چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

دوم ژوئیه سال ۱۸۱۶ میلادی ـ سرنوشت شوم بازماندگان مدوز


دوم ژوئیه سال ۱۸۱۶ میلادی ـ سرنوشت شوم بازماندگان مدوز

۱۹۴ سال پیش ، در روز دوم ژوییه سال ۱۸۱۶ میلادی ، کشتی مدوز باشکوه ترین کشتی ناوگان جنگی فرانسه با ۳۹۵ ملوان و سرباز در نزدیکی سواحل کشور موریتانی کنونی غرق شد.
مدوز یک کشتی بادبانی …

۱۹۴ سال پیش ، در روز دوم ژوییه سال ۱۸۱۶ میلادی ، کشتی مدوز باشکوه ترین کشتی ناوگان جنگی فرانسه با ۳۹۵ ملوان و سرباز در نزدیکی سواحل کشور موریتانی کنونی غرق شد.

مدوز یک کشتی بادبانی سه دکله با چهل و چهار توپ عروس ناوگان جنگی فرانسه شناخته می شد.

براساس پیمان پاریس که پس از سقوط امپراتوری ناپلئون بناپارت امضاء شد کشور سنگال که مستعمره فرانسه بود در دوران سلطنت لویی هجدهم به فرانسه بازگردانده شد.

لویی هجدهم که با بازگشت سلطنت بوربون ها پادشاه فرانسه شده بود به هوگ شوماریز یک ناخدای قدیمی که در دوره انقلاب به انگلستان مهاجرت کرده بود دستور داد فرماندهی کشتی مدوز را به عهده بگیرد و روانه سنگال شود.

کشتی مدوز با ۳۹۵ ملوان و سرباز به فرماندهی هوگ شوماریز در روز ۲۷ آوریل سال ۱۸۱۶ میلادی از بندر بوردو حرکت خود به سوی سواحل سنگال را آغاز کرد.سه کشتی کوچک اکو ، لالوار و آرگوس نیز که تحت فرماندهی هوگ شوماریز بودند در پی مدوز حرکت کردند.

هنگام رسیدن به نزدیکی سواحل موریتانی کنونی ، ناخدا شوماریز که در جریان سفر اشتباهات زیادی از خود نشان داده بود ، بیش از اندازه به ساحل نزدیک شد و کشتی مدوز به تپه شنی خطرناک آرگوئن برخورد کرد و آسیب فراوانی به آن وارد شد.

در روز سوم ژوییه ، ملوانان با بخشی از دکل ها و چوبهای کشتی مدوز شروع به ساختن یک کلک کردند. زیرا برای همه ۳۹۵ ملوان و سرباز مدوز در قایق ها جا نبود. پس از اتمام کلک ۱۵۲ نفر از سرنشینان مدوز سوار آن شده و بقیه در قایق ها جا گرفتند.

هنوز از سه کشتی که همراه مدوز حرکت کرده بودند اثری دیده نمی شد.بنابراین کلک را با طناب به قایق ها بستند و در چند روز اول قایق ها کلک را به دنبال خود می کشیدند تا این که در یک شب تاریک طناب اتصال قطع شد و بدون این که افراد به خواب رفته متوجه شوند ، کلک که بعدها به کلک مدوز مشهور شد در اقیانوس پهناور سرگردان شد.

کلک مدوز ۱۳ روز در اقیانوس سرگردان بود. در این مدت وقایع وحشتناکی رخ می دهند.سرنشینان کلک فقط اندکی آب شیرین داشتند و برای تصاحب آن یکدیگر را می کشتند.

آنها به دلیل فقدان غذا پس از چند روز شروع به آدم خواری کردند.سرانجام کشتی آرگوس که به جستجوی آنها پرداخته بود ، کلک مدوز را یافت.

از ۱۵۲ سرنشین کلک فقط ۱۵ نفر در شرایط رقت باری زنده مانده بودند.

۵ نفر از آنها یکی دو روز بعد بر اثر بیماری جان خود را از دست می دهند.

ماجرای مدوز به یک رسوایی در فرانسه منجر می شود. ناخدا هوگ شوماریز و افسران ارشد کشتی مدوز که با سوار شدن در قایق ها جان سالم به در برده بودند ، محاکمه می شوند.

یک نقاش جوان به نام تئودور جریکو براساس گفته های بازماندگان این حادثه تابلویی از کلک مدوز را خلق می کند که امروزه به عنوان یکی از شاهکارهای نقاشی جهان محسوب می شود.

بقایای کشتی باشکوه مدوز در سال ۱۹۸۰ میلادی در فاصله ۸۰ کیلومتری از سواحل موریتانی در اعماق آب های اقیانوس کشف می شود.

به این ترتیب در روز دوم ژوییه سال ۱۸۱۶ میلادی کشتی باشکوه مدوز به دلیل سهل انگاری یک ناخدا غرق می شود و ۱۵۲ انسان در یک کلک شوم به مدت ۱۳ روز یک کابوس زنده را تجربه می کنند که فقط ۱۰ نفر از آنها می توانند جان سالم به در برند.

بهرام افتخاری