چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
فلسفیدن درباره مد
واژه «مد» از کلمه Mode در زبان انگلیسی به معنای رسم، سبک، اسلوب، طرز و طریقه است که وارد ادبیات فارسی شده و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه، سبک زندگی - از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی و معاشرت و تزیین و معماری خانه و... ـ را تنظیم میکند.
در اروپای قرون وسطی از به کار بردن این واژه پرهیز میشد و هر مقوله جدید و بدیع با واژه نیو New توصیف میشد. شیء یا پدیده نو (نیو) امر تازهای بود که به ساحت آسمانی و ناشی از آفرینشگری خداوند و خلاقیت الهی تعلق داشت، اما پدیده «مدرن» و «مد» متعلق به ساحت زمینی و دهری بود. مد ناشی از اراده انسان برای خلاقیت بود و مفهومی نزدیک به «بدعت» در فرهنگ اسلامی داشت. اما همزمان با سنتزدایی در امور اجتماعی اروپا در عصر روشنگری، واژههایی چون مدرن و مد نیز تقدیس شدند و بیشتر مقبولیت عمومی یافتند.
طبق نظریه «جرج سیمل»، مد همان تغییر غیرمتمرکز جنبههای فرهنگی زندگی است و از یک تنش اساسی و پایهای در وضعیت اجتماعی انسانها ناشی میشود. از یک طرف، هرکدام از ما تمایل داریم از دیگران تقلید کنیم و از طرف دیگر، دوست داریم نسب به دیگران متفاوت باشیم. طبیعی است که بعضی از ما بیشتر تمایل داریم از دیگران تقلید کنیم و در اصل به متحدالشکل شدن و یا وفق دادن خود با دیگران اهمیت زیادی میدهیم؛ در حالی که بعضی دیگر دوست دارند از بقیه افراد متمایز باشند و به عبارتی مایلند با دیگران تطابق نداشته باشند و مجزا از سایرین به نظر برسند. جریان مد به هر دوی این تمایلات توجه میکند و برای این که بتواند خوب کار کند، باید دل هر دو گروه را بهدست آورد.
«سیمل» که نظریات او درباره مد همچنان مورد استفاده قرار میگیرد، معتقد است هر دوی این تمایلات افراطی به ماهیت انسان بر میگردد. انسانها از یک طرف دوست دارند عین همسایه خود عمل کنند و از طرف دیگر از او متمایز باشند. چشم به زندگی دیگران دوختهاند تا مثل آنها عمل کنند و از طرفی مایلند نسبت به همان آدم ها تفاوت داشته باشند و همین مسئله است که بحث مد و مدگرایی را دامن زده است.
فلسفیدن درباره مد
مد بهعنوان یک دغدغه، نگاه و سبک زندگی اجتماعی، اکنون مورد توجه گستره وسیعی از جامعه جهانی قرار دارد. مد شدن، مد بودن، مد ایجاد کردن و ... از آنجا که بیشتر مسئلهای اجتماعی - اقتصادی است، کمتر مورد توجه اندیشه فلسفی قرار گرفته و به نظر میرسد غفلت فلسفی از این پدیده چندان خوشایند نباشد؛ چراکه به تدریج تبدیل به یکی از اجزای مهم زندگی اجتماعی و نظام اقتصادی مدرن شده است. پرسشهای زیر گشایش دریچهای است برای این موضوع.
مد چیست؟ چگونه پیدا شد و پا گرفت؟
علت پیدایش و ناپدید شدن یک مد چیست؟
میان مد و زیبایی چه ارتباطی برقرار است؟ آیا هر مدی زیباست یا هر زیبایی مد میشود؟ آیا ممکن است چیز نازیبایی مد شود؟ آیا مد شدن و دمده شدن به معنای نسبی بودن زیبایی است؟
رابطه مد بودن و خوب بودن چیست؟ آیا مد بودن به معنای خوب بودن است؟ آیا انسانهای خوب به دنبال مد میروند؟
میان مد و شخصیت اجتماعی چه تعاملی برقرار است؟ آیا مد بودن شخصیت اجتماعی میآورد؟ اگر نمیآورد چرا بسیاری میپندارند که در صورت دمده بودن از جایگاه اجتماعی مورد علاقه خود دور خواهند شد؟
تعامل درون با مد به عنوان یک مسئله بیرونی چیست؟ آیا مد بودن موجب تقویت درون میگردد و یا بالعکس؟
مد بودن چه زمانی اتفاق میافتد؟ آیا هر فردی میتواند مد باشد؟ افرادی که مد میشوند از چه ویژگیهایی برخوردارند؟ و و و...
نویسنده: امیر حسین - کشاورز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت شهید جمهور ابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد حسین امیرعبداللهیان
کنکور مترو مترو تهران تهران امتحانات نهایی شهرداری تهران سانحه بالگرد رئیسی بارش باران آموزش و پرورش هلال احمر سیل قوه قضاییه
خودرو راه آهن ارز قیمت دلار قیمت خودرو بورس یارانه قیمت طلا بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان سایپا
تلویزیون سینمای ایران سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی لیلا حاتمی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
اسرائیل غزه روسیه امیرعبداللهیان جنگ غزه فلسطین ترکیه آمریکا سوریه ولادیمیر پوتین چین عربستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال والیبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال لیورپول
اپل هوش مصنوعی مایکروسافت گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان مغز طول عمر کاهش وزن آلزایمر مغز انسان سلامت روان افسردگی