یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
بازار داغ کشتیهای دست دوم؛ نگرانی کشتیسازان
تمایل كشورها به خرید كشتیهای جنگی ارزان قیمت طی سالهای اخیر قابل توجه بوده است به طوری كه میتوان این كشتیهای دست دوم را جایگزینی به صرفه برای كشتیهای جدید دانست. پس از پایان جنگ، بیشتر كشورها به فروش ناوگان مازاد خود اقدام كردند به طوری كه متخصصین پیشبینی میكنند این كشتیها بازار جهانی را زیر و رو خواهد كرد.
این مسئله زمانی پررنگتر شد كه شیلی تصمیم به لغو برنامه خرید كشتیهای جدید خود به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار گرفته و به خرید كشتیهای دست دوم از نیروی دریایی هلند دست زد. با این اقدام هشدار روشنی به سازندگی كشتی درخصوص ورود یك رقیب سرسخت به بازارها داده شد، ضمن این كه با خرید این كشتیها، دولت شیلی توانست صدها میلیون دلار در بودجه خود صرفهجویی كند.
آنچه توانست بازار خرید و فروش این كشتیهای كار كرده را داغ كند، شرایط مناسب و قیمت قابل توجه آنها در مقایسه بإ؛ كشتیهای نو بود. جریان پایدار ورود این كشتیها به بازار جهانی از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و چشمانداز ۱۰ ساله این بازار را دگرگون كرد، به طوری كه امروز بازار این كشتیها، موج جدیدی از كشتیهای كار كرده را وارد آبهای بینالمللی كرده است. به طور مثال، در سال ۱۹۹۶، دولت اوكراین تمامی ناوگان دریایی خود را با خرید این كشتیها از دیگر كشورها تكمیل كرد. دراین سال، بیش از ۱۰۰ كشتی دست دوم در دنیا خرید و فروش شد. این در حالی است كه این رقم در سال ۲۰۰۱ به ۲۰ تا ۴۰ كشتی رسید و پیشبینی میشود كه كمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد ناوگان موردنیاز طی دهه آینده از این طریق تامین خواهد شد. دلایل این گرایش به ویژه برای امریكا و سازندگان كشتی در اروپا كه نه تنها باید با بازار این كشتی، بلكه باید از پس رقبای آسیایی خود نیز برآیند، بسیار مهم است. تا پایان سال ۱۹۹۶، بیش از ۱۷۵۰۰ كشتی در حدود ۱۵۱ ناوگان دریایی در آبهای بینالمللی شناور بودند، اما پیشبینی میشود این تعداد باورود كشتیهای دست دوم بیشتر به بازارها كاهش یابد. این در حالی است كه كشتیهای جنگی مدرن و جدید، علاوه بر پیچیدگی بیشتر، به مراتب گرانتر از كشتیهای كاركردهای هستند كه به تدریج جایگزین آنها میشوند، از این رو جایگزینی كشتیهای جدید برای كشتیهای موجود آن هم به صورت تك به تك غیرممكن است.
طی ۲۰ سال آینده، حدود ۷۰ ناوگان دریایی به صورت فعال در خصوص سرمایهگذاری مجدد پروژههای ناوگانی خود برنامهریزی كردهاند. این امر، بیانگر ایجاد بازار بزرگی برای حدود ۱۴۰ كشتی جدید با ظرفیت بیش از ۱۰۰ تن است كه ارزشی معادل ۳۰ بیلیون دلار در سال خواهند داشت.
این بازار جذاب، بازیگران ساخت كشتی را برای تولید رقابتی به تكاپو انداخته است به طوری كه تامینكنندگان آمریكایی و اروپایی رقابت تنگاتنگی را آغاز كردهاند. با این حال پیشبینی میشود كره جنوبی، سنگاپور، هند، چین و تركیه مدعیان اصلی بازار جهانی این صنعت خواهند بود.
در این میان، صنعت كشتیسازی كره جنوبی پیشگام بوده به طوری كه این كشور فروش یا واگذاری كشتیهای كوچك خود به ناوگان دریایی دیگر كشورهای آسیایی را آغاز كرده است. همچنین بر اساس خبرها، این كشور طی دهه جاری، اولین زیردریایی خود را به اندونزی انتقال خواهد داد.
دیگر كشور فعال در آسیا سنگاپور است كه تولید كشتیهای با كیفیت بالای خود را آغاز كرده است. از آنجا كه این كشور آسیایی ناوگان كوچكی دارد فروش این كشتیها پیش از از رده خارج شدن آنها منطقیتر به نظر میرسد آن هم در شرایطی كه قراردادهای جدیدی برای كشتیهای ساخت متخصصان این كشور در حال انعقاد است.
این صنعت در هند »تولدی دوباره« را تجربه میكند. بعد از سالهای غفلت از صنعت كشتیسازی در این كشور، دولت هند درصدد احیای آن است. اگرچه كسب اعتبار برای كشتیهای ساخت هند زمان خواهد برد، دولت این كشور باید هر چه سریعتر به تخصیص بودجهای برای پاسخگویی به این صنعت اقدام كند.
شاید با سرمایهگذاری مجدد در صنایع دریایی، این كشور بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. چین نیز، به سادگی با افزایش ناوگان و در نتیجه افزایش نیاز خود توانسته توجهها را به خود معطوف سازد. این در حالی است كه این كشور با دارا بودن هزینههای نیروی انسانی كمتر تنها با بهكارگیری تجهیزات اصلی و تامین آن از كشورهای غربی و یا تولید محصولات تحت لیسانس توجههای بیشتری را به خود جلب خواهد كرد. در این بین، تركیه در آرزوی توسعه ناوگانی قابل رقابت با كشورهای مدیترانه را در سر میپروراند. دو مدعی مهم دیگر در بازار كشتی ژاپن و تایوان هستند.
به دلایل متعددی، پیشبینی میشود طی دهه آینده، محدودیتهای فعلی درخصوص مشاركت صنایع دفاع ژاپن در بازارهای جهانی كاهش یافته و اجازه صادرات به آنان داده شود. این در حالی است كه احتمال میرود به طور همزمان، صنایع دفاع این كشور اجازه فروش كشتیهای دست دوم جنگی را نیز به دست آورد. چنانچه این اتفاق بیفتد، بازار كشتیهای كاركرده از آمریكاو اروپا به آسیا واگذار خواهد شد.
افسانه حسینزاده
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا