پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

معرفی فیلم مستند: پیر حرا



      معرفی فیلم مستند: پیر حرا
گروه کتاب و رسانه

پیر حرا؛ فیلم مستند، کارگردان: مهوش شیخ الاسلامی، سال تولید:1380، انجمن سینمای جوانان ایران
پیر حرا، مستندی است با بیانی ساده و در سکوت از زندگی روزمره ی  یک پیر مرد تنها در جنگل حرا در جزیره ی قشم. او هم چون همه ی آدم های دیگر ، از صبح تا به شب مشغول پرداختن به امور معیشت  خود، به سادگی اما با تلاشی همیشگی در فضاهایی که به آن تعلق دارد، زندگی می کند؛ غذا می پزد، کار می کند، به نظافت و آراستگی خود و محیطش می پردازد و در کنار همه ی این ها با اعتقادات و باورهایش، بی گله و شکایتی و به آرامی به طی روزهای عمرش یکی پس از دیگری ، با بیداری در هر صبح ، ادامه می دهد.
پیر حرا هم چون تصاویری چیده شده و مستند در کنار هم، بی آن که قضاوتی و سخنی چه از زبان پیر حرا و چه از زبان یک راوی در متن خود بیان دارد، بی شرح و توضیح اضافی و بی آنکه خواسته باشد با بهره گیری از روش هایی چون به کار بردن موسیقی در خلال فیلم، به آن جذابیتی در نگاه مخاطب ببخشد، شکلی از زندگی را به نمایش می گذارد. تصاویری که به تنهایی، هم در لابه لای خود موسیقی دارند و هم حرف. تصاویری از زندگی پیرمردی که تفاوتش می تواند در نوع نگاه او به خود، به طبیعت و محیط پیرامونش باشد، بی آنکه ما در آن ها از گذشته ی او چیزی بشنویم و بدانیم و نه تنهایی او در نظرمان محقرانه جلوه کند، بلکه در جایگاه محقرانه زندگی خود او را غیر عادی و سخت و غیرقابل امکان بپنداریم، چرا که ما فقط تماشاگریم و او سرگرم زندگی ساده خود در هر روز.

این فیلم، می تواند از مجموعه ی فیلم هایی در نظر گرفته شود که ما را با زندگی مناطق جنوبی کشور بیشتر آشنا می سازد. از این رو در کنار دیگر مستندهای مهوش شیخ الاسلامی هم چون «من به کجا تعلق دارم»، «ماده ی 61»، و دیگر فیلم های او که در زمینه ی مسائل و مشکلات مربوط به زنان و دیگر موضوعات، ساخته شده اند، فیلمی زیبا و درخور توجه است که بار دیگر ما را بر لزوم ارتباط میان دنیای تصاویر مستند و شاخه های علوم اجتماعی و انسانی آشنا می سازد.

صفحه های مرتبط در انسان شناسی و فرهنگ:
 http://anthropology.ir/node/3249
http://anthropology.ir/node/548