شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

اینتل, پلتفرم محور شده است


اینتل, پلتفرم محور شده است

از زمانی كه شركت اینتل ساختار كسب وكار خود را در پلتفرم های كلیدی, سازماندهی مجدد كرده است بیش از یك سال می گذرد

از زمانی‌كه شركت اینتل ساختار كسب‌وكار خود را در پلتفرم‌های كلیدی، سازماندهی مجدد كرده‌است بیش از یك‌سال می‌گذرد. پل اتلینی مدیرعامل اینتل و كسی كه در تلاش برای یافتن افق‌های جدید، تمامی شاخه‌های كاری را جستجو می‌كند، در گفت‌وگویی با ‌‌CRN Hardware درباره فرصت‌های جدید پیش روی اینتل و ابتكار اخیر این شركت در زمینه كامپیوترهای رومیزی با نام رمز ‌ ‌(Averill) و همچنین پردازنده‌های موبایل مطالبی را عنوان نمود. وی موضوعاتی در مورد مشكلات تداركاتی موجود در سال‌های اخیر و همچنین فناوری جدیدی كه در كنفرانس توسعه‌دهندگان در سان فرانسیسكو معرفی خواهد شد، اعلام نمود. در ادامه چكیده‌ای از این مصاحبه را با هم مرور می‌كنیم.

●‌‌ شما چگونه كانال‌های جدید كاری خود را با مدل پلتفرم جدیدتان یكپارچه نمودید؟

▪ تمام پلتفرم‌هایی كه ما روی آن‌ها كار می‌كنیم، بدون استثنا كانال‌هایی دارند كه ما معتقدیم فرصتی برای پیشبرد تجارت با همراهی مشتریان ‌‌OEM خواهند بود. بنابراین ما طراحی محصولات خود را با كلی‌نگری انجام می‌دهیم كه مشتریان ما همواره در مركز این دید قرار دارند.

برای مثال محصول (وایو:Viiv بر وزن ‌Five) كه در ژانویه امسال معرفی شد، در همان روز عرضه پنجاه مشتری عمده كه جزء توزیع‌كنندگان به‌شمار می‌روند را به‌خود جلب نمود.

در همین نمایشگاه CES، نوزده شركت از این پنجاه مشتری مانند سونی، دل و ‌اچ‌پی محصولات خود را در غرفه اینتل به نمایش گذاشتند. این محصول به توزیع‌كنندگان امكان می‌دهد كه به‌جای صرفاً افزایش فروش كالاها به مشتریان، جریان مستمری از درآمد روزافزون را به‌وجود بیاورند. ‌

همچنان كه به موعد عرضه محصول جدید كه پلتفرمی برای شبكه‌های سازمانی ‌(‌Enterprise) است، نزدیك می‌شویم، توقع دارم در طی این راه، كانال‌های تجاری ما مشاركت جدی و كاملی را از خود نشان دهند. این محصول منافع زیادی برای مشتریان بزرگ آن‌ها خواهد داشت. این محصول با داشتن مشخصاتی همچون قابلیت مدیریت پیشرفته،‌ امنیت بالای كاری و كاهش هزینه مالكیت، چیزی است كه توجه هر خریداری را به‌خود جلب می‌نماید.

●‌ اگر بخواهید به‌طور دقیق اشاره كنید، چگونه امكاناتی كه از آن‌ها نام بردید را برای كانال‌های خود فراهم خواهید ساخت؟ موضوع قابلیت مدیریت توجه من‌ را واقعاً به‌خود جلب نموده است. زیرا امروزه طراحان سیستم خیلی راجع به آن صحبت می‌كنند.

▪ من تصمیم بر ارائه پیش‌نسخه برای این محصول ندارم. لذا باید خیلی با احتیاط عمل كنیم. اما همانند دیگر تولیداتمان، این محصول حاصل تركیبی از همكاری در زمینه‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار و اكوسیستم است. اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همان‌گونه كه تا پیش از این عمل می‌شد، طبعاً توسط اینتل تأمین خواهد شد كه البته همراه با اطلاعاتی درباره چگونگی فروش محصول و دیگر موضوعات خواهد بود. همچنین هماهنگی‌های خاصی هم با چند تن از شركایی كه پلا‌گین‌های مورد نیاز را تهیه می‌كنند، لازم است. درباره وایو نیز به‌همین صورت عمل شد. گروه بزرگی از همكاران اصلی و محتواهای تولید شده‌ای كه در دسترس همه مخاطبان قرار گرفت.

● ‌VARها (Value Added Reseller) یا‌‌‌فروشندگانی كه ایجاد‌كننده ارزش افزوده بر محصول نهایی می‌باشند چگونه تشریك مساعی خواهند داشت؟

▪ ما محصول خود را چنان قوی طراحی خواهیم كرد تا بتوانند ارائه‌دهنده راه‌حل‌های ماجولار در زمینه مدیریت و امنیت باشند.

●‌ می‌توانید مثالی درباره این راه‌حل‌ها بیاورید؟

▪ تا قبل از ارائه نهایی محصول؛ خیر!

●‌ به‌نظر می‌رسد فناوری موبایل، سكوی دیگری است كه از نظر شما اهمیت خاصی برای كانال‌های تجاری اینتل دارد.

▪ این فناوری با سنترینو شروع شد. اما قبل از آن هم ما مشغول كار در راستای فعال‌سازی این بازار بكر از طریقODMها ‌(ODM:Original Design Manufacturer) بودیم و من گمان می‌كنم كه در زمان ارائه هسته ‌‌Napa برای سنترینو در اواخر ژانویه (اعداد به‌طور دقیق در خاطرم نیست) به‌اندازه OEMهای ‌Stock Keeping Unit‌) SKU)، كانال‌های تجاری ‌SKU ما وجود داشتند. ‌ SKU‌ روشی برای ردگیری ارائه كالا و خدمات به مشتریان است. در زمان ارائه محصول به بازار بیش از‌دویست SKU وجود داشتند. شما می‌بینید كه ما همكاری خودمان را با صنعت به‌منظور پیشرفت در زمینه كیفیت و دستیابی به راه‌حل‌های جامع برای ODMها ادامه می‌دهیم. اما به‌طور فزاینده‌ای قابلیت همكاری و هماهنگی واحدها و قسمت‌های مختلف را نیز بهتر خواهیم كرد.

یكی از مهم‌ترین مطالب برای كانال‌های تجاری ما مسئله سرویس‌رسانی است. چنانچه یكی از مشتریان از محدوده فیزیكی سرویس‌دهی آنی خارج شود و نوت‌بوكش خراب شود، چگونه باید از سرویس‌ لازم استفاده نماید ؟ به‌همین خاطر ما می‌خواهیم اینتل (اكوسیستم اینتل) از قابلیت‌های هر دو نوع پشتیبانی، یعنی زیربنایی و محلی برخوردار شود. بخشی از این قابلیت شامل همكاری در زمینه قطعات یدكی خواهد بود .

● این به این معنی است كه سازندگان سیستم برای ارائه سرویس باید با یكدیگر مشاركت كنند. بنابراین چنانچه یكی از این شركت‌ها محدود به یك منطقه خاص جغرافیایی باشد، آیا باید با یك شركت دیگر در منطقه‌ای متفاوت همكاری و مشاركت نماید؟

▪ بله. چطور شما یك همكار اینتل در تایلند را با همكار دیگری در اندونزی مرتبط می‌سازید؟ اگر یك مشتری تایلندی به اندونزی مسافرت نماید، چگونه در حالی كه در سفر است، ایراد كامپیوتر خود را برطرف نماید؟

● این بدین معنی است كه چنانچه كسی ساكن غرب كشور باشد می‌تواند كامپیوتر خود را در شرق كشور تعمیر نماید؟

▪ امیدوارم كه این‌طور باشد.

● منظور شما این است كه سعی دارید محصول خود را به‌صورت بین‌المللی ارائه دهید؟

▪ نه. من تنها می‌گویم كه برای اینتل این یك امر طبیعی است كه به‌منظور فعال‌سازی این‌گونه توانایی‌ها روی شبكه خود، دارای چنین امكاناتی باشد. منظور من این است كه توانایی‌های شبكه‌ای ما، تنها این چیزی كه انجام می‌دهیم نیست. بلكه ظرفیت‌های بالقوه ما در این حوزه است. در نتیجه این واقعیت به كانال‌های تجاری و مشتریان ما اجازه خواهد داد تا از این موضوع كه عضوی از یك هسته مركزی هستند سود ببرند.

●‌‌ فكر كنم یكی از مسائلی كه طراحان و سازندگان سیستم درباره ‌‌WhiteBook می‌گویند این است كه آنان علاقمندند تا اینتل ابتدا یك ‌‌WhiteBook ماركدار را معرفی نماید.‌

▪ به‌نظر می‌رسد كه این یك تناقض‌گویی است. این‌طور نیست؟ این ‌WhiteBook در اصل یك ‌‌Intel Book خواهد بود.

●‌‌ خوب، مقداری در مورد كاری كه شما در حیطه سكوهای سرور خود انجام می‌دهید صحبت كنیم.

▪ ما در مورد سرورها، كیس، مادربورد و منبع تغذیه را هم فراهم می‌كنیم. در حالی‌كه نه سازنده این قطعات هستیم و نه آن‌ها را سرهم می‌كنیم. همچنین در زمینه دستگاه‌های دسكتاپ نیز این خدمات را ارائه نمی‌دهیم. البته من فكر می‌كنم از لحاظ ویژگی‌های ظرفیتی مدل‌های نوت‌بوك بیشتر شبیه دسكتاپ هستند تا سرورها. در سرورها همه چیز منحصربه‌فرد و یكتا و در عین حال گرانقیمت تر و قوی‌تر است. اما در پی‌سی‌ها بیشتر به‌دنبال هماهنگی بیشتر، قیمت كمتر، حجم كمتر و سهولت در یكپارچه‌سازی هستید.

●‌ آیا اینتل می‌تواند كاری برای رعایت احساس مشتریان در زمینه محصولاتی مانند White Book بنماید كه به خوبی نوت‌بوك‌های دیگر نیستند؟

▪ تلاش بیشتری می‌كنیم تا محصولات بهتری بسازیم. من فكر نمی‌كنم كه احساس ارتباطی به كیفیت داشته باشد. امروزه هدف، دستیابی به قیمت‌های قابل رقابت و سرویس‌دهی به خارج از محدوده محلی است كه این اهداف دقیقاً به استفاده افراد از نوت بوك اشاره دارد.

●‌‌ من موضوعی را از سازندگان سیستم شنیده‌ام كه البته تصدیق می‌كنم كه این چیزی نیست كه شما به‌عنوان وظیفه اینتل می‌شناسید. چیزی كه شنیده‌ام این است كه آنان از اینتل می‌خواهند وجود یك منبع قطعی تامین كیس را تضمین نماید.

▪ از شما تشكر می‌كنم. اما ما نمی‌توانیم به بقیه بگوییم كه كار خود را چگونه انجام دهند. كاری كه می‌توانیم بكنیم ایجاد یك بازار با روش صحیح است. انجام‌دادن این‌كار هم از طریق ایجاد استانداردها (كه پیش از این راجع به آن با هم صحبت كردیم) و ایجاد هماهنگی و به‌وجود آوردن امكان قابلیت تعویض قطعات با یكدیگر خواهد بود. ما می‌توانیم تضمین كنیم كه همكاری نزدیكی را با ODMها به‌منظور دستیابی به آخرین فناوری‌ها خواهیم داشت. این فناوری‌ها از سوی اینتل و تا حد امكان نزدیك به آخرین تاریخ ارائه نهایی محصولات معرفی خواهند شد.

این روشی است كه ما امروز تجارت كامپیوتر‌های رومیزی را براساس آن بنا نموده‌ایم. تغییر كلیدی كه در استراتژی سیستم‌های رومیزی رخ داد، به دوران پنتیوم باز می‌گردد. آن فناوری بهترین فناوری بود كه بدون كوچك‌ترین تأخیر ارائه شد. هنگامی كه آن اتفاق رخ داد و زمانی كه ما توانستیم آن محصول را به بازار روانه سازیم، حقیقتاً وضعیت رقابتی شدیدی در میان كانال‌های تجاری ما به‌وجود آمد كه تاكنون تغییری در آن به‌وجود نیامده است. من گمان می‌كنم در عرصه نوت‌بوك نیز چنین مدل تجاری‌ای در حال حاضر اعمال شده‌است.‌

‌گفت‌وگو با پل اتلینی مدیرعامل شركت اینتل‌

ترجمه: هومن تحویلداری ‌

منبع: CRN Hardware


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.