چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
تأثیر رسانه های گروهی بر بهداشت روانی
![تأثیر رسانه های گروهی بر بهداشت روانی](/web/imgs/16/141/1wnwd1.jpeg)
از بین رسانههای جمعی و فنآوریهای جدید , تلویزیون و رایانه بیشترین نفوذ را بر ذهن تأثیرپذیر كودكان و نوجوانان داشته و برای خانوادهها و جامعه ایجاد مسائلی كرده است كه شایستهٔ توجّه و عنایت خاصّ متفكّران و متخصّصان علوم انسانی است.
بر اساس آماری كه در ایالات متحده داده شده , تلویزیون در ۹۹% خانوادههای آمریكایی نفوذ كرده است و كودكان و نوجوانان وقت بیشتری صرف دیدن تلویزیون میكنند تا رفتن به مدرسه , آنها قبل از رسیدن به سنّ ۱۸ سالگی حدود دویستهزار عمل خشونتبار و ۱۴۰۰۰مورد پیام جنسی را دیده و شنیدهاند .
● تأثیر مثبت و منفی تلویزیون :
تلویزیون به عنوان یكی از قویترین و تأثیرگذارترین عناصر زمان , در شكلگیری رفتاری ,عقاید , عواطف و روابط فردی و اجتماعی ما نقش عمدهای بازی میكند , از جنبهٔ مثبت آن , تلویزیون به مثابهٔ یك دانشگاه عظیم كه هم تأثیر كوتاهمدّت دارد و هم درازمدّت عمل میكند . از طریق تلویزیون میتوان جامعهای را هدایت كرد , آموزشهای صحیح و لازم به كودكان و نوجوانان داد , سرگرمی و اشتغال ذهنی جذّاب و لذّتبخش برای آنان ایجاد كرد , سطح دانش و بینش آنها را نسبت به هویّت و شخصیّت خود افزایش داد از جنبهٔ منفی , تلویزیون میتواند بسیار بدآموز ومخرّب باشد . تحقیقات بسیاری كه از دههٔ ۱۹۵۰در جهان و بویژه درآمریكا شده است نشان میدهد كه تلویزیون به مقدار زیاد الگوهای اجتماعی و فردی به افراد یك جامعه میآموزد و اگر این الگوها مغایر با معیارهای سلامتی یا عقیدتی یا رفتار یك جامعه باشند , نه تنها در كوتاهمدّت شكلدهندهٔ شخصیّت و رفتار افراد و بویژه كودكان و نوجوانان هستند , بلكه در دراز مدّت نیز تأثیر گذارند.
● تلویزیون و خشونت :
یكی از جنبههای منفی تلویزیون كه شاید جهانشمولترین آنها باشد و در بسیاری از كشورهای جهان پژوهشهایی دربارهٔ آن انجام شده , تأثیر خشونتهای تلویزیونی بر افكار , عقاید , احساسات و رفتار مردم و بویژه كودكان و نوجوانان است .
از سال ۱۹۵۰ تاكنون كه پژوهشها در زمینهٔ تأثیر خشونت تلویزیونی بر كودكان و نوجوانان و در آمریكا شروع شد , مشاهده كردند كه در برابر ۵یا ۶ عمل خشونتبار كه بطور متوسّط در برنامههای بزرگسالان وجود دارد . ۲۰تا ۳۰عمل خشونتبار در برنامههای كودكان موجود است . جالب اینكه بیشترین اعمال خشونتبار در برنامههای كارتونی دیده میشود .
پژوهشها در زمینهٔ تأثیر خشونت تلویزیونی بر رفتار كودكان و نوجوانان نشان میدهد كه این نوع مشاهدات به رفتار كودك در خانواده, مدرسه و جامعه تعمیم مییابد .
یكی دیگر از تأثیر منفی تلویزیون مسئلهٔ خودكشی است .
● رایانه و اینترنت :
رایانه علاوه بر جنبههای تفریحی و سرگرمی و بازی رایانهای , مهمترین مورد استفادهٔ آن بخشهای آموزشی آن است . آموزش «تعلیم و تربیت» شامل در دسترس بودن اطّلاعات بصورت قابل استفاده , انگیزه برای یادگیری و فرصت كاربردی از دانش آموخته شده است .
▪ اینترنت :
مهمترین فعّالیت فنآوری جدید برقراری ارتباطات و انتقال و تبادل اطّلاعات در طیف و سطح بسیار گسترده بوده است كه هیچ سقفی هم برای آن متصوّر نیست .
اینترنت بیشترین خدمات اطّلاعاتی را ارائه میدهد بعضیها آن را بزرگترین بزرگراه بینالمللی خواندهاند .
از جنبهٔ منفی , میتواند كودكان و نوجوانان را با خطرات و ضدّ ارزشها و عوامل مخرّب مربوط كند . مثلاً اطّلاعاتی در دسترس آنها قرار میدهد كه به هیچ وجه مناسب اوضاع و احوال آنها نیست .
یكی از نگرانیهای مردم و خانواده و متخصّصان تأثیر زیاد بازیهای رایانهای بویژه در ایجاد خشونت در كودكان و نوجوانان است . تحقیقات نشان میدهد كه تأثیر بازیهای رایانهای بر رفتار خشونتآمیز كودكان و نوجوانان بستگی به وجود چند عامل دارد . اوّلین عامل اینكه درجهٔ شدّت خشونت در بازی رایانهای چه اندازه است دوّم , توانایی كودك برای تشخیص و تمیز بین دنیای تخیّلی بازی و واقعیّت زندگی است . عامل سوّم قدرت كودك برای مهار كردن تمایلات و انگیزههای وجودی است .
عامل چهارم چهارچوب ارزشی است كه كودك در آن رشد كرده است و یا هماكنون زندگی میكند و نیز ارزشهایی كه در متن و محتوای بازی مسترد است .
● برای كاستن از مضرّات و خطرات تلویزیون:
۱) خانوادهها در درجهٔ اوّل باید نقش فعّالی در كمك به كودكان در فهم و درك آنچه در تلویزیون میبیند , داشته باشد .
۲) محدود كردن تعداد ساعتهایی كه كودكان برنامه های تلو یز یونی مشاهده میكنند
۳)تلویزیون باید از روانشناسان , جامعهشناسان و سایر متخصّصان در ساختن برنامهها كمك بگیرند.
۴)مسئولان میتوانند بعضی از برنامههای مفید برای كودكان ونوجوانان را از سایر كشورها خریداری كنند .
۵) مسئولان كشورها باید بكوشند تا از طریق علمی و با مشورت دانشمندان علوم انسانی و متخصّصان فنآوریهای جدید از گسترش بعضی از خطرات اینترنت جلوگیری كنند یا حدّاقل بكاهند , زیرا صدمات وارده به بهداشت روانی كودكان و نوجوانان از این راه بسیار شدید و آسیبزاست .
گردآورنده:
بهرام پیراسته – كارشناس روانشناسی بالینی
منابع:
بهداشت روانی, تألیف دكتر سعید شاملو.
بهداشت روانی, تألیف دكتر حمزه گنجی .
آقازاده - اردبیل
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان دولت عزاداری علی باقری محمدجواد ظریف ترور رئیس جمهور انتخابات
شهرداری تهران تهران هواشناسی قتل تب دنگی تعطیلی ادارات تیراندازی زلزله پشه آئدس عزاداری محرم شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو بازنشستگان اربعین سایپا ترافیک مالیات
سینما وزارت ارشاد سینمای ایران تلویزیون فرهاد مشیری دفاع مقدس لیلی رشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تئاتر مختارنامه صداوسیما مهران غفوریان
زمین سرطان آزمون سراسری ماه فناوری درمان و آموزش پزشکی دانشگاه الزهرا
دونالد ترامپ عاشورا رژیم صهیونیستی ترامپ غزه جنگ غزه فلسطین اسرائیل آمریکا ترور ترامپ روسیه چین
فوتبال پرسپولیس استقلال علیرضا بیرانوند تراکتور باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات لیگ برتر کیلیان امباپه یورو 2024 تیم ملی اسپانیا رامین رضاییان
هوش مصنوعی اینترنت سرعت اینترنت تیک تاک ناسا اپل شیائومی ربات
رژیم غذایی کودکان گرمازدگی افسردگی کاهش وزن نوشابه صبحانه استرس