چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شتر سواری دولا دولا نمی شه
بر و بر ، دارد مرا نگاه میکند. توی شبنمای چشمان ورقلمبیدهاش که اندازهاش به ته استکانی میماند ، عکس شبح خودم ، دو ساربان و در پشت سرمان ، سایه تل ماسههای کویر را میبینم. او "لوک" است یعنی شتر نری که پیشقراول یک قافله شتر است که عازم قصر بهراماند که یک اثر تاریخی است در شمال آران و بیدگل استان اصفهان.
کاروان،بامداد از کارونسرای "مرنجاب "بیرون زده است. جمعا" ۴۰ نفرند: ۲۰ نفر شتر و ۲۰ نفر شترسوار.
شترسواران، گردشگرانیاند که دیروز به این کارونسرا آمدهاند و امروز هوس صحرانوردی به سرشان زده است.همه تهرانیاند، پیر و جوان و زن و مرد که با کلاههای شاپو و عینکهای آفتابی قرار است ۱۱۰ کیلومتر بهسمت شرق مرنجاب گز کنند تا به آن قصری که گفتم، برسند.
شهرستان آران و بیدگل در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و کاروانسرای ۴۰۰ ساله مرنجاب در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان و بالاخره قصر بهرام در ۱۱۰ کیلومتری شرق این کارونسرا قرار دارد.
تهرانیها، همه سوار شترند،الا یک نفرشان که با ترکهای در دست که هرازگاه آن را بیخودی در هوا تاب میدهد، سلانه سلانه پابهپای ساربانها، پیش و پس شترها، صحرا را درمینوردد.
بعد از آنکه شامگاه چهارشنبه هشتم فروردین ماه را در کاروانسرای مرنجاب اطراق کردیم،روز بعدش ، چشم تیم کویرنورد ما در مسیرش به این کاروانی که دارم میگویم، افتاد و مسافتی با آنها پا به راه شدیم تا رسیدیم به دامنه تل ماسهها.
کاروان شامل ۲۰ نفر شتر است: ۱۹ شتر ماده که آران و بیدگلیها به آن "ارونه" میگویند و یک شتر لوک که چشم توی چشمم ، زل زده است.
بد نیست این را هم بدانید که در عربستان، شتر نر را نیز "لوک"و شتر ماده را "ناقه"میگویند ولی در کویر ایران بویژه اطراف کاشان شتر نر را "لوک" و شتر ماده را "ارونه" و نوزاد ماده را"مجی" و نوزاد نر را"هاشی" میگویند.
رنگ شترهای این قافله که آران و بیدگلیها به طورکلی آنها را " اشتر" میخوانند، قهوهای روشن یا سیر است.
لوک جلودار قافله با چشمان از حدقه درآمدهاش ، سرومروگنده است ، بقیه (ارونهها) -ای - بد نیستند.
مسیر حرکت قافله ، تا چشم کار میکند، بیابان است و بیابان و جز تک و توک درختان کویری یا آیینه سپیدناک نمکزار و کمی دورتر،خط غربی شرقی برآمدگی شنی، چیز دیگری به چشم نمیخورد.
تور مژههای قدکشیده دور چشم لوک به گونهای است که انگار"ریمل" زده است.
بلندای مژهاش، دورتادور چشمان محدبش را چنان پوشانده که به همراه تارهای کج و معوج ابروهای پرپشتش و پلکهای کشدارش، چشمهایش را که گویی سرمهنشان شده را از گزند توفان شن و تابش شدید آفتاب در صحاری حفظ میکند.
وقتی شترها با صداهای آهنگین مواجهشوند و مثلا ساربان برای آنها نی بنوازد یا آواز بخواند ، آنچنان سرمست و از خود بیخود میشوند که حتی دو منزل راه(معادل دو شبانهروز) را در مدت یک منزل طی میکنند.یک تل یاروبان دولا لابد از نوع شتریش با شلال نیمه خشتی سرخ و سبزرنگ را که برفرازش دست گلی کاموایی (از همین دو رنگ) آذین بستهاند،به یک حلقه فلزی واسط متصلاست که این حلقه کهمحل اتصال زنجیر افساراست نیز به پشت و زیر گردن شتر چفت است و از پس همین روبان دورنگ است که چشمان شبفام لوک برق میزند.
لوک قهوهای با جثه بزرگش قرار است طی سه منزل راه یعنی روزی یک فرسنگ روزی ۳۶ کیلومتر جلودار این قافله بهمقصد باشد یعنی بهقصر بهرام که گفتم.
در حین حرکت قافله،یکی از تهرانیها،ناغافل از روی جهاز "ارونه" به زمین میافتد.بیزبان، سرجایش جنب هم نمیخورد.شتر را میگویم.
یکی از ساربانان جلد و فرز"چش"(گویان)، فرمان نشستن شتر را صلا می دهد. شتر ابتدا آرنجهای پینه بستهاش ، بعد زانوهای پینهبستهش و آخر سرهم سینه پینه بستهاش را رویزمین میگذارد تا شترسوار دستوپا چلفتی دوباره بر روی جهازش بجهد.
لختی بعد در کنار تپههای ریگ در پنج کیلومتری شمال کارونسرا که بصورت مورب ازغرب به شرق کشیده شده است، قافله توقف میکند.اشتران، یک به یک با شنیدن ندای کشدار "چش" ساربانان ، زانو میزنند تا آدمها پایین بپرند و دقایقی رویبستر تبدار ماسهزار دراز بکشند یا روی سطح صیقلی آن غلت بخورند یا در لابهلای درختان کویری روییده در جابهجای رملها گشتی بزنند یا از زیر سایبان دستها، تا آنجا که چشم کار میکند، را ورانداز کنند.
آسمان نیمه ابری است.آفتاب نا ندارد.نسیم ملایمی میوزد. ساعت از ۱۰ نگذشته است.اشتران در کناره تل ماسهها پشت سر هم قطارند تا ببیند بالاخره کی هوس ماسهنوردی از سر آدمها میافتد تا زود فلنگشان را بسوی مقصدشان ببندند.
لوک در ابتدای قافله از لابهلای پف پلکهایش و رج مژگانبلندش با صبوری خاصی به دوردستها چشم دوخته است. او بخوبی با خلق و خوی کویر آشناست و مثل کف دستش که برخلاف بقیه ستوران صاف و هموار است و به همین خاطر نیز از خلال ماسهها براحتی عبور میکند وجب به وجب آن را میشناسد و اصلا شتر و کویر همواره انیس و مونس و همدم همند.زبان هم را خوب میفهمند و ازهمین روست که یک عمرآزگار شاید از زمان پیدایش شتر روی زمین با خوب و بد هم ساختهاند و خط و مرز یکدیگر را رعایت کردهاند.
به چهره لوک دقیقتر میشوم. با آن قیافه انکر و منکرش با آن لیق درازش ، مستطیل کله قناسش، انحنای گردن دراز بدقوارهاش ، پوزه آویزان با لب شکری بدنمایش ، برگشتگی پلک بالایی و فروهشتگی پلک پایینی اش، درشتی دندانهای نیشش، کپه گوژپشت چندشآورش ، منحنی گردن درازش که از محل سیبکش هی کج و راست میشود، لق لق پاهای عنکبوتیاش، قروچ و قروچ نشخوار پایان ناپذیرش از بین دو آرواره دایمالجنبشی کهگاه با صدایدندان قروچهاش نیز درهم میآمیزد، زبری و خشنی انبوه پشم پشت گردنش که به سیم ظرفشویی میماند، تندر گه گدار خرناسهها و غرشهای مهیبش، آخ که چقدر بدترکیب به نظر میآید.
غفلتا ، بازهم چشمم به نگاه لوک میفتد.انگار غمی غریب ته آن موج میزند.
وای که همیشه در مقابل چنین نگاه غریب و جانسوزی، هوری دلم ریخته است.
اینبار نیز چنینم. تارهای دلم میلرزد. دیدن برکه زلالی که روی سطح چشمان ورقلمبیده لوک غمگین که از سیاهی به دو خورشید سیاه میماند،میلغزد،بیتابم میکند.پنداری در نگاه خیسش، یک دنیا باران غم و اندوه فواره میزند.
قطرات اشک از ناودان گودخانه چشمش فرو میچکد و در لابه لای شنزار کویر گم میشود.
بیاختیار با خود زمزمه میکنم:
" خداوندا تو آنی ، که آنی توانی جهان را ته استکانی ، چکانی" خندهدار است، آخر ، یکهو وهم ورم داشته است که نکند لوک نازک نارنجی، از روی حس ششمش ، بو برده که من اینقدر یله و بیمهار، زشت و منفورش دانستهام و حالا اینگونه اشکش درآمده است!؟
اما هزاری هم که این حیوان زشت و بدترکیب باشد، راست این است که چشمانش حالتی رازگون و دلگزا دارد که بر جان آدم سنگینی میکند، توگویی رد غربتی خاص توی جاده نگاهش موج میزند،انگار عزیز گم کردهای دارد که بخاطر یافتنش ، محکوم است همه عمرش روی تابه گدازان کویر ، جلز و ولز کند تا آیا او را بیابد ، آیا نیابد.
نمیدانم چرا دلم برایش و شاید باید برای خودم میسوزد. لابد مستحق ملامتم که درباره جانداری که آنقدر نزد برخی ملتها نظیراعراب عزیز است که مانند نخل او را نیز "نفر" میدانند یا او را "عروس کویر" میخوانند یا هر ساله برای تعیین زیباترین شتر صحرا ، مسابقه میگذارند و یا در صدر اسلام محل زانوزدن شتر حضرت رسول(ص) مکان ساخت مسجد مدینه میشود و بالاتر از همه ، کتاب خدا، انسان را دعوت به دقت در خلقتش میکند (افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت)، من آنگونه چشم بسته و سرسری و آبکی،لغز خواندم و بیحساب و کتاب و فقط بر حسب قد و قواره و شکل و شمایل یکی از بردبارترین و در عین حال معجزهآساترین آفریدگان خدا اینگونه بیمحابا، پاشنه دهانم را واکشیدم و دیگر بد و بیراه نماند کهنثارش کنم بدون اینکه اصلا"بهصفات بیشمارش برای بشر پی برده باشم.
ای هوار از دست خودم که هر چیزی را که میبینم - سرم را بخورد - فورا میخواهم وصفش کنم و گاه مثل الان توی هچل میافتم و به سیم آخر میزنم ، در حالی که اصلا کسی نیست که سرمن داد بکشد و بگوید:"ای بابا، اصلا شتر دیدی ، ندیدی!".
اصلا"ای داد،ای بیداد از دست ما آدمها که خیلی از مواقع، صرفا" بسته به ظاهر چیزها درباره بطن و کنه آنها قضاوت میکنیم و چه بسا، زیبایی را زشت یا زشتی را زیبا میانگاریم و پندارمان را توی بوق میکنیم، بعد حالا ندم و کی بدم.عینهو خود من کهاز همان نگاه اول،آنقدر از زشتی و بدهیبتی این لوک زبان بسته نگوسار ، ریسمان و آسمان به هم بافتم و او را چون هیولای هولناک بیشاخ و دمی نمایاندم که راستش هم خودم از او ترسیدم، هم هر کس نیز همان این تکه سیاه مشقم را بخواند ، از خیر شنیدن بقیه صفات این حیوان مظلوم میگذرد ، بدون اینکه اصلا بدانیم در پشت این چهره کریه ، چه موجود مفید و نافعی برای ما آدمها وجود دارد.
آخ که هنوز چشمان شبنمایی لوک، ژالهبار است و من ماندهام و معمای فواره اشکهایش.
ناگفته نگذارم که شترداران جان سختی شتر دربرابر ناملایمات را در بین همه حیوانات آنقدر بیتا میدانند که حتی در موقع مریضی، هم خم به ابرو نمیآورد و بارش را میبرد و راهش را میرود ، اماای امان از وقتی که این مونس کویر با آن همه تحمل مثال زدنیش در برابر شدائد، اشکش سرازیر شود که دیگر تنها خدا میداند منتهای درد و بلایش چیست که اینگونه صبورترین و پوست کلفتترین حیوان روی زمین را به زاری وامی دارد؟
با درنظرگرفتن متوسط قیمت ۶۷۵۰ تومان برای هرکیلوگرم گوشت شتر ، گردش مالی سالانه بازار گوشت شتر در کشور حدود ۳۶.۴۵ میلیارد تومان برآورد میشود. از راز اشکهای لوک چه بگویم، که میداند ، شاید یک دنیا غم ناشی از فراق عزیزی که روی دلش سنگینی میکند، او را چنین گریان و پریشان کرده باشد.
به گفته یکی از ساربانان،اصولا لوک مست از غم فراق "ارونه"(اش) و ارونه نیز بر اثر دوری از"هره"(اش) میگرید.(شترداران به کره شتر"هره"میگویند).
"باربیفکند شتر چون برسد به منزلی بار دل است همچنان،وربه هزار منزل است بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران که از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران هر کو شراب فرقت ، روزی چشیده باشد داند که سخت باشد قطع امیدواران با ساربان بگویید احوال آب چشمم تا بر شتر نبدد محمل به روزگاران بگذاشتند ما را در دیده آب حسرت گریان چون در قیامت، چشم گناهکاران" والله چه بگویم ، ولو حتی اگر حساب و کتاب هجران هم در کار باشد، لوک ما که ظاهرا اینک همه اهل حرامسرایش را به دنبال دارد، نباید از فراق معشوق اینچنین نالان و گریان باشد.
وانگهی شاید اینک در این روزهای بهاری، تجسم خاطرهای دردناک ، فیل او را به یاد هندوستان انداخته باشد و به خاطر یک عمر باربری و قافلهبری در دل صحاری سوزان و پیشتازی کاروانهای گوناگون و یا دیدن سرنوشت یاران از دست رفتهاش که بعداز یک عمر خدمت به آدمها،بیرحمانه بهدست سلاخها سپرده شدهاند و بیبروبرگرد عاقبت خودش نیز دیریا زود چنین است،دلش گرفته باشد و شاید هم دیگر اصلا" کمرش نای راست شدن زیر بار" نفر دوپا" که حتی بیشرمانه، او را نه تنها شیرهای و مفتگی بار میآورد بلکه به عنوان سوداگر مرگ و حامل افیون آواره بیابانها نیز میکند،و تازه، همیشهی خدا هم،ارث پدرش را از او طلبکار است و بعد از کلی سواری همواره دوقورت و نیمش باقی هم است، نداشته باشد.
" غم عالم همه کردی به باروم مگه مو لوک مست سرقطاروم "مهاروم کردی و دادی به ناکس فزودی هر زمان باری به باروم" هرچه هست و هرچه نیست درست یا غلط برخی درباره گریه و زاری اشتران ، گمانهگماریهای دیگری دارند. مثلا عدهای میگویند شتر بعد از پرستو که برای نجات جوجهاش حتی خود را درون آتش هم میافکند، تنها حیوانی است که از دوری هرهاش ،سه روز ضجه و زاری میکند.
در سیرواسیر عالم گمانهگماریها ، یکهو چشمم به پنج نقطه پینه بسته لوک و همسرانش میفتد: آرنجها ، زانوگاهها و زیر جناغ سینهاش چنان پینهبسته است که دلم برایش میسوزد.حتما"زیر آنها حسابی لت و پار و آش ولاش است.
ناغافل،حس میکنم باید شتر را بیشتر بشناسم تا دریابم مرز خدمتی را کهاین حیوان بظاهر زشت و بدترکیب اما بواقع نافع و رافع بسیاری از نیازهای آدمی در طول قرون متمادی کرده، کجاست. بخصوص اینکه تیم ما،اینروزها، کویرنوردی پیشه کرده و خود این شتر نخستین و بهترین کویرنورد عالم است.
پس، پیش از آنکه ادامه همگامیمان با قافله تهرانیها را برایتان بگویم، اصلا" بهتر است کمی با رازهای اعجازگونه خلقت شتر آشنا شویم تا بدانیم این حیوان با آن چهره اجق وجقش، در جمیع جهات چند مرده حلاج است.
● اسرار بیولوژیک خلقت شتر
دقت در فواید بینظیر و اسرار زیست شناختانه شتر شاید تنها گوشه ای از اسرار خلقت این حیوان را آشکار کند. وقتی به ساختار بیولوژیکی و کارکرد اعضای بدن این حیوان دو منظوره (دام+ بارکش) توجه میکنیم ، اعجاب آدم بیشتر میشود.
بیتردید، شتر به عنوان یکی از عجایب آفرینش به علت نوع خلقت و صفاتش از سایر دامها متمایز است.
فیالواقع خواص جوارح شتر به گونهای است کهانگار بهترین طراحان خودروسازی جهان جمع شدهاند تا بهترین وسیله نقلیه دنیا را برای صحرانوردی بسازند.
اسرار شگرف نهفته در ساختار زیست شناختی شتر ، گوشه چشمی از چرایی توصیه پروردگار عالم به دقت در خلقت این مخلوقش را نشان میدهد که بر اساس شناخت متخصصان از بافت بیولوژیک شتر ، در اینجا به چند نمونه از ملاحظات ناظر به اقتضاءزیست شناختی این کویرنورد قهار اشاره میشود.
کوهان شتر، عضوئی است که فقط از چربی و عضله تشکیل شده و در آن استخوان وجود ندارد و شتر در شرایط بیغذائی تا چند روز میتواند از طریق آن زنده بماند ضمناینکه چربی آن نیز در مقابله با گرما موثر است.
از آنجا که شتر قادر است تا ۴۰ روز تشنگی را تحمل کند، سیستم کلیهاش به گونهایاست که میتواند آب تمام بدن را جذب کند و دوباره به بدن بازگرداند.
درازا و هماهنگی خوب پاهای شتر نیز باعث بلند نگاه داشتن جسم حیوان و در نتیجه محفوظ ماندنش از غبار و آلودگی زمین میشود.
همچنین کف پای شتر کلفت و پهن است و همین خصیصه، بر خلاف ستوران سم دار، باعث انبساط و تثبیت خوب پاها زمین شده و مانع این میشود که پای شتر در شن های ریز صحرا فرو رود.
درازی گردن شتر نیز سبب میشود بسهولت به گیاهان خشک، خاردار و اشجار بلند دشت وصحرا که دیگر ستواران نمیتوانند از آنها استفاده کنند، دسترسی داشته باشد و همین امر نیز کمک خوبی به حفظ تعادل حیوان درموقع برخاستنش از روی زمین محسوب میشود.
اصولا "چرای" شتر بهگونهای است که معمولا از بالا سرشاخههای گیاهان بلند را میگیرد و ازهربوته معمولا یک یا دودهان بیشتر نمیچرد و به گیاه دیگر میرود به همین دلیل شتر را بهترین هرسکننده گیاهان جنگلی و کویری میدانند.
داخل دهان شتر از پوست سفتی پوشیده شده است که باعث میشود با خوردنگیاهان خشک و خاردار صحرا، دهانش زخم نشود.همچنین در موخره دهان تودهای سرخ رنگ وجود دارد که وظیفهاش مرطوب کردن انتهای حنجره است و همین امر نیز به افزایش مقاومت شتر در برابر تشنگی کمک میکند.
از اینها گذشته ، منخرین شتر دارای شکافهای طولی است که حیوان هنگام تنفس میتواند بینیاش را بخوبی از هم باز و بیشترین میزان هوا را وارد ریههایش کند و هنگام بروز توفان شن نیز بینیاش را ببندد. در واقع پوسته مخاطی سوراخ بینی شتر دارای سطح پهنی است که راه نفوذ شن و ماسه به داخل بینی را سد ولی رطوبت لازم هوای تنفس را از هوا میگیرد و جذب میکند.
همچنین شتر دارای فک دراز و کشیدهای است که به طور جانبی حرکت میکند و میتواند عمل جویدن را بخوبی انجام دهد.
مفصل پاهای شتر نیز پینهاندود است و این پینهها باعث میشود بدن شتر هنگام نشستن از اصطکاک با زمین محفوظ بماند، علاوه براین در ناحیه جناغ سینه نیز پینه بزرگی وجود دارد که به تعادل شتر هنگام نشستن روی زمین کمک میکند.
مضاف اینکه این تکیه گاههای پینهای در خنثیسازی گرما نیز موثرند.
گوشهای شتر نیز کوچک و پوشیده از موهای پرپشت و بهم چسبیده است که باعث می شود شن و ماسه داخل گوش حیوان نرود.
از آنجا که شتر قادر است تا ۴۰ روز تشنگی را تحمل کند، سیستم کلیهاش به گونهایاست که میتواند آب تمام بدن را جذب کند و دوباره به بدن بازگرداند. مژههای شتر نیز خیلیپرپشت و کیپاکیپ یکدیگرند که باعث میشود شن و ماسه به درون چشم حیوان نفوذ نکند.
اصولا حرارت بدن شتر بین ۳۴ تا ۴۱ درجه متغییر است بطوریکه وقتی دمای هوا بالا رود، دمای بدن او نیز بالا میرود و این امر باعث میشود تا دمای مشخصی، حیوان نیازی به عرق کردن برای خنک کردن خود نداشته باشد و بالمال در مصرف آب صرفهجوئی کند.
در اصل، شتر میتواند بیش از هر حیوان دیگری بیآبی را تحمل کند و اکنون آشکار شده است که شتر به دلیل اختلاف زیاد درجه حرارت بدنش میتواند آب بدن خود را حفظ کند زیرا از این آب برای خنک کردن بدنش استفاده نمیکند و این نیز بدان معنی است که شترآب بدن خود را از دست نمیدهد تا بدنش را خنک نگه دارد( که این کار در انسان از طریق عرق کردن صورت میگیرد).
مضاف بر این، سطح کمر شتر باریک است که باعث میشود تابش سوزان نیمروزی خورشید فقط به قسمت کمی از بدن حیوان بتابد و درشرایط تابش قبل از نیمروز یا بعد از آن که تابش خورشید مایل است شتر اگر مجبور شود در معرض آفتاب باشد،مقابل یا پشت به خورشید قرار میگیرد که این امر نیز بنوبه خود باعث خنثیکردن زاویه تابش موثر خورشید بهحیوان میشود بهاین ترتیب شتر میتواند گرمائی را که خیلی از حیوانات دیگر را تلف میکند، تحمل نماید.
پوست پشمی شتر نیز باریک و نرم است و به همین دلیل،هم گرما را خنثی و هم بدن را خنک میکند.ازهمین رو در بسیاری از کشورها پشم شتر با قیمت عالی به فروش میرسد که ازآن خیمه و یا فرش میسازند تا درجه حرارت محیط را بکاهند.
ازهمه جالبتر اینکه شتر وقتی ادرار میکند،دم خود را میجنباند تا ترشحاتش به پاهایش پاشیده شود و به این ترتیب با مرطوب کردن خود، به خنک شدن بدنش نیز کمک کند.
گذشته از خواص یاد شده ، روده شتر از سلولهای جذب آب برخوردار است و این سلولها قسمت زیادی از آب مصرف شده موجود در غذا در روده را جذب وبرای بدن ذخیره میکند.
شکم شتر خیلی بزرگ و حتی تا ۲۰۰ لیتر گنجایش آب دارد. علاوه بر این، شتر منابع ذخیره دیگری دارد که هنگام آب خوردن آنها را نیز پر میکند. در اصل، مجاری خون شتر در اعماق بدنش قرار ندارد بلکه زیر پوست گردن ، پاها و پهلوهایش واقع است و اینامرباعث میشود گرما بیشتر به سطح بدن حیوان منتقل شود و سرخرگها حتی در شرایطی تقریبا بیآبی بازهم میتوانند معادل یک دویست هزارم حجم واقعی خود اکسیژن را به نقاط مختلف بدن منتقل کنند.
پس، چنانکه پیداست شتر بسیار حکیمانه برای شرایط زیستی طاقت فرسا در دل صحاری و دشتها آفریده شده است.یعنی برای تحمل گرما، کمبود آب ، توفان شن و ماسه و خوردن خار و خاشاک.
● شتر، سفینه صحرانورد
وجود این مختصات اعجابانگیز در ساختار زیستی شتر باعث میشود این حیوان عملا بهترین وسیله طی طریق در برهوت کویر بیآب و علف بویژه برای کشوری نظیر کشور ما باشد.
غیراز فواید دامی و نقش مغذی و مقوی شتر برای انسان، این حیوان بردبار نقش باربر و حامل آدمها را هم در درازنای صحاری خشک و سوزان دارد.
میزان پیمایش راههای دور و دراز و تحمل سخترین شرایط صحرنوردی بوسیله شتر براستی شگفت انگیز است. کمااینکه این حیوان حتی حدود هشت هزار کیلومتر راه چین تا رم را در جاده ابریشم با داشتن ۳۰۰ کیلوگرم بار پیموده است.
درواقع شتر سه ساله میتواند بارهای سنگین به وزن ۱۲۵ تا ۲۵۵ کیلوگرم را در مسافت ۲۳ کیلومتر در روز حمل کند.سرعت شتر در شرایط مناسب ۴.۵ کیلومتر در ساعت است اما شترسوار میتواند ۱۲۵ کیلوگرم بار را با سرعت ۷.۵ تا ۹ کیلومتر در ساعت جابهجا کند و در روز حتی معادل ۴۸ کیلومتر را بپیماید.
شتران تا سن ۱۵ تا ۲۰ سالگی میتوانند بارهای سنگین را تحمل کنند و تا سن ۳۰ سالگی یا بیشتر میتوانند بعضی از کارهای سبک را انجام دهند.البته بعضی از شترها ممکن است تا ۵۰ سال هم عمر کنند.
نکته جالب این است که برغم اینهمه سختی راه و سنگینی محموله، شتر حتی تا پای مرگ نیز هیچگونه نشانهای دال بر خستگی ، ناراحتی و تشنگی و گرسنگی ، درد از خود بروز نمیدهد.
شتر در عین این همه فواید معتنابه برای انسان ، از نظر نیازهای مصرفیش نیز بسیار قانع و به صرفه است بطوریکه بغایت با محیط های خشک و بیآب و علف و صحرا سازگار بوده و قادر است بیآبی و کم غذائی را تحمل کند.
● فواید مغذی شتر
شتر علاوه برنقش حامل و باربر رل یک دام باتمام خواص لازم را نیاز داراست.
در اینجا گریزی به مزایای شتر به عنوان یک دام میزنیم تا ببینیم نقش مغذی این حیوان سودمند نیز در تامین حوایج انسان چقدر است؟
آنطوریکه کارشناسان میگویند، شتر نهتنها بهترین سفینه صحرانورد است بلکه گوشت و شیرش به عنوان منبع غذایی،پوستش در تولید کفش ومشک و پشمش در ساخت خیمه ، پتو، فرش ، لباس ، طناب و ریسمان کاربرد دارد و حتی از سرگینش (فضلهاش) نیز میتوان به عنوان سوخت استفاده کرد.
گوشت شتر هم مثل گوشت گاو و گوسفند بسیار نافع و دراحادیث نیز به استفاده از آن حتی برای سالی یک بار توصیه شده است.
به گفته دامپزشکان، به دلیلاینکه این حیوان در بیابان و محیط آزاد زندگی میکند و شترها با هم کمتر در تماساند گوشتش از سلامت بیشتری نسبت به سایر دامها برخوردار است.ضمناینکه گوشت آن در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی دارد.
شیر شتر نیز سرشار از ویتامین B و C است و ۱۰ برابر شیرگاو، آهندارد.شیر شتر بعلاوه دارای خواص درمانی بویژه در زمینه بیماری آسم است و پادتنهای موجود در آن ممکن است برای غلبه بر بیماریهایی نظیر سرطان،ایدز، آلزایمر و هپاتیت ث نیز مفید واقع شود.
با توجه به این خواص، سازمان خوارو بار جهانی وابسته به سازمان ملل متحد خواستار فروش شیر شتر( که در کشورهای عربی مصرف دارد) به غرب شده است.
● قدمت شترداری در ایران
در اینجا شایسته است گریزی به سابقه پرورش شتر در کشورمان بزنیم تا با توجه به اقلیم نسبتا خشک و کویری کشورمان ببینیم نیاکان ما چقدر از این حیوان کویری استفاده میکردهاند.
در کتاب "اوستا" ضمن توصیه به نگهداری شتر، درباره درمان بیماران خبر داده است که به عنوان حقالعلاج برای رئیس خانواده معادل یک الاغ و برای رئیس شهرستان یک شتر دستمزد تعیین میشده است.
در آیین زرتشت ، شتر مظهر قدرت بوده و "بارتولومه" نام زرتشت را به معنی «دارنده شتر پیر» دانسته و معتقد است: این نام از دو کلمه"زیریت" و "اشتر" تشکیل یافته و برخی محققان واژه "زرتشت"را بهمعنی دارنده شتر زرد یا زرین دانستهاند.
همچنین در حفاریهای به عمل آمده در شهر باستانی شوش دانیال (در خوزستان) روی ظروف سفالی ، تصویر شتر از دورههای قبل ازهخامنشیان به دست آمده و نقوش برجسته سرشتر نیز دربناهای باستانی کردستان یافت شده است که سابقه استفاده ازشتر را به دوران مادها و حتی پیش ازآن به دوره مهاجرت آریائیان به فلات قاره ایران میرساند و "هردوت" مورخ معروف در اینباره نوشته است:مادها در جنگ با آشوریها در سال ۷۴۴ قبل از میلاد از شتر استفاده کردهاند.
«پیرنیا» نیز در"تاریخ ایران باستان" مینویسد: در ازمنه مختلف تاریخی، شتر درایران وجود داشته که بیشتر آنها شتران یک کوهانه وبه مقدار کمتر شترهای دو کوهانه بوده و شترهای بلوچی در آن زمان ازنظر سرعتشهرت خوبی داشتهاند.
اصولا در ایران باستان ، داشتن شتر زیاد از افتخارات اشخاص محسوب میشده چون این حیوان در جنگ و صلح برای حمل آذوقه و غنائم و اسلحه مفید بوده و اغلب صاحبان آنان به نام شتران خود تخلص مییافتهاند و پادشاهان نیزغالبا میزان مالیات و باج و خراج خود را برحسب تعداد شتر با بار و اشیای قیمتی تعیین میکردهاند.
هردوت درباره دلیل پیروزی کوروش بر «کرزوس» پادشاه «لیدی» نوشته است:
کوروش به پیشنهاد «هارپاک» دستور داد تا شترهای بنه را پیش صف سپاهیان واداشتند و اسبهای سواره نظام «لیدی» از هیکل و بوی شترها رم کردند و باعث شدند شیرازه لشکر لیدی از هم گسیخته شود و این درهم ریختگی باعث پیروزی کوروش شد.
علاوه بر این،در خرابههای تخت جمشید ، نقوش برجستهای بر دیوارها وجود دارد که نمایانگر بار یافتن یکی ازاقوام تحت سلطه پادشاهی ایران بهنزد شاه است و این اقوام به همراه خود یک شتر دوکوهانه بهعنوان پیشکش تقدیم شاه ایران کردهاند. همچنین گفته شده قسمت اعظم تجهیزات ارتش داریوش بوسیله شتر حمل میشده و در سپاه «یزدگرد سوم» ۵۰ هزار شتر خدمت میکردهاند.
ناگفته نماند در جاده ابریشم که از شمال چین، مغولستان ، افغانستان و ایران میگذشته است، بازرگانان ایرانی محصولات ابریشم را از چین خریداری و با شتر به کشورهای عرب و امپراطوری روم منتقل میکردهاند.
همچنین در روایات تاریخی آمده است که قبل از اینکه اعراب مسلمان سرزمین ماوراءالنهر را فتح کنند دراین سرزمین سکههائی به نام سکههای خوارزمی رواج داشته که روی برخی از آنها تصویر شتری نقش بسته است.
در افسانهها نیز آمده است:هنگامی که نادرشاه افشار بهقصد تسخیر هندوستان عازمآن دیار بود، با لشگری انبوه از فیلسواران مواجه شد و برای مقابله با آنان دستور داد شتران لشکر را جمعآوریکنند و بر پشت آنها هیمه گدازان بست و بدینگونه، شتران نادرشاه از آتش ترسیدند و به سوی لشکر هند رم کردند و فیلها نیز با دید شترهایی که برپشت آنها آتش افروخته شده بود، رم نموده و لشکریانهند را زیر دستوپای خود له کردند و این امرباعث شکست بزرگ هند شد.
جالباینکه در ادوار بعدی تاریخ کشورمان ازجمله دردورهقاجار و اوایل دوره پهلوی، شترهای بلوچستان و کرمان در ژاندارمری برای حملونقل افراد و وسایل به کار گرفته میشدند و ما درکشورمان دارای هنگهای شترسوار بودیم کمااینکه در سال ۱۳۱۹ بیماری "سورا" تلفات زیادی به هنگ ۱۱ جماز کرمان وارد کرد.
همچنین در اوایل تاسیس اداره پست در ایران در مناطق دوردست و صعب العبور کویری از شتر برای حمل بستههای پستی استفاده میشد و تا همین چند دهه قبل نیز شترهای ورامین و کرج بخصوص در تابستان، میوههای تهران را از مزارع به بازارها و میدان های جنوب شهر منتقل میکردند.
بهگزارش وزارت کشاورزی، تعداد شتران در ایران درسال ۱۳۵۴ به ۳۰۰ هزار نفر میرسیده کهاین تعداد بتدریج رو به کاهش گذاشت و اکنون به کمتر از ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.
● کینه شتری
برغم اینهمه صفات خرد و کلان شتر،شاید یکی از نادر خواص مذموم این حیوان، سرشت کینه توزانه اوست که در قالب اصطلاح و ضربالمثل نیز در سطح محاورات عمومی نیز متدوال گشتهاست بطوریکه وقتی در مقام تاکید بخواهند از یکدنگی و لجاجت کسی سخن بگویند بلافاصله رفتار او را به "کینه شتری" نسبت میدهند. اما آیا شتر واقعا" کینهتوز و لجوج است.
برخی کارشناسان در اینباره میگویند:بااینکه شتر حیوان صبوری است اما سه اتفاق باعث عصبانیت و کینهتوزی این حیوان آرام میشود:یکی اینکه شتر دوست ندارد هنگام زایمان و نعره کشیدنش،کسی او تماشا کند. دیگر اینکه، اگر کسی مزاحم شیر خوردن فرزندش شود،او ناراحت میشود. سوم اینکه اگر کسی به تماشای جفت گیریش بایستد ، او را نخواهد بخشید بطوریکه حتی اگر ۲۰ سال بعد هم آن شخص را ببیند، به او ضربه میزند البته شتر بیش از ۳۰ سال عمر میکند و شاید در تمام عمرش نیز هیچ کینهای به دل نگیرد.
معمولا بزرگترین و قویترین شتر گله اقدام به باروری شتران ماده میکند اما چنانچه دو شتر نر در حالت مستی در یک زمان وجود داشته باشند،آن دو به جنگ میپردارند و شتر پیروز اقدام به جفتگیری با شتران ماده میکند و شتر شکست خورده، حالت مستیاش را از دست میدهد.فیالواقع در همین فصل جفتگیری است که شتر نر ممکن است بهحیوانات دیگر و حتیانسان حمله کند و بهآنها صدمه بزند.
معمولا آسیبی را که شتر میتواند به انسان وارد کند ، گاز گرفتن بوسیله دندانهای نیش است، به همین دلیل بعضی شترداران این دندانها را با سوهان میسایند تا ضرر ناشی از آنها کمتر شود.
به دلیل خطرات ناشی از جفتگیری، برخی شترداران در هنگام کار، شتران نر و ماده را از هم جدا میکنند، هرچند در اوقات دیگر، شترها مطیع و رامند.
با وجود آرامش و تحمل زیاد، این حیوان میتواند لگد بسیار محکمی بزند که ممکناست تا شانه انسان نیز برسد.همچنین میتواند دستها و پاهای خود را در محدوده وسیعی به عقب یا جلو حرکت دهد بطوریکه میتواند با دستهایش لگد نیز بزند و ارتفاع لگدش تا آرنج نیز میرسد. عجیباینکه گفته میشود شتر بعد از آنکه به انسان لگد پراکند و او را نقش بر زمین کرد بلافاصله روی سینه فرد مینشیند البته شتر هنگام ایستادن خطرناک است اما چون بنشیند آرام میگیرد و بی خطر میشود.
برخی کینه شتر را پایان ناپذیر میدانند و مدعیاند ملاطفت مجدد ساربان نیز نمیتواتند آن را تعدیل کند. از این منظر ، شتر خشمگین همواره منتظر فرصت ناسب است تا انتقامش رااز ساربان بگیرد،اما نکته عجیب این است که شتر مست هرگز به ساربان مغضوب در جمع حمله نمیکند بلکه فقط نگاه خشمآلودش را به به چشمان او میدوزد و با دهان کفآلود پیاپی نعرههای هولناک سرمیدهد تا فرصت مناسب فرا برسد و ساربان را تنها گیر بیاورداما وای به روزی که لوک مست و کینهتوز، آن فرصت را به چنگ آورد و ساربان را یکه و تنها در بیابان گیر بیاورد.
آسیبی که شتر میتواند به انسان وارد کند ، گاز گرفتن بوسیله دندانهای نیش است، به همین دلیل بعضی شترداران این دندانها را با سوهان میسایند تا ضرر ناشی از آنها کمتر شود. در این حال، وقتی ساربان در بیابان مورد حمله قرار گرفت تنها راه نجاتش ایناست که در حال گریز، لباسهایش را یکایک از تن درآورد و پشت سرش بیندازد.در اینجاست که شتر گول میخورد و بهجای ساربان هرتکه لباسی را که جلویش افتاده است به دندان میگیرد و تنه سنگین خود را روی آن میمالد سپس مجددا به تعقیب ساربان میپردازد و دوباره ساربان باید به همین ترتیب البسه دیگر خود را از تن درآورد و روی زمین جلوی شتر انتقامجو بیندازد.
اگر فرد گریزان تا زمانی که لباسهایش تمام شد ، توانست خود را به آبادی یا پناهگاهی برساند نجات خواهد یافت، وگرنه مرگش، حتمی است.
برخی از شترداران منطقه آران و بیدگل نیز بر کینه توزی شتر تاکید دارند.
"بهزاد فداییان" فرهنگی بازنشسته با ۳۰ سال سابقه شترداری که هم اینک پنح نفر شتر دارد، در اینباره گفت:شتر لوک بعضی وقتها بخصوص هنگام آزار دادن مادهاش یا مثلا هنگام کامل شدن قرص ماه(که دلیل آن نیز معلوم نیست)، بسیار کینهجو و وحشی میشود و تا گرفتن تقاصش ازفرد مغضوب، او را رها نمیکند و با گازگرفتن، پرتاب ضربه دست و ختی خوابیدن روی آدم، درصدد تلافی برمیآید.
وی افزود: سال گذشته یک لوک به من حملهور شد و سه دندهام را شکست و با اینکه شتر خوبی برای نسلگیری بود، او را به دست قصاب سپردم.
● ضربالمثلهای شتری
همانطوریکه نشان دادیم شتر درتاریخ مملکت ما و زندگی گذشتگان این سرزمین نقش بسزایی داشته و بههمین نسبت نیز جایگاه پررنگ آن در محاورات، اصطلاحات و ضرب المثلهای ایران زمین، دور از انتظار نیست.
شاید به جرات بتوان گفت که هیچ حیوانی اینقدر دست مایه ضربالمثلهای ما قرار نگرفته و همین مولفه نیز به خودی موید نقش مهم شتر در زندگی ما ایرانیان بوده است.
در اینجا به برخی ضربالمثلهایی که در سیر قرون مختلف در فرهنگ ایران بر پایه نقش شتر منعقد شده و بین افواه متداول گشته است ، اشاره میشود.
"شتر درخواب بیند پنبه دانه- گهی لف لف خورد گه دانه دانه" ،"شتر دیدی؟ ندیدی!،"شتر با بارش گم میشه"،"شتر سواری دولا دولا نمیشه"،شتر را گم کرده، دنبال افسارش میگرده"،" دور از شتر بخواب،خواب آشفته نبین"،"شتر اگر مرده هم باشه پوستش بار خره"،"شتر راچه به علاقهبندی (علاقهبند یعنی بریشم باف) ، "شتر را گفتند چرا گردنت کج است، گفت کجام راست است!" ، " شتر را گفتند: چکارهای؟
ایرنا
محمدرضا شکراللهی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست