چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

« شهد شهادت » در کام جوانان برومند اسلام


« شهد شهادت » در کام جوانان برومند اسلام

فرهنگ شناسی « شهادت » در نهضت رهایی بخش عاشورا

سیزده « فصل بهار » از فصول زندگانی اش سپری شده است و او هم اینک نیز خود را در « شمیم شکوفه بهار » می بیند که با پیشوای شهادت بودن و در کنار او زیستن و از رایحه های خوش « امامت » استشمام نمودن و به فضای گسترده جان و روح عطر ایمان و عشق افشاندن همیشه بهار بودن است و همیشه در بهار زیستن .

در سه سالگی پدرش خلعت زیبای « شهادت » را بر قامت رسا و استوارش پوشانده و از سرای تنگ و محدود و رنجزای « خاک » به فضای بی کران و زیبا و جاودان « افلاک » عروج نموده است . از آن پس تحت تربیت و پرورش حضرت امام حسین (ع ) درآمده و اینک همراه او و با کاروان شهادت به کربلا شتافته است .

او « قاسم بن حسن » است از خانواده عصمت و طهارت با پدری شریف و مطهر که حضرت امام حسن مجتبی (ع ) است و با عمویی بزرگ و پاک و استوار که حضرت امام حسین (ع ) است .

نباید پرسید او در کربلا چه می کند که پرورش یافته مکتب حسین (ع ) چه پیر و چه جوان به معرفت و شناخت رسیده و آگاهانه راه خویش را یافته و انتخاب نموده و آزادانه در آن گام نهاده و وارسته از همه قید و بندها و رسته از تمام بیم و هراس ها به جبهه حق درآمده و مهیای جهاد با دشمنان دین گردیده است .

قاسم بن حسن با آن که سیزده ساله است جویای « شهادت » می باشد زیرا می داند که مرگ سرخ جایگاهی رفیع و مقامی والا و حیاتی جاودانه است و به هیچ وجه و با هیچ کدام از نعمت های دنیوی و حتی با تمام دنیا و گستردگی و وسعت ثروت ها و عشرت ها و لذت های آن قابل مقایسه نمی باشد.

اکنون شب عاشوراست . حضرت امام حسین (ع ) اهل بیت خویش و نیز اصحاب و یاران خود را مخاطب قرار می دهد و آنان را آزاد می گذارد تا از تاریکی شب استفاده کنند و خود را از میدان نبرد با دشمن دور بدارند. نه خاندان امام (ع ) و نه اصحاب آن بزرگوار اردوگاه حق را رها نمی سازند. علاوه بر آن هر کدام به نوعی از شیفتگی خود برای ماندن و به شهادت رسیدن سخن می گویند. آنان این حمایت و جانبداری و اشتیاق از مرگ سرخ در راه خدا را پس از آن که امام (ع ) با یقین و قطعیت اعلام می نماید که فردا خود او و همه اصحاب و یاران به شهادت می رسند ابراز می دارند.

در این میان قاسم بن حسن چنین گمان می نماید که نکند از فیض شهادت محروم بماند از همین رو خود را به امام حسین (ع ) می رساند و از پیشوای خویش چنین می پرسد :

« آیا من هم فردا کشته می شوم »

امام حسین (ع ) از قاسم بن حسن می پرسد :

« کیف الموت عندک »

« مرگ در راه خدا در نزد تو چگونه است

قاسم بن حسن پاسخ می دهد :

« احلی من العسل »

« از عسل شیرین تر است » (۱ )

روز موعود فرامی رسد. برخی از یاران امام حسین (ع ) به میدان رفته اند و جنگیده اند و به شهادت رسیده اند. قاسم بن حسن این صحنه ها را می نگرد و لحظه به لحظه بر شیفتگی و اشتیاقش برای حضور در صحنه نبرد و درک فیض جهاد و شهادت در راه خدا افزوده می شود.

او به نزد امام حسین (ع ) می رود و از مقتدایش درخواست می کند اجازه دهد به صحنه نبرد بشتابد. امام (ع ) مخالفت می کند. قاسم بن الحسن اصرار می ورزد و سعی می کند رضایت رهبرش را جلب نماید. این اصرار و پا فشاری سرانجام به نتیجه می رسد و امام (ع ) اجازه می دهد تا این نوجوان مشتاق جهاد و شهادت در میدان رزم حضور یابد.

اکنون قاسم بن حسن نوجوان شجاع و غیور و جهادگر و شهادت طلب در میدان جهاد حاضر گردیده و از مقابل دیدگان متحیر و شگفت زده لشگر ظلم عبور می کند و رجز می خواند و مبارز می طلبد و مشاق سر باختن و جان سپردن در راه نهضت مقدس امام حسین (ع ) می باشد.

چه خوش است رنج و محنت به ره وفا کشیدن

چه خوش است تا ز جانان همه را به جان خریدن

چه خوش است جان سپاری به قدوم چون تو یاری

به منای کربلای تو شها به خون تپیدن

چه غمی و بی پناهی به حضور چون تو شاهی

که خوش آیدم به راه تو شها بلا کشیدن

چه شود اگر عمو جان بروم به سوی میدان

که خوش است از تو فرمان و زمن به سر دویدن

چو غزال مجتبی شد ز میان خیمه بیرون

به شتاب از پی آمد شه دین برای دیدن

بشکافت کوفیان را صف و زد به قلب لشگر

چه خوش است از غزالی همه گرگ ها رمیدن

به جواب اهل کوفه به زبان حال می گفت

چه خوش است ناسزاها به ره خدا شنیدن (۲ )

عنصر ناپاکی از سپاه خصم غافلگیرانه بر قاسم بن حسن یورش برد و شمشیر بر سر او فرود آورد. پیکر این نوجوان به زمین افتاد و در خون پاک خویش غوطه ور گردید.

او همچنان که خود با شور و شوق اعلام نمود که « شهادت در راه خدا از عسل برایم شیرین تر است » شهد شهادت در کام جان ریخت و به جانان پیوست و حیات و زندگی جاودان یافت .

قاسم بن حسن با شور و حرارت نبرد در راه خدا و با آرزوی شیرین « شهادت فی سبیل الله » الگوی همه جوانان مسلمان در تمام اعصار و زمان ها می باشد. شناخت و بینش و آگاهی عواطف و احساسات پاک و منزه غیرت و شجاعت آزادگی روح شور « جهاد » و شوق « شهادت » از خصال و صفات و رفتار و عملکرد قاسم بن حسن برای الگوگیری جوانان مسلمان می باشد.

جوانان برومند ایران اسلامی در طول مراحل مختلف انقلاب عظیم اسلامی به رهبری امام خمینی و نیز در دوران حساس و حیاتی دفاع مقدس در برابر تعدی و تهاجم نظامی دشمنان به این سرزمین زیباترین جلوه های جهاد و شهادت را به ظهور و بروز درآوردند.

شدت اشتیاق جوانان برومند مسلمان نسبت به حضور در میادین رزم علیه دشمنان اسلام به گونه ای بود که تلاش می کردند با روش های گوناگون از محیط امن خانه به سوی جبهه های نبرد بگریزند و موانعی چون جلب رضایت برخی از والدین و نیز سخت گیری بعضی از مسئولان و فرماندهان جنگ را به سرعت پشت سر گذارند.

این سخنان حضرت امام خمینی که اعلام می نمودند : « جوان ها می آیند و از من استدعا می کنند که شما دعا کنید ما شهید بشویم » (۳ ) و « جوان های ما شهادت را می خواهند » (۴ ) نشانگر تجلی عشق به خدا و شوق به مرگ سرخ در راه صیانت از اسلام و دفاع از هویت دینی و استقلال جامعه و کشور اسلامی در برابر تهاجم و تعدی جبهه مشترک کفر و شرک و نفاق جهانی و عوامل مزدور و مهره های دست نشانده آنها در منطقه می باشد.

امروز این عشق مطهر و شوق مقدس نه تنها در ایران اسلامی و در میان جوانان برومند مسلمان که در جهان اسلام و در میان جوانان مسلمان سرزمین هایی که در معرض تهاجم قدرت های سیطره جویی همچون آمریکا و انگلیس و اسرائیل قرار گرفته اند موج می زند و حماسه می سازد و دنیا را مبهوت قدرت خود می کند و این بیداری و تحرک شکوهمند اسلامی حاصل و ثمره بزرگ نهضت زنده و پویای عاشورا می باشد که تا قیام قیامت باقی و محرک و مستدام و پیام رسان خواهد بود.

پاورقی :

۱ ـ فرهنگ سخنان امام حسین (ع ) ترجمه و تنظیم به کوشش محمد دشتی انتشارات مشهور ص ۶۷

۲ ـ حبیب الله چایچیان (حسان ) گلواژه به کوشش محمد مطهر ج ۱ ص ۱۰۶

۳ ـ صحیفه نور ج ۱۲ ص ۱۳۸

۴ ـ همان منبع ص ۴۶

« قاسم بن حسن » نوجوان سیزده ساله ای که اعلام نمود « مرگ سرخ در راه خدا از عسل برایم شیرین تر است » و سرانجام در کربلا شهد شهادت در کام جان ریخت و به جانان پیوست و حیات جاودان یافت الگوی همه جوانان مسلمان در تمام اعصار و زمان ها می باشد. شناخت و بینش عواطف و احساسات پاک غیرت و شجاعت آزادگی روح شور « جهاد » و شوق « شهادت » از خصال و صفات و رفتار و عملکردهای قاسم بن حسن برای الگوگیری جوانان مسلمان است

شدت اشتیاق جوانان برومند مسلمان نسبت به حضور در میادین رزم علیه دشمنان اسلام به گونه ای بود که تلاش می کردند با روش های گوناگون از محیط امن خانه به سوی جبهه های نبرد بگریزند و موانعی چون جلب رضایت برخی از والدین و نیز سخت گیری بعضی از مسئولان و فرماندهان جنگ را به سرعت پشت سر گذارند



همچنین مشاهده کنید