یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

انتظار تا فرج


انتظار تا فرج

کجاست آن برگزیده ای که دین و آیین را دوباره بازسازی کند کجاست آن مایه امیدواری که کتاب الله را دوباره حیات نو ببخشد و حدود خدا را از نو زنده کند کجاست آن زنده ساز نشانه های دین و اهل اعتقاد کجاست آن درهم شکننده اعتبار تجاوزکاران کجاست ویرانگر بناهای شرک و نفاق

کجاست آن برگزیده ای که دین و آیین را دوباره بازسازی کند؟ کجاست آن مایه امیدواری که کتاب الله را دوباره حیات نو ببخشد و حدود خدا را از نو زنده کند؟ کجاست آن زنده ساز نشانه های دین و اهل اعتقاد؟ کجاست آن درهم شکننده اعتبار تجاوزکاران؟ کجاست ویرانگر بناهای شرک و نفاق؟ کجاست برانداز تبهکاران و فاسقان و طاغیان؟ کجاست خونخواه کشته کربلا؟

بر من گران است که خلق را ببینم و تو دیده نشوی، از تو آوازی و رازی نشنوم و بر من گران است که بلا تو را احاطه کند و از من به تو ناله ای و شکایتی نرسد. جانم فدای تو که دور شده ای و از ما دوری نگرفته ای. جانم فدای تو که آرزوی هر مشتاق و آرزومندی هستی که تو را یاد آورد و ناله کند. امید و آرزوی ما دیدن روی ماه توست که شیرین است انتظار دیدارت ای مولای من.

انتظار فرج دوگونه است، انتظاری که عبادت است، سازنده و نجات بخش و تعهدآور است و نیرو و حرکت می بخشد و دیگری انتظاری که گناه است، اسارت بخش و فلج کننده است. این دو نوع انتظار معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تکاملی تاریخی ناشی می شود. متاسفانه برداشت قشری مردم از مهدویت و قیام امت از نوع انتظار ویرانگر است یعنی چنین فرض می کنند که قیام مقدس مهدی موعود صرفا ماهیت انفجاری دارد و فقط و فقط ناشی از گسترش و اشاعه و رواج ظلم ها و فسادها و تباهی هاست یعنی آنگاه که صلاح به نقطه صفر برسد حق و حقیقت طرفداری نداتشه باشد، جز باطل نیرویی حکومت نکند این انفجار رخ می دهد و دست غیب برای نجات حقیقت و دین از آستین بیرون می آید. طبق این برداشت هر اصلاحی جزئی محکوم است زیرا عنصر صلاح مانع ظهور است. برعکس هر گناه و فساد و هر ظلم و ستمی به حکم اینکه مقدمه صلاح کلی است و هدف وسیله را مباح می کند.

اینجاست که گناه ، هم لذت و هم کامجویی و هم کمک به انقلاب مقدس نهایی الهی است و این گروه طبعا به مصلحان و مجاهدان و آمران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند زیرا آنان را از تاخیراندازان ظهور و قیام مهدی موعود می شمارند. برعکس اگر خود هم اهل گناه نباشند و در عمق ضمیر و اندیشه با نوعی رضایت به عاملان به فساد می نگرند زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می کنند. که این نوع انتظار به هیچ وجه با موازین اسلامی و قرآنی وفق ندارد و انتظار سازنده برعکس این نوع انتظار ویرانگر به استناد آیات و روایات است. از این آیات استفاده می شود که ظهور مهدی موعود حلقه ای از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. آیاتی که بدانها در روایات استناد شده است نشان می دهد که مهدی موعود مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است. در روایات اسلامی سخن از گروهی زنده است که به محض ظهور امام به آن حضرت ملحق می شوند این خود می رساند که نه تنها حق و حقیقت به صفر نرسیده است بلکه صرفا اگر اهل حق از نظر کمیت قابل توجه نباشند از نظر کیفیت ارزنده ترین اهل ایمانند و در ردیف یاران سیدالشهدا. از نظر روایات اسلامی در مقدمه قیام و ظهور امام منتظر، قیام های دیگری از طرف اهل حق صورت می گیرد.

از مجموعه آیات و روایات اسلامی استنباط می شود که قیام مهدی موعود آخرین حلقه از حلقات مبارزه های حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است. انتظار این ظهور بزرگ آثار و برکات بسیار سازنده ای دارد از جمله:

۱) خودسازی فردی; انتظار یک مصلح جهانی به معنای آماده باش کامل فکری، اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است فکر کنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است؟ برای تحقق بخشیدن به چنین انقلابی مردانی بسیار بزرگ، مصمم، نیرومند و شکست ناپذیر، فوق العاده پاک، بلند نظر، کاملا آماده و دارای بینش عمیق لازم دارد و خودسازی برای چنین هدفی مستلزم به کار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی، فکری و اجتماعی است. این است معنای واقعی انتظار.

۲) خود باوری های اجتماعی; منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویشتن نپردازند بلکه مراقب حال یکدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند زیرا برنامه عظیم و سنگینی که انتظارش را می کشند یک برنامه فردی نیست.

۳) منتظران راستین در فساد محیط حل نمی شوند; اثر مهم دیگر انتظار مهدی حل نشدن در مفاسد محیط جامعه و عدم تسلیم در برابر آلودگی ها و ناپاکی هاست.

آری انتظار ظهور مصلحی که هر قدر اهل دنیا فاسدتر شوند امید ظهورش بیشتر می گردد اثر فزاینده روانی در معتقدان دارد و آنان با ذوق بیشتری به مبارزه با فساد محیط خویشتن می پردازند. از تکالیف بندگان در ایام غیبت انتظار فرج آل محمد (ص) در هر آن و ترقب ظهور دولت مهدی موعود و پر شدن زمین از عدل و داد و غالب شدن دین قویم بر جمیع ادیان است که خدای تعالی به نبی اکرم خبر داده و وعده فرموده بلکه به جمیع پیغمبران و امم بشارت داده که چنین روزی خواهد آمد که مردم جز خدای تعالی کسی را پرستش نکنند و چیزی از دین در پرده ستر و حجاب نماند و بلا و شدت از حق پرستان برود. یکی از تکالیف مهم در زمان غیبت دعا کردن برای حفظ وجود مبارک امام عصر از شر شیاطین انس و جن است و طلب تعجیل نصرت و ظفر و غلبه بر کفار و ملحدین و منافقین که این نوعی از اظهار بندگی و اظهار شوق و زیادی محبت است و ما می توانیم در زمان غیبت آن حضرت سعی در پیدا کردن شناخت و معرفت نسبت به آن امام کرده تا در مقابل کسانی که به دروغ مقام او را به خود نسبت می دهند ایستادگی کنیم و در گام بعدی با صدقه دادن به نیابت از آن حضرت و خواندن دعای فرج توجه آن حضرت را به سوی خود بازگردانده و با داشتن تزکیه و اخلاق نیکو، امر به معروف و نهی از منکر و با تلاش در حفظ ایمان خود، زمینه ظهور آن حضرت فراهم و خود را برای یاری آن حضرت آماده سازیم.

نویسنده : نجمه مصطفایی



همچنین مشاهده کنید