چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
آیا عقل و دین زنان ضعیف است؟
![آیا عقل و دین زنان ضعیف است؟](/web/imgs/16/96/3w7h11.jpeg)
زنان در عرصه مکلف بودن به مسئولیتهای دینی، خداوند عقلشان را همچون عقل مردان آفریده و استعدادهای فکری و ذهنی و درک و معرفت اشیاء آنها به هیچوجه چیزی از مردان کم ندارد. بدین صورت زمانی که خداوند قضای نماز ایام قاعدگی را از آنها ساقط گردانیده، همین ساقط گردانیدن به خاطر کامل شدن تکلیف آنها بوده و همان اجر و پاداش عبادت مردان را به دست خواهند آورد.
گاهی شنیده میشود که برخی میگویند ـ متأسفانه در برخی از کتابها چنین چیزی را میتوان یافت ـ «دین و عقل» زنان ناقص است. به دلیل فهم نادرست حدیثی است که امام مسلم آن را روایت نموده است. [۱]
از عبدالله بن عمر(رض) روایت شده است: که «... در میان زنانی که عقل و دینشان ناقص است، کسی را به اندازه تو عاقل و اندیشمند ندیدهام. زنی گفت: نقصان عقل و دین چگونه است؟ گفت: دلیل ناقص بودن عقلشان آن است که شهادت دو نفرشان به اندازه شهادت یک مرد است و دلیل نقصان دین آنها هم این است که روزهایی را (در ماه) نماز نمیخوانند و گاهی روزهایی از ماه رمضان را هم روزه نمیگیرند».
لازم به توضیح است که: این قضیه به خلقت و آفرینش زنان و حکمت خداوند برمیگردد و در این مورد زنان هیچگونه تقصیری ندارند و گناهی متوجه آنها نیست؛ زیرا خداوند خود آنان را به نوعی آفریده که دچار قاعدگی میشوند و هرگاه که دچار این عذر بشوند براساس هدایت شریعت اسلام است که از خواندن نماز و گرفتن روزه خودداری مینمایند. و در ارتباط با شهادت و گواهی دادن آنها به این دلیل دو نفر زن شهادتشان به اندازه شهادت یک مرد است که غالباً از نیروی احساسات و عاطفه بیشتر و تجارب اجتماعی و اقتصادی کمتری برخوردارند.
از طرف دیگر مقصود از نقص عقل زنان، نقص و عیب جسمی مادی و خلقتی نیست؛ بلکه همچنان که گفته شد، به خاطر غلبه روحیه احساسی و عاطفی و کمبود تجربه و عدم خبرگی او در زمینه مسائل اجتماعی بیشتر آنهاست و به همین خاطر برای تکمیل ضعف آگاهی و غلبه بر عاطفه به خانمی دیگر نیاز پیدا مینماید، تا مسائلی را که روی داده و قرار است در مورد آن شهادت بدهد، به او یادآوری نماید. خداوند متعال میفرماید:
أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَی (البقره / ۲۸۲)
«تا اگر یکی از آنها دچار اشتباه شد، آن یکی او را یادآوری نماید».
اما نقصان دین در اینجا به خاطر عارض شدن «حیض و نفاس» است که به خاطر آنها نمیتواند همگام با مردان به عبادت بپردازد. در واقع این نقص، نقصی و کمبود به آن معنا که مورد نظر بعضی است به شمار نمیآید؛ زیرا اراده آفریدگار است و زنان را در آن تقصیری نیست.
در واقع این حدیث آنها را ترغیب مینماید تا در ایامی که دچار قاعدگی نیستند آن کمبود زنان قاعدگی را به وسیله ذکر و دعا و نماز مستحب و کارهای خیر و خدمت جبران نمایند. و در واقع میتوان زنان را در حال قاعدگی که نماز نمیخوانند و روزه نمیگیرند، به نرفتن بیمار به نماز جماعت و واجب نبودن نماز جمعه به مسافران و بیماران تشبیه کرد. از طرف دیگر زنان براساس تکلیف شرعی است که در آن ایام نماز و روزه را ترک میکنند و در واقع نماز و روزه در آن مدت بر آنها حرام است و تکلیفی متوجه آنها نیست و طوری نیست که با میل و اختیار خود آنها را ترک کرده باشند.
نویسنده: دکتر وهبهٔ الزّحیلی
ترجمه: استاد عبدالعزیز سلیمی
پاورقی:
[۱]- شرح المسلم للنووی، ج ۲، ص۶۵-۶۰.
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت
قتل هواشناسی سلامت تهران وزارت بهداشت عربستان آموزش و پرورش خانواده قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی حوادث
اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت سکه دولت سیزدهم خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه دلار بورس حقوق بازنشستگان
سینمای ایران سارا بهرامی تئاتر تلویزیون علیرضا قربانی سینما تخت جمشید رسانه ملی دفاع مقدس
دانش بنیان ماهواره مغز وزیر علوم
رژیم صهیونیستی جو بایدن فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل روسیه ترکیه دونالد ترامپ فرانسه چین نوار غزه
فوتبال یورو 2024 استقلال پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ایران سپاهان
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ ایرانسل اینستاگرام اپل موبایل ربات نخبگان
قهوه سیب زمینی افسردگی مو دیابت کاهش وزن سرطان ویتامین