پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

نادال غیبتش را تلافی کرد


نادال غیبتش را تلافی کرد

هشتمین گرانداسلم مرد اسپانیایی

رافائل نادال، مرد شماره یک تنیس جهان در فینال رقابت‌های ویمبلدون با غلبه بر توماس بردیچ هشتمین قهرمانی خود در گراند اسلم‌های این ورزش را به دست آورد و پس از یک دوره غیبت بازگشتی مقتدرانه به این رقابت‌ها داشت. در حالی که سیطره چند ساله راجر فده‌رر بر ورزش تنیس رو به افول است، رافائل نادال با پیروزی‌های خیره‌کننده‌اش در مسیر تثبیت موقعیت خود به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان گام برمی‌دارد.

این تنیسور اسپانیایی در تنها دو ساعت و ۱۳ دقیقه حریفش توماس بردیچ از جمهوری چک را در سه ست پیاپی شکست داد و برای دومین بار قهرمان ویمبلدون شد. حالا نادال می تواند با خیال راحت، بدون نگرانی از مسابقه و تمرین، پیروزی خود را جشن بگیرد. دو سال پیش که نادال برای اولین بار قهرمان ویمبلدون شد، تیم ملی فوتبال اسپانیا هم در فینال یورو ۲۰۰۸ به پیروزی رسید. اسپانیایی‌ها امیدوارند که پیروزی مجدد نادال در ویمبلدون نشانه‌ای باشد برای موفقیت اسپانیا در جام جهانی.

نادال که سال گذشته به سبب آسیب‌دیدگی زانو نتوانست در ویمبلدون شرکت و از مقام قهرمانی ای که سال ۲۰۰۸ به دست آورده بود دفاع کند، امسال از همان آغاز مسابقات نشان داد که خود را قهرمانی می‌داند که مشغول دفاع از عنوانش است. او دو بار در مراحل اولیه با مشکل روبه‌رو شد اما توانست در لحظات حساس سطح بازی خود را بالا ببرد و از شکست بگریزد، کاری که فقط قهرمانان بزرگ قادر به انجامش هستند.

در فینال با اینکه نتیجه بازی نشان دهنده سلطه کامل نادال بود اما بازی اصلا یک طرفه نبود و هر ست با اختلاف بسیار کمی به نفع او تمام شد، شش بر سه، هفت بر پنج و شش بر چهار. توماس بردیچ که با رسیدن به فینال ویمبلدون از ردیف سیزدهم رده‌بندی جهانی به مقام هشتم صعود کرد و جزو ۱۰ نفر اول تنیس مردان جهان شد، سهم خود در این فینال پرهیجان را به خوبی ادا کرد. او نشان داد که پیروزی اش بر راجر فده‌رر و نوواک جوکوویچ اتفاقی نبوده است.

البته غایب بزرگ این مرحله راجر فده‌رر بود که در دور یک‌چهارم نهایی مغلوب بردیچ شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. هفت سال بود که هر سال قهرمان سوئیسی در فینال ویمبلدون حضور داشت که شش بارش هم سربلند از زمین بیرون آمده بود. به‌همین جهت امسال اینطور به نظر می‌آمد که فینال چیزی کم دارد، به‌خصوص وقتی فینال ۲۰۰۸ را به یاد بیاوریم که نادال و فده‌رر در طولانی‌ترین و شاید زیباترین فینال ویمبلدون مبارزه کردند.

این دو در هفت فینال گرانداسلم‌ها رقابتی تماشایی را برگزار کرده‌اند؛ سه بار در ویمبلدون، سه بار در رولان گاروس و یکبار در استرالیا. درست است که در این هفت رویارویی پنج بارش را نادال پیروز شد اما نباید فراموش کنیم فده‌رر صاحب ۱۶ جام گرانداسلم است و نادال تنها هشت جام را به خانه برده یعنی درست نصف فده‌رر. هنوز خیلی زود است که این دو بازیکن فوق‌العاده عالی را با هم مقایسه کنیم و نتیجه بگیریم کدام یک بهترین بازیکن تاریخ تنیس است و کدام بیشتر مقام قهرمانی از آن خود خواهد کرد. یادمان باشد که فده‌رر پنج سال بیشتر از نادال در تور حرفه‌ای‌ها بازی کرده چون دقیقا پنج سال از او مسن‌تر است.

برای این مقایسه باید فده‌رر پنج سال پیش را در نظر بگیریم یا پنج سال صبر کنیم تا نادال به سن امروز فده‌رر برسد. اگر به پنج سال پیش یعنی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ بازگردیم، در آن زمان فده‌رر ۲۴ ساله پنج جام گراند اسلم و ۹ جام مسترز برده بود در حالی که امروز نادال ۲۴ ساله صاحب هشت گرانداسلم و ۱۷ مسترز است. پس اگر همینطور و به‌همین نسبت ادامه پیدا کند وقتی نادال ۲۹ ساله شود باید چندین برابر فده‌رر ۲۹ ساله جام برده باشد.

اما این محاسبه با اینکه به نفع نادال است، مقایسه درستی نیست چون در آن اتفاقات دیگر نظیر آسیب‌دیدگی و بیماری مثل آنچه که پارسال نادال را برای حدود یک‌سال دست خالی نگاه داشت منظور نمی‌شود. باید صبر کرد تا هر دو نفر تنیس را کنار بگذارند و بازنشسته شوند آن وقت می‌شود آنها را در شرایط مساوی مقایسه کرد.

● به جام‌جهانی نمی‌روم

رافائل نادال پس از این قهرمانی گفت:‌ به دلیل انجام عملی جراحی، نمی توانم با حضور در آفریقای جنوبی، تیم فوتبال کشورم را مقابل آلمان تشویق کنم. با آسیب دیدگی پای راست مواجه هستم و از سویی باید خودم را برای مسابقات آمریکا آماده کنم، لذا برای آنکه فرصت را از دست ندهم، نمی‌توانم به آفریقا بروم.

وی با اشاره به اینکه هموطنانش درخواست کرده‌اند تا با حضور در آفریقای‌جنوبی تیم اسپانیا مقابل آلمان را تشویق کند، گفت: این موضوع واجب‌تر از آن است که به آفریقای جنوبی سفر کنم و مردم موقعیت مرا درک می‌کنند.

مرد شماره یک تنیس جهان تصریح کرد: دوست داشتم آنجا بودم اما تماشاگران زیادی در آنجا حضور دارند و تیم اسپانیا را تشویق می کنند. من نیز تلفنی با بازیکنان تیم اسپانیا در تماس هستم و همچون گذشته پیروزی آنها مقابل آلمان را به آنها تبریک خواهم گفت.