سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

نیاز های عروسکی بچه ها و عروسک های خارجی


شهزاد: مدير مركز سرگرميهاي سازنده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: 98 درصد از نيازهاي عروسكي كودكانمان، در خارج از كشور توليد و به ما تحميل مي شود.

'مجيد قادري' رو يكشنبه در نشست با توليدكنندگان و كارشناسان آثار كودك و نوجوان خراسان شمالي در بجنورد اظهار داشت: تنها حدود دو درصد نياز فرهنگي كودكان ما در داخل توليد و تامين مي شود كه اين هم متكي به چند عروسك معدود است.

با اين حال وي از آغاز 'طرح شناسايي عروسكهاي بومي و محلي نواحي مختلف كشور' توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خبر داد و افزود: انتظار داريم در اين مسير دست كم 50 شخصيت عروسكي را شناسايي كرده و صمن معرفي آنها را به توليد انبوه برسانيم.

وي گفت: پيرامون هر شخصيت عروسكي را اطلاعات بومي و قصه هايي خاص فراگرفته است.

مدير مركز سرگرميهاي سازنده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان افزود: تاكنون هفت استان كشور عروسكهاي بومي و محلي منطقه خود را به مركز ارسال كرده اند و مابقي استانها نيز در مرحله شناسايي آن هستند.

وي بر اهميت ترويج اسباب بازيهاي فعال در ميان كودكان تاكيد و بيان كرد: اسباب بازيها و عروسكهايي كه داراي حركت، صدا و ساير قابليتها هستند غيرفعال شمرده مي شوند زيرا كه ذهن كودك را به خلاقيت و بازي نمي گيرند.

او افزود: اينگونه اسباب بازيها كه عمدتا نيز تجملاتي و گرانقيمت هستند عموما بعد از مدت كوتاهي توسط كودكان كنار گذاشته مي شوند.

كارشناس سرگرميهاي كودكان ادامه داد: اسباب بازيهاي ساده در رشد قدرت خلاقه كودك نقش بيشتري دارند.

قادري با بيان اينكه اسباب بازيها و به خصوص عروسكهاي داراي شخصيت انساني بيشترين تاثيرگذاري را بر كودك دارند افزود: تاكنون به مبحث محصولات فرهنگي و اسباب بازيهاي مناسب براي كودك صرفا در حد شعار توجه شده است.

مدير مركز سرگرميهاي سازنده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در عين حال گفت: در زمينه استفاده از اسباب بازيهاي توليدي ديگر كشورها نمي توان منعي گذاشت زيرا هر اقدامي در اين خصوص نتيجه عكس مي دهد.

وي بهترين راه مقابله با رواج عروسكها و اسباب بازيهاي خارجي و بيگانه با فرهنگ ملي و ديني را توليد و عرضه محصولات بومي و محلي عنوان كرد.

او اظهار داشت: بايد كالاهاي توليدي ما و اسباب بازيهاي داخلي در سطح بازار وجود داشته باشند و با كالاهاي وارداتي رقابت كنند و اين امر مستلزم وجود دست كم 50 تا 60عروسك بومي و داخلي است.

وي گفت: برخي از كشورها از ايده ساخت و عرضه 'عروسك دارا و سارا' در ايران الگوبرداري كرده و به فكر ساخت عروسك بومي خود افتادند و برخي كشورهاي مسلمان مانند مالزي حتي از عروسك دارا و ساراي ايران استقبال كردند.

مدير مركز سرگرميهاي سازنده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان افزود: عروسك دارا و سارا قبل از اينكه در ايران شناخته شود به افكار عمومي دنيا معرفي شد كه به عنوان عروسك جهان اسلام نام گرفت.

قادري افزود: نگاه فرهنگي اي كه در ساخت عروسك دارا و سارا داشتيم موفق بود اما متاسفانه در عرضه اقتصادي و صادرات چندان موفق نبود كه البته از ابتدا نيز به اين موضوع نگاه بين المللي و برون مرزي نداشتيم.

وي در عين حال استقبال كودكان از عروسكهاي دارا و سارا را مطلوب توصيف و بيان كرد: تنها در بخش امانتدهي توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان 15 هزار عروسك به كودكان امانت داده شده است.

او افزود: مقابله با رواج بازار اسباب بازيها و سرگرميهاي بيگانه وظيفه سنگيني است كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان به تنهايي از عهده آن بر نمي آيد لذا ديگر دستگاهها نيز بايد در اين بخش ما را ياري كنند.

وي همچنين از رسانه ها خواست اين دغدغه را توسعه داده و در خصوص اهميت آن فرهنگ سازي كنند.

با احتساب مراكز سيار اكنون هزار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سطح كشور فعاليت دارند كه سهم خراسان شمالي از اين ميان، سه كانون است.