یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
مجله ویستا

صنعت خودروی جهان, بازگشت بهبود و شکوفایی در سال ۲۰۱۱


صنعت خودروی جهان, بازگشت بهبود و شکوفایی در سال ۲۰۱۱

براساس تازه ترین یافته های یک مؤسسه مشورتی, سال ۲۰۱۱ عملاً آغاز دوباره ای برای احیای یک شکوفایی اساسی درصنعت خودروی جهان خواهدبود

براساس تازه‌ترین یافته‌های یک مؤسسه مشورتی، سال ۲۰۱۱ عملاً آغاز دوباره ای برای احیای یک شکوفایی اساسی درصنعت خودروی جهان خواهدبود. براساس پیش‌بینی‌ها، فروش خودروهای سبک جهان طی سال یادشده به بیش از ۶۰.۸ میلیون دستگاه خواهدرسید که حاکی از رشد ۱۱ درصدی درمقایسه با سال ۲۰۱۰ است.

این شرایط عملاً موجب خواهدشد تقاضا برای خودرو درجهان، حداقل به سطوح سال ۲۰۰۸ بازگردد. ازسوی دیگر، مقایسه سال ۲۰۱۰ با سال ۲۰۰۷ - دوره رونق این صنعت - نشان دهنده شکاف‌های عمده ازلحاظ میزان تولید درکشورهای مختلف است.

از ۱۵کشور دارای بالاترین فروش جهانی، تا سال ۲۰۱۱ تنها ۵ کشور قادر خواهند بود به حجم فروش سال ۲۰۰۷ و یا بالاتر دست یابند. براین اساس، رشد فروش خودروهای جدید درسال ۲۰۱۱ درمقایسه با سال ۲۰۰۷ کشور هند ۴۵ درصد، چین ۳۹ درصد، برزیل ۲۶ درصد، کره جنوبی ۶ درصد و استرالیا ۲ درصد براوردشده است.

دراین میان، سایر بازارهای عمده قادر نخواهندبود، نتایج سال ۲۰۰۷ را درسال ۲۰۱۱ کسب کرده‏ و دوره بهبود آنان طولانی‌تر خواهدبود که دراین بین، می‌توان‏ به کشورهای اسپانیا با ۴۵ درصد، روسیه ۳۲ درصد و انگلستان ۲۳ درصد کاهش فروش درمقایسه با سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. بحران جهانی اقتصاد، شدیدترین ضربات را به این سه کشور واردکرده و پیش‌بینی می‌شود‏ بیش از سال‌ها‏ی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ نتوانند به وضعیت قبلی خود بازگردند.

ازسوی دیگر، سال ۲۰۰۹ به‌عنوان ‏ یکی از تیره‌ترین سال‌ها‏ی عمر صنعت خودرو در خاطره ها باقی خواهدماند.

استراتژی افزایش ظرفیت و در مرحله بعد جذب خریداران به بازار، با توقفی اساسی و شدید روبه‌رو شد. تغییرات سازمانی و ساختاری شدید درون این صنعت، صرفاً ناشی ازبرخی نتایج بحران درسال ۲۰۰۹ خواهدبود.

البته تحولات انجام شده در نیمه نخست این سال، حاکی از آغاز برخی اقدامات برای ایجاد تثبیت است. هم اکنون وضعیت "تولید و فروش" درصنعت خودرو، به پایین‌ترین میزان خود رسیده و جریان سقوط آزاد آن درماه‌های گذشته به شکلی قابل‌توجه کاهش یافته است. به‌نظرمی‌رسد شوک وارده بر آن برطرف شده و خودروسازان و تأمین کنندگان مجدداً نگاه به آینده را آغازکرده‌اند.

براین اساس، منطبق کردن ظرفیت باتوجه شرایط جدید در بازار و جذب تقاضا در بازارهای عمده ( فروش) برای احیای صنعت خودرو، امری بسیارکلیدی بوده و شناسایی این دسته از بازارها و هدایت منابع به‌صورت کارا برای خروج خودروسازان از این بحران تعیین کننده خواهدبود.

تقاضا برای خودروهای سبک جهان درسال ۲۰۰۹، حدود ۵۲.۷ میلیون دستگاه خواهدبود که حدود ۹ میلیون دستگاه کمتر از میزان فروش خودرو درسال ۲۰۰۸ است. براساس پیش بینی های انجام شده، فروش خودرو درسال ۲۰۱۰ با حدود ۳.۶ درصد رشد به ۵۴.۶ میلیون دستگاه خواهدرسید. البته این میزان نیز به دو دلیل عمده بسیار کمتر از فروش خودرو درسال ۲۰۰۸ است:

۱) بین خروج بازار از رکود و تغییرات در به‌کارگیری نیروی کار، تأخیری زمانی وجوددارد. گرچه تولید صنعتی درحال رشد است، اما تأثیرات آن بر بازار نیروی کار، معمولاً ۶ تا ۹ ماه زمان می‌برد. اعتماد مصرف کننده نیز ممکن است به سرعت افزایش یابد، اما مشتریان نیز همچنان برای خریدهای عمده تردیدداشته و تأمل خواهندکرد.

۲) کاهش مشوق‌های دولت و یا برنامه‌های جایگزینی خودروهای فرسوده. درسال ۲۰۰۹ بسیاری از کشورها برای ایجاد ثبات در بازار تقاضا و حمایت از صنعت خودرو، برنامه های تشویقی خاصی را آغازکردند. این برنامه‌ها عملاً حرکتی ملموس درزمینه افزایش تقاضا از سال ۲۰۱۰ را ایجادکرده است. این تقاضاها طی سال بعدی (و حتی در مواردی، سال پس از آن) عملاً وجودنخواهندداشت.

بازار خودروی جهان طی دو سال آینده، حدود ۸.۱ میلیون دستگاه خودروی اضافی را به‌فروش خواهد رساند که ۱.۹ میلیون دستگاه از آن درسال ۲۰۱۰ و ۶.۳ میلیون دستگاه درسال ۲۰۱۱ ایجاد خواهدشد. کاهش میزان دو سال آخر برای رسیدن به سطح پیشین، به حدود ۳ سال وقت نیازخواهدداشت.

نویسنده : محمد ابراهیم فتاحی

منبع:

csmauto.com , " Get ready for revival " , ۳rd Q , ۲۰۰۹.