چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

اثر بازی های سنتی بر كودكان


اثر بازی های سنتی بر كودكان

همه این كارها را می كند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد او با عشق می خواند و با كوله بار تجربه , خاطرات كودكی اش را زنده و بازگو می كند

مادربزرگ نوهٔ خردسالش را در اغوش می گیرد و با محبت تمام كف دست او را نوازش می‎كند و لی‎لی‎حوضك می‎خواند. بچه های شیطان را كنار هم می‎نشاند و روی پای آن‎ها می‎زند و اتل متل توتوله می‎خواند و با افسانه های شنگول و منگول آن‎ها را شگفت زده می‌كند و شب با لالالالا گل پونه آن‎ها را می‌خواباند .

همه این كارها را می‌كند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد . او با عشق می‌خواند و با كوله بار تجربه ، خاطرات كودكی‎اش را زنده و بازگو می‎كند .

متخصصان ، قصه ها و بازی‎های او را ثبت و ضبط و نگهداری می‌كنند و آن‎ها را گوهری ناب می‎دانند كه در اثر صیقل زمان سفته و پرداخته شده اند. زواید آن‎ها حذف شده و با زمان خود منطبق می‌شود و پاسخ نیازهای كودكان را چنان می‌دهد كه بیننده و شنونده را چه كودك چه بزرگسال شگفت زده می‎كند .

یكی دو نمونه از این بازی‎ها را بررسی می كنیم تا بتوانیم نتیجه را در مورد بقیه آن‎ها نیز تعمیم دهیم :

● لی لی حوضك

در این بازی مادر یا بزرگ‎تر دیگری دست كودك را در دست می‎گیرد ، با انگشت دست دیگر كف دست كودك را قلقلك می دهد و می گوید :“ لی لی حوضك ، جوجو اومد آب‎بخوره‎ افتاد تو حوضك . ” انگشت كوچك را جمع می‎كند:“ این درش آورد .” انگشت دوم را جمع می‎كند : “ این شستش ” انگشت سوم را جمع می‎كند: “ این پختش.” ” كی خوردش ؟ ” انگشت شصت را می‎گیرد و حركت می دهد : “ منِ منِ كله گنده ”

این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود . با گرفتن انگشت كوچك :“ این‎گفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو . این گفت : جواب خدا رو كی می ده؟ ” با تكان تكان دادن انگشت شصت : این گفت :“ منِ منِ كله گنده !”

یا شعر جدید آن : “ این كوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) كوچوله ، این بابایِ كوچوله ، این مامانِ كوچوله، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یك دنیا .”

این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر رابطهٔ عاطفی با كودك و علاوه بر تحریك حس لامسهٔ كودك ، بیان نكته‎های اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای كودك آغاز می‎كند .كودك برای اینكه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده می‎كند .

كودك برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد كه انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص كند . مدت‎ها طول می‎كشد تا كودك این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یك كلام آهنگین دوست داشتنی او را به این كار تر غیب می كند؟

در بازی“ اتل متل تو تو له” نیز همین اتفاق می‎افتد . به نوبت بر روی هر پا نواخته می شود تا كلام آهنگین به پایان برسد و با بیان“ هاچین و واچین یك پا تو ورچین”، آخرین ضربه نشان جمع شدن پا است . این بازی ادامه پیدا می‎كند تا آخرین پایی كه جمع نشده باقی می ماند ، برنده می‎شود. این بازی مناسب گروه سنی بالاتر است . چرا كه قوانین برد و باخت و روابط اجتماعی بر هدف‎های بازی قبل افزوده می شود . در این بازی نیز شمارش و ترتیب از مفاهیم پایه ریاضی موضوع نهفته در بازی است ، بدون آنكه كودك متوجه این آموزش دادن شود و در معرض آموزش مستقیم قرار گیرد.

به این ترتیب انواع بازی‎های مادربزرگ‎ها را بررسی كنید تا به مفاهیم و هدف‎هایی كه در دل آن‎ها نهفته است دست پیدا كنید و توجه داشته باشید كه مبادا كه با تفكر آموزش این بازی‎ها را لوث كنید !

به نقل از : گفت و گوهای مام