چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
جهت دهی دوره ابتدایی و ادامه آن در دوره راهنمایی به روش پوشه کار
اگر اندکی دقیق به مساله و شکل بیکاری در کشور نگاه کنیم می بینیم که در بعضی از رشته های تحصیلی فارغ التحصیل زیاد داریم (تراکم مدرک) و بازار کار کم یا برعکس. همچنین در بعضی از مشاغل، شغل مورد نظر با رشته تحصیلی ارتباطی ندارد و اگر هم مرتبط است کارآیی لا زم را ندارد (دانش بدون مهارت و توانایی).
تمام عوامل ذکر شده می تواند از جهتی ارتباط پیدا کند با اینکه آیا انتخاب رشته تحصیلی و شغلی براساس علا قه و استعداد و نیازهای کشور و جامعه بوده یا نه؟
از طرفی در چند سال اخیر، پس از تغییراتی در نظام آموزشی کشور و طرح فعالیت های مستمر (به خصوص موارد خارج از کلا س) می بینیم که این فعالیت ها و فوق برنامه ها از همان دوره ابتدایی با سلا یق مختلف و بدون سازماندهی و گاها بدون هدف و برنامه خاصی با صرف هزینه هایی همراه است و در دوره راهنمایی و دبیرستان نیز کم و بیش به همین صورت ادامه می یابد و دانش آموزان پس از طی دوران ابتدایی و راهنمایی، هنوز حالت سردرگمی برای ورود به دوره متوسطه و در مرحله انتخاب رشته تحصیلی را دارند. پس با پیوند و ارتباط این دو مورد باید راه چاره ای اندیشید. آنچه مسلم است اگر از ابتدا هدف مشخص و جهت یابی صحیح شود، علا قه ها تشخیص داده و استعدادها به نحو درستی پرورش یابند، هرکس رشته تحصیلی را برگزیند که علا قه دارد و جذب شغلی شود که استعداد و توانایی انجام آن را دارد و گاها ممکن است فوت وفن آن کار را نیز از پدر و خانواده یا در اثر تجربه به دست آورده باشد، آن وقت در آینده علا وه بر اینکه بازدهی کار، خلا قیت و توانمندی، رضایت مندی اشخاص افزایش می یابد، بالطبع بسیاری دیگر از مشکلا ت جامعه مانند شکل بیکاری و جلوگیری از هدر رفتن نیروی جوان، سلا مت روانی جامعه، افزایش تولیدات داخلی و جلوگیری از مصرف گرایی، بالا نرفتن سن ازدواج به دلیل بیکاری و تا اندازه ای حل یا لا اقل کاهش می یابد و این امر مستلزم برنامه ریزی پایه ای و اساسی و مداوم می باشد چرا که استقلا ل کشورها در گرو چشم امید به همین کودکان و نوجوانان است.
امروزه با توجه به علا قمندی اولیا نسبت به امر آموزش فرزندان از همان سال های اولیه تحصیلی و فرصت هایی که کم و بیش برای ارتباط اولیا و مربیان فراهم شده است می توان بهره جست و گروهی از فعالیت های آموزشی را هدفمند ساخت بدین صورت که فعالیت هایی مانند تکالیف گروهی، تحقیقات، مقالا ت، فوق برنامه ها و... که در سال های چهارم و پنجم ابتدایی به صورت پراکنده و غیرمنسجم انجام می شود به صورت استفاده از «پوشه کار به روش پژوهش در عمل» و کمک اولیا و مربیان پایه ریزی کرد و در دوره راهنمایی و متوسطه تکمیل ساخت و روز به روز بر پایائی و روانی آن به منظور شناخت پرورش علا یق و استعدادها افزود، تا هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان با توجه به رشته های تحصیلی موجود در نظام آموزشی کشور به نحو مطلوب تر و کارآمدتری صورت گیرد.
در این روش لا زم است از همان سالهای پایانی ابتدایی معلمین:
- تکالیف وحتی الا مکان مساله محور کنند تا هر گروه از دانش آموزان مساله مورد نظر خود را از زاویه نگاه علوم مختلف مورد بررسی قرار دهند.
- دانش آموزان را بر حسب علا قه و استعداد در انتخاب مساله و انتخاب افراد گروه آزاد گذاشته تا تصمیم بگیرند و فقط راهنمایی شوند.
- از والدین بخواهند تا در جریان تهیه پوشه کار فرزندان بوده و مشارکت داشته باشند.
- در گفت وگو با والدین از پوشه کاری دانش آموزان استفاده و درباره جنبه های کار فرزندانشان با آنها مشورت کنند.
- و بعد در دوره راهنمایی با استفاده از معلمین و دروس که متنوع تر می شود، می تواند پربارتر شده و مثلا در ساعات فوق برنامه سازماندهی منسجم تر پیدا کند.
نویسنده : طاهره امانیان
منابع و ماخذ:
مقاله علمی علی عسگری عضو هیات دانشگاه آزاد
رئوف، علی، کارمایه معلمان در گذر از یادگیری به یاددهی، (۱۳۷۵)، تهران انتشارات مدرسه.
شعبانی، حسن، مهارت های آموزش و پرورش، (۱۳۸۰) تهران انتشارات سمت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست