پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
استاد فیلمهای گانگستری
![استاد فیلمهای گانگستری](/web/imgs/16/96/8lhk61.jpeg)
رائول والش که در سینمای دهه ۴۰ تا ۶۰ قرن بیستم آمریکا جایگاهی خاص را به خود اختصاص داده، اگر چه در ژانرهای سینمایی وسترن، گانگستری، موزیکال و ملودرام کار کرده، اما همه شهرتش را مدیون فیلمهای گانگستری است و بسیاری او را استاد مسلم این ژانر میدانند.
او از شاگردان ممتاز دیوید وارک گریفیث از چهرههای برجسته سینمای صامت و خالق و پایهگذار بسیاری از سبکها و مکتبهای سینمایی بود. کوچه پسکوچههای ملتهب، آسفالت باران خورده و خیس، اسکلههای شبانه و در کنار آنها آپارتمانهای شیک از همینجا سربرآوردند و در کنار چهرههای خشن، خونسرد و در عین حال جذاب، سالها و سالها پرده نقرهای را به تصرف خود درآوردند.
والش که در ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) سال ۱۸۹۷ به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۰ درگذشت، ۳ شاهکار ممتازش در گونه گانگستری را به ترتیب با فیلم سالهای خروشان دهه ۲۰ در سال ۱۹۳۹، سیرایی مرتفع در سال ۱۹۴۰ و التهاب سپید در سال ۱۹۴۹ ساخت.
اما رائول والش کسی است که اولین نقش مهم جان وین را به او محول کرد و فیلم مهمی مثل تعقیب بزرگ را در سال ۱۹۳۰ساخت. این فیلم اولین فیلم ناطق والش و یکی از وسترنهای حماسی و مهم تاریخ سینماست.
والش که سرصحنه کارهای جان فورد حضور داشت، از طرز راه رفتن جان وین ۲۳ ساله خوشش آمد و برای همین این نقش مهم را زمانی به او داد که او هنوز جان وین نشده بود. در سال ۱۹۴۰ رائول والش یک بار دیگر جان وین را که دیگر به یک چهره مشهور تبدیل شده بود، به کار دعوت کرد و فیلم فرمان شوم را ساخت.
بیشتر فیلمهای والش بازیگرمحور هستند و جیمز کاگنی، بازیگر محبوب اوست. در التهاب سپید، کاگنی در نقش ضدقهرمانی به نام کودی جارت بازی میکند که یک آدمکش حرفهای با صفتهایی منحصر بهفرد است: او ترکیبی متناقض از بحرانهای عاطفی، جنون خود بزرگبینی و حتی روانپریشی و در عین حال آدم صادق و روراست است و به همین دلیل با تماشاگر رابطه عاطفی برقرار میکند.
والش در سالهای خروشان دهه ۲۰ که بر مبنای فیلمنامه جری والد با اقتباس از داستانی نوشته مارک هلینگر ساخته شده، باز هم جیمز کاگنی را این بار در کنار همفری بوگارت دارد.
این فیلم ۱۰۴ دقیقهای یکی از نقاط عطف کارنامه والش و نقطهعطفی هم در تاریخ سینماست. جیمز کاگنی مرد شریفی است که پس از برگشتن از جنگ جهانی اول میخواهد زندگی آرامی را آغاز کند، اما به در بسته میخورد و سر از کار خلاف درمیآورد و در برابر همفری بوگارت به عنوان یک خلافکار بیرحم سرانجام زندگیاش را از دست میدهد. در این فیلم باز هم دهه ۲۰ و رکود اقتصادی و افزایش بیکاری موضوع اصلی است. با این حال میزانسن، نورپردازی و فضای خاص فیلم، آن را به کاری خاص تبدیل میکند.
مازیار متانت
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت ریاست جمهوری
تهران سلامت پلیس اصفهان قتل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قوه قضاییه حوادث خانواده آموزش و پرورش شهرداری تهران
تورم مسکن خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو قیمت سکه دلار دولت سیزدهم بازار سرمایه بورس
تلویزیون محرم سینما تئاتر بازیگر علیرضا قربانی سینمای ایران تخت جمشید سارا بهرامی رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین جو بایدن ترکیه دونالد ترامپ غزه جنگ غزه آمریکا اسرائیل فرانسه چین
پرسپولیس فوتبال یورو 2024 استقلال سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال علیرضا بیرانوند جام ملت های اروپا لیگ برتر لیگ برتر ایران
گوگل همستر کامبت هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ اینستاگرام اپل عیسی زارع پور ایرانسل فیبرنوری ربات
تب دنگی کاهش وزن برنج خواب قهوه سرطان مغز دیابت مو فشار خون