چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اثر بازی های سنتی بر كودكان
مادربزرگ نوهٔ خردسالش را در اغوش می گیرد و با محبت تمام كف دست او را نوازش میكند و لیلیحوضك میخواند. بچه های شیطان را كنار هم مینشاند و روی پای آنها میزند و اتل متل توتوله میخواند و با افسانه های شنگول و منگول آنها را شگفت زده میكند و شب با لالالالا گل پونه آنها را میخواباند .
همه این كارها را میكند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد . او با عشق میخواند و با كوله بار تجربه ، خاطرات كودكیاش را زنده و بازگو میكند .
متخصصان ، قصه ها و بازیهای او را ثبت و ضبط و نگهداری میكنند و آنها را گوهری ناب میدانند كه در اثر صیقل زمان سفته و پرداخته شده اند. زواید آنها حذف شده و با زمان خود منطبق میشود و پاسخ نیازهای كودكان را چنان میدهد كه بیننده و شنونده را چه كودك چه بزرگسال شگفت زده میكند .
یكی دو نمونه از این بازیها را بررسی می كنیم تا بتوانیم نتیجه را در مورد بقیه آنها نیز تعمیم دهیم :
● لی لی حوضك
در این بازی مادر یا بزرگتر دیگری دست كودك را در دست میگیرد ، با انگشت دست دیگر كف دست كودك را قلقلك می دهد و می گوید : لی لی حوضك ، جوجو اومد آببخوره افتاد تو حوضك . انگشت كوچك را جمع میكند: این درش آورد . انگشت دوم را جمع میكند : این شستش انگشت سوم را جمع میكند: این پختش. كی خوردش ؟ انگشت شصت را میگیرد و حركت می دهد : منِ منِ كله گنده
این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود . با گرفتن انگشت كوچك : اینگفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو . این گفت : جواب خدا رو كی می ده؟ با تكان تكان دادن انگشت شصت : این گفت : منِ منِ كله گنده !
یا شعر جدید آن : این كوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) كوچوله ، این بابایِ كوچوله ، این مامانِ كوچوله، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یك دنیا .
این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر رابطهٔ عاطفی با كودك و علاوه بر تحریك حس لامسهٔ كودك ، بیان نكتههای اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای كودك آغاز میكند .كودك برای اینكه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده میكند .
كودك برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد كه انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص كند . مدتها طول میكشد تا كودك این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یك كلام آهنگین دوست داشتنی او را به این كار تر غیب می كند؟
در بازی اتل متل تو تو له نیز همین اتفاق میافتد . به نوبت بر روی هر پا نواخته می شود تا كلام آهنگین به پایان برسد و با بیان هاچین و واچین یك پا تو ورچین، آخرین ضربه نشان جمع شدن پا است . این بازی ادامه پیدا میكند تا آخرین پایی كه جمع نشده باقی می ماند ، برنده میشود. این بازی مناسب گروه سنی بالاتر است . چرا كه قوانین برد و باخت و روابط اجتماعی بر هدفهای بازی قبل افزوده می شود . در این بازی نیز شمارش و ترتیب از مفاهیم پایه ریاضی موضوع نهفته در بازی است ، بدون آنكه كودك متوجه این آموزش دادن شود و در معرض آموزش مستقیم قرار گیرد.
به این ترتیب انواع بازیهای مادربزرگها را بررسی كنید تا به مفاهیم و هدفهایی كه در دل آنها نهفته است دست پیدا كنید و توجه داشته باشید كه مبادا كه با تفكر آموزش این بازیها را لوث كنید !
به نقل از : گفت و گوهای مام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست