پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فراری از «انشعابی ها» جدا شد تفرقه در اتومبیلرانی جهان


مقام هایی كه درصدد هستند یكسری مسابقه «مشابه و رقیب» برای اتومبیلرانی «فرمول یك» به راه اندازند, می گویند كه پروژه آنها متوقف نشده و سرجایش باقی است و حتی جای نگرفتن «فراری» در این پروژه و تصمیم سران این تیم برای این كه حداقل تا سال ۲۰۱۲ در پیكارهای فعلی فرمول یك باقی بماند, نیز از زحمات و امیدهای آنها در این ارتباط نكاسته است

نام این مسابقات تازه را كه البته تا زمان به راه افتادنش فاصله زیادی مانده است مسابقه گراندپری اتومبیلرانی قهرمانی جهان گذاشته اند كه خود برخاسته از واژه های مرتبط با «فرمول یك» است. یورگن هوبرت سخنگوی این رقابت ها و بهتر بگوییم سخنگوی كسانی كه می كوشند این مسابقات به راه بیفتد، می گوید نامه ای خطاب به ۹ تیم دیگر حاضر در «فرمول یك» نوشته و ارسال شده و طی آن تذكر داده شده است كه در تصمیم گیری عجله نكنند و چون «فراری» در «فرمول یك» مانده آنها نیز همین را برای خود یك حكم خلل ناپذیر ندانند. هوبرت كه رئیس سابق گروه موسوم به دایملر كرایسلر است مدعی است تا قبل از این كه فراری موضع خود را اعلام كند و بگوید در صحنه فرمول یك ماندنی است نهاد او از تصمیم گیری و اقدام این تیم بی اطلاع بوده است. فراری تیم حاكم بر مسابقات گراندپری اتومبیلرانی طی ۶ سال اخیر با امضای قراردادی با سران فرمول یك و باقی ماندن پای آن چه «تفاهم كنكورد» نامیده شده است، در عمل موضع گروه جدایی طلبان راست و پایگاه مردان «فرمول یك» را تقویت كرده است.

هوبرت می گوید: «مدیران و طراحان رقابت های گراندپری به تلاش برای رسیدن به اهداف خود ادامه خواهند داد و آنچه در مورد وارد شدن زخمی كاری و عمیق به ما بر اثر جدا شدن فراری از جمع تیم ها می گویند، صحت ندارد. در حال حاضر لزوماً نمی توان گفت كه باقی ماندن فراری در رقابت های «فرمول یك» چقدر مفید یا مضر است. شاید هم كنار كشیدن فراری از جمع ما وحدت موجود بین ما را افزایش دهد و استحكام و موفقیت گروهی را كه موافق با برگزاری رقابت های جدید هستند، بیشتر كند. قدر مسلم این است كه ما قصد نداریم به خاطر مسایلی كه تاكنون و به خصوص طی روزهای اخیر روی داده است، موضع و نگرش خود را عوض كنیم. ما چهار هدف عمده داریم. پول جمع كردن برای تیم های حاضر در مسابقات، ایجاد فضایی مناسب تر، ملموس تر و مناسب تر برای كار، فراهم آوردن ثبات درازمدت برای این روزش و كشاندن هر چه بیشتر پای تماشاگران و در نگاهی عمومی تر كل مردم به این رقابت ها.»

•یك پیروزی بزرگ برای «اكلستون»

«فراری» كه میشائیل شوماخر قهرمان آلمانی هفت دوره رقابت های فرمول یك عضو برجسته و اصلی آن است، تنها تیمی است كه از زمان به راه افتادن این پیكارها (در سال ۱۹۵۰) در تمام ادوار آن حاضر بوده است. این كه چنین تیم پیروز و پردوامی حاضر نشده به جمع «انشعابی ها» بپیوندد و در كادر مسابقات «فرمول یك» مانده است، از یك دیدگاه پیروزی بزرگی برای برمن اكلستون مدیر این رقابت ها است و «فیا» (فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی) نیز می تواند این را برای خود یك برد بداند.این تیم ایتالیایی از اعضای موسس و بنیانگذار رقابت های گراندپری قهرمانی جهان بوده است و حالا كه كنار كشیده، فقط تیم های مرسدس، بی .ام.و و رنو در این عرصه مانده اند، چرا كه سال پیش فورد نیز كنار كشیده بود. از بین سه تیم فوق فقط رنو است كه «متعلق به خود» و صاحب تشكیلاتی اختصاصی است. حال آن كه مرسدس صاحب قسمتی از تیم مك لارن و در آن شریك است و بی.ام.و نیز عامل تامین و تغذیه كننده ویلیامز است.هوبرت مدعی است كه تصمیم فراری برای باقی ماندن به پای «تفاهم كنكورد» تاثیری بر روی تفاهم های فعلی كه تا سال ۲۰۰۸ امتداد دارد، نخواهد داشت. بنابراین فرضیه و توصیه او به سایر تیم ها این است كه تحت تاثیر اكلستون قرار نگیرند و براساس خواست های او تصمیم گیری نكنند. به اعتقاد او باید صبر كرد تا تیم های حاضر در رقابت های جدید تمامی خط و ربط كار را ببینند و سپس به تصمیم گیری بپردازند. «اجازه بدهید مراسم و گردهمایی های معمول انجام شود و طی آن مشخص گردد كه جملگی می توانیم یك فضای توام با دوستی را به وجود آوریم. این كه تصور شود كنار كشیدن فراری از جمع ما و ادامه همكاری اش با فیا همه چیز را در ارتباط با برنامه های ما به هم ریخته و هیچ چیز سالم و قدرتمندی را باقی نگذاشته، اشتباه و یك برآورد شتاب زده است.»با این حال اكلستون نیز بیكار ننشسته و از سایر تیم ها خواسته است كه یا تا پایان ماه فوریه با مقام های فیا كنار بیایند و یا از خیر و امید شریك شدن در ۵۰۰ میلیون دلار سود كلی رقابت های فرمول یك بگذرند. اینها نشان می دهد كه هر چند ائتلاف فراری با سران «فرمول یك» ضربه ای سنگین به انشعابی ها بوده اما این به معنای پایان قصه و اتمام جنگ داخلی در مهمترین شاخه مسابقات اتومبیلرانی نیست و اگر هم سال ۲۰۰۵ با آرامش نسبی بگذرد در سال های بعدی و با نزدیك تر شدن زمان شروع پیكارهای گراندپری قهرمانی جهان، این جنگ و تفرقه آشكار ابعاد وسیع تری خواهد یافت.