یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
زمان شناسی سوره حمد
مهمترین نظریهای كه تاكنون درباره ترتیب و زمان نزول سوره حمد اظهار شده، این است كه آن اولین سوره كاملی است كه بر پیامبراسلامصلی الله علیه وآله نزول یافتهاست. در این مقاله تلاش میشود، ادعای جدیدی اظهار و با شواهدی تاییدشود و آن عبارت از این است كه این سوره نه تنها اولین سوره كامل كه به طور مطلق اولین واحد نزول قرآن كریم است. برجستهترین شواهد این ادعا، ظاهر آیات سوره علق و پارهای از روایاتی است كه درباره نزول سوره حمد وارد شدهاست.
● مقدمه
از دیر باز در این زمینه كه آیا پنج آیه نخستسوره علق در آغاز رسالت پیامبر اسلام(ص) نازل شدهای سوره حمد، اختلاف نظر وجود داشته است. برخی در صدد جمع میان این دو قول برآمده و گفتهاند: اولین آیات نازل شده، پنج آیه سوره علق است و نخستین سوره كاملی كه نزول یافته، سوره حمد است; یعنی پس از آنكه پنج آیه سوره علق نازل شد، سوره حمد نزول یافته است.
مع الوصف نزول پنج آیه نخست علق در آغاز بعثت پیامبر(ص) مقبول به نظر نمیرسید. از جمعبندی آیات و روایات چنین برمیآید كه به طور مطلق اولین سوره منزل، سوره حمد بوده است.
● ادله نزول سوره حمد در آغاز بعثت
مهمترین ادلهای كه بر تقدم سوره حمد بر پنجآیه سوره علق وجود دارد، به قراری است كه در پی میآید.
۱) روایات آغاز وحی
با جمع بندی روایاتی كه از پی میآید، باید گفت كه جبرئیلعلیه السلام با فرمان «بخوان» در آغاز وحی به قرائتسوره حمد دستور داده است:
- عبید بن عمیر بن قتاده لیثی (ت قبل ۷۳ ق) گوید:
... ماه آن سالی كه پیامبر صلی الله علیه وآله در آن مبعوث شد، ماه رمضان بود. فرستاده خدا صلی الله علیه وآله چنانكه [در سالهای پیش] به جوار حراء میرفت، [در این سال نیز] با اهلش به [جوار]حراء رفته بود. در شبی كه خدا او را در آن با رسالت كرامتش داد و [بدینوسیله]به بندگان مهر ورزید، جبرئیلعلیه السلام به فرمان خدا به نزدش آمد. فرستاده خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «او در حالی كه من خواب بودم، پارچهای از ابریشم را كه در آن نوشتهای بود، به نزدم آورد و گفت: بخوان! من گفتم: چه بخوانم؟ او مرا به هم فشرد; طوری كه مرگ را احساس كردم; سپس مرا رها كرد و گفت: بخوان! گفتم: چه بخوانم؟ - من این را جز برای رهایی از او نمیگفتم. مبادا همان كاری را كه با من كرد، تكرار كند - او گفت: و بخوان با نام پروردگارت كه آفرید ... (۱) ; آنگاه من آن را خواندم; سپس آن پایان پذیرفت; زان پس او از نزد من بازگشت و من از خوابم برخاستم; در حالی كه گویا نوشتهای در دلم ثبتشده بود (۲) .
در این روایت احتمالا مراد از آن نوشته، چنانكه از روایات زیر برمیآید، سوره حمد بودهاست.
- ضحاك (ت بعد ۱۰۰ ق) گوید:
عبدالله بن عباس (۳ ق ه - ۶۸ ق) گفت: نخستین چیزی كه جبرئیلعلیه السلام بر محمد صلی الله علیه وآله نازل كرد، این بود كه گفت: ای محمد بگو: استعیذ بالسمیع العلیم من الشیطان الرجیم; سپس گفت: بگو: بسم الله الرحمن الرحیم; پس از آن گفت: بخوان به نام پروردگارت كه آفرید. عبدالله گفت: آن نخستین سورهای بود كه خدا آن را به زبان جبرئیلعلیه السلام بر محمدصلی الله علیه وآله نازل كرد (۳) .
- همو افزود:
ابن عباس گفت: جبرئیلعلیه السلام به محمد صلی الله علیه وآله گفت: ای محمد بگو: «الحمد لله رب العالمین ... (۴) .
- یوسف بن محمد بن زیاد و علی بن محمد بن سیار (۵) هر یك از پدرشان حدیث كرده، گویند: امام هادیعلیه السلام از پدرانش حدیث كرده، فرمود: علیعلیه السلام فرمود:
وقتی خدای عزوجل پیامبر ما محمد صلی الله علیه وآله را مبعوث كرد، فرمود: ای محمد! ... بگو: «الحمد لله رب العالمین» (۶) .
- و همان حضرت افزود: علیعلیه السلام فرمود:
وقتی پیامبر صلی الله علیه وآله چهل سالگی را تمام كرد ... جبرئیلعلیه السلام ... به سوی آن حضرت فرود آمد و بازویش را گرفت و گفت: ای محمد! بخوان! پرسید: چه بخوانم؟ پاسخ داد: ای محمد! بخوان با نام پروردگارت كه آفرید... سپس آنچه را پروردگارش به او وحی كرده بود، به آن حضرت وحی كرد... (۷) .
از دو روایت مذكور، یعنی روایت ابن عباس و امام هادی علیه السلام چنین برمیآید كه سخن جبرئیلعلیه السلام خطاب به پیامبراسلام صلی الله علیه وآله با آغاز سوره علق خلط شده است. واقع امر چنین بودهاست كه جبرئیل علیه السلام در آغاز وحی به آن حضرت فرمودهاست كه سوره حمد را قرائت كند; اما تصور شدهاست كه او آغاز سوره علق را بر آن حضرت قرائت كردهاست.
راوی دیگری به نام ابومیسره (۸) (ت ۶۳ ق) در زمینه نزول سوره حمد در آغاز وحی گوید:
پیامبر صلی الله علیه وآله نخست كه مبعوث شد، به او خطاب میشد: «یا محمد!»; ولی چیزی نمیدید. وقتی آن صدا را میشنید، از آن میگریخت; آن را به خدیجه دختخویلد باز گفت و افزود: من بیم دارم كه امری بر من عارض شده باشد. او عرض كرد: آن چیست؟ فرمود: هرگاه تنها میشوم، فراخوانده میشوم; ولی چیزی نمیبینم. من بیم دارم. او عرض كرد: خدا به تو بد نمیكند; زیرا تو سخن راست میگویی و صله رحم بجا میآری و امانت را ادا میكنی; سپس خدیجه به ابوبكر صدیق گفت: با محمد به سوی ورقهٔ بن نوفل كه كتابها را میخواند، برو و آنچه را كه او میشنود، به او بازگو; آنگاه آن دو به نزد ورقه رفته و پیامبر صلی الله علیه وآله به او فرمود: من وقتی تنها میشوم، خوانده میشوم: «یا محمد» و صدایی میشنوم; ولی چیزی نمیبینم. ورقه به او عرض كرد: مهم نیست. هر گاه خوانده شدی، درنگ كن تا آنچه را كه به تو گفته میشود، بشنوی.
زان پس او درنگ كرد. آنگاه [جبرئیل علیه السلام] به او گفت: بگو: «بسم الله الرحمن الرحیم». او هم آن را گفت، و او آن را سه بار بر آن حضرت تكرار كرد; سپس گفت: بگو: «الحمد لله رب العالمین» سه بار تا آنكه آن را به پایان برد ... (۹) .
واحدی (ت ۴۶۸ ق) در ذیل این حدیث گوید: «و این سخن علی بن ابی طالبعلیه السلام است (۱۰) ».در روایت ترتیب نزولی كه سعید بنمسیب از علیعلیه السلام آورده، سوره حمد در آغاز آمدهاست.
۲) روایات اقامه نماز در آغاز بعثت
پارهای از روایاتی كه دلالتبر تقدم نزول سوره حمد بر سوره علق دارد روایات مربوط به اقامه نماز از سوی پیامبر اسلام در آغاز بعثت است.
به گواهی روایات، در روز نخستبعثت جبرئیل به پیامبر وضو و نماز را آموخت و آن حضرت در همان روز نماز گزارد (۱۱) و هیچ روایتی دال بر اینكه آن حضرت نماز بدون سوره فاتحه گزارده باشد، به ما نرسیده، و بعید است كه او در این مدت طولانی نماز بدون سوره فاتحه گزارده باشد، ولی هیچ روایتی درباره آن به ما نرسد.
این روایات به انضمام مضمون سوره علق كه در آن از نمازگزاردن پیامبر اسلام قبل از نزول سوره علق سخن رفته است، روشن میسازد كه سوره حمد قبل از سوره علق نازل شده است. شرح این معنا ذیل عنوان بعدی میآید.
۳) ظاهر آیه نخست علق
درباره مفعول اقرا در آیه «اقراباسم ربك» سه نظر وجود دارد:
۱) «اسم ربك»: برخی از مفسران مانند طبرسی (۴۶۹-۵۴۸ ق) «باء» را در «باسم ربك» مانند باء در «فسبح باسم ربك» (۱۲) زائد گرفته، و «اقرا» را به معنای «اذكر» یا «ادع» دانسته، و مفعول آن را «اسم ربك» شمردهاند (۱۳) ; اما این نظر مردود است; زیرا:
۱) در هیچ جای قرآن، مفعول «اقرا» با «باء» همراه نیامده است و آن را با «سبح» نمیتوان قیاس كرد; زیرا مفعول آن به هر دو صورت، با «باء» و بدون «باء» بكار رفته است (۱۴) .
۲) «اقرا» را به معنای «اذكر» یا «ادع» گرفتن با معنای لغوی آن بیگانه بوده و در هیچ جای قرآن بدان معانی بكار نرفته است.
۳) آن معانی با روایات تفسیری مربوط به آیه ناسازگار است; زیرا در آن روایات آمده است كه پیامبر صلی الله علیه وآله در برابر فرمان «اقرا» جبرئیلعلیه السلام گفت: «ما انا بقاری» و بدیهی است كه مراد پیامبر صلی الله علیه وآله از این سخن آن نبوده كه من نمیتوانم نام پروردگار را یاد كنم یا بخوانم (۱۵) ; چون او همواره نامش را یاد میكرده و میخوانده است. بلكه مراد آن بوده است كه خواندن از روی نوشته را نمیدانم.
۲) «مایوحی الیك»: بسیاری از مفسران مانند فخر رازی و طباطبائی كلمه یا جمله مقدری نظیر «القرآن» یا «مایوحی الیك» را مفعول «اقرا» دانسته و «باء» را در «باسم ربك» باء ملابسه گرفتهاند.
علامه طباطبائی گوید:
مراد از «اقرا» فرمان فراگیری آن آیاتی از قرآن است كه فرشته وحی به پیامبر صلی الله علیه وآله وحی میكند، و این جمله فرمان قرائت كتاب است; اما خود بخشی از كتاب است; مانند سخن كسی كه در آغاز نامهاش به آنكه آن را برایش فرستاده، گوید: «این نامهام را بخوان و بدان عمل كن». این سخن او فرمان قرائت نامه است; اما خود بخشی از نامه است (۱۶) .
این نظر در قرآن مؤیداتی نیز دارد:
اولا مفعول قرائت در قرآن نیز لفظ «القرآن» یا «الكتاب» آمده است; مانند: «اذا قرات القرآن فاستعذ بالله» (۱۷) و «فسئل اللذین یقرؤن الكتاب من قبلك» (۱۸) .
و «لاتعجل بالقرآن من قبل ان یقضی الیك وحیه» (۲۰) .از این دو آیه برمیآید كه جبرئیلعلیه السلام به پیامبر صلی الله علیه وآله فرمان داده است كه آیاتی را كه به او وحی میكند، پس از پایان وحی آنها را قرائت كند.
این نظر نیز سست است; زیرا:
اولا از ظاهر آیات سوره علق بر نمیآید كه مفعول «اقرا» خود آن آیات باشد، و آن را با نامهای كه در صدر آن تصریح شده است كه این نوشته را بخوان نمیتوان قیاس كرد; بنابراین، نظر فوق با ظاهر آیات سوره علق موافق نیست. ظاهر این آیات نشان میدهد كه چیزی خواندنی قبل از نزول این آیات نزد پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله بوده است و گرنه چنین خطابی بیمعنا بود.
ثانیا آیات نخستسوره علق صلاحیت نخستین تعلیم الهی بودن را ندارد; زیرا در آن آیات، جز فرمان «اقرا» و اوصاف «رب» مطلب دیگری ملاحظه نمیشود; در حالی كه سزاست، در نخستین تعلیم، امهات تعالیم الهی نظیر آنچه در سوره حمد است، وجود داشته باشد.
۳) «سوره حمد»: به احتمال قوی، مفعول «اقرا»، سوره حمد بوده و در سوره علق به پیامبراسلامصلی الله علیه وآله دستور دادهشدهاست كه از آزارهای مشركان بیم به خود راه مده و نماز را برپا دار و در آن با قرائتسوره حمد به ستایش خدای یكتا بپرداز.
مؤیدات این احتمال عبارت است از اینكه:
اولا ظاهر آیات سوره علق آن را تایید میكند; زیرا ظاهر آیات این سوره حكم میكند به اینكه مفعول «اقرا» چیزی غیر از آیات آن است; چون معنا ندارد، در حالی كه هیچ چیز خواندنی نزد رسولخدا صلی الله علیه وآله نهاده نشده، به او فرمان دادهشود: بخوان!
ثانیا آغاز سوره علق نظیر آغاز سوره مزمل است. در آیات آغاز این سوره نیز با فرمان «بخوان» دستور به برپایی نماز داده شده است:
یا ایها المزمل قم الیل الا قلیلا نصفه او انقص منه قلیلا او زد علیه و رتل القرآن ترتیلا (۲۱) ; ای جامه به خود پیچیده، به پا خیز شب را مگر اندكی; نیمی از شب یا اندكی از آن بكاه; یا بر آن[نصف] بیفزای و قرآن را شمرده، بخوان.
علامه طباطبایی مراد از «قم الیل» را برخاستن در شب به منظور برپایی نماز دانسته و در زمینه «و رتل القرآن ترتیلا» مینویسد:
ظاهر آیه نشان میدهد كه مراد، خواندن قرآن در نماز استیا مراد، خود نماز است.
خدای سبحان در این آیه نیز از برپایی نماز به خواندن تعبیر كردهاست: «اقم الصلاهٔ لدلوك الشمس الی غسق الیل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر كان مشهودا (۲۲) ; نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریكی شب برپادار و [نیز] نماز صبح را; زیرا نماز صبح همواره حضور است. (۲۳) »
ثالثا در آیات ۹- ۱۹ سوره علق سخن از كسی رفتهاست كه پیامبرصلی الله علیه وآله را از نماز باز میداشته و رسالت او دروغ میشمردهاست. در این حال خداوند او را بیم میدهد كه اگر از این كار باز نایستد، خوارش میسازد و به آن حضرت میفرماید كه از او فرمان مبر و در پایان همان سخنی را كه در آغاز سوره فرمودهبود، به تعبیری دیگر باز فرمود كه« و اسجد و اقترب (۲۴) ; سجده كن و خود را [به خدا] نزدیك كن».
علامه طباطبایی مینویسد:
«لاتطعه» یعنی او را در نهی از نماز فرمان مبر و این قرینهای استبر اینكه مراد از« و اسجد» نماز است (۲۵) .
از این آیات چنین حاصل میشود كه پیامبر قبل نزول سوره علق نماز برپامیداشته و حتی به رسالت مبعوث بودهاست (۲۶) .
چنانكه پیشتر آمد، هیچ نمازی در اسلام بدون سوره حمد نقل نشدهاست; بنابراین باید سوره حمد قبل از سوره علق نازل شدهباشد.
جعفر نكونام
پینوشتها:
۱. علق ۱-۵.
۲. محمد بن جریر طبری; تاریخ الطبری، پیشین ۱:۵۳۲ و عبدالرحمن سهیلی; الروض الانف فی شرح السیرهٔ النبویهٔلابن هشام، ج ۷، بی چا، القاهره، دارالكتب الحدیثهٔ ۱۳۸۷ ق، ص ۳۸۱.
۳. محمد بن جریر طبری; جامع البیان، پیشین ۱:۷۷.
۴. همان ۱:۸۹ و ۹۲ و ۹۹ و ۱۰۱ و ۱۰۵.
۵. آندو از اصحاب امام هادیعلیه السلام و امامی مذهب بودند، و بعید نیست كه سیار مصحف زیاد بوده و آندو برادر باشند. علی بن محمد بن زیاد صیمری (ت ۲۸۱ ق) از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسكری علیه السلام بود (ابوالقاسم خوئی; معجم رجال الحدیث، پیشین).
۶. امام حسن عسكریعلیه السلام; پیشین ۳۰ و ۳۳ و عبدعلی حویزی; پیشین ۱:۱۹.
۷. امام حسن عسكری علیه السلام; پیشین ۱۵۷.
۸. عمر و بن شر حبیل همدانی ابومیسره كوفی، موثق و مخضرم بود (احمد بن علی بن حجر; تقریب التهذیب، پیشین).
۹. احمد بن یحیی بلاذری; پیشین ۱:۱۰۵-۱۰۶ و علی بن احمد واحدی; پیشین ۱۱.
۱۰. علی بن احمد واحدی; پیشین.
۱۱. ابنابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج۱۳، ص ۲۲۹.
۱۲. واقعه ۷۴.
۱۳. فضل بن حسن طبرسی; پیشین ۵-۶:۷۸۰ و محمد بن عمر فخر رازی; التفسیر الكبیر، ج ۳۲، ط ۳، قم، مكتب الاعلام الاسلامی ۱۴۱۱ ق، ص ۱۳.
۱۴. علی
۱۵. محمد بن عمر فخر رازی; پیشین ۳۲:۱۳.
۱۶. محمد بن حسین طباطبائی; المیزان، پیشین ۲۰:۳۲۳.
۱۷. نحل ۹۸.
۱۸. یونس ۹۴.
۱۹. قیامه ۱۸.
۲۰. طه ۱۱۴.
۲۱. سوه مزمل، آیات ۱- ۴.
۲۲. اسراء، آیه ۷۸.
۲۳. طباطبایی; المیزان، سوره مزمل، ذیل آیات ۱- ۴.
۲۴. سوره علق، آیه ۱۹.
۲۵. طباطبایی، پیشین، سوره علق، ذیل آیه ۱۹.
۲۶. ر.ك. همان، ذیل آیات ۹- ۱۴.
منبع:مجله صحیفه مبین، شماره ۲۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست