یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
جادوی ایرانی در بوگاتی منصوری
بوگاتی ویرون جدیدترین ساخته شرکت خودروسازی بوگاتی است و در حال حاضر محصول این شرکت فرانسوی سریعترین و گرانترین سوپراسپرت خیابانی جهان محسوب میشود. تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه از این اتومبیل استثنایی که قرار است تنها در تعداد محدود ساخته شود به خریداران تحویل داده شده است.
اما این ویژگیها، حتی قیمت نجومی بوگاتی ویرون دلایل اصلی خاص بودن این محصول که اسم کاملش Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero میباشد نبوده است، چراکه کوروش منصوری، یکی از سرشناسترین تیونرهای (ارتقادهندگان)جهان آن را بازآفرینی و در ضمن پسوند linea vincero را هم که ریشهای ایرانی دارد به نام آن اضافه کرده است.
منصوری این نام را که به معنای «پیروز خواهم شد» است از اپرای پوراندخت که در ایتالیا و توسط جیاکومو پوچینی به اجرا درآمد گرفته و برای شاهکار جدیدش برگزیده تا اصالت خود را در بزرگترین کارش نشان دهد. به این ترتیب نامی برگرفته از داستانهای هزار و یک شب در یک طرف و بوگاتی ویرون در طرف دیگر، داستان جدید منصوری را ساخته و به عالم خودرو تقدیم کرده است.
● فراتر از سنت
در صنعت خودروسازی امروزی تیونینگ جایگاه خاصی پیدا کرده است. به طورکلی این واژه به مجموعه اعمالی اطلاق میشود که باعث قویتر، اسپرتتر و زیباتر شدن خودرو میشود. عمل تیونینگ ابتدا به صورت محدود و غیرتخصصی انجام میگرفت، ولی بتدریج و همزمان با پیشرفت صنعت خودروسازی، کارگاههای مخصوص برای آن برپا شد و استقبال از آنها آنچنان گسترش یافت که در حال حاضر بعضی از خودروهای تغییر داده شده چندین هزار دلار ارزش دارد. البته در میان تمام آنها کمپانی منصوری یکی از بزرگترین کمپانیهای تیونینگ و طراحی پلتفرم در دنیاست که توسط کوروش منصوری تاسیس و اداره میشود و تقریبا رقیبی در این کلاس ندارد. اتومبیلهای تیونر شده این کمپانی به قدری کامل هستند که کمتر کسی جرات تغییر دادن آنها را دارد و برعکس کمپانیهای تیونینگ آلمانی که بیشتر به بالا بردن قدرت فکر میکنند، منصوری بیشتر به با پارامترهای زیباییشناسی اتومبیل توجه دارد.
«فراتر از سنت، فراتر از مسابقه»؛ شعار همیشگی کمپانی کوروش منصوری ایرانی است که در انگلستان و آلمان تحصیل کرده و اکنون در آلمان و چک به تیونینگ میپردازد. تخصص منصوری در زمینههای تقویت موتور، بهبود آیرودینامیک، بهکارگیری رینگهای آلیاژی سبکوزن و ایجاد تغییر در داخل اتاق با استفاده از لوازم دستساز است. بهعلاوه مرکز تیونینگ منصوری برای دستیابی به بهترین هندلینگ، ایجاد تغییر را در مجموعه تعلیق هم در دستور کار خود قرار داده است. البته این تیونر مشهور ایرانی به این کار بسنده نکرده و موسس کمپانی Mp design است که از بهترین تولیدکنندگان قطعات اسپرت در دنیا محسوب میشود.
منصوری تا به حال انواع مختلفی از اتومبیلها از جمله بنز، پورشه، بیامو، بنتلی، استون مارتین و... را تیون کرده، اما شاهکار اصلیاش تیونینگ موتور و بدنه بوگاتی ویرون افسانهای است که هیچ کمپانی دیگری جرات نزدیک شدن به آن را نداشته است. منصوری توانسته قدرت این ابراتومبیل را به هزار و ۱۰۰ اسب بخار افزایش دهد و برای چنین کار بزرگی که در کنار تغییرات اساسی و متفاوت روی ویرون پیاده کرده حدود یک میلیون دلار دریافت کرده است. بنابراین با قیمت پایه خود بوگاتی در مجموع طرفداران Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero ?میبایست ۵/۳ میلیون دلار برای خرید این اتومبیل استثنایی بپردازند.
● لوکس و متفاوت
بوگاتی (Bugatti) شرکت خودروساز فرانسوی است که در سال ۱۹۰۹ توسط نابغهای ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد، ولی با شروع جنگ جهانی دوم این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای همدوره خود با شکست مواجه شد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس واگن خریداری گردید.
ویرون، اولین محصول جدی این کمپانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به نمایش درآمد. این مدل نمایشی اولیه اگرچه به مدل تولیدی امروز شباهت زیادی داشت، اما پیشرانه آن W-۱۸ بود که از سه ردیف ۶ سیلندر در کنار هم تشکیل شده بود. مدیرعامل کل فولکس واگن قول ساخت این مدل را با بهکارگیری یک موتورW-۱۶ (یعنی دو موتور ۸ سیلندر V شکل در کنار یکدیگر) به جای موتور ۱۸ سیلندر قبلی در سال ۲۰۰۰ داد. اما این تصمیم به دلیل مشکلاتی که در سر راه پیش آمد عملی نشد تا اینکه بعد از هزاران ساعت کار طاقتفرسا بالاخره ویرون در سپتامبر ۲۰۰۵ به تولید انبوه رسید.
بنابراین در قلب این اتومبیل یک موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با آرایش W شکل نهفته است که میتواند قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار و حداکثر ۱۲۵۰ گشتاور نیوتن را تولید کند. در واقع در محفظه احتراق بوگاتی ویرون، ۳ هزار اسب بخار قدرت تولید میشود که ۱۰۰۰ اسب بخار به وسیله سیستم خنککاری، ۱۰۰۰ اسب بخار توسط گازهای خروجی، مصرف شده یا به خارج از خودرو انتقال داده میشود و ۱۰۰۰ اسب بخار دیگر به چرخها منتقل میشود تا این خودرو به سرعتی استثنایی برسد. شتاب صفر تا صد این اتومبیل توسط یک گیربکس ۷ سرعته دستی در ۵/۲ ثانیه صورت میگیرد و میتواند به حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. میزان مصرف سوخت این خودرو هم حدود ۱۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با سرعت عادی و حدود ۶۰ لیتر در۱۰۰ کیلومتر در حداکثر سرعت است.
بوگاتی ویرون، با توجه به قدرت موتور بالای خود، از ۴?رادیاتور استفاده میکند. ضمن آنکه نزدیک لنتهای ترمز این خودرو، برای جلوگیری از ذوب لنتهای ترمز به هنگام ترمزگیریهای شدید، کانالهای مخصوصی برای رسانش هوای خنک پیشبینی شده است.
اما سیستم فنربندی این غول خیابانی، سیستمی هیدرولیکی است تا بر اساس شرایط مختلف ارتفاع و همچنین سختی مسیر، سیستم تعلیق خودرو را تنظیم کند و در عین حال طراحی کیت جدید کاملا بر مبنای نظریه کاهش وزن صورت گرفته و در آن به طور کامل از فیبر کربن استفاده شده است. این تغییر در کیت بدنه ویرون نهتنها در ظاهر بلکه در کارایی خودرو نیز تاثیر بسزایی داشته است. همچنین طراحی جلوی خودرو دارای چهره جذابی شده که نمای جلوی خودرو را قدرتمندتر نشان میدهد و آن را با گلگیرها هماهنگتر میکند. در ضمن در نشان دادن نام Vincero با نماد V از LED استفاده شده که نمای زیبایی به خودرو دادهاند.
اینها تنها بخشی از ریزهکاریها در طراحی ظاهری ویرون منصوری هستند، چراکه فضای داخلی آن هم به علت استفاده از چرم تمساح و مار زیباترین کابین در بین بقیه سوپراسپرتهاست و کاپوت خودرو در قسمت انتهای در جلو کوتاهتر شده و در عوض ردیف دیگری از مکندههای هوا در جلوی خودرو اضافه شده است. منصوری معتقد است با رکاب کناری جدیدی که برای ویرون طراحی کرده توانسته ارتباط موفقتری بین نمای عقب و جلوی خودرو برقرار کند و طراحی یکپارچهای را برای ویرون به نمایش بگذارد که جلوه آن را اسپرتتر نشان میدهد.
هواکشهای بزرگتر وینسرو در هماهنگی با دیفیوزر تمام فیبر کربنی جدید ویرون سیستم خنککننده با کارایی بالاتری را به وجود میآورند تا بتوانند پاسخگوی موتور تقویت شده ۱۱۰۹ اسب بخاری با حداکثر گشتاور ۱۳۱۰ نیوتون متر که منصوری روی ویرون نصب کرده باشند. لاستیکهای توربینی وینسرو نیز کاملا توسط کمپانی منصوری طراحی شده و برای استفاده در ویرون جدید مورد استفاده قرار گرفتهاند.
در نشان دادن نام Vincero با نماد V از الایدی استفاده شده است. منصوری معتقد است با رکاب کناری جدیدی که برای ویرون طراحی کرده توانسته ارتباط موفقتری بین نمای عقب و جلوی خودرو برقرار کند. فضای داخلی بوگاتی ویرون هم به علت استفاده از چرم تمساح و مار زیباترین کابین در بین بقیه سوپراسپرتهاست.
در قلب این اتومبیل یک موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با آرایش W شکل نهفته که میتواند قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار را تولید کند. کوروش منصوری یکی از سرشناسترین تیونرهای جهان، بوگاتی را بازآفرینی کرده است.
بهاره صفوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست