سه شنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 4 June, 2024
مجله ویستا

موضوع تحقیق کلاس فرهنگ و توسعه: نیم سال اول 89-:90:تجرد، خانواده های تک سرپرست و مشکلات فرهنگی اجتماعی آنها



      موضوع تحقیق کلاس فرهنگ و توسعه: نیم سال اول 89-:90:تجرد، خانواده های تک سرپرست و مشکلات فرهنگی اجتماعی آنها
گروه اخبار

یکی از حاد ترین اشکال فقر و نابسامانی اجتماعی  در جهان کنونی، از دست دادن  موقعیت خانوادگی متعارف به مثابه پشتیبانی برای حل مشکلاتی است که فرد در حیات روزمره و در سیر طولانی مدت زندگی خویش با آنها روبرو می شود. افزایش نرخ طلاق،  که خود معلول ناسازکاری ها و  تغییرات اساسی در شیوه همسر گزینی، دگرگونی نقش خانواده در آن،  و مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای زوج های جوان است، و در کنار این امر برخی از آسیب های اجتماعی  حاد، نظیر اعتیاد و افزایش بزه کاری،  و حتی افزایش نرخ  تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از  بیماری ها  زود رس، سبب آن شده است که پدیده تجرد  یعنی عدم ازدواج و تشکیل خانواده و یا طلاق و جدایی و زندگی انفرادی با خانواده یا به صورت فردی، و پدیده خانواده تک سرپرست، یعنی  زندگی فرزنند یا فرزندان به همراه تنها یکی از  والدین، به صورت معصلی  اساسی در جامعه ما همچون سایر جوامع جهان بروز کند. این پدیده به خصوص برای گروه اجتماعی زنان  با مشکلات و پیچیدگی های بیشتری همراه است. از این رو  موضوع تحقیق میدانی  کلاس فرهنگ و توسعه در نیم سال جاری به این پدیده اختصاص خواهد داشت.
روش پیشنهادی برای این کار روش مطالعه موردی است که می تواند به دو صورت انجام شود:  نخست مطالعه  موردی واحد، یعنی انتخاب صرفا یک خانواده و مطالعه عمیق بر آن و دوم مطالعه موردی تطبیقی، یعنی انتخال دو یا حداکثر سه خاواده و مطابعه میق بر آنها با استفاده از گروهی از مولفه های تفاوت و پباهت بین این خانواده ها برای  تغمیق مطالعه.
پرسش هایی که در این مطالعه مورد نر هستند، عمدتا عبارتند از:
1-    دلایل فرهنگی و اجتماعی بروز پدیده
2-    تجربه زیست شده و روزمره خاواده از این شیوه زندگی، مشکلات و احتمالا برخی از مزایا
3-    تحلیل روابط این پدیده با  بخش های دیگر خانواده گسترده
4-    تحلیل روابط این پدیده با محیط اجتماعی – فرهنگی پیرامونی آن

طبق روال همیشگی هر یک از دانشجویان یک انجمن را با توافق استاد برای این درس انتخاب کرده و بر اساس یک کار اسنادی و میدانی به پرسش هایی که در کار خود مطرح می کند پاسخ می دهد.
گزارش های تحقیق باید در حد 30 تا 50 صفحه (9000 تا 15000) کلمه باشند که یک سوم آن در بخش اول و دو سوم آن در بخش دوم قراربگیرد. بهترین گزارش ها بر روی سایت در بخش آزمایشگاه منتشر می شود. هر گزارش باید شامل موارد زیر باشد:
بخش اول شامل:  جکیده، مقدمه و طرح مسئله، بررسی ادبیات موضوع، ارائه پرسش های تحقیق، تشریح جامعه(خانواده یا خانواده ها) مورد مطالعه، روش شناسی و مشکلات تحقیق(حداکثر یک سوم کار)
بخش دوم شامل: بافته های تحقیق بر اساس پرسش های ارائه شده در بخش او(دو سوم کار).
هر تحقیق باید دارای کتاب نامه  و ماخد شناسی باشد. در هر تحقیق باید حداقل یک مصاحبه با یکی از مسئولان کنونی یا پیشین انجمن های علمی  انجام شده و نوار آن پیاده شده و نوار آن در کار به صورت ضمیمه بیاید. جستجوی اینترنتی در مورد موضوع کار  جزو ضمیمه های تحقیق آورده می شود.
از آوردن مقدمه ها و طرح مسئله های کلی و به دور از موضوع دقیق کار خودداری کنید. گزارش تحقیق باید  صرفا و دقیقا به موضوع مربوط باشد و مباحث کلی نباید بیش از 4 یا 5 صفحه از کار را شامل شوند.      
تحقیق ها در روز امتحان یا در چند روز پس از آن بر روی یک لوح فشرده با ذکر نام درس، ترم تحصیلی، نام دانشجو،  و عنوان موضوع تحویل داده می شود. از 20 نمره این درس، 7 نمره به تحقیق اختصاص دارد. در طول ترم تنها دو جلسه نخست به تعیین  موضوع و راهنمایی برای چگونگی انجام آن اختصاص خواهد یافت.
کار نهایی را به صورت یک سی دی تحویل می دهید که بر روی آن  احقیق به صورت فایل ورد و ضمیمه ها  در یک فایل جداگانه ارائه می شود.  در حد امکان کار خود را با مواد  اتوگرافیک  نظیر عکس، فیلم های کوتاه، فایل های صوتی،  نقشه و کروکی و غیره غنی تر کنید.