جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
ترمز هواپیما چگونه کار می کند؟
شاید جالب باشد که اطلاعاتی درباره ترمز های هواپیما داشته باشید و بدانید که این وسیله غول پیکر چگونه سرعت خود را کاهش می دهد.
سیستم ترمز هواپیما چگونه کار می کند؟
هواپیماهای مسافربری با داشتن موتورهای بسیار قدرتمند جت، آمادگی لازم را برای حمل وزنهای بالغ بر صدتنی مسافر و بار با سرعتهای بالا دارند. در مورد افزایش سرعت، ضمن افزودن سوخت ورودی به موتورها و بهرهگیری از قوانین نیوتنی برای پیش بردن هواپیما به جلو بحثی نیست. اما برای کاهش سرعت در آسمان یا متوقف کردن این غول آهنی روی زمین، سیستمهای متفاوتی وجود دارد.
بالچههای کوچکی روی بالها یا بخش انتهایی هواپیما نصب شده است. با استفاده از نیروی هیدرولیک، این بالچهها که به آنها اسپیدبریک یا اسپویلر گفته میشود، با درجه انحنای از پیش تعیین شدهای باز شده، باعث انحراف جریان هوای صاف روی بالها و بدنه هواپیما میشود. از این قابلیت برای کاهش سرعت یا ارتفاع میتوان استفاده کرد. اما روی زمین و برای متوقف کردن هواپیما بعد از نشستن، غیر از سیستم اشاره شده که کمک شایانی به تولیدنشدن نیروی برا توسط بالها و جلوگیری از پرواز دوباره و ناخواسته هواپیما میکند، سیستمهای دیگری نیز برای نگهداشتن هواپیما در یک فاصله کوتاه روی باند تأثیرگذار هستند.
ریورسر همان چیزی است که باعث میشود نیروی پیشران تولید شده توسط موتورها به جای پیش بردن هواپیما، این بار برعکس و بر اثر اعمال به سمت جلو، سرعت هواپیما را کاهش دهد و در سرعتهای زیاد آن را به عقب برانند. صدای غرش موتورها پس از تماس چرخها روی زمین ناشی از استفاده از همین سیستم است.
ترمز به معنی آنچه در خودروها مشاهده میکنیم، در هواپیما نیز وجود دارد. پدالهای بزرگ زیر پای خلبانان به صورت جداگانه همان کار ترمز را انجام میدهند. تفاوت نخست سیستم ترمز هواپیما با خودرو در این است که خلبان میتواند با فشردن بخش بالای پدالها به صورت مستقل، ترمزهای دو سمت هواپیما را فعال کند. ولی در خودروها تنها یک پدال ترمز وجود دارد و وقتی راننده اقدام به توقف خودرو میکند، سیستم ویژهای با تقسیم نیروی مساوی میان چرخها، موجب ایستادن خودرو بدون لغزش به طرفین میشود.
مانند آنچه در رانندگی با یک خودرو قابل لمس است، هرچقدر سطح خیابان و جاده پوشیده از برف، آب یا یخ بوده و میزان تماس لاستیک با سطوح معابر کم باشد، متوقف کردن آن در فاصله کم و بدون لغزش نیز دشوارتر و خطرناکتر خواهد بود. حالا فرض کنید هواپیمایی چند ده تنی با سرعت زمینی نزدیک به 250 تا 300 کیلومتر بر ساعت میخواهد روی باندی پوشیده از برف و یخ فرود بیاید.
وزن زیاد آن در لحظه نخست با فشار زیاد باعث عدم انحراف هواپیما میشود و به کنترل آن روی زمین کمک میکند. اما با کاهش سرعت پس از تماس چرخها و نیروی بازدارنده ریورسر، خلبان با فشردن پدالهای ترمز ضمن کمک به کم کردن سرعت هواپیما، از انحراف آن به طرفین نیز جلوگیری میکند. به دلیل جدا بودن ترمز طرفین هواپیما و احتمال فشار نامساوی پدالها، یک سیستم جلوگیری از لغزش باعث میشود هواپیما بدون سر خوردن جانبی روی سطوح لغزنده بایستد.
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست