جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
مجله ویستا

قوی‌ترین خودروساز سوئد


قوی‌ترین خودروساز سوئد

تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا باز می‌گردد به سال ۱۸۹۰، زمانی که پیتر پیترسون کارخانه تولید کالسکه خود را در استکهلم سوئد بنا نهاد. او چند سالی به تولید کالسکه پرداخت تا این‌که …

تاریخچه شرکت خودروسازی اسکانیا باز می‌گردد به سال ۱۸۹۰، زمانی که پیتر پیترسون کارخانه تولید کالسکه خود را در استکهلم سوئد بنا نهاد. او چند سالی به تولید کالسکه پرداخت تا این‌که هیجان و شتاب رو به افزایش صنعت خودروسازی گریبان این صنعتگر سوئدی را نیز گرفت و سرانجام سال ۱۸۹۷ یعنی تنها ۷ سال پس از آغاز تجارت، اولین خودروی سواری خود را تولید و عرضه کرد.

۵ سال بعد اسکانیا با تولید اولین کامیون، وارد بازار جدیدی شد که آینده این کارخانه را می‌ساخت. سال ۱۹۱۱ شرکت اسکانیا با عقد توافق‌نامه‌ای با شرکت وابیز (vabis) ادغام شد و به اسکانیا وابیز یا به طور مخفف AB تغییرنام داد. درسال ۱۹۴۰ شرکت اسکانیا شاهد تغییر مدیریتی وسیعی بود که باعث شد شرکت با تغییر بسیاری از راهکارها و برنامه‌ها و با جذب مهندسان و نیروهای خلاق و جوان، محصولات مدرن‌تر و مطلوب‌تری را عرضه کند و به این ترتیب رتبه محبوبیت خود را در بازار وسایل حمل و نقل عمومی‌ بهبود قابل ملاحظه‌ای دهد. اما با شروع جنگ جهانی دوم، همانندسال‌های قبل، شرکت اسکانیا با کاهش تقاضا برای کامیون و اتوبوس‌های عمومی، ظرفیت خالی کارخانجات خود را صرف تولید محصولات نظامی‌ کرد. با پایان جنگ اسکانیا دوباره تولید محصولات اصلی خود را از سرگرفت و توانست در رقابت با شرکت معظم و هم میهن خود، ولوو به جایگاه درخوری دست یابد به طوری که تبدیل به یکی از قوی‌ترین شرکت‌های خودروساز سوئد شد. در کنار موفقیت‌های ملی، اسکانیا همچنین موفق به حضور در بازارهای جهانی گردید.

سال ۱۹۶۹ اسکانیا برای بار دوم در تاریخ خود ادغام را تجربه کرد و این بار این شرکت بزرگ سوئدی ساب بود که با اسکانیا یکی شد و به این ترتیب ساب اسکانیا به دنیا آمد، اما معروفیت و محبوبیت نام تجاری اسکانیا باعث شد ‌مدیریت مجموعه ادغام شده تصمیم به عرضه محصولات تولیدی با برند اسکانیا بگیرد. در سال ۱۹۹۹ موفقیت‌ها و نام پرآوازه شرکت باعث شد تا سرانجام ولوو که همیشه به عنوان رقیب سنتی اسکانیا معروف بود، برای بهره‌مندی از توان فنی و مدیریتی نهفته در این مجموعه، ۵۰ درصد از سهام اسکانیاساب را بخرد. به این ترتیب بود که ۲ رقیب دیرین با حفظ برندهای مشهور خود و به دور از غوغای رقابت و با هم‌افزایی توانایی‌های ۲ مجموعه بزرگ سوئدی روح وایکینگی خود را برای فتح بازار بین‌المللی روانه چهارگوشه دنیا کردند. دهه ۹۰ را می‌توان دهه توسعه و تولید محصولات متنوع سوئدی در بازار فزاینده وسایط حمل و نقل سنگین نامید. امروزه کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا بازارهای وسیعی در بیشتر کشورهای دنیا دارند و به نوعی قبله آمال و استاندارد صنعت خودروسازی سنگین دنیا حساب می‌شوند.

HISTORY OF SCANIA

مترجم: آزاده سیدمیرزایی