرد آن‌ تاثیر می‌گذارند وارائه‌ نتایج‌ به‌ ریاست‌ مرکز.

- تلاش‌ برای‌ شناساندن‌ مرکز و اهداف‌ و خدمات‌ آن‌ به‌ جامعه‌ و مخاطبین‌ خاص‌ آن‌.

- انتشار اخبار مربوط به‌ فعالیتهای‌ مرکز از طریق‌ وسایل‌ ارتباط جمعی‌.

- تهیه‌ و توزیع‌ نشریات‌ داخلی‌ و بولتن‌های‌ خبری‌ برای‌ افزایش‌ آگاهی‌ مدیران‌ و کارکنان‌ مرکز

ـ مطالعه‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ اخبار و اطلاعات‌ منتشر شده‌ توسط رسانه‌های‌ عمومی‌ که‌ با فعالیت‌های‌ مرکزارتباط دارد و تهیه‌ پاسخ‌ و توضیح‌ در موارد لازم‌.

ـ انجام‌ سایر امور دفتری‌ و روابط عمومی‌ ارجاعی‌ از طرف‌ رئیس‌ مرکز.

۳) اداره‌ امور اداری‌ و مالی‌:

ـ پیشنهاد خطمشی‌های‌ اجرایی‌ مرکز در امور اداری‌ و مالی‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و نظارت‌ بر امور اداری‌ و مالی‌ مرکز براساس‌ خطمشی‌های‌ ابلاغی‌.

ـ انجام‌ کلیه‌ امور مالی‌ و حسابداری‌، تهیه‌ و ارائه‌ گزارش‌های‌ مالی‌ به‌ ریاست‌ مرکز و سایر مراجع‌ ذیربط.

ـ تامین‌ به‌ موقع‌ کلیه‌ احتیاجات‌ مرکز به‌ تجهیزات‌، ملزومات‌، و خدمات‌ برای‌ اجرای‌ برنامه‌ها وفعالیت‌های‌ مرکز.

ـ مراقبت‌ بر چگونگی‌ ورود و خروج‌ و حفظ و نگهداری‌ اموال‌ مرکز.

ـ ایجاد تدابیر لازم‌ برای‌ تامین‌ حفاظت‌، ایمنی‌ و امنیت‌ مرکز.

ـ ارزیابی‌ مستمر شرایط کاری‌ کارکنان‌ مرکز و تلاش‌ برای‌ بهبود آن‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ منابع‌ انسانی‌ لازم‌ و نظارت‌ بر انجام‌ کلیه‌ مراحل‌ کارگزینی‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و اقدام‌ برای‌ تامین‌ رفاه‌ کارکنان‌ مرکز.

ـ انجام‌ کلیه‌ خدمات‌ عمومی‌ از قبیل‌ حمل‌ و نقل‌، خدمات‌ تلفن‌ و...

ـ انجام‌ سایر امور اداری‌ و مالی‌ ارجاعی‌ از طرف‌ ریاست‌ مرکز.

ـ تهیه‌ و تنظیم‌ بودجه‌ مرکز با همکاری‌ سایر واحدهای‌ مرکز و پیگیری‌ تصویب‌ آن‌ در مراجع‌ ذیربط.

ـ مراقبت‌ بر تطبیق‌ هزینه‌های‌ مرکز با بودجه‌ مصوب‌.

ـ مطالعه‌ و بررسی‌ تشکیلات‌ و روش‌های‌ مرکز و پیشنهاد انجام‌ اصلاحات‌ لازم‌ به‌ منظور بهبود آنها.

۴) اداره‌ خدمات‌ ماشینی‌:

ـ طراحی‌، ایجاد، مستندسازی‌، پشتیبانی‌ و بهبود سیستم‌های‌ مکانیزه‌ برای‌ انجام‌ عملیات‌ مرکز براساس‌تصمیم‌ ریاست‌ مرکز.

ـ نظارت‌ بر امر خرید سخت‌افزار و نرم‌افزارهای‌ مورد نیاز مرکز و مشارکت‌ با امور مالی‌ و اداری‌ در این‌زمینه‌.

ـ ایجاد بانک‌ نرم‌افزارهای‌ مورد نیاز مرکز و ارائه‌ خدمات‌ به‌ سایر واحدها در این‌ زمینه‌.

ـ روزآمد کردن‌ بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ مرکز.

ـ انجام‌ کلیه‌ عملیات‌ مربوط به‌ تهیه‌ و تنظیم‌ گزارش‌های‌ چاپی‌ از بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ و ویرایش‌ آنها.

ـ آماده‌ ساختن‌ مقدمات‌ لازم‌ برای‌ چاپ‌ نشریات‌ اطلاع‌رسانی‌ تا مرحله‌ پیش‌ از چاپ‌.

ـ مشارکت‌ با گروه‌های‌ پژوهشی‌ در زمینه‌ طراحی‌ و ایجاد بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ و نرم‌افزارهای‌ کاربردی‌ درزمینه‌ اطلاع‌رسانی‌ و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌ اطلاعات‌ علمی‌ کشور.

ـ انجام‌ عملیات‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ جزیی‌ کلیه‌ تجهیزات‌ کامپیوتری‌ و پیگیری‌ انجام‌ سایر تعمیرات‌آنها در خارج‌ از مرکز.

ـ عرضه‌ و فروش‌ کلیه‌ نرم‌افزارها، بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ و انتشارات‌ مرکز با هماهنگی‌ امور مالی‌ و اداری‌.

ـ پشتیبانی‌ کلیه‌ نرم‌افزارهای‌ کاربردی‌ و بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ فروخته‌ شده‌ توسط مرکز از جنبه‌های‌مختلف‌ نصب‌، نگهداری‌، رفع‌ اشکال‌، آموزش‌، تغییرات‌ نسخه‌ و تدوین‌ راهنماهای‌ استفاده‌.

ـ روزآمد کردن‌ بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ مشترک‌ بین‌ مراکز اطلاع‌رسانی‌ و کتابخانه‌های‌ تخصصی‌ که‌ توسطمرکز تولید و عرضه‌ شده‌اند، براساس‌ اطلاعات‌ دریافتی‌ از هر یک‌ از آنها.

ـ اتخاذ تدابیر لازم‌ برای‌ بایگانی‌ و تضمین‌ امنیت‌ اطلاعات‌.

ـ انجام‌ سایر وظایف‌ ارجاعی‌ از طرف‌ ریاست‌ مرکز در زمینه‌ خدمات‌ ماشینی‌.

۵)کتابخانه‌:

ـ ارائه‌ خدمات‌ کتابخانه‌ای‌ به‌ مراجعین‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ از جمله‌ کتاب‌، نشریات‌ ادواری‌، پایان‌نامه‌،گزارش‌های‌ دولتی‌، مقالات‌ سمینارها، روزنامه‌ها، مواد دیداری‌ و شنیداری‌ و....

ـ ارائه‌ خدمات‌ بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ به‌ صورت‌ On-Line، بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ داخلی‌ و CD-ROM

ـ تولید مواد دیداری‌ و شنیداری‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و نظارت‌ بر خدمات‌ امانت‌ بین‌ کتابخانه‌ها در کشور.

ـ برنامه‌ریزی‌ و انجام‌ اقدامات‌ لازم‌ برای‌ انطباق‌ وضعیت‌ و خدمات‌ کتابخانه‌ با آخرین‌ استانداردهای‌موجود در این‌ زمینه‌.

ـ پیش‌بینی‌ ترتیبات‌ و تسهیلات‌ لازم‌ برای‌ استفاده‌ هر چه‌ بهتر استفاده‌کنندگان‌ منابع‌ موجود در کتابخانه‌

ـ تنظیم‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌ و کارآموزی‌ کوتاه ‌مدت‌ برای‌ آشنا ساختن‌ عملی‌ دانشجویان ‌رشته‌های‌ مرتبط با نحوه‌ کار کتابخانه‌.

ـ تنظیم‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌ و کارآموزی‌ کوتاه‌مدت‌ برای‌ آشنا ساختن‌ عملی‌ مراجعین‌ وپژوهشگران‌ با نحوه‌ استفاده‌ از منابع‌ کتابخانه‌.

ـ شناسایی‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ مراجعه‌کنندگان‌ و پیشنهاد تهیه‌ آنها.

ـ همکاری‌ با گروه‌های‌ پژوهشی‌ برای‌ اجرای‌ آزمایش‌ روش‌ها و استانداردهای‌ جدید در زمینه‌ امورکتابخانه‌.

ـ انجام‌ سایر وظایف‌ ارجاعی‌ از طرف‌ ریاست‌ مرکز در زمینه‌ امور کتابخانه‌.

۶) مدیریت‌ اسناد و اطلاعات‌

ـ شناسایی‌ و ایجاد ارتباط مداوم‌ با مراکز تولید اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ داخل‌ و خارج‌ از کشور.

ـ برنامه‌ریزی‌ و انجام‌ اقدامات‌ لازم‌ برای‌ گردآوری‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ مورد نیاز پژوهشگران‌ وطرح‌های‌ پژوهشی‌ کشور براساس‌ خطمشی‌های‌ تصویب‌ شده‌.

ـ برنامه‌ریزی‌ و انجام‌ اقدامات‌ لازم‌ برای‌ گردآوری‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ تولیدشده‌ در مرکز براساس‌ نیازهای‌ هر بانک‌ اطلاعاتی‌.

ـ اتخاذ تدابیر لازم‌ برای‌ حصول‌ اطمینان‌ از روزآمد بودن‌ مدارک‌ و اطلاعات‌ گردآوری‌ شده‌.

ـ ایجاد هماهنگی‌ و ارتباط لازم‌ با امور اداری‌ و مالی‌ برای‌ گردش‌ هر چه‌ بهتر عملیات‌ خرید مدارک‌ واطلاعات‌

ـ ثبت‌ و ضبط سوابق‌ مربوط به‌ ورود مدارک‌ و اطلاعات‌ به‌ مرکز.

ـ آماده‌سازی‌، فهرستنویسی‌، نمایه‌سازی‌ و چکیده‌نویسی‌ مدارکی‌ که‌ به‌ مرکز می‌رسد.

ـ برنامه‌ریزی‌ و انجام‌ اقدامات‌ لازم‌ برای‌ تطبیق‌ عملیات‌ مربوط به‌ آماده‌سازی‌، فهرستنویسی‌،نمایه‌سازی‌، و چکیده‌نویسی‌ مدارک‌ و اطلاعات‌ با آخرین‌ استانداردهای‌ موجود در این‌ زمینه‌.

ـ همکاری‌ با گروه‌های‌ پژوهشی‌ در زمینه‌ تدوین‌ اصطلاحنامه‌ها و واژه‌های‌ مناسب‌ و اجرای‌ آزمایشی‌روش‌ها و استانداردهای‌ جدید در زمینه‌ وظایف‌ واحد.

ـ همکاری‌ با گروه‌های‌ پژوهشی‌ در زمینه‌ چگونگی‌ سازماندهی‌ مدارک‌ و اطلاعات‌ برای‌ ایجاد امکان‌تحلیل‌ بهتر آنها.

ـ انجام‌ سایر وظایف‌ ارجاعی‌ در زمینه‌ گردآوری‌ و آماده‌سازی‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌.

۷) گروههای‌ پژوهشی‌

۱-۷) گروه‌ پژوهشی‌ علوم‌ اطلاع‌رسانی‌

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ روش‌های‌ گسترش‌ و اشاعه‌ اطلاعات‌ علمی‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ در نظام‌های‌ فهرستنویسی‌ و طبقه‌بندی‌ مدارک‌ و تعمیم‌ و تجدید نظر در آنها برحسب ‌نیازهای‌ جدید.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ نحوه‌ تهیه‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ تولید شده‌ در داخل‌ و خارج‌ از کشور

ـ تهیه‌ کتابشناسی‌های‌ موضوعی‌

ـ همکاری‌ در زمینه‌ ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌ اطلاعات‌ علمی‌ کشور با گروه‌ پژوهشی‌ مدیریت ‌سیستم‌های‌ اطلاع‌رسانی‌.

ـ ارائه‌ دروس‌ تخصصی‌ مربوطه‌ در دوره‌های‌ آموزشی‌ مرکز.

۲-۷) گروه‌ پژوهشی‌ اصطلاحنامه‌ها

ـ مطالعه‌ ساختار واژگان‌های‌ علمی‌ و پژوهشی‌ برای‌ یافتن‌ توصیفگرهای‌ مناسب‌.

ـ مطالعه‌ در ساختار زبان‌ فارسی‌ و ارتباط منطقی‌ واژه‌ها و پراکنش‌ آماری‌ آنها.

ـ مطالعه‌ در ساختار ترجمه‌ زبان‌ فارسی‌ به‌ زبان‌های‌ خارجی‌ و بالعکس‌ با استفاده‌ از کامپیوتر و منطق‌زبانشناسی‌.

ـ همکاری‌ در زمینه‌ ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌ اطلاعات‌ علمی‌ کشور با گروه‌ پژوهشی‌ مدیریت‌سیستم‌های‌ اطلاع‌رسانی‌.

ـ ارائه‌ دروس‌ تخصصی‌ مربوطه‌ در دوره‌های‌ آموزشی‌ مرکز.

۳-۷) گروه‌ پژوهشی‌ تحلیل‌ اطلاعات‌

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ مشکلات‌ و مسائل‌ کشور و گردآوری‌ اطلاعات‌ از طریق‌ بانک‌های‌ اطلاعات‌علمی‌ به‌ منظور ارائه‌ به‌ بخش‌های‌ دانشگاهی‌ و مراکز پژوهشی‌ جهت‌ تهیه‌ راه‌حل‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ روش‌های‌ سازماندهی‌ و طبقه‌بندی‌ اطلاعات‌ علمی‌ به‌ منظور تسهیل‌ درتحلیل‌ آنها.

ـ بررسی‌ و شناسایی‌ مراکز تصمیم‌گیری‌، آموزشی‌ و پژوهشی‌ در سطح‌ کشور و نیازهای‌ آنها به‌ اطلاعات ‌علمی‌.

ـ بررسی‌ و شناسایی‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ پژوهشگران‌ و طرح‌های‌ پژوهشی‌ کشور.

ـ تحلیل‌ اطلاعات‌ علمی‌ و تهیه‌ گزارش‌های‌ اطلاعاتی‌ به‌ نحوی‌ که‌ نیاز مراکز تصمیم‌گیری‌، آموزشی‌ و پژوهشی‌ را برآورده‌ سازد.

ـ همکاری‌ با گروه‌ پژوهشی‌ مدیریت‌ سیستم‌های‌ اطلاع‌رسانی‌ در زمینه‌ ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه ‌اطلاعات‌ علمی‌ کشور.

ـ ارائه‌ دروس‌ تخصصی‌ مربوطه‌ در دوره‌های‌ آموزشی‌ مرکز.

۴-۷) گروه‌ پژوهشی‌ مدیریت‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ گسترش‌ مبادله‌ اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ در داخل‌ و با دیگر کشورهاو انطباق‌ سیستم‌ها و روش‌های‌ مربوطه‌ با شرایط روز.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ تعمیم‌ خدمات‌ کتابخانه‌های‌ تخصصی‌.

ـ برنامه‌ریزی‌، هدایت‌، و هماهنگ‌سازی‌ فعالیتهای‌ مربوط به‌ ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌ اطلاعات‌علمی‌ کشور.

ـ ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ای‌ در زمینه‌ چگونگی‌ ایجاد سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ به‌ مراکز اطلاع‌رسانی‌ و کتابخانه‌های‌ تخصصی‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ بهبود فعالیت‌های‌ مراکز اطلاع‌رسانی‌ از جنبه‌های‌ تشکیلات‌ و سیستم‌ها.

ـ ارائه‌ دروس‌ تخصصی‌ مربوطه‌ در دوره‌های‌ آموزشی‌ مرکز.

۵-۷) گروه‌ پژوهشی‌ تکنولوژی‌ اطلاعات‌

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ استفاده‌ از تجهیزات‌ کامپیوتری‌ در اطلاع‌رسانی‌.

ـ طراحی‌ و اجرای‌ سیستم‌های‌ مکانیزه‌ استاندارد برای‌ خدمات‌ اطلاع‌رسانی‌ در کشور.

ـ طراحی‌ و اجرای‌ سیستم‌های‌ مکانیزه‌ برای‌ ایجاد بانک‌های‌ اطلاعات‌ علمی‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ استفاده‌ از شبکه‌ اطلاعات‌ علمی‌ منطقه‌ای‌ و بین‌المللی‌ وبهره‌برداری‌ از خطوط داده‌های‌ بین‌المللی‌ براساس‌ پروتکل‌های‌ جهانی‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ درباره‌ چگونگی‌ بهبود و انطباق‌ زبان‌های‌ برنامه‌نویسی‌ با نیازهای‌ اطلاع‌رسانی‌.

ـ مطالعه‌ و پژوهش‌ در ایجاد شبکه‌های‌ منطقه‌ای‌ براساس‌ توافق‌های‌ دولت‌ ایران‌ با سایر کشورهای‌منطقه‌.

ـ همکاری‌ با گروه‌ پژوهشی‌ مدیریت‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ در زمینه‌ ایجاد و به‌ روز نگهداری‌ شبکه‌اطلاعات‌ علمی‌ کشور.

ـ ارائه‌ دروس‌ تخصصی‌ مربوطه‌ در دوره‌های‌ آموزشی‌ مرکز.

توسط مهدی یاراحمدی خراسانی

http://athir.blogfa.com