یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
خلبان ها چگونه فرودگاه را پیدا می کنند؟
یک مسافر هواپیما بعضی وقت ها از خودش می پرسد که یک خلبان چگونه می تواند باند فرود را پیدا کند در حالیکه هواپیما از ابرها عبور می کند و اینکه زمین تنها درست قبل از نشستن هواپیما دیده می شود. شما می دانید که یک هواپیما راه های هوایی را می پیماید تا به مقصد برسد و به محض نزدیک شدن به فرودگاه، خلبان در تماس با برج مراقبت به وی گفته می شود که در چه جهتی حرکت کند و سرعت و جهت باد در زمین چقدر است. مکالمات معمولا به زبان انگلیسی است یعنی چیزی که این امکان را فراهم می کند تا یک خلبان بتواند با هر فرودگاهی در دنیا ارتباط برقرار کند. اگر دید خلبان خوب نباشد، از برج مراقبت می خواهد تا به طرف باند هدایتش کند. به کسانی که در برج مراقبت کار می کنند کنترل کنندگان(Controller) یا سوزن بانان هوایی می گویند. کنترل کنندگان برج مراقبت به کمک دستگاه های رادار می توانند مشخص کنند که یک هواپیما در کجا و در چه ارتفاعی درحال پرواز است. همچنین به خلبان گفته می شود که باید با چه سرعت و در چه جهتی پایین بیاید. از طرف دیگر هواپیماها مجهز به یک سیستم فرود به نام ILS هستند. که خلبانان را در راه فرود و یافتن باند، بطور کامل راهنمایی می کند. اما هنر یک خلبان در اینست که هواپیما را آرام در محلی مشخص و با سرعتی خاص روی باند فرودگاه بنشاند.
اگر باد جانبی خیلی قوی باشد، سکان هدایت باید بسرعت وارد عمل شود. وقتی هواپیما با زمین تماس می گیرد، سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلو متر در ساعت است که این سرعت باید بشدت کاهش یابد در غیر این صورت هواپیما از باند خارج می شود. با این کار باله ها بلند می شوند و زمینه ترمز در هواپیما را فراهم می کنند. خلبان نیروی رانش موتور را کاملا معکوس می کند طوری که صدای موتور به گوش می رسد. زیرا سرعت هواپیما بایستی بطور کامل کم شود و در نتیجه چنین صدایی ایجاد می شود. موضوع از این قرار است که موتورها باعث کم یا زیاد شدن سرعت هواپیما می شوند. خلبان با پدال گاز، مسیر گازهای خروجی موتورها را عوض می کند به طوری که آن ها را از عقب به جلو پرتاب می کند که به این کار نیروی رانش معکوس (Reverse) می گویند. بدین ترتیب نیروی موتورها در جهت مخالف و به صورت یک ترمز عمل می کند. از طرف دیگر، چرخ های هواپیما مانند یک خودرو، دارای ترمز هستند، اما این ترمزها وارد عمل نمی شوند مگر زمانی که سرعت هواپیما بسیار کم شود. خلبان زمانی از آن ها استفاده می کند که بخواهد بطور کامل هواپیما را جلوی ترمینال متوقف کند.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان ایران سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی قالیباف محمدباقر قالیباف حمید نوری پزشکیان
معدن تهران شهرداری تهران هواشناسی جاده چالوس وزارت بهداشت سیل قتل آموزش و پرورش سیلاب چالوس سازمان هواشناسی
قیمت دلار دولت سیزدهم قیمت طلا قیمت خودرو خودرو ایران خودرو همستر کامبت بورس مسکن یارانه قیمت سکه حقوق بازنشستگان
تلویزیون عربستان موسیقی کربلا سینمای ایران بهاره رهنما رسانه ملی دفاع مقدس سینما سریال بازیگر جواد عزتی
وزارت علوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان جهاد دانشگاهی خورشید
رژیم صهیونیستی روسیه غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین چین حزب الله لبنان جنگ اوکراین ترکیه
فوتبال یورو 2024 پرسپولیس سپاهان مس رفسنجان جام حذفی جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال
اینترنت هوش مصنوعی اپل رشد مهاجرت اسنپ تلگرام ایلان ماسک ناسا مایکروسافت گوگل سامسونگ
سازمان غذا و دارو کاهش وزن ویتامین دیابت سنگ کلیه پیری فشار خون