شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

موسیقی یك زبان جهانی است


موسیقی یك زبان جهانی است

کیهان كلهر برای علاقه مندان موسیقی ایرانی نامی آشنا است این نوازنده چیره دست كمانچه , علاوه بر تسلط بر موسیقی سنتی ایرانی و كار كردن با استادانی چون محمدرضا شجریان , شهرام ناظری و حسین علیزاده , در دانشگاه كارلتون اتاوا نیز موسیقی غربی خوانده است و آلبوم های چهارگانه «غزل » را به همراه موسیقیدان هندی شجاعت حسین خان در نیویورك ضبط كرده است

کیهان‌ كلهر برای‌ علاقه‌مندان‌ موسیقی‌ ایرانی‌ نامی‌ آشنا است‌.این‌ نوازنده‌ چیره‌ دست‌ كمانچه‌، علاوه‌ بر تسلط‌ بر موسیقی‌ سنتی‌ ایرانی‌ و كار كردن‌ با استادانی‌ چون‌ محمدرضا شجریان‌، شهرام‌ ناظری‌ و حسین‌ علیزاده‌، در دانشگاه‌ كارلتون‌ اتاوا نیز موسیقی‌ غربی‌ خوانده‌ است‌ و آلبوم‌های‌ چهارگانه‌ «غزل‌» را به‌ همراه‌ موسیقیدان‌ هندی‌ شجاعت‌ حسین‌ خان‌ در نیویورك‌ ضبط‌ كرده‌ است‌.

او امسال‌ به‌ همراه‌ اردال‌ ارنیزجان‌ نوازنده‌ ترك‌ در چندین‌ شهر اروپا و امریكای‌ شمالی‌ كنسرت‌ دونوازی‌ اجرا كرد كه‌ آخرین‌ اجرای‌ آن‌ در روز ۲۹ اكتبر در شهر تورنتو بود.به‌ همین‌ مناسبت‌ با او به‌ گفت‌ و گو نشستیم‌.

در مورد تور اخیری‌ كه‌ به‌ امریكای‌ شمالی‌ داشتید و كنسرتی‌ كه‌ اجرا خواهید كرد، كمی‌ توضیح‌ بدهید.

كنسرتی‌ كه‌ اجرا خواهم‌ كرد، كنسرتی‌ دو نوازی‌ است‌ به‌ همراه‌ نوازنده‌ ترك‌ اردال‌ ارنیزجان‌ كه‌ سازی‌ تركی‌ به‌ نام‌ بالامان‌ می‌ نوازد.

البته‌ در زبان‌ تركی‌ به‌ این‌ ساز، ساز می‌ گویند اما ما در فارسی‌ آن‌ را به‌ نام‌ بالامان‌ می‌شناسیم‌. من‌ و اردال‌ ارنیزجان‌ یك‌ آلبوم‌ با هم‌ ضبط‌ كردیم‌ و بعد تصمیم‌ گرفتیم‌ كه‌ با هم‌ این‌ تور را همراهی‌ كنیم‌. یك‌ قسمت‌ از این‌ تور در اروپا بود.این‌ قسمت‌ امریكای‌ شمالی‌ آن‌ است‌.

● شما در آلبوم‌ های‌ غزل‌ با یك‌ موسیقیدان‌ هندی‌ و در این‌ آلبوم‌ اخیر با یك‌ موسیقیدان‌ ترك‌ همكاری‌ كردید.ممكن‌ است‌ علت‌ كار كردن‌ با موسیقیدانان‌ غیر ایرانی‌ را توضیح‌ دهید؟

□ این‌ بخشی‌ از كار من‌ است‌ كه‌ علاقه‌ دارم‌ با موسیقیدانانی‌ كه‌ از فرهنگ‌ های‌ دیگر هستند همكاری‌ بكنم‌.

مثلا همانطور كه‌ شما هم‌ گفتید با یك‌ نوازنده‌ از شمال‌ هند به‌ اسم‌ شجاعت‌ حسین‌ خان‌ فعالیت‌ داشتم‌ آن‌ هم‌ چند سال‌ مداوم‌ و چهار آلبوم‌ با هم‌ داریم‌ و تا به‌ حال‌ چندین‌ تور با هم‌ رفته‌ایم‌.

با نوازندگانی‌ كه‌ موسیقی‌ كلاسیك‌ غرب‌ را هم‌ كار می‌ كنند، كار كرده‌ام‌.

من‌ اعتقاد دارم‌ كه‌ این‌ كار اولا باعث‌ می‌شود موسیقی‌ ایرانی‌ به‌ كسانی‌ كه‌ موسیقی‌ ایرانی‌ را نمی‌ شناسند و به‌ كنسرت‌ موسیقی‌ ایرانی‌ نمی‌آیند، معرفی‌ بشود ثانیا باید توجه‌ داشت‌ در دنیایی‌ كه‌ ما امروز زندگی‌ می‌ كنیم‌ موسیقی‌ یك‌ علم‌ شخصی‌ نیست‌ و به‌ مملكتی‌ خاص‌ بستگی‌ ندارد.

كما اینكه‌ قبل‌ از این‌ هم‌ نبوده‌ اما اكنون‌ باب‌ تر است‌ كه‌ مردم‌ از فرهنگ‌ همدیگر بیشتر بدانند و با هم‌ بیشتر ارتباط‌ داشته‌ باشند و من‌ فكر می‌ كنم‌ این‌ هم‌ قسمتی‌ از همان‌ طرز فكر است‌.

● درسی‌ كه‌ شما در موسیقی‌ غرب‌ خواندید چه‌ كمكی‌ به‌ كار شما در موسیقی‌ ایرانی‌ كرد؟

□ خب‌ این‌ كمك‌ می‌ كند كه‌ آدم‌ زبان‌ دیگری‌ را یاد بگیرد و زبانی‌ كه‌ شخا یاد می‌ گیرد دركاری‌ كه‌ انجام‌ می‌ دهد موثر خواهد بود.

● ممكن‌ است‌ شما درباره‌ استفاده‌ از آواز در موسیقی‌ خود توضیح‌ بدهید؟

□ من‌ كمتر از آواز در كارم‌ استفاده‌ كردم‌.بیشتر دوست‌ داشتم‌ كه‌ كار سازی‌ انجام‌ دهم‌ فقط‌ در مرحله‌های‌ خاصی‌ در كارم‌ با خواننده‌ هم‌ كار كردم‌ كه‌ ترجیح‌ اول‌ من‌ نبوده‌ است‌.

فكر می‌كنم‌ كه‌ به‌ موسیقی‌سازی‌ در فرهنگ‌ ما كمتر توجه‌ شده‌ بنا به‌ مسائل‌ فرهنگی‌ و من‌ دوست‌ دارم‌ بیشتر روی‌ موسیقی‌سازی‌ كار كنم‌ و آن‌ را ارایه‌ بدهم‌.

● آیا شما در اجراهای‌ خود بیشتر بداهه‌ نوازی‌ می‌كنید یا از موسیقی‌ نوشته‌ استفاده‌ می‌كنید؟

□ بستگی‌ به‌ پروژه‌یی‌ دارد كه‌ در دست‌ است‌. بعضی‌ها مثل‌ برنامه‌یی‌ كه‌ در تورنتو اجرا شد بیشتر بداهه‌ است‌ ولی‌ اگر با گروه‌ كار بشود قسمت‌های‌ بداهه‌ كمتر است‌ و باید قسمت‌ های‌ ساخته‌ شده‌یی‌ هم‌ باشد.

در واقع‌ اجرای‌ اصلی‌ تلفیقی‌ از این‌ دو می‌ شود. این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ با موسیقیدان‌های‌ غربی‌ باید بیشتر از موسیقی‌ نوشته‌ استفاده‌ كرد چرا كه‌ فرهنگ‌ بداهه‌ در غرب‌ تاثیر زیادی‌ ندارد.

موسیقی‌ در غرب‌ به‌ صورت‌ نوشتاری‌ آموزش‌ داده‌ می‌ شود و همان‌ طور هم‌ اجرا می‌ شود.بنا بر این‌ با آنها كمتر می‌ شود بداهه‌ نوازی‌ كرد.

● درباره‌ سفر خود به‌ غرب‌، فراگرفتن‌ موسیقی‌ غربی‌ و بعد بازگشت‌ به‌ ایران‌ توضیح‌ بدهید؟

□ البته‌ یك‌ قسمت‌ آن‌ شخصی‌ است‌؛ من‌ علاقه‌ داشتم‌ كه‌ نوعی‌ زندگی‌ را تجربه‌ كنم‌ و چیز هایی‌ را یاد بگیرم‌ .

این‌ تجربه‌ در برهه‌یی‌ از زندگی‌ من‌ صورت‌ گرفت‌ و گذشت‌.الان‌ از نظر من‌ دلیلی‌ ندارد كه‌ من‌ خارج‌ زندگی‌ بكنم‌.علی‌ الخصوص‌ اكنون‌ كه‌ نسل‌ سوم‌ موسیقیدان‌های‌ ما بیشتر علاقه‌ دارند كه‌ چیزهای‌ جدید را تجربه‌ كنند و از عواملی‌ كه‌ در همه‌ جای‌ دنیا وجود دارد بهره‌ بگیرند.

برای‌ همین‌ من‌ تصور كردم‌ در این‌ مرحله‌ خاص‌ من‌ در صورتی‌ كه‌ در ایران‌ زندگی‌ كنم‌ می‌توانم‌ تاثیر گذار باشم‌ و به‌ نسل‌ جوان‌ كمك‌ بكنم‌.

گفت‌وگو با كیهان‌ كلهر



همچنین مشاهده کنید