چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
در سازمان یادگیرنده، افراد چرایی نیازها را میدانند
هر سازمان از گروهی از افراد تشکیل شده است. هرگروه باعث رشد و پویایی یک فرهنگ میشود. پایداری فرهنگ به مدت زمان موجودیت گروه، ثبات عضویت افراد در گروه و شدت هیجانهای عاطفی مشترک آنها بستگی دارد. نتیجه اینکه پرورش یک فرهنگ جدید، برای مثال یک فرهنگ مبتنی بر یادگیری، نیاز به زمان دارد.
یک سازمان یادگیرنده دارای فرهنگی است که از نوآوریها و یادگیری افراد و سازمان حمایت میکند. محیط ، فرهنگ یادگیری را ارتقا داده و تضمین میدهد که یادگیری افراد منجر به توسعه و غنای کل سازمان میشود. فرایند یادگیری بایستی در نهایت به عنوان بخشی از فرهنگ قلمداد شود و نباید به عنوان راه حل یک مساله ویژه مورد توجه قرار گیرد.
یک سازمان یادگیرنده به دیدگاه جدیدی از رهبری نیازمند است؛ رهبر به عنوان یک طراح. فرهنگ با رهبری شروع میشود، اما به دلیل اینکه این فرهنگ حاصل یادگیری انباشته گروه است؛ در نتیجه، خود این فرهنگ، رهبری مورد نظر و مطلوب را مشخص میکند. برداشتن نخستین گام در ساختن سازمان یادگیرنده نیازمند شیوهای از رهبری است که الهامبخش سازمان یادگیرنده باشد.
سازمان یادگیرنده به خودی خود دارای ارزش نیست، بلکه بایستی همواره در خدمت هدفهای وسیعتر سازمان باشد. نگرشهای مشترک در سازمان از نگرشهای فردی ناشی میشود. سازمان یادگیرنده مبتنی بر فرهنگی است که نیازهای افراد سازمان را مورد توجه قرار میدهد. در سازمان یادگیرنده افراد چرایی نیازها را میدانند و در دیگر سازمانها به چگونگی پرداختن به این نیازها توجـه میشود. سازمان دهی یک سازمان یادگیرنده به شکلی است که ضمن کـاوش اطلاعات موجود در محیط، خود اطلاعات جــدیدی را ایجاد کرده و افراد را به انتقال دانش بیــن اعضای تیم تشـویق میکند.
این مهم، بایستی از راه ساختار و نگرش حاکم بر رهبری راهبردی سازمان هدایت شود. کارکنان بایستی برای یادگیری وقت گذاشته، مدیریت سازمان بایستی به یادگیری به عنوان یک کار واقعی توجه کند. در یک سازمان یادگیرنده فرایندهای کاری، بایستی به تمامی جنبههای دانش توجه ویژه داشته باشد.
یادگیری سازمانی عبارت است از مجموعه فرایندهای شناختی افراد سازمان. افراد می توانند به عنوان خرده سیستم در سازمان، مورد توجه قرار گیرند. مفهوم سازمان یادگیرنده به سازمان، به عنوان یک موجودیت مستقل توجه میکند و بر ویژگیهایی متمرکز است که یادگیری اعضا را تشویق کنند. از سوی دیگر یادگیری سازمانی برچگونگی توسعه یادگیری در یک سازمان تمرکز دارد؛ آن نوع از یادگیری که استراتژیها را تغییر میدهد، اما ارزشها را تغییر نیافته رها کند، یادگیری تک حلقهای است وآن نوع از یادگیری که نتیجه آن تغییر در ارزشهاست، یادگیری دو حلقهای است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
شهرداری تهران تهران سلامت بارش باران قتل پلیس حجاب آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضاپیما ماهواره
سازمان غذا و دارو بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون