سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
برای یک زندگی شاد
گفته میشود که دینداری میتواند زندگی شاد، مفید و بالذتی را به انسان بدهد؛ در صورتی که با نگاه به زندگی انسانهای دیندار (امامان)، میبینیم که دین، مصیبت و گرفتاری و غم و غصه را برای آنها به ارمغان میآورد؛ پس برای این که از زندگی استفاده کنیم و پیشرفت کنیم، باید دین را از زندگی کنار بگذاریم و مانند پیروان ادیان دیگر، دین را در مساجد بگذاریم و هر موقع نیاز به این میل فطری (برای دعا و حل مشکلات مادی) داشتیم، به سراغ آن برویم.
بهترین آیینها آن است که با طبیعت آدمی و ساختار آفرینش او، سازگار باشد و نیازمندیهای طبیعی و فطریاش را برآورد و آدمی را خوشبخت و سعادتمند سازد. تعالیم اسلام به دلیل توجه به این نیازها و تناسب آن با فطرت آدمی، توانست از محدودیت جزیرهالعرب خارج شده، جهان اسلام را در سراسر نقاط دنیا، شکل دهد. به گفته علامه طباطبایی، اسلام، نه انسان را از نیروها، غرایز و خواستههایش محروم میکند و نه همة توجه را به تقویت جنبههای مادی معطوف میدارد؛ نه او را از جهانی که در آن زندگی میکند، جدا میسازد و نه او را بینیاز از دین و شریعت به حساب میآورد.۱
● اهمیت و ضرورت شادی
شادی و نشاط، یک ضرورت و نیاز است. این پدیده هر چند از زوایای گوناگونی تعریف و تشریح شده، ولی به نظر اکثر اندیشمندان، یک ضرورت و نیاز اساسی انسان به شمار میآید. چه کسی را میتوان یافت که مدعی باشد نیازمند به شادی نیست؟ اساس جهان هستی و پدیدههای آن، به گونهای طراحی شده که در انسان، شادی ایجاد کند. بهار با طراوت، صبح پر لطافت، طبیعت با ظرافت، آبشارهای زیبا، گلهای رنگارنگ، دیدار دوستان، ازدواج و پیوند دو انسان و...، همه شادیآور و سرور انگیزند. از آن جا که شادی، ناکامی، ناامیدی، ترس و نگرانی را از آدمی دور میسازد، روانشناسان به ایجاد و تثبیت آن در انسان، توصیه کردهاند و این، نشانگر این حقیقت است که شادی، نیاز اساسی و ضروری آدمی است.۲
● اسلام و شادی
اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید کرده است. قرآن، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی کرده، دربارة شادی و نشاط مؤمنان در دنیا و آخرت، می فرماید: «بگو [در برابر کسانی که بسیاری از مواهب زندگی را تحریم میکردند] ای پیغمبر! چه کسی حرام کرده است زینت و آرایش و زیباییهایی را که خداوند از درون طبیعت، برای بندگانش بیرون کشیده؟ چه کسی حرام کرده است روزیهای پاک و مواهب پاک را; بگو: این مواهب پاک و این زیباییها، برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت، قرار داده شده است».۳
این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است که اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و موهبتهای زندگی، اهمیت میدهد و آن را زیبندة دینداران و مؤمنان میداند.
رسول اکرمصلیاللهعلیهوآله میفرماید: «مؤمن، شوخ و شاداب است».۴
حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «شادمانی، گشایش خاطر میآورد»۵ و «اوقات شادی، غنیمت است»۶.
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «هیچ مؤمنی نیست که شوخی در طبع او نباشد»۷ و «شوخ طبعی، بخشی از حسن خلق است».۸
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «کوشش کنید اوقات شما چهار زمان باشد؛ وقتی برای عبادت و خلوت با خدا، زمانی برای تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیبهایتان آگاه میسازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و وقتی را هم به تفریحات و لذتهای خود اختصاص دهید و از شادی ساعتهای تفریح، نیروی لازم برای عمل به وظایف وقتهای دیگر را تأمین کنید».۹
● مرز شادی و نشاط
براساس هدف و فرجام زندگی، شادی و نشاط از دیدگاه اسلام، دارای حد و مرز است. محتوا و قالب شادی و نشاط، نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام، در تضاد باشد; زیرا هر پدیدهای که انسان را از آرمان و هدف اصلی خویش دور سازد، به هیچ وجه، مورد قبول اسلام نخواهد بود. بنابراین، پدیدة شادی و عوامل آن، به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری، تا حدی روا و مجاز است که مانع نیل انسان به هدف اصلیاش نگردد، از این رو، بسیاری از اندیشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا که انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پیمیگیرد،۱۰ سرور و نشاط به عنوان یک رفتار، از این قاعده جدا نیست. اگر انگیزه و هدف، در راستای هدف اصلی زندگی آدمی باشد، این پدیده، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل، در آن نهفته و در برابر هدف اساسی زندگی انسان باشد، این پدیده، باطل و زیانآور خواهد بود. بنابراین، میتوان مرز شادی و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست.
مزاح و شوخی، یکی از عوامل برجستة شادی است؛ اما اگر به سبکسری، بیشرمی و گستاخی بیامیزد، «هزل» نامیده میشود که در اسلام، منع شده است و اگر به تحقیر و بدگویی و ناسزا آمیخته گردد، آن را «هجو» میخوانند و این نیز در اسلام نهی شده است. یکی از اصحاب از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسید: «آیا اگر با دوستان خود شوخی کنیم و بخندیم، اشکالی دارد؟ حضرت صلیاللهعلیهوآله فرمود: اگر سخن ناشایستی در میان نباشد، اشکالی ندارد».۱۱ اگر شوخی از حد خارج شود و به بیهودگی یا زیادهروی بینجامد، باز از نظر اسلام، عملی ناپسند خواهد بود; همان طور که امیرمؤمنان، علیعلیهالسلام میفرماید: «هر کس بسیار شوخی کند، وقار و سنگینی او کم میشود»۱۲ امام صادقعلیهالسلام میفرماید: «زیاد شوخی کردن، آبرو را میبرد».۱۳
خنده و تبسم - که از عوامل نشاط و شادی است - باید صادقانه باشد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید است که به شخصیت دیگران، لطمه وارد نیاورد. وقتی احترام مؤمن، برتر از کعبه بر شمرده شده، به خوبی روشن میشود که اهانت و تحقیر او، چه اندازه نکوهیده است.۱۴
قالبهای نشاط و شادی، خوب است از بهترین قالبها باشند و به همین دلیل، در روایات، قهقهه از شیطان تلقی شده۱۵ و تبسم، بهترین خنده دانسته شده است.۱۶
زمان و مکان شادی نیز باید با آن متناسب باشد; زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، ناپسند و زشت خواهد بود؛ به طور مثال، مزاح و بذلهگویی در مراسم سوگواری و مکانهای مقدس، ناپسند است!۱۷
با کندوکاوی اجمالی در نظریات و گفتههای دانشمندان و متون معتبر، میتوان موارد ذیل را در زمرة عوامل نشاط و انبساط درونی برشمرد:
۱) ایمان.
۲) داشتن روحیه رضایتمندی و تحمل.
۳) پرهیز از گناه.
۴) مبارزه با نگرانی.
۵) تبسم و خنده.
۶) مزاح و شوخی منطقی.
۷) استعمال بوی خوش.
۸) آراستگی ظاهری، در حد متعارف.
۹) پوشیدن لباسهای روشن.
۱۰) پرهیز از همنشینی با افراد افسرده.
۱۱) ورزش و کار و فعالیت بدنی.
۱۲) داشتن روحیة توکل و امیدواری.
۱۳) سیر و سفر.
۱۴) نماز شب.
۱۵) تفریح و مشاهده طبیعت، به ویژه فضاهای سبز.
۱۶) تلاوت قرآن.
۱۷) تفکر در آفریدههای خداوند.
۱۸) صدقه دادن و کمک به دیگران .
پینوشت:
۱. المیزان، ج۱۶، ص۲۰۳.
۲. ر.ک: روانشناسی شادی، روانشناسی کمال، راز شادزیستن... .
۳. اعراف، آیة ۳۲.
۴. حرانی، تحفالعقول، ص ۴۹.
۵. آمدی، غررالحکم، ج ۲۰۲۳.
۶. همان، ح ۱۰۸۴.
۷. کلینی، اصول کافی، ج۲، ص ۶۶۳.
۸. همان.
۹. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۲۱.
۱۰. اخلاق اسلامی، ص ۹۸ و ۹۹؛ اخلاق الهی، ج ۵، ص۲۳۸.
۱۱. کافی، ج۲، ص۶۶۳؛ تحفالعقول، ص ۳۲۲.
۱۲. غررالحکم، ص۲۲۲.
۱۳. کافی، ج۲، ص۶۶۵.
۱۴. اخلاق الهی، ص۲۵۶ – ۲۵۷.
۱۵. کافی، ج ۲، ص ۶۶۴.
۱۶. غررالحکم، ص۲۲۲.
۱۷. اخلاق الهی، ج۵، ص۲۵۸ – ۲۵۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست