جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
تقوا؛ جامع همه خیرات
در مکتب اسلام تقوا از موقعیت بسیار ممتازی برخوردار است به گونهای که ملاک کرامت و ارزش انسانها را تقوا میداند و میفرماید: "ان اکرمکم عند الله اتقاکم؛ گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست"(حجرات:۱۳). همچنین تقوا به عنوان بهترین توشه آخرت و بزرگترین وسیله سعادت معرفی شده است: "و تزودوا فان خیر الزاد التقوی"(بقره:۱۹۷). امیرالمومنین علی (ع) تقوا را جامع همه خیرات معرفی نموده و میفرماید: "علیکم بتقوی الله فانها تجمع الخیر و لا خیر غیرها و یدرک بها من الخیر ما لا یدرک بغیرها من خیر الدنیا و الآخره؛ تقوا را از دست ندهید چون جامع همه خیرات و خوبیهاست خیری جز تقوا وجود ندارد و خیراتی که به واسطه تقوا حاصل میشود در غیر آن یافت نمیشود چه خیر دنیا و چه خیر آخرت"(۱).
در برخی از احادیث تقوا به عنوان عامل مهم تزکیه و تهذیب نفس و یک داروی شفا بخش برای بیماریهای نفس معرفی شده است. امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: "همانا که تقوا داروی شفابخش بیماری قلبهای شما و روشنگر کوری دلها و شفابخش بیماری بدنها و اصلاح کننده فساد سینهها و پاککننده آلودگیهای نفس و جلا دهنده پردههای دیدگان و آرامش بخش اضطرابهای درونی و روشن کننده تاریکیهای شما میباشد"(۲).
در نهج البلاغه بر این معنی تاکید شده است که تقوا پناهگاه است نه زنجیر و زندان و محدودیت. در واقه تقوا مصونیت است نه محدودیت. حضرت علی (ع) میفرماید: "بندگان خدا بدانید که تقوا حصار و بارویی بلند و غیر قابل تسلط است و بیتقوایی و هرزگی حصار و بارویی پست است که مانع و حافظ ساکنان خود نیست و آن کس را که به آن پناه ببرد حفظ نمیکند همانا با نیروی تقوا، نیش گزنده خطاکاریها بریده میشود"(۳). حضرت در این بیان، گناه و لغزش را که به جان آدمی آسیب میزند به گزندهای مار و عقرب تشبیه میکند و میفرماید: "نیروی تقوا نیش این گزندگان را قطع میکند". حضرت در برخی از کلمات تصریح میکند که تقوا مایه اصلی آزادیهاست یعنی نه تنها خود، قید و بند و مانع آزادی نیست، بلکه منبع و منشاء همه آزادیهاست: "همانا تقوا کلید درستی و توشه قیامت و آزادگی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است"(۴). تقوا به انسان آزادی معنوی میدهد یعنی او را از اسارت و بندگی هوی و هوس آزاد میکند.
برخی چنین گمان میکنند که حفظ تقوا با شرکت در امور اجتماعی بسیار دشوار بلکه متعذر است زیرا نفس انسان طبعا به گناه تمایل دارد اگر مسئولیتهای اجتماعی را بپذیرد طبیعتا به گناه کشیده میشود. گوشهگیری و عدم قبول مسئولیتهای اجتماعی را نه تنها نمیتوان از علائم تقوا شمرد بلکه در بعضی موارد بر خلاف تقواست. در اسلام رهبانیت و گوشهگیری نیست. اسلام انسان را برای فرار از گناه به انزوا و ترک مشاغل و مسئولیتهای دنیوی سفارش نمیکند، بلکه از او میخواهد که مسئولیتها را بپذیرد، در امور اجتماعی شرکت کند و در عین حال به وسیله تقوا نفس خویش را مهار و کنترل کند و از انحراف و گناه باز دارد. اسلام نمیگوید ریاست و مقام مشروع را نپذیر بلکه میگوید بپذیر ولی برای رضای خدا به بندگان خدمت کن و بنده جاه و مقام نباش، جاه و مقام را وسیله نیل به شهوتها و هوسهای نفسانی قرار مده و از جاده حق منحرف مشو.
رضا جاودان
پینوشتها:
۱) بحارالانوار، ج۷۰، ص ۲۸۵
۲) نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۸
۳) همان، خطبه ۱۵۶
۴) همان، خطبه ۲۲۱
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی جنگ حسن روحانی حماس نیکا شاکرمی دولت سیزدهم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر یسنا قوه قضاییه روز معلم تهران سیل معلم پلیس شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان خودرو ایران خودرو سایپا بانک مرکزی کارگران تورم
سریال تلویزیون مهران مدیری صداوسیما عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه اوکراین چین نوار غزه انگلیس
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اینترنت اپل تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت چاقی