جمعه, ۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 June, 2024
نقش بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
نظریه مترقی که در بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مطرح می شود : استفاده از اقتصاد مقاومتی و برکاتی که اقتصاد مقاومتی برای پیشرفت جهموری اسلامی ایران عزیزمان دارد .حال سوال مطرح می شود که اقتصاد مقاومتی چیست و چه تفاوتی با ریاضت اقتصادی دارد و نقش بازاریابی در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند برای روشن شدن موضوع به شرح مفهوم ریاضت اقتصادی می پردازیم.
تعریف ریاضت اقتصادی
ریاضت اقتصادی به طرحی گفته میشود که دولتها برای کاهش هزینهها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست میزنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولتها انجام میشود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وامها و کمکهای مالی خارجی میانجامد.
نقش نقش بازاریابی در اقتصاد مقاومتی
بازاریابی اساس جایی معنا پیدا می کند که رقابت وجود داشته باشد .بنابراین در حالی که ما در مرحله گذر از بخش دولتی به بخش خصوصی هستیم . و هنوز فضای رقابتی در کشور شکل نگرفته است باز کردن مرزها ووارد کردن کالاو خدمات به کشور امری غیر منطقی و ضربه زننده به اقتصاد کشور است .تاریخچه پیشرفت کشورهای غربی بخصوص امریکا نشان می دهد تا این کشورها خود از نظر داخلی قوی نشدند بحث اقتصاد آزاد را مطرح نکردند .
با خصوصی سازی هرچه بیشتر و ایجاد فضای رقابتی بین این شرکتها میتوان به این مهم دست یافت . رقابت بین شرکتهای خصوصی با استفاده از ابزاربازاریابی باعث پیشرفت شرکتهای خصوصی و تامین رضایت مردم شده و با قدرت گرفتن شرکتهای خصوصی داخلی میتوان نیم نگاهی به صادرات و حضور هرچه بیشتر شرکتهای ایرانی در فضای جهانی داشت .
در شرایط اقتصاد مقاومتی توجه به مقوله بازاریابی بسیار حایز اهمیت است؛ به گونهای که بازاریابان حرفهای میتوانند با کسب اطلاع از نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی و بازارهای هدف و ارائه اطلاعات درست به بخش تولید باعث ایجاد توازن بین نیاز مشتریان و کالا و خدمات ارائه شده شوند و به مرور با هموارسازی و حذف نقاط ضعف واحدهای تولیدی، محصولات با کیفیت و با رضایتپذیری بالا ارائه کنند.
نکته دیگر توجه و حمایت از ایده با برگزاری جشنواره ها ی مختلف در مسیر اقتصاد مقاومتی قدم برداشت . با نگاه درون زا به کشور و استفاده از این استعدادهای عظیم در جهت صنعتی سازی وکسب ثروت و در جهت مقاوم سازی اقتصاد قدم برداشت .
خدایار عبداللهی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی وصادرات
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مناظره انتخاباتی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران علیرضا زاکانی سعید جلیلی مناظره قالیباف مصطفی پورمحمدی
آتش سوزی هواشناسی تهران زلزله برق آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی بیمارستان قوه قضاییه قتل پلیس
هوش مصنوعی یارانه خودرو قیمت طلا بازنشستگان قیمت خودرو بنزین قیمت سکه وام بازنشستگان قیمت دلار بانک مرکزی بازار خودرو
تلویزیون سریال پایتخت پایتخت سینما سریال عید غدیر رسانه ملی سینمای ایران فیلم دفاع مقدس شهید چمران سید ابراهیم رئیسی
دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه جنگ غزه روسیه آمریکا چین کره شمالی ولادیمیر پوتین لبنان حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال یورو 2024 استقلال سپاهان باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند مس رفسنجان والیبال تیم ملی والیبال ایران لیگ برتر جواد نکونام
اینستاگرام فناوری خودرو برقی اپل عیسی زارع پور ایلان ماسک دانش بنیان
قهوه دیابت کبد چرب سازمان غذا و دارو سیستم ایمنی سیگار