یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

سوغات فرنگ


سوغات فرنگ

در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگی او را به وجود حوا معنا بخشید, غم تنهایی را از او زایل ساخت از آن زمان به بعد که عالم را بقایی و آدم را امیدی به حرکت آورد, خیمه زندگی بشر بپا شد

می گویند "تنهایی" از دردهای سترگ انسان است که همیشه برای او طعمی تلخ داشته است. گفته اندکه انسان با انسان خوش است و در همان دمی که پیرامونش از انسان عاری و خالی می گردد حالات و سکناتی برای او رقم می خورد که گاه خودش نیز از چنین کردارها و گفتارهای غریب درعجب می شود و شگفت زده می گردد. انسان همیشه برحسب فرمان فطرت خود از تنهایی می گریخته و از تنها ماندن وحشت داشته است. مثنوی معنوی مولوی که خود بحری بی کرانه از تموج معنی است با شکوه از جدایی آغاز می شود:

بشنو از نی چون حکایت می کند

وز جدایی ها شکایت می کند

"حسان چایچیان" شاعر معاصر، در شعری لطیف به مضمون تنهایی وجدایی می پردازد:

شبی دیدم کنار بوستانی

فتاده یک نی از دست شبانی

نشستم با تانی در کنارش

گرفتم از رخش گرد و غبارش

نهادم برلبش لبهای لرزان

دمیدم بر درونش آه سوزان

ز سوز آه من نی ناله ها کرد

به صحرا شور و غوغایی بپا کرد

بنال ای نی که بس آزرده ام من

که ردپای او گم کرده ام من

در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگی او را به وجود "حوا" معنا بخشید، غم تنهایی را از او زایل ساخت. از آن زمان به بعد که عالم را بقایی و آدم را امیدی به حرکت آورد، خیمه زندگی بشر بپا شد. در حالی که نیمی از آن را "زن‏" استوار کرده بود، موجودی که بدون او، برای نظام آفرینش، آغاز و انجامی تصور نمی‏شود. یکی از دلایلی هم که شاعران به مضمون زن با این همه لطافت بیان پرداخته اند همانا اهمیت این وجود ارزنده در خروج مرد از ظلمات تنهایی است:

هان مبربَدنام زن را ای کثیف

چیست زن جز مظهر اسم لطیف

زن ملایک را تداعی می کند

زن بشر را اجتماعی می کند

بر همین اساس، در آیین حیات‏بخش اسلام برای «زن‏» شخصیتی فوق‏العاده و منزلتی والا مقرر شده است و از او به عنوان موجودی یاد شده که باید مورد تکریم و مشمول مهر و محبت کافی قرار گیرد. به گونه‏ای که در قرآن کریم سوره‏ای ‏به نام " نساء" است که مشتمل بر ۱۷۶ آیه می باشد. علاوه بر این در اسلام برای تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی، خانوادگی و زناشویی و حقوق زن، قوانین عادلانه‏ای وضع شده است. و از زنان شایسته آن چنان یاد می‏کند که گویی هیچ فرشته‏ای نمی‏تواند به بلندای مقام او نایل آید. خداوند برای آن که این ریحانه آفرینش درامنیت وآسایش به سر ببرد حکم "حجاب" را مقرر کرد. حجاب قانونی است که نه برای محدود کردن استعدادهای زنان، بلکه برای محدود کردن خطرهایی که استعدادها و موجودیت زن را تهدید می‏کند، وضع شد.

دیدگاه اسلام به اجتماع و مسائل آن، کاملا حکیمانه است. اسلام می‏خواهدحکمت و عزت و مصلحت همواره در همه ابعاد جامعه دین محور، محقَق باشد؛ جامعه‏ای آن چنان پاک که در آن اثری از فساد و انحراف وجود نداشته باشد.

از جمله عوامل اساسی که پاکیزگی اجتماع و سلامت اخلاقی را ضمانت می‏کند، حکم حجاب است. با وجود حجاب، زنان از بی عفتی و عشوه‏گری و انحراف باز داشته می‏شوند و صیانت‏ خانواده حفظ و از سقوط آن جلوگیری می‏گردد.

"حجاب‏" ایمنی بخشنده و نگهبان جامعه است زیرا "بی‏حجابی‏" همچون "وبا"یی است که در صورت گسترش آن در میان توده مردم، بسیار زود همه را آلوده و بیمار می‏کند. اسلام با دوراندیشی کامل، پیروان خود را به حجاب وبه ترک خودنمایی امر می‏کند تا پیش از وقوع حوادث خانمان برانداز و شیوع فساد، ریشه‏های آن خشک گردد و امکان رشد فساد اجتماعی بوجود نیاید. بدیهی است که رژیم های مستبد و ضد خدا، همواره از این حکم ارزشمند فردی و اجتماعی درب یم و هراس بوده و هستند و پیوسته به گونه های مختلف می کوشند تا در سایه بی بندوباری و بی حجابی به مطامع شیطانی خود برسند. بی حجابی، غفلت زاست و غفلت و بی خبری همواره مردم را از توغل و تدبر در کنه حوادث باز می دارد و سرخوشی های کاذبی را برای ایشان رقم می زند. هراس دشمنان دین و مردم از حجاب که خود مهمترین سازوکار تحقق عفاف و آن نیز پدیدآورنده آگاهی و اندیشه است، تابه آنجاست که در گفتار و کردار، آن را بی محابا بر زبان جاری می سازند و به انحاء شیوه ها و شگردهای مختلف در جلوگیری از این حکم مسلم الهی تلاش می کنند.

اسداللّه اعلم وزیر دربار شاه معدوم در قسمتی از خاطزات خود (سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۵۰) می نویسد:

"در شرفیابی، شاه از من به خاطر سخنرانی دیروزم در دانشگاه پهلوی شیراز تمجید کرد؛ به او گفتم که چه استقبال گرمی از من به عمل آمده بود: ۳۰۰ دانشجو در استادیوم ورزشی (دانشگاه) اجتماع کرده بودند، البته از دیدن این همه دختر با چادر وحشت کردم. در زمان خودم در مقام ریاست دانشگاه، چادر کم و بیش منسوخ شده بود. هر دختری که می خواست آن را بر سر کند تحقیر می شد. لیکن در کنفرانس دیروز سی نفرشان بودند، مناسب ندیدم که در آن لحظه اظهار نظری بکنم. ضمنا به من اطلاع داده شد که بعضی از این دختران از دست دادن با فرهنگ مهر، رئیس جدید دانشگاه، خودداری کرده اند، و مدّعی بودند که اسلام هر نوع تماس جسمانی را با جنس مخالف خارج از چارچوب ازدواج ممنوع کرده است. شاه خیلی اوقاتش تلخ شد."

امروز هم در اروپا و آمریکا که سرانش آن را مهد تمدن و فرهنگ می نامند و آزادی را شعار و پیشه اصلی خود برمی شمارند هراس از حجاب، لحظه ای ایشان را رها نمی کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسلام‌آن‌لاین، وکلای وزارت آموزش و پروش نروژ به شورای شهر اسلو، پایتخت نروژ، اعلام کردند که براساس قانون نروژ آنان اجازه خواهند داشت که حجاب را ممنوع کنند.

براساس گزارشی از رویترز، اسلو در نظر دارد تا معلمان مسلمان محجبه را از پوشیدن روسری، نقاب و یا هرگونه پوششی که حجاب محسوب شود منع کنند، زیرا به ادعای آنان چنین پوششی مانع برقراری ارتباط مستقیم و مناسب میان دانش‌آموز و معلم می‌شود.

"توئرجر اودگارد"، رییس اداره آموزش و پرورش اسلو گفت: ما پس از پایان فصل تابستان و در ماه آگوست رسما حجاب را ممنوع خواهیم کرد.

در پی انتشار خبر تصویب قانون ممنوعیت حجاب در نروژ، مسلمانان این کشور به شدت خشمگین شدند و اعتراض خود را به صورت تظاهرات، مراجعه به مراجع قانونی و غیره ابراز داشتند. اکثر مسلمانان اسلو را پاکستانی‌ها و سومالیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

رهبران اسلامی مسلمانان نروژ نیز در بیانات اخیر این اقدام را به شدت محکوم کرده و آن را نقض حق مسلم زنان و تجاوز به حریم آزادی‌های فردی دانسته‌اند.

در فرانسه نیز از سال ۲۰۰۴ تاکنون براساس قانونی جدید تمامی معلمان و دانش‌آموز مسلمان ملزم شدند که بدون حجاب در محیط مدرسه حضور یابند، در غیر این صورت باید برای همیشه مدرسه را ترک کنند. در این کشور، مسلمانان، ۸ درصد از کل جمعیت را در اختیاردارند.

همچنین در کشور آلمان با ۵ میلیون نفر مسلمان، ۸ ایالت، حجاب را برای معلمان مسلمان مدارس دولتی ممنوع کرده‌اند، که برلین هم از این جمله است.

دسامبر گذشته پارلمان هلند نیز رای به ممنوعیت استفاده از "برقع" دادند. استفاده از "برقع" اخیرا نیز در شهر ماسیک بلژیک، ممنوع شده است.

بی حجابی لجام گسیخته در این کشورها هرروزه نه تنها جامعه ایشان را نجات نداده است بلکه هرروز که می گذردبلاهای مختلفی را ارزانی می دارد. این کوردلان نابخرد به چشم می بینند که بی حجابی تا چه حدبنیان روابط سالم اجتماعی را از بن برمی دارد و خانواده ها را متلاشی می کند اما به خاطر عمق عنادی که با دین و دین خواهی دارند هرگز حاضربه گردن نهادن و پذیرش این عامل مهم صیانت اجتماعی و اعتقادی نیستند؛ زیرا:

" خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَهٌٔ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌ"

(خداوند بر دلهای آنان و بر شنوایی ایشان مهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‏ای است و آنان را عذابی دردناک است.)

آنچه ایشان نام تدبیربرآن نهاده اند و به گمان باطلشان مبارزه با توهم و خرافات است در اصل نیرنگی است که بر خدا و مومنان می زنند:

"یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ"

(با خدا و مؤمنان نیرنگ می‏بازند ولی جز بر خویشتن نیرنگ نمی‏زنند و نمی‏فهمند)

در جهان ِمرده شان آرام نیست

کین علف جزلایق اَنعام نیست

هر که را گلشن بودبزم و وطن

کی خورد او باده اندر گولخن

جای روح پاک علیین بود

کِرم باشدکِش وطن سرگین بود

بهر مخمور خدا جام طَهور

بهر این مرغان کور این آب شور

بی حجابی برای غرب فکری جدامانده از آیین های آینه پرورالهی، سوغات های ناروایی را به ارمغان آورده است:

سقط جنین (کورتاژ) و قطعه قطعه کردن آن با آلات گوناگون یکی از مفاسد بی حجابی یا بدحجابی می باشد. روشن است که زن بی حجاب یا بدحجاب، بسیاری از اوقات تحت فشار جوانان بی پروا قرار می گیرد و طعمه دست آنها می گردد و او را مورد تجاوز قرار داده و شرافت و احترام او را از بین می برند. در نتیجه زن از راه نامشروع باردار می شود و برای اینکه راز آن عمل زشت و پلیدش فاش نشود ناچار می گردد جنین را سقط کند. آمار کورتاژ، در کشورهای غربی روز به روز درحال افزایش است:

در لندن آمار سقط جنین از سال ۱۹۶۹ تا سال ۱۹۷۰ از ۵۰ هزار به ۸۳ هزار رسیده و در سال ۱۹۷۱ آمار مزبور به ۲۰۰ هزار افزایش یافته است. این نسبت در فرانسه به طرز سرسام آوری افزایش یافته به طوری که در هر ۲۰۰ نوزاد، ۴۶ تا ۱۴۳ مورد آن سقط شده است. به گزارش مطبوعات شوروی از جمله پراودا در گذشته در اتحاد جماهیرشوروی سابق در هر سال شش میلیون سقط جنین وجود داشت.

یکی دیگر از مفاسد بی حجابی، فساد اخلاقی جوانان و گرایش ایشان به انحراف جنسی می باشد. در گزارشی آمده است که در آمریکا تعداد بیمارستانهایی که اختصاص به امراض جنسی دارد به ۶۵۰ بیمارستان می رسد.

در کشورهایی که قانون حجاب رعایت نمی شود، افزایش روزافزون بیماریهای روانی هم بخوبی مشهود است.

پرفسور "سیمورهالک" مدیر قسمت روانی دانشگاه "ویسکونیسن" می گوید:

"فقط در این دانشگاه سالانه بیش از ۸۰۰ دانشجو به کلینیک بیماریهای روانی مراجعه می کنند. نه تنها من و همکارانم بلکه اکثر روان شناسان دانشگاه های آمریکا از وضع روحی نسل جدید آمریکا دچار وحشت شده اند.

جالب توجه این که گاهی برخی از اندیشمندان جوامع غربی بر فساد دامن گیر جوامع خود به نوعی مهرتایید می زنند اما هم گستره و هم عمق فساد چندان زیاد است که گویا جز اعتراف تلخ به این همه فجایع کاری از دستشان برنمی آید:

"توماس اکمبس" می گوید: لذت های جسمانی در اوّل کار به ما لبخند می زند ولی عاقبت نیش زهر آلود خود را در روح ما فرو برده و هلاکمان می کند.

آمار وحشتناک خودکشی ها در غرب نیز نشان دهنده میزان اختلالات روانی موجود در غرب می باشد:

بنابر نوشته "دیل کارنگی" روان شناس مشهور آمریکایی در آلمان سالانه ده هزار نفر خودکشی می کنند. البته این رقم جدا از ۱۳۰۰۰ نفری هستند که نجات یافته اند. در فرانسه نیز سالانه ۳۵ هزار نفر دست به خودکشی می زنند.

طبق آمار یونسکو در هر دقیقه یک نفر در آمریکا در صدد خودکشی برمی آید.

بنابراین به نمایش گذاشتن اندام یا زیورهای خویش در زنان نه تنها علامت یک بیماری روانی محسوب می گردد بلکه بیماری زا نیز بوده و امراض روانی، در دیگران ایجاد خواهد نمود.

بعضی از کوته فکران خیال می کنند که اگر فرهنگ برهنگی رواج پیدا کند کم کم بصورت عادی در می آید و دیگر افراد تحریک نمی شوند. از نظر جنسی شاید چنین باشد ولی عطش روحی با افزایش مناظر تحریک آمیز نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه به طور مدام افزایش خواهد یافت. اگر چنین بود، در غرب آزادانه تجاوزات جنسی تحقق نمی یافت، ولی بنابه نوشته مجله Plaintruth تجاوز به عنف از هر ۳۴ دقیقه یک فقره، به ۱۴ دقیقه رسید و طبق نوشته مجلّه آمریکائی نیوزویک هر سال دهها هزار کودک در اروپا مورد تجاوز جنسی و سوء استفادهای دیگر قرار می گیرند.

تنها در ترکیه که ۹۸ مردم آن مسلمان هستند، ولی فرهنگ غرب در آن گسترش پیدا کرده با آنکه طبق آمار شهربانی کل آن کشور ۶۰۵ مرکز رسمی فحشاء موجود بوده، و ۵۶۵ مرکز غیر قانونی فحشاء کشف و سیزده هزار و ششصد و هفتاد و یک زن بدکاره مورد تعقیب قرار گرفته، ۲۰۹ دختر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

طبق آمار در انگلستان ۴۱ درصد زنان ۱۶ تا سی ساله از اینکه احتمالاً مورد تجاوز قرار گیرند همیشه و بطور دائم بسیار نگران هستند؛ بیش از ۱۱درصد زنان انگلیس معتقدند که به هر حال یک روزی از سال مورد تجاوز قرار خواهند گرفت؛ ۴ درصد زنان این کشوراز آژیرهای هشدار دهنده، تجاوز جنسی استفاده می کنند و ۷ درصد آنها کلاسهای دفاع از خود دیده اند.

این آمار بخوبی اثبات می کند که فرهنگ فساد و بی حجابی خود عامل تحریک و تجاوز به عنف است نه موجب عادی شدن آن.

جامعه غربی که سنت الهی حجاب را وانهاده است هر روز بیش از روز پیش در گرداب اندیشه های باطل خود فرو می غلتد و علی رغم پیشرفت هایی که در عرصه علوم تجربی نموده است در عرصه عقل مدنی براستی وامانده است. تشتت های اجتماعی، نابسامانی های فزاینده روحی و روانی، پدیدآمدن انواع بیماری های نوظهور، یاس های بنیان برانداز شخصی و بروز ایدئولوژی های مبتنی برپوچ گرایی absurdism همه و همه نتیجه گرفتار شدن جامعه به بی حجابی است.

وچه زیبا گفته اند که:

غنچه به باغ ایمن است تا بود اندر حجاب

آفت جان و دل است، چهره عیان داشتن

نویسنده: علیرضا - باوندیان



همچنین مشاهده کنید