دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

معضلی به نام تقاطع


معضلی به نام تقاطع

به نظر شما تقاطع یعنی چه؟ اگر می‌خواهید بگویید که: «اینم شد سؤال؟ خوب معلومه دیگه؟ محل تلاقی دو خط، دو مسیر، یا دو راه را تقاطع میگن» سخت در اشتباهید. از منظر شهری و ترافیکی تهران …

به نظر شما تقاطع یعنی چه؟ اگر می‌خواهید بگویید که: «اینم شد سؤال؟ خوب معلومه دیگه؟ محل تلاقی دو خط، دو مسیر، یا دو راه را تقاطع میگن» سخت در اشتباهید. از منظر شهری و ترافیکی تهران تقاطع یعنی محل تجمع یکی از این گونه موارد: صندوق‌های صدقات، باجه‌های تلفن، پست‌های تلفن و برق، مخازن مکانیزه زباله، صندوق پست و انواع و اقسام تیرهای برق و تابلوهای تبلیغاتی و مطب پزشکان و حتی پست‌های زیرزمینی برق و مخابرات و کنترل‌های هوشمند ترافیکی و موانع ترافیکی دیگر!

حتماً بارها و بارها دیده‌اید که برای بهبود وضعیت آمد و شد خودروها و روان سازی راست‌گردها و سرعت حرکت خودروها شهرداری با نظر معاونت ترافیکی اقدام به اصلاح هندسی معابر و تقاطع‌ها می‌کند و بزرگترین مشکل این کار، برخورد و جابه‌جایی و جمع‌آوری این مزاحمان و در عین حال لازمه‌های شهری است و گاهاً بعضی از این موانع غیرقابل جابه‌جایی و جمع‌آوری و یا مستلزم صرف هزینه‌های گزاف می‌باشد. حالا اگر شهرداری از ابتدا طی قانونی تمام این دست موانع را ملزم به کسب مجوز از شهرداری و معاونت ترافیکی و انجام جانمایی مناسب کند، قطعاً در وقت، هزینه بیت‌المال و راندمان کاری قدم مثبتی برداشته است. راستی چه لزومی دارد که حتماً در سر تقاطع‌ و سمت خیابان باجه تلفن باشد که هم مانع باشد، هم خطر جانی داشته باشد و هم صدای تردد خودروها مانع مکالمه سالم شود، اگر این باجه کنار دیوار باشد چه می‌شود؟ و اگر صندوق صدقات کنار جدول و چهار راه و میدان نباشد و در حاشیه بگذاریم آیا کسی صدقه نمی‌دهد.

اصلاً چه معنایی دارد که در کنار اتوبانی مثل همت، مخزن بزرگ زباله نصب کرد؟ مگر حاشیه اتوبان جای توقف است که زباله بیندازیم.