سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

کارآفرینی چیست


کارآفرینی چیست

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن نشاُت گرفته اسـت بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر « کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی , اداره و تقبل کند »

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای " متعهد شدن " نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر « کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند.»

اقتصاد دانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. ژوزف شومپــیتر کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می داند و می گوید: « نقش کارآفرین نوآوری است» . از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید ، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید ، گشایش بازاری تازه ، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و... از فعالیت های کارآفرینان است. کـرزنر نیز کـه از استــادان اقتصاد دانشگاه نیویورک می باشد کارآفرینی را این گونه تشریح می کند : « کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها».

کارآفرینی فرآینــدی است که منجر به ایجــاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می گردد. کارآفرینی عبارتسـت از فرآینـد ایجـاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها.

● کارآفرینی سازمانی

فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیند های نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تاُسیس شده ، به ظهـور می رسند. به تعریفــی دیگر :

فعالیت هـای کارآفرینانـه فعالیت هایی است که از منابـع و حمـایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نـوآورانه برخـوردار می باشد.

● کارآفرین (مستقل)

فردی که مسؤولیت اولیه وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند ، محصول یا خدمات جدید می باشد. به عبارت دیگر ، کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی اش سود آوری و رشد است . مشخصه اصلی یک کارآفرین ، نوآوری می باشد.

● کارآفرین شرکتی

کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید و نظام های سازمانی نوین است.

● ویژگی های شخصیتی کارآفرینان

دیوید مک کارلند از استادان روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا که اولین بار " نظریه روانشناسی توسعه اقتصادی" را مطرح نمود ، معتقد است که عامل عقب ماندگی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است بنابر عقیده ایشان با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود ، به گونه ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید.

کارلند و همکارانش اهم ویژگی هایی را که در مورد کارآفرینان مورد بررسی واقع و تاُیید شده بودند ، جمع آوری نمودند که اهم آنها عبارتند از:

- نیاز به توفیق

- تمایل به مخاطره پذیری

- نیاز به استقلال

- کارآفرینان دارای مرکز کنترل درونی هستند.

- خلاقیت

▪ برای کارآفرین شدن این مهم نیست که...

ـ بلکه باید...

▪ برای کارآفرین شدن این مهم نیست که چند سال دارید.

«استیو جابز» و «استیو وزیناک» هر دو در ۲۰ سالگی کار روی رایانه های اپل را آغاز کردند. «کلنل ساندز» ۶۰ ساله بود که مرغ سوخاری کنتاکی را راه انداخت.

- برای کارآفرین شدن این مهم نیست که در چه سطح تحصیلی هستید و چه عناوین و مدارجی پشت اسم تان ردیف شده است. دانش و مهارت برای کسب و کار خیلی مهم است اما چگونگی کسب آن از اهمیت کمتری برخوردار است. در حقیقت برخی از درجات دانشگاهی در بسیاری از مواقع حتی می توانند مانعی نیز باشند. دارندگان مدرک دکترا بیشتر تمایل دارند که مقاله های طولانی بنویسند و دنبال نظریه ها باشند تا اینکه آستین ها را بالا بزنند و وارد گود شوند. توجه داشته باشید که بیل گیتس مؤسس مایکروسافت سال دوم دانشگاه بود که «هاروارد» را ترک کرد. او درحال حاضر ثروتمندترین فرد در آمریکاست.

- برای کارآفرین شدن این مهم نیست که مجرد و یا متأهل باشید. وضعیت تأهل هیچ تأثیری بر روی پتانسیل کارآفرینی ندارد. اگر مجرد هستید احتمالا تعهدات خانوادگی کمتری دارید و اگر متأهل هستید همسر و خانواده شما می توانند برای شما مجاناً کار کنند. توجه داشته باشید که اگر از نظر امنیت مالی خانواده تان نگران هستید می توانید یک کسب و کار نیمه وقت را آغاز کنید.

- برای کارآفرین شدن این مهم نیست که اهل کجا هستید. اگر چه متاسفانه گاهی اوقات نژاد، رنگ پوست و طایفه می تواند برخی درها را باز کند و یا ببندد اما این بستگی دارد که کجای دنیا باشید. در بعضی از کشورها سیستم های حمایتی وجود دارد که مانع این کار می‌شوند.

- برای کارآفرین شدن این مهم نیست که اخیراً بازنشسته شده باشید. در بسیاری از کشورها سیاست های تعدیل نیرو توسط شرکت های بزرگ اجرا می شود در حالی که بیشتر افرادی که بازخرید می شوند برای بازنشستگی بسیار جوان هستند و هنوز از نظر احساسی برای کنار گذاشتن کار آماده نیستند. این افراد هنوز آرزوهایی برای موفقیت و مهارتهای انباشته شده برای کسب و کار دارند. واقعیت این است که اینها می توانند کارآفرینان برجسته ای شوند. گرچه اینها هم مشکلاتی را که هرکس دیگری که شروع به کارآفرینی می کند را دارند ، اما مزیت آنها این است که تجربه و درایت دارند و از تعهدات خانوادگی و مالی کمتری نسبت به کارآفرینان جوان برخوردارند. توجه داشته باشید که اگر خود را فرد از کارافتاده ای که دیگر به درد کار نمی خورد، تصور می کنید، یا فکر می کنید سلامتی تان به خطر می افتد و یا نمی خواهید برای ساعات طولانی کار کنید فکر کارآفرینی را کنار بگذارید. اما اگر فکر می کنید که اشتیاق شروع یک کسب و کار جدید را دارید، شروع کنید که سال های خوبی پیش رو خواهید داشت.

- برای کارآفرین شدن این مهم نیست که چه جنسیتی دارید. زمانی برای کارآفرین شدن مرد بودن لازم بود اما حالا دیگر جنسیت چیز بی معنی شده است. اینک مؤسسان بسیاری از کسب و کارهای موفق زنان هستند.

- بالاخره برای کارآفرین شدن این مهم نیست که چه زمانی کار خود را آغاز کرده اید. مهم این است که چه کرده اید؟ این ابهام هنوز وجود دارد که اشتیاق به عمل و شروع کسب و کار است که موفقیت کارآفرینانه را موجب می شود یا محصول یا خدمت ارائه شده؟ این ابهام از جنس سؤال « اول مرغ یا تخم مرغ» است. در دنیای واقعی بیشتر مؤسسان شرکت ها اول تصمیم می گیرند که کاری را ایجاد کنند و بعد انرژی و تلاش خود را صرف پیداکردن محصول یا کالایی می کنند که مهارت و علایق آنها را با نیاز بازار گره می زند. و این گاهی اوقات سال ها به طول می انجامد.

▪ برای کارآفرین شدن بایستی که...

- برای کارآفرین شدن بایستی قادر به اکتشافات بزرگ باشید. ضامن بقای کارآفرینان، کنجکاوی، مانند بچه کوچکی است که دنیای اطراف خود را برای اولین بار کشف می کند.

- برای کارآفرین شدن بایستی مصمم برای زندگی با بهترین توانائی های خود باشید. کارآفرینان پر از میل به یادگیری هستند و آمادگی تغییر نگرش های نامطلوب خود را دارند.

- برای کارآفرین شدن بایستی معتقد باشید که موفقیت بزرگ برابر با تعهد بزرگ است. اگر دیگران توانسته اند کاری را انجام دهند پس شما نیز می توانید.

- برای کارآفرین شدن بایستی بدانید، لازم نیست که برای استفاده از هر چیزی باید همه چیز را درباره آن بدانید.

- برای کارآفرین شدن بایستی بدانید که نمی توانید با قایق تان کسی را غرق کنید بدون آن که خود غرق شوید.

- برای کارآفرین شدن بایستی مشتاق آگاهی از محیط رقابتی و تغییرات بازار باشید.

- برای کارآفرین شدن بایستی چشم انداز روشنی از آنچه

می خواهید در ۱۰ تا ۲۰ سال باشید و هدف های مشخص و واقعی برای خود درنظر بگیرید.

- برای کارآفرین شدن بایستی توان ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشید. بایستی بتوانید عواطف خود را در شرایط پرتنش کنترل و با استرس و ناکامی مقابله کنید.

- و بالاخره برای کارآفرین شدن بایستی اعتماد به نفس قوی داشته باشید. کارآفرینان می دانند که هر چیزی به دلیلی رخ می دهد و خوشبختی برای کسانی است که خود را باور دارند. آنها اعتماد به نفس دارند و می دانند که تشعشع اعتماد به نفس به دیگران نیز می‌تابد.



همچنین مشاهده کنید