دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

اختلالات شخصیت و اقدام به خودکشی در دانشجویان


اختلالات شخصیت و اقدام به خودکشی در دانشجویان

هدف این مطالعه, بررسی نقش اختلالات شخصیت در اقدام به خودکشی دانشجویان ایرانی است این اختلالات شامل اختلالات شخصیت اجتنابی, ضداجتماعی, مرزی, اسیکزوتایپال, پارانوئید, اسکیزوئید, وابسته, نمایشی, خودشیفته, وسواسی ـ جبری, آزارگر, پرخاشگر منفعل و خودشکن آزارطلب می باشد

● هدف:

هدف این مطالعه، بررسی نقش اختلالات شخصیت در اقدام به خودکشی دانشجویان ایرانی است. این اختلالات شامل اختلالات شخصیت اجتنابی، ضداجتماعی، مرزی، اسیکزوتایپال، پارانوئید، اسکیزوئید، وابسته، نمایشی، خودشیفته، وسواسی ـ جبری، آزارگر، پرخاشگر- منفعل و خودشکن (آزارطلب) می باشد.

● روش:

این مطالعه یک مطالعه پس رویدادی (علی ـ مقایسه ای) است که با روش پرسشنامه ای انجام شده است. پرسشنامه بالینی چند محوری میلون ۲ بر روی ۳۰ نفر از دا نشجویان اقدام کننده به خودکشی که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و ۳۰ نفراز دانشجویان عادی که با گروه اقدام کننده به خودکشی براساس پنج متغیر سن، جنس، وضعیت تاهل، رشته تحصیلی و سال تحصیلی همتا شده بودند اجرا گردید و نتایج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

● یافته ها:

دانشجویان اقدام کننده به خودکشی در علایم اختلالات شخصیت اجتنابی، ضد اجتماعی، مرزی، اسکیزوتایپی، پارانوئید، خودشیفته ، پرخاشگر - منفعل و آزارطلب تفاوت معنا داری با گروه دانشجویان عادی داشتند و میانگین گروه اقدام کننده به خودکشی بالاتر بود. در علایم اختلالات شخصیتی اسکیزوئید، وابسته، نمایشی، وسواسی ـ جبری و آزارگر تفاوتهای بین دو گروه معنادار نبود.

● نتیجه:

دانشجویان اقدام کننده به خودکشی در بعضی از اختلالات شخصیت نمرات بالایی دارند و می توان با بررسی اختلالات شخصیت آنها، افراد در معرض خطر را تشخیص داد و اقدامات لازم را به منظور پیشگیری از اقدام به خودکشی و کمک به درمان دانشجویان اقدام کننده انجام داد.

عنوان فایل
اختلالات شخصیت و اقدام به خودکشی در دانشجویان application/pdf
ekhtelalate shakhsiat.pdf
288 KB
دانلود

علی حسینایی

علیرضا مرادی

فریدون یاریاری